onbekende superfoods

Al eerder heb ik veel artikelen geschreven over het feit dat we echt niet aan de stik-dure superfoods moeten om van de vele extra vitaminen en mineralen en vezels te genieten. Eerst maar eens een uitleg over superfoods.

wat zijn superfoods?

Superfoods zijn producten uit de natuur die tenminste twaalf of meer buitengewone hoeveelheden aan voedingsstoffen bevatten. Kenmerkend zijn met name voedingsstoffen als antioxidanten,aminozuren,vitaminen en mineralen. De meeste gezonde voedingsmiddelen bevatten drie of meer goede gezonde eigenschappen ,superfoods bevatten er dus én meer en in grotere hoeveelheden.

De term ” superfood” is echter in marketing-kringen bedacht en dan ook vooral zo de markt in gebracht.Veel van deze superfoods zijn al eeuwen oud,en in de landen waaruit ze afkomstig zijn,zijn superfoods net zo gewoontjes als een krop sla hier voor ons wordt beschouwd. Echter worden ze pas vrij recent in Europa onder de aandacht gebracht als zijnde superfoods.Bekende superfoods die dus al jaren door andere bevolkingsgroepen worden gebruikt zijn rauwe cacao,spirulina,gojibessen,chlorella,maca,,Acai bessen,chiazaad,hennepzaad,en Quinoa.

hebben we superfoods ook echt nodig?

Deze vraag is er lastig om te beantwoorden,omdat we vandaag de dag zeer verschillende levensstijlen erop na houden. We zijn met zijn allen bijna 24/7 actief geworden en dit vergt uiteraard ook veel meer van ons lichaam en geest. Een gezond lichaam kan alleen worden gerealiseerd door een combinatie van:

* gezonde en uitgebalanceerde voeding

* Voldoende beweging

* Een goed ontspannen geest

In combinatie met onze 24/7 economie,verslechterde ( kunstmatige) voeding en de luxe aan zeer geavanceerde apparaten vergt het leven ook veel meer van ons. Als we dit niet goed blijven bewaken ( zorgen dat we voldoende voedingsstoffen binnen krijgen) kunnen we gemakkelijker tekorten oplopen. De diverse superfoods kunnen dan een perfecte aanvulling wezen.

Echter zijn superfoods geen medicijnen of een wondermiddel om al je lichamelijke klachten als sneeuw voor de zon te doen laten verdwijnen.Sterker nog: een overdosering aan superfoods kan zelfs averechts werken en gevaren opleveren voor de gezondheid.

Neem dus,voordat je wilt gaan beginnen aan superfoods,eerst je eetpatroon eens goed onder de loep.Laat je daarnaast erg goed informeren over de superfoods die je wilt gaan gebruiken. Superfoods kunnen de perfecte aanvulling zijn in een eetpatroon,maar ook een perfecte stoorzender. Gebruik ook nooit teveel en gebruik niet teveel superfoods tegelijk. Pas ook op als je medicatie slikt: raadpleeg AL-TIJD eerst je huisarts,of een andere voedingsspecialist, voordat je begint aan welk superfood dan ook.

waarom zo duur?

De discussie over het waarom superfoods zo vreselijk aan de prijzige kant zijn,duurt nog steeds voort. Onlangs bemoeide ons aller geliefde ( uh-huh!) Voedingscentrum zich er ook eens leuk mee door een bom af te schieten,en te blaten dat superfoods onzin is en het alleen ons veel geld kost. Om superfoods te bestempelen als ” onzin” en ” niets van toegevoegde waarde” gaat wat ver,maar ze hadden wel een punt betreft de soms duizelingwekkende prijzen die er worden gevraagd voor superfoods. Zeker nu superfoods ook in allerlei discount winkels en zelfs gewoon bij de drogist verkrijgbaar zijn geworden tegen zeer lagere prijzen,doet bij velen vraagtekens oproepen. Waarom betaal je in een biowinkel voor een zakje gojibessen bijna 10 euro en bij de drogist nog geen vier euro? Dit heeft uiteraard met veel verschillende factoren te maken.De productie,de kwaliteit en het aanbod in inkoop. Ook levert de arbeid wezenlijk veel verschillen op in verkoopprijzen. Een bakje moerbeien gekocht bij de Action voor nog geen drie euro ,zijn nooit echt ” zuivere koffie” te benoemen,zowel het product zelf als de arbeid niet.Een tweede grote nadelige bijkomstigheid bij al dit veel goedkopere aanbod bij discounts is dat mensen er veel meer van gaan consumeren met alle gevolgen van dien.Er worden op verpakkingen van de discount producten ook geen verdere informatie gegeven,of waarschuwingen. Veel mensen gaan superfoods eten om hip en happening te zijn,erbij te horen en ” gezond te doen”. Als je vertelt dat je nog ontbijt met een kom muesli met yoghurt ben je al snel een oud stukje krentenbrood.We moeten immers vandaag de dag volop aan de smoothies en power ontbijtjes. Zeker jongeren en jong volwassenen kunnen al snel overdoseren met deze goedkope superfoods,met alle gevolgen en gevaren van dien.

Dure marketing of niet: koop liefst betrouwbare superfoods in de biowinkel en gezondheidswinkel.Daar staan ook mensen ( als het goed is :-)) die je goed kunnen adviseren. Ook vind je op deze verpakkingen juiste informatie en mogelijke bijwerkingen.

onbekend en…spotgoedkoop

Terwijl we er lustig op los blenderen,mixen en pureren met superfoods,zien we vooral de veel beter bereikbare en spotgoedkope superfoods over het hoofd.

Ze liggen gewoon bij de groentenboer,in de biowinkel en supermarkt op de groente afdelingen: verse groente en fruit.

Boerenkool ,broccoli,spinazie,rode biet,wortel,appel,peer,aardbeien,bosbessen…..allemaal superfoods! Ze bezitten erg veel vitaminen,mineralen,vezels en antioxidanten. In sommige soorten is dit zelfs ook in zeer hoge doseringen aanwezig. Boerenkool is bijvoorbeeld op dit moment een enorme hit in Amerika.Het wordt daar gezien als een waar superfood uit het buitenland,zoals wij hier op dit moment Quinoa beschouwen.

In volgende blogs zal ik telkens een aantal van deze onbekende superfoods verder gaan uitlichten . Want we kunnen dus ook prima met veel goedkopere superfoods extra vitamientjes binnen krijgen.

Zeker nu er een boycot heerst in Nederland op veel vers fruit en groente,is het absoluut een goed idee om meer van ons eigen groente en fruit op het menu te zetten. Twee vliegen in één klap: we worden er allemaal een stuk gezonder van en we helpen de telers! Koop echter liefst,indien mogelijk,groente en fruit direct van de teler. Je kunt op internet even op zoek gaan naar meest dichtbijzijnde telers bij jou in de buurt.

Velen vragen zich ook af,waarom er niet meer specifieke reclame wordt gemaakt van groente en fruit als superfood zijnde. Dit heeft weer veel te maken met opbrengsten. Als er nu massaal wordt geroepen dat gewone groente en fruit nét zo effectief zijn als de veel duurdere superfoods zouden we geen dure superfoods meer kopen,maar massaal aan de broccoli en spinazie en rode bieten gaan. Aangezien wij deze producten al jaren tegen goedkope prijzen inkopen,kunnen er nu niet opeens grotere bedragen worden gevraagd voor de groenten en fruit.Staat een beetje raar als je plots voor een stronk broccoli zes euro moet neertellen omdat het een superfood is geworden.Dit pikken we natuurlijk nooit. Daarnaast zou de verkoop van de huidige superfoods massaal instorten.

Om de superfoods hype dus hoog ( en verkoopbaar) te houden worden de onbekende superfoods niet echt naar buiten gebracht. Een goed voorbeeld is weer even die krop boerenkool.

Hier betalen wij daar,zeker in het seizoen,nog geen 1.50 voor per krop. Boerenkool is een waar superfood met zijn extreme hoeveelheden aan vitaminen en mineralen. Tevens extreem rijk aan vezels. Zo bevat boerenkool ook meer ijzer dan rundvlees,en heeft aardig wat vitamine C en K in huis.

Hier in Nederland kunnen fabrikanten/telers/producenten/supermarktketens niet opeens zes/zeven euro vragen voor een krop boerenkool.Daarom zijn ze het over de grens gaan zoeken en is boerenkool in Amerika nu een ware hype.Er wordt volop boerenkool geëxporteerd naar de Verenigde Staten om daar als hippe superfood te verkopen.En ja: voor 5/6 euro per krop. Dit werkt ook andersom zo met superfoods: in de landen van herkomst kopen de bevolkingsgroepen de superfoods voor een habbekrats in.En komt de term superfood dan ook in die landen niet voor.Sterker: mensen hebben er nog nooit van gehoord.

Ik persoonlijk eet nauwelijks ” dure” superfoods,maar des te meer onbekende.En als ik al dure superfoods eet,dan eet ik die vooral omdat ik deze gewoonweg erg lekker vind. Baobab is daar een voorbeeld van: dat vind ik ronduit zalig door toetjes. Maar verder zit ik volop aan peulvruchten,verse groente en fruit.

Het is dus ook vooral een persoonlijke keuze om te maken. Je kunt kiezen voor superfoods omdat het een aanvulling biedt op je onvolledige voedingspatroon,maar ook omdat je het lekker vind. Welke reden dan ook: eet nooit teveel van superfoods,dat is de belangrijkste boodschap.

maak eens een komkommerjam!

Alhoewel de komkommer nu niet bepaald uitblinkt als zijnde superfood,kunnen we er wel bijvoorbeeld een heerlijke frisse jam van maken!

DIT HEB JE NODIG:

twee komkommers

drie eetlepels Ery-pure erythritol suiker of stevia kristal sweet Xtra

enkele druppels pure vanille extract

een zakje ( 2 gram,Lima,biowinkel) Agar Agar

ZO MAAK JE HET:

Schil de komkommers dun af en snij ze in stukken. Pureer ze licht in de blender/keukenmachine.

Stort de massa samen met de suiker,vanille en Agar in een pan en zet op middelhoog vuur.

Laat onder voortdurend doorroeren pruttelen tot het wat is ingedikt.

Schenk de massa over in een glazen pot en laat enige tijd afkoelen. Daarna bewaren in de koelkast

9 Reacties op “onbekende superfoods

  1. Hai Monique, begrijp je advies altijd eerst een huisarts te raadplegen alvorens je aan superfoodsnack begint niet echt goed. Get. is toch bekend dat huisartsen zich totaal niet bezig houden met gezonde voeding en daar ook niets van weten, een orthomoleculair arts of voedingsdeskundige zou nog iets zinnigste kunnen zeggen.

    • ik begrijp je punt.Maar toch adviseer ik naar een specialist te gaan,alvorens lukraak aan de superfoods te gaan. Het kan nare bijwerkingen geven. Warme groet!

  2. kun je duidelijker zijn?
    Ik weet dat een gewone arts 7 uur iets over voeding leert,tijdens zijn studie.

    • hoe duidelijk moet ik zijn? Ik geef aan dat je het beste advies kan inwinnen van een ( huis) arts.Lijkt mij toch duidelijk genoeg? Warme groet

  3. Of je op gas kookt of op inductie is voor de voedingswaarde van de groente-superfoods wel belangrijk. Bij inductiekoken (bij keramisch en elektrisch iets minder) gaan de vitaminen en mineralen grotendeels verloren, net zoals bij gebruik van de magnetron. Onbegrijpelijk dat hier (in de media) niet meer aandacht aan besteed wordt!
    Monique, zou je daar over kunnen bloggen?

    • Dat zou wel heel erg zijn dat als je kookt op inductie dat dat niet gezond is. Namelijk heel veel huishoudens hebben geen keuze hierin en zijn verplicht om elektrisch dus inductie of keramisch te koken.

    • Nog nooit van gehoord; is dat wetenschappelijk bewezen? Wij koken op halogeen ( goedkope versie van keramisch), is dat daarbij ook?

  4. Die komkommerjam
    HEERLIJK!

    Wij houden alleen niet van vanille als toevoeging (jaag ik mn ega het huis mee uit 😉 ) dit heb ik vervangen door een paar druppels pandan-essance. De smaak zal verschillen, maar zelfs ik eet nu een broodje jam 🙂

    Groetjes, Miekk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *