Ons voedsel……kunnen we het tij ooit nog keren ?

Ik heb inmiddels erg veel geschreven over hoe ons huidige voedsel er ECHT aan toe is. Vrijwel alles wat we nog in een supermarkt kunnen kopen is bewerkt tot ultra bewerkt. Ik schreef daar IN DIT ARTIKEL mijn zorgen over. Maar ook maak ik mij ernstige zorgen over trends, als een PROTEÏNE HYPE , een PROBIOTICA HYPE en zelfs een heuse EIWIT TRANSITIE. Ik maak mij oprecht grote zorgen, dat mag hoop ik wel duidelijk worden uit mijn artikelen.
Onlangs publiceerde het INTERGRAAL KANKER CENTRUM NEDERLAND een opzienbarend en zorgelijke studie, waaruit blijkt dat darmkanker onder jongeren onder de 50 jaar is toegenomen. HET ONDERZOEK vertelt ook, dat het komende jaren zal gaan toenemen. De oorzaken worden nog altijd gelegd bij het consumeren van bewerkt rood vlees en alcohol, en alhoewel dat zeker waar is, denk ik wel, dat er maar half wordt gekeken naar het ECHTE realistische plaatje : het plaatje van de supermarkt, en de invloed die we op elkaar hebben gekregen…

ZIEKMAKEND ???
In mijn ARTIKEL over ultra bewerkt voedsel -> het voedsel wat we kopen -> vertel ik over de recente onderzoeken die zijn gedaan, waaruit blijkt dat dit ultra bewerkte voedsel onze gezondheid schaadt. Toch gaat de industrie onverstoorbaar verder met produceren van in elkaar geknutseld voedsel, wat helemaal niets meer met echt voedsel te maken heeft. Het resulteert, dat de consument deze producten is gaan beschouwen als voedsel. De industrie plast daar dan nog even overheen, door te verkondigen dat het gezonder / beter voor het milieu / beter voor mensen en dieren is, als we met zijn allen maar vooral aan deze meuk gaan. De diepere lagen zijn flink dicht getimmerd, zodat dit sprookje intact blijft. Dit zorgt ervoor dat de consument nooit echt te weten komt dat de gehele KOKOS INDUSTRIE een zeer milieu-onvriendelijke / mens en dier onvriendelijke industrie is. De potten kokosyoghurt vliegen over de toonbank, de verkoopprijzen zijn gigantisch, en dus hoor je de industrie niet klagen.
De voedsel en levensmiddelenindustrie is DE machtigste industrie ter wereld. Daar gaat het meeste geld in om, maar ook de meeste machtspellen. Gesjoemel, maar ook de wetten en regelgevingen die veel toelaten en toestaan. Ik geef wat voorbeelden.

– het NVWA gaf in april 2025 alle hobby kippetjes in Nederland een draai om hun nekken, want zij poepen PFAS eitjes uit met té hoge concentraties. En mogen we deze eieren niet meer consumeren -> we mogen wel, maar eh…liever niet. Die eitjes in de supermarkten ? Nee joh, die zijn OKAY. Want de eieren door kippen gelegd in de industrie, lopen niet buiten uit de grond de PFAS besmeurde wormen op te pikken. De concentraties PFAS in “ supermarkt eieren “ zijn laag, en…dus is dat WEL okay. Zoiets als “ daar gaan we minder snel aan dood “. Hoe het dan zit met bijvoorbeeld de aardappelvelden die pal NAAST zo’n hobby kippen farm worden verbouwd….Tja.
Stel je voor, dat DIT ook onderzocht wordt op PFAS. Wat gebeurt er dan ? Dan valt de gehele aardappelindustrie in elkaar, incluis aanverwante aardappel-producties als patat. En dat kan natuurlijk niet. De hobby kippen zijn toch in de minderheid, ze houden bovendien de consument steeds meer weg van de supermarkt eieren, en dus kan dit wel de nek om worden gedraaid.

– Rare stoffen, je komt ze vast ook tegen in de ellenlange ingrediënten lijstjes. SUCRALOSE……AMMONIAK KARAMEL SULFIET……het zijn zomaar twee ingrediënten die we zowat in ieder product tegenkomen. De wetenschap buigt zich al heel wat jaren over deze omstreden hulpstoffen in ons voedsel -> klik op de linkjes voor meer info -> en wat voor gevolgen het heeft op de algehele gezondheid. Toch worden ze gewoon toegestaan. Want….het zit zo’n beetje overal in. Stel je voor dat het verboden wordt……alle producties worden stop gezet en de halve industrie dondert in elkaar. En ach…zolang er ADH zijn, is er niets aan de hand…..Wat wordt vergeten is dat A : er heel veel COCKTAILS zijn -> veel van deze hulpstoffen in één product wat zorgt voor een soort chemische bom -> en B : dat het consumptiegedrag van de consument is veranderd. We eten DE HELE DAG door en in grotere hoeveelheden. Denk bijvoorbeeld aan de proteïne zuivel. Repen / zuivel / poeders….ze zitten RAM vol met deze synthetische stoffen. Wat doet dit op de langere termijn met ons lichaam ? De industrie interesseert het niets, zolang jij maar blijft kopen en consumeren.

– ROOK. ROOK AROMA. Gerookte producten zijn erg populair en worden veel gegeten. Vroeger werd er erg veel gerookt. Met name vlees en vis werd gerookt om alles langer houdbaar te houden. Tegenwoordig wordt er enkel gerookt om de voor velen zeer gewaardeerde rooksmaak te verkrijgen. Omdat traditioneel roken erg bewerkelijk is, wordt er veel gebruikt gemaakt van rookaroma. Deze aroma komen we erg veel tegen in producten. Het geeft iets niet alleen een rooksmaak, ook geeft het veel kleur en geur. Het meeste rookaroma wordt gemaakt middels houtzaagselvuur. Er zijn overigens maar weinig bedrijven die rookaroma’s mogen maken, omdat Europa zeer strenge regels heeft opgelegd daaromtrent. De rook wordt opgevangen en geconcentreerd tot een rookaroma. Dit gebeurt vrijwel altijd in de vorm van een oplossing in water of een poeder. De vlees en visverwerkende industrie koopt deze rookaroma’s in en gebruikt deze vervolgens in en op hun producten. Zo kan vlees en vis worden bespoten en worden beneveld, of worden ondergedompeld in de rookaroma. Verder is het mogelijk om rookaroma in poedervorm of opgelost in olie direct aan een product toe te voegen. Bekende producten met een rooksmaak zijn gerookte chips en zoutjes. De rooksmaak wordt bepaald door de herkomst van het houtzaagsel wat wordt gebruikt. In Amerika is de suiker-esboom ( maple) erg gewild en populair, terwijl we in Europa liever van de beuk en de eik een rooksmaak verkrijgen.
In April 2024 besteedde “ keuringsdienst van waarde “ een item aan roken ( KLIK HIER ) waarin je erg veel confronterende beelden ziet hoe de rookovens zijn besmeurd met teer. In deze aflevering zegt een toxicoloog dat het een fabel betreft , als fabrikanten beweren dat alle toxische stoffen tijdens hun producten met rook aroma’s worden verwijderd. Volgens de toxicoloog kan dat helemaal niet, omdat , als je alle toxische stoffen uit het rookaroma zou verwijderen, je enkel een plasje water overhoudt. Kortom : ook in rookaroma’s zitten gewoon dezelfde toxische stoffen als in traditioneel gerookte producties. Er bestaat ook nog zoiets als INDIRECT ROKEN. Dat betekent zoiets als roken in twee delen. De producten worden niet direct aan het rook blootgesteld, maar omgeleid via een andere rookkamer waar de rook heen wordt vervoerd. Het product wordt dus in dit geval niet direct boven het houtskool gerookt. Dit zorgt voor lagere temperaturen en minder teer en roet. Het is IETSJE gezonder dan traditioneel roken, maar het is en blijft ONGEZOND. Iets minder schadelijk, maar zeker NIET GEZOND.
In april 2024 hebben experts van de EU landen ingestemd met het voorstel van de Europese commissie om aan groot aantal( tot nu toe acht in totaal ) rookaroma’s niet langer toe te laten op de Europese markt, dat betekent dus ook voor de Nederlandse markt. De vergunning, die op 1 Juli 2024 afloopt, wordt niet meer verlengd. Er komt een overgangsperiode van vijf jaar voor de fabrikanten van voedingswaren die voorheen op traditioneel wijze gerookt werden. Voor producten als chips, sauzen en soepel geldt er een overgangsfase van twee jaar. Dit heeft uiteraard grote gevolgen voor fabrikanten die bekend zijn om hun gerookte waren, denk aan de HEMA rookworst en de UNOX rookworst. Maar er zijn nog meer producten waar we afscheid van gaan nemen :
– gerookte kazen
– gerookte tofu
– de vele producten met een BBQ marinade en / of smaak
– BBQ sauzen en dressings
– gerookte amandelen
– gerookte kruiden en specerijen ( zout / knoflook / uien )
– vapen
Je kunt vraagtekens zetten rondom het feit dat er nog steeds geen verboden zijn op traditioneel roken. Want de inmiddels vele studies liegen er niet om. Wim Mennes, die de EFSA studie leidde, zegt dat er simpelweg nog “ niet voldoende onderzoek “ aanwezig is om te kunnen onderstrepen, dat traditioneel roken van voedsel schadelijk genoeg is om te verbieden.. Wel is het wettelijk verplicht, dat een fabrikant die hun producten op traditionele wijze roken dit op hun verpakkingen moeten vermelden, maar daar wordt niet altijd gehoor aan gegeven. Zodra de schadelijkheid van rook wetenschappelijk onderstreept kan worden., is het bekeken. Dan gaan er veel traditioneel gerookte producties van de markt of zullen onder de toonbank worden door verkocht, zoals dat met heel veel verboden producties gaat. Alhoewel er in mijn beleving nogal aan cherry picking wordt gedaan wat betreft rookaroma’s versus traditioneel roken, denk ik niet dat traditioneel roken zal verdwijnen of geheel worden verboden. Als we bijvoorbeeld eens gaan kijken naar zoiets als koffie en sigaretten…… wat betreft sigaretten heeft het zo’n 50 jaar geduurd, voordat de schadelijkheid van tabak wetenschappelijk bewezen kon worden. Als we alles gaan samenvatten, kunnen we één ding concluderen, terwijl de EU even door stoeit met dit hoofdpijn-dossier: voedsel roken IS ONGEZOND. Of het nu via traditioneel roken gaat, via rookaroma’s of indirect roken, we WETEN, net als bij sigaretten roken of de BBQ op fikken, dat we niet bepaald bijdragen aan onze goede gezondheid. GENOTSTOXITEIT noemen we dit. Als we ons eigen gezonde verstand gebruiken, komen we het verst. Let op je eigen goede gezondheid, is mijn advies.

– De misleidingen zijn tegenwoordig dramatisch toegenomen. Zodanig, dat de consument de realiteitszin totaal is kwijtgeraakt -> iets wat de industrie in de hand heeft gewerkt -> en alles als maakbaar is gaan zien. Van de meest rare fantasie smaken tot onrealistische – bijna futuristische- producten. Zure matten donuts / Dubai repen / droptaartjes ….zolang het allemaal maar gek genoeg is, wordt het verkocht en hopen fabrikanten op een ware hype. Verpakkingen vertellen de mooiste sprookjes, ondersteund door flitsende illustraties. Verpakkingen kosten daarom in regel altijd meer dan het product zelf. Een verpakking VERKOOPT, en ook alles wat daarom wordt gekalkt aan onzin. We zien altijd de positieve punten rooskleurig uitgemeten, we lezen bijvoorbeeld nooit “ rijk aan sucralose! “ Dit zal de consument immers niet aanzetten tot verkoop. “ met stevia! “ ondersteund met een groen blaadje als beeldvorming zal jou meer aanspreken. Bolletje gebruikt deze materie veel. Je ziet prachtige volkoren granen op de verpakkingen, en kreten als “ VOL granen ! “ De wet heeft bepaald dat dit MAG. Ook al zit er amper granen in of zijn deze zodanig bewerkt en toegetakeld dat het graan onherkenbaar is geworden en is veranderd in een bonk wat een basis biedt voor een product.
Er wordt heel veel gewoon wettelijk toegestaan. Zo mag de suikerUnie hun kilozakken suiker 100% natuurlijk noemen. De industrie heeft ook hier de grootste vinger in de pap.
Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van de industriële façade. En hoe de consument daar midden in zit, gevangen in een kooitje. Afgelopen jaren is daar ook sociale media bij gekomen. En dat heeft de industrie zeer slim ingezet om nog meer winst te behalen. Nee, niet alleen via slinkse reclames en verknipte en schijn-veilige beeldvorming, maar….ook via de consumenten ZELF.
We maken elkaar inmiddels gek, maar ook….ziek. Letterlijk. Daar hoeft de industrie inmiddels nog maar erg weinig moeite voor te doen. We zijn namelijk ELKAAR gaan beïnvloeden. Een simpele uitleg is die van Tante Truus, met haar ge-wel-dige wasstrips. Ze vertelt daarover op haar sociale media. En maakt leuke TikTok filmpjes. Anderen zien en lezen het, worden direct geprikkeld en gaan de wasstrips ook kopen. Dit is waarom sociale media vandaag de dag echt DE belangrijkste inkomstenbron is van de gehele voedsel en levensmiddelen industrie. Dankzij….onszelf. Zonder dat wij het ons realiseren, zijn we onbetaalde reclame zuilen geworden voor elkaar. Of deze wasstrips nu ECHT zo top zijn, goed werken en vooral zo milieuvriendelijk zijn als de fabrikant en Tante Truus dan automatisch ook roept, dat maakt niets uit. Tante Truus is enthousiast. En jij hoeft daar dan verder niet over na te denken.
We zijn tevens op de stoelen gaan zitten van deskundigen / artsen / specialisten / wetenschappers en andere geleerden in de voedsel en levensmiddelen industrie. Dat gaat dan ongeveer zo : Tante Truus heeft op TikTok een filmpje gemaakt waar zij vertelt dat havermout ongezond en zelfs giftig is. Neem liever roggevlokken. Dat is gezonder. Meer hoeft Truus niet uit te leggen, want iedereen zweert de havermout af want -> ongezond, en rent naar de winkel om rogge vlokken te kopen. Dit gaat als een vuurtje over sociale media en iedereen commenteert onder een post of reactie dat je geen havermout moet eten, want dat is niet gezond. En dat ZIJ roggevlokken eten. Gevolg : iedereen vreet roggevlokken omdat……het eh…gezond is ? Het wordt verder niet afgevraagd, of nagelopen. Dit is hoe de industrie ons gebruikt en inzet om te verkopen, en influencers betaalt om deze onzin de wereld in te helpen, en elkaar totaal in verwarring brengt. Dat is DE OPZET. Verwarring schept onzekerheid -> onzekerheid schept grijpen naar wat je leest en ziet.
Het begon bij een tante Truus, die in het dagelijkse leven huisvrouw is en niets heeft gestudeerd. Zij heeft-> vaak ook in HAAR totale onschuld -> gezorgd voor gigantische omzetten bij wastrips-fabrikanten, en rogge vlokken fabrikanten. Daar krijgt ze niets voor betaald, ze weet het niet. DIT is hoe het nu werkt.

We willen alles ook graag voor onszelf BEVESTIGEN. In de zin, dat we overal graag op reageren, en een ander -> of dat nu een consument is of deskundige-> overschreeuwen. Want jij weet er altijd nét even iets meer van dan ieder ander, jij bent groot fan van ome Google. Ome Google heeft overal een antwoord op. Ook al klopt de info van geen kanten, is niets onderbouwd, we geloven het net zoals we Tante Truus geloven. Info wat op internet verschijnt staat daar voor eeuwig. Wat inhoudt dat veel -> HEEL VEEL -> verouderde info betreft, is achterhaald of soms zelfs is ingehaald door totaal andere uitkomsten. Maar toch wordt zoiets gelezen, en gebruikt om een indruk te maken op anderen, want kijk eens wat je weet! Dat het totaal niet klopt, of niet meer klopt, dat wordt verder niet nagelopen. Eén zoekopdracht bij ome-Google is genoeg, de eerste link is voldoende om te imponeren.
Als ik dan door ga vragen -> bijvoorbeeld naar bronnen -> loopt het al snel dood of krijg ik veel onzin aan linkjes die bijvoorbeeld door fabrikanten zelf in elkaar zijn bedacht. Mijn werk doe ik niet voor niets. Kritisch kijken kost heel veel tijd, onderzoek, research en inspanning. Het feit dat ik iedere dag tenminste 15 mailtjes ontvang met de vraag of ik even kan zeggen of dit en dat merk “ okay “ is……dat toont hoe daar naar wordt gekeken. Een merk pluis je niet even uit in 5 minuten, laat staan een product. Daarnaast spreekt hier opnieuw de onzekerheid, hangt alles aan wat IK vind. Zeg ik dat een glas cola gezond is ? TOP! Dan worden er liters cola verkocht. En verder geen woord gerept over de schadelijke kanten van cola. Dat is tijd en moeite. We vinden cola lekker en dus vinden we een “ cola is gezond “ van een random-iemand -> want of dat nu jij of ik betreft maakt geen verschil -> uitspraak fijn en voldoende om er liters van te drinken.

HOE KUNNEN WE HET TIJ KEREN ?
Ik maak mij zorgen. ERG veel zorgen. Ik lijk daarin de enige. Want het ziet er nergens naar uit, dat er maar IEMAND echt wakker wordt. Niet alleen darmkanker onder jongeren neemt toe, ook het aantal diabetes onder jongeren tussen de 0-25 jaar is gigantisch aan het stijgen. Maar ook levercirrose -> leververvetting -> stijgt gruwelijk snel, wat niet is te danken aan alcoholische versnaperingen alleen, maar….aan ons huidige voedsel. Veel artsen maken zich daar erg druk over. Voedsel allergieën onder jongeren is ook zeer toegenomen, en ook huidaandoeningen nemen sterk toe. Het is wat mij betreft geen twaalf uur meer, maar kwart over twaalf.
Hoe krijg je hele bevolkingsgroepen weer zover dat zij realiteitszin zien ? Dat nep yoghurt GEEN yoghurt is, dat nep kwark géén echte kwark is, dat visvrije tonijn GEEN tonijn is….maar allemaal in elkaar geknutseld materiaal wat ons VULT en niet voedt ? Hoe ga je hele bevolkingsgroepen doen inzien dat zij elkaar totaal vernietigen? Hoe ga je hele bevolkingsgroepen doen inzien dat ECHT voedsel uitsterft omdat daar geen droge boterham aan is te verdienen door de industrie ? Hoe ga je hele bevolkingsgroepen doen inzien dat 100% NATUURLIJK / PLANTAARDIG niets te maken heeft met wat in supermarkten wordt verkocht als 100% natuurlijk / plantaardig ?
Maar vooral: hoe gaan we onze nieuwe generaties nog hun voortplanting gunnen ? Als dit namelijk gewoon doorgaat, zal dat zeker zeer desastreuze gevolgen hebben voor de algehele gezondheid. Cijfers liegen niet. Er wordt al heel wat jaren vanuit overheden gesproken over reducties. Zout / suiker / transvetten…..het is 2025 en ik zie alleen het tegenovergestelde gebeuren. De industrie zal namelijk altijd weer andere sluwe wegen bedenken om iets wat reductie vraagt, te vervangen voor iets anders wat vaak nog ongezonder is. De ingeblikte groenteconserven als het grootste voorbeeld. Daar moest het zout uit worden gehaald. Wat er is gebeurd, is dat alles nu ZOET smaakt….omdat er meer suiker wordt toegevoegd. We merken dat niet, de industrie kan de wet zo omzeilen. Het is hoe de industrie te werk gaat. En hoe jij als consument daarvoor wordt gebruikt, misbruikt, ingezet en het slachtoffer van wordt.

Het tij keren……nee, dat lijkt ook voor mij -> met een zeer ruimdenkend hoofd -> onmogelijk. Maar wat nooit onmogelijk is, is realiteitszin terug krijgen. Dit zal zeker de grote façades van de industrie niet gaan uitroeien, maar als consumenten slimmer worden dan diezelfde verknipte industrie valt er zeker iets te bereiken. Veel zelfs. Om te beginnen kun je al het bovenstaande nog eens goed en aandachtig lezen. Niet dat ik het allemaal zo goed weet, niet dat ik jou zeg wat je wel / niet kunt doen, evenmin als ik kan zeggen wat je MOET doen. Daar ben je altijd ZELF verantwoordelijk voor. Wat alle bovenstaande content hopelijk wel voor jou kan doen, zijn dingen in de juiste perspectieven plaatsen. Zodat je dingen gaat ZIEN. Hoe jij bijvoorbeeld door de industrie zo wordt bewogen naar een tweede Tante Truus, en hoe de invloed op jou is van sociale media. WAAR loop je achteraan ? Waar loop je voor weg ? Wat neem je klakkeloos aan? Waarom geloof je alles in één lezing / vertelling ? Dit geldt niet alleen voor elkaar -> de consumenten onderling -> maar ZEKER OOK de vele gezondheid-goeroe’s en zogenaamde andere specialisten die hun eigen ervaringen zien als een heilig graal. Wiens woord neem je klakkeloos aan ? Kijk altijd voor jezelf verder dan het puntje van jouw neus of de tong van iemand die jou mooie verhalen vertelt. We moeten naar ons EIGEN gedrag kijken, en ons daar van bewust worden. Waarom voel jij de drang om te reageren op een post of reactie, omdat jij vindt dat je alles beter weet ? Waar komt jouw kennis vandaan en is deze legitiem en accuraat ? Een oom die ooit in een Unox fabriek heeft gewerkt maakt geen Unox expert die jou alles kan vertellen over hoe het eraan toegaat in een fabriek. Evenals je pedicure die zegt dat amandelolie uitdrogend is voor je huid. Nee, dat klopt niet. Maar als jij dat op sociale media verkondigt, blijft dat bij heel veel mensen die meelezen hangen….want waar hadden ze ook alweer gelezen dat een pedicure heeft gezegd dat amandelolie de huid uitdroogt ? Zoiets kan een geheel eigen leven gaan leiden met alle gevolgen van dien.

De industrie vraagt niet beter. Dit gedrag is voor de industrie wat het meeste geld in het laatje brengt. Anders geformuleerd ben JIJ het gratis reclamezuil van de industrie, want via jou / dankzij jou worden miljoenen en miljoenen omgezet. Hoe eerder je beseft dat jij er nooit gezonder en rijker van wordt , hoe beter. Gewoon in stilte meelezen op sociale media is een kunst geworden, maar het is wel DE manier om de industrie te slim af te zijn. Kijk naar het HELE plaatje. En zie, in wat voor sprookjeswereld we zijn gekomen en nog erger in zijn gaan geloven dat kinderen. We hebben geen extra proteïne en probiotica nodig. We hebben ECHT voedsel nodig. We hebben geen plantaardige / eiwittransities nodig. We hebben ons gezonde verstand nodig om mens / dier en milieu weer in de perfecte harmonie te krijgen. De hele plantaardige ellende in supermarkten maakt ons niet gezond of gezonder, het maakt het leven van dieren/ het dierenwelzijn niet beter -> want denk je echt dat de industrie ooit zal stoppen met vleesproductie -> en het is al helemaal DE HEL voor het milieu.
Zie wat er voor je neus gebeurt. ECHT voedsel verdwijnt, kunst voer heeft de overhand. Hoe wil jij dat onze volgende generatie opgroeit, als het daar de kans nog voor zal krijgen ?
Hallo Monique, ben bijna 81 jaar en loop al heel wat jaartjes met jouw waarschuwingen en onderzoekingen mee. Ik zie hoe mijn vrienden-omgeving reageren als ik commentaar heb op hun bereiding van oa. voedsel die ze gebruiken. Dan hoor ik altijd “daar heb je haar weer”. Gelukkig komt er meer bekendheid tegenwoordig over het misbruik van de industrie. TV, kranten en verhalen beginnen mee te doen. Maar helaas een hele bevolking vinden het teveel werk, geen tijd en veel mensen denken ‘gemak dient de mens’. En de ziekenhuizen lopen vol met dit gevolg. Het blijft dweilen met de kraan open. Wij hebben veel ongemakken verholpen door zelf bio/vers alles te maken en door gezond bezig te zijn.
Monique, blijf volhouden… Ine