Natuurlijke verzorging en cosmetica van de discounter en supermarkt…..wat klopt er, en wat niet?

Mijn huid is denk ik de allerbeste graadmeter die er bestaat, om uit te vinden of een bepaald verzorgingsproduct vervelende, synthetische en irriterende chemische stofjes bevatten. Het reageert al vrij direct zodra ik maar IETS op mijn huid smeer waar gekke stofjes in zitten verstopt. Ik tob hier al zowat mijn hele leven mee, in de luiers was ik al heel erg gevoelig voor uitslag. Over de jaren heen is het voor mij gewoon geworden, om te zoeken naar de meest natuurlijkste alternatieven. Dit viel begin jaren 80/90 niet mee, tegenwoordig lijkt het ons steeds gemakkelijker te worden gemaakt. We kunnen allerlei alternatieven kopen in discounters, drogisterijen en de supermarkt. Van NIVEA tot DOVE, van GARNIER tot diverse nieuwe hippe merken. Wat opvallend is zijn de verkoopprijzen. Die liggen nogal uiteen t.o.v andere natuurlijke alternatieven uit bijvoorbeeld een biowinkel of speciale winkels. Het zet vraagtekens, dat is één ding wat zeker is. Want hoe kan een supermarkt variant soms wel 2-5 x goedkoper zijn dan het alternatief in een biowinkel? Ik zocht het uit.

NATUURLIJK, BIOLOGISCH, VEGAN

Om te beginnen, waarom vinden we opeens zoveel zogenaamde gezonde verzorging en cosmetica gewoon bij de Appie en de Lidl? Dit heeft alles te maken met trends, hypes en winstbejag. Net zoals het in de voedsel en levensmiddelen industrie betaamt, draait alles om zoveel mogelijk winst halen. Dit lijkt voor ons ( de consument ) iets dood-normaals, maar achter deze hele onderneming zit heel veel geld. Er wordt ontzettend veel geld gestoken in markt-onderzoek en wat wij graag willen. Zodat er producten kan worden geproduceerd die hierop volledig aansluiten. Willen wij dus geen gluten meer eten? Dan zien we opeens een groot groeiende markt in glutenvrije producten. Willen we koemelk mijden? Dat kan, met lactose vrije alternatieven. En willen we vegan? Dan ligt de halve supermarkt binnen no-time vol met veganistische producten.
Zo werkt dat zo’n beetje ook met uiterlijke verzorging en cosmetica. Er wordt van alles ontwikkeld, om de consument van hun wensen te kunnen voorzien zodat de kassa’s blijven rinkelen. Het klinkt wat banaal, maar als de consument bij-wijze-van-spreken een drol op een schaaltje verpakt wil, dan zal de industrie hieraan voldoen. Zolang we maar diep in de buidel tasten.
Willen wij dus liever voortaan natuurlijke cosmetica/ verzorging? En biologisch? En vegan? Dan wordt daar voor gezorgd. Resumerend komt het neer op vraag en potentie voor bepaalde producten. Grotere platforms als supermarkten worden meest vaak bezocht door consumenten en daar valt dan ook de meeste winst op te strijken. De stap naar een supermarkt is dan zo gezet voor een fabrikant.

HOE ZIT HET NU?

Goed, stel: je koopt al jarenlang een potje dagcreme in je biowinkel of webwinkel, omdat je 100% zeker bent van de kwaliteit en de werking. Het is best pittig geprijsd, maar ach, zolang dit het waard is, heb je het ervoor over. Totdat je opeens in je supermarkt een potje dagcreme ziet van , zeg even GARNIER. Met grote letters BIO op de verpakking, die uiteraard groen van kleur is.  Je gaat de verpakking wat nader bestuderen en lees, dat het net als jouw dure creme biologisch is gecertificeerd, veganistisch is, en biologische FAIR TRADE verbouwde lavendel bevat. Zelfs de verpakking is gemaakt van 100% recyclebaar karton ( FSC ). En de prijs? Daar zit een verschil in van maar liefst € 8 euro. 🥺 HUH? Ben je dan al die tijd een Dombo geweest om zoveel extra te betalen?
Nee. Gelukkig niet, want het is heel wat genuanceerder dan zo’n verpakking jou wilt vertellen. Allereerst zijn daar de keurmerken. Zoals je vast weet zijn er inmiddels ontzettend veel verschillende keurmerken voor natuurlijke / biologische cosmetica. Een keurmerk wat zeer veel voorkomt op dit soort producten is het ECOCERT keurmerk. Dit is geen keurmerk, maar een label van een controle-organisatie die non-food producten certificeert. We komen dit label erg vaak tegen op verpakkingen van de wat duurdere natuur-cosmetica/ verzorging. Het is een beetje te vergelijken met het SKAL Zie je dit label op de verpakking, dan kun je uitgaan van een zeer strenge controle, de fabrikant moet hier ook flink voor betalen. Het geeft een 100% garantie dat alle ingrediënten in het product van biologische afkomst zijn. Daaronder vinden we talloze andere keurmerken waaronder eentje in het bijzonder: NA TRUE
NaTrue is een keurmerk, die we op heel veel internationale producten tegenkomen. We komen ze ook erg veel tegen op de natuur-producten die we in supermarkten en discounters kunnen kopen. Het gaat om een label voor natuur-cosmetica. Het kent DRIE varianten met ieder een verschillende percentage biologische grondstoffen ( 0-95% van de agrarische ingrediënten ) Dit zien we dus NIET af van het logo, dat is een standaard gebruikt logo. Anders gezegd kan onder dit logo dus duizenden samenstellingen vallen, en hoeft het niet altijd zo natuurlijk en / of biologisch te zijn. Er zijn grofweg DRIE categorieën:
* Natuurlijke cosmetica waarvan de ingrediënten meest natuurlijk zijn en zo min mogelijk zijn bewerkt
* Natuurlijke cosmetica met een aandeel aan biologische ingrediënten van tenminste 70% 
* Natuurlijke cosmetica met een aandeel aan biologische ingrediënten van tenminste 95%
Er zijn algemene eisen opgesteld, zo zijn synthetische GEUR EN KLEUR stoffen uitgesloten, en mag er geen gebruik zijn gemaakt van siliconen, microplastics, en genetische modificaties. Verder zijn dierproeven uitgesloten, maar dit is sinds 2013 al verboden.
Er worden controles uitgevoerd met geaccrediteerde certificering-instellingen, maar wereldwijd rammelen deze instellingen meestal aan veel kanten, waardoor certificeringen soms wat vaag en dubieus kunnen zijn.
Verder worden er eisen gesteld aan de milieuvriendelijkheid van de verpakkingen, zo zijn spuitbussen niet toegestaan, en moeten verpakkingen zoveel als mogelijk is uit gerecyclede materialen bestaan.
NaTrue bestaat sinds 2008 en is opgericht door een paar fabrikanten ( Wala, Weleda, Laverana, PrimaVera, Logo COS en CEP ) Het valt te betwisten in hoeverre dit keurmerk on-afhankelijk werkt. 😒
In 2018 werden wereldwijd meer dan 60 leden in meer dan 30 landen geregistreerd met dit label, met zo’n 6.300 producten.
Zoals je kunt lezen, omvat dit keurmerk drie gradaties, die dus sterk uiteen kunnen lopen, waardoor het niet gezegd is, dat jouw product 100% meukvrij is. Er zijn alleen geen synthetische geur en kleurstoffen, microplastics en siliconen toegestaan, er mogen dus wel gewoon andere synthetische stoffen aan worden toegevoegd. Het NaTrue keurmerk staat dus niet altijd garant vrij te zijn van synthetische stoffen, wel leggen ze de focus op het milieu.

NIET ALTIJD ZO ONSCHULDIG

Als ik naar de gemiddelde verpakkingen kijk, vind ik het totaal niet vreemd te noemen dat de consument hier voor valt. Het ziet er allemaal mooi, gelikt en kloppend uit. Als we naar de ingrediënten lijstjes gaan kijken, zien we dat het nogal sterk uiteen kan lopen. Om te beginnen hanteren “ dit soort discount merken “ om het voor het gemak te formuleren, nooit een 100% volledig natuurlijkheid, wat ook niet echt mogelijk is. Waarom niet? Omdat dit soort merken massaal en in de meeste gevallen wereldwijd opereren. Wil je echt puur en natuurljk te werk gaan, dan kost dit een half vermogen. En moet je dit ERGENS uit terug zien te halen, jawel, de verkoopprijzen. Gezien de soms belachelijk laag geprijsde natuurlijke alternatieven in bijvoorbeeld een Action, Lidl of Kruidvat, kun je met je nuchtere. Verstand vast bedenken dat dit niet echt kan kloppen. Iedereen moet tenslotte zijn deel terugverdienen. Terugvallend naar de ingrediënten lijstjes kun je dit meestal zien.
Zie hier de ingrediënten van de ANTI-AGE dagcreme van GARNIER. Op zich is dit absoluut niet onaardig. Want ze zijn wel op een goede weg. Maar nog niet waar ze moeten zijn, want het bevat nog aardig wat chemische “ nasty” stoffen als propanediol, coco-betaine en benzyl alcohol. Dit zijn zeer goedkope chemische basisgrondstoffen in de verzorging en cosmetica-industrie. Dit zorgt voor een goedkopere productie terwijl er toch ook nog biologische ingrediënten in voorkomen en deze ook volop de aandacht krijgen op een verpakking.
Hierboven zie je een ingrediënten lijst van een reguliere shampoo die in supermarkten en grotere drogisterij-ketens verkrijgbaar is als “ een natuurlijk shampoo”, Zoals je kunt zien staat er op nummer één “ aqua” ( de INCI van water) en bestaat deze shampoo voor het grootste deel uit water. Op plek twee zien we een SLS , wat betekent dat deze shampoo heel veel sulfaten bevat, en je deze beter kunt laten staan. Op de laatste plek zien we een geurstof staan, wat betekent dat het waarschijnlijk om een spoor gaat. Een na laatste ingrediënt is de propyleen glycol. Dit betekent dat er maar een klein beetje van deze stof aanwezig is in deze shampoo.
Wat zegt deze ingrediënten lijst? Dat je, wil je lief zijn voor je huid en haar, deze shampoo lekker moet laten staan in het schap. Het zit vol met SLS, siliconen, en andere bijtende stofjes.
Het kan dus nogal sterk uiteenlopen, de definitie van “ natuurlijk” betreft al deze goedkopere alternatieven. Zeker in discounters als ACTION kan het nogal een “ slagveld” zijn betreft zogenaamde natuurlijke alternatieven, omdat Action wereldwijd zijn voorraden haalt. In heel veel landen gelden weer andere wet en regelgevingen. Het NVWA heeft de taak om in Nederland ervoor te waken dat alle productgegevens kloppen en niet in strijd zijn met de Nederlandse wet en regelgevingen. Maar dit valt bijna niet te controleren omdat veel  partijen heel snel worden verkocht. Pas als er een klacht wordt ingediend , is het NVWA verplicht om deze in behandeling te nemen, de jaarlijkse steekproeven die worden gehouden zijn te kleinschalig om echte controle te houden. Het is dus aan de consument zelf om goed op te letten.

ALS JE HET MIJ VRAAGT…..

…dan zeg ik: kies voor BETROUWBARE merken. Dit zijn de kleinere ondernemingen die niet grootschalig werken en hun merk ook zeer streng bewaken tegen wildgroei. Bijna al deze kleinere ondernemingen hanteren strikte eisen, die zij hunzelf opleggen, zoals bijvoorbeeld een milieuvriendelijke verpakking / transportatie en 100% pure ingrediënten zonder enige vorm van synthese. Het gaat vaak om zeer kleine ondernemingen die vanuit hun eigen visie en passie te werk gaan, en niet massaal produceren voor de winst.
Daarmee zeg ik overigens niet, dat ALLES niet goed is aan de alternatieven in supermarkten en discounters, want er zit heus wel wat goeds bij. Alleen kun je deze op dit moment nog op één hand tellen, en vraagt het ontzettend veel geduld en energie om precies uit te vissen, waar een ingrediënt uit bestaat. Ik kies dan 10 x liever voor iets meer betrouwbaar en een fabrikant die mij direct de rand van de hoed kan vertellen. Bovendien heb ik veel over voor de kleine ondernemer die in deze zware periode ( 2020) het enorm zwaar heeft het hoofd boven water te houden. Daarnaast is de kwestie “ kinderarbeid” ook een vrij vaag gebied betreft de vage ingrediënten van de alternatieven. Kleinere ondernemingen zijn daar zeer open en transparant over waardoor je 100% verzekerd mag zijn.

Een reactie op “Natuurlijke verzorging en cosmetica van de discounter en supermarkt…..wat klopt er, en wat niet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *