Ontbijt friet

Dat ik pleit voor méér groente eten is inmiddels algemeen bekend 😉  Ik heb zelfs een boek geschreven om mensen te inspireren om meer groente te gaan eten ( klik hier ) zodat we van het idee af stappen dat we alleen s’avonds bij een diner groente kunnen eten. Want ja: je kunt ook groente eten als ontbijt, of als lunch. Wist je dat veel landen de dag starten met verse gestoomde en rauwe groente?

Misschien moet je er niet echt aan denken op de vroege morgen, maar ik daag je uit om dat nu wel eens te gaan doen. Groente hebben onterecht nog altijd dat ” te gezonde” en ” vieze” imago. Groenten zijn juist ontzettend lekker. Het is vooral een kwestie van wennen. Diverse vastgeroeste gewoonten loslaten en de weg vrij durven maken voor nieuwe uitdagende producten. Zoals groente. Er zijn zoveel verschillende soorten met ieder zo zijn eigen specifieke smaken dat er echt een groente is die jij ook lust. Durf eens de uitdaging met jezelf aan te gaan, en maak deze ontbijt-frieten eens!

Je kunt deze frieten ( van groente) zo eten, maar ze smaken ook verrukkelijk op crackers, maïs / gierstwafels, of op de homemade boterham. Dat is nog even wat anders dan het saaie plakje kaas of worst, of pindakaas! Maak bijvoorbeeld eens deze MUESLI CRACKERS om bij te serveren. Een goddelijk lekkere combinatie! Maar vooral zeer voedzaam en vullend. Dankzij de complexe koolhydraten, eiwitten en vetten krijg jij wat je nodig hebt in de morgen om de hele morgen door te kunnen. Twee mueslicrackers met ontbijtfriet en jij kan de morgen goed van start gaan!

Maar het is niet alleen lekker en gezond, het is ook erg leuk voor kinderen! Hoe cool is het om friet te eten als ontbijt? Het belangrijkste is, dat je al meteen een heleboel groente binnen krijgt terwijl je dag nog moet beginnen. Dit legt een erg goede bodem.

Dit heb je nodig:

  • twee zoete aardappelen, gewassen en in de schil, in dunne frieten gesneden
  • 200 gram koolraap, in de schil, in dunne frieten gesneden
  • een grote winterpeen, gewassen en schoon geraspt, in dunne frieten gesneden
  • een kleine flespompoen, in de schil, in dunne frieten gesneden
  • Aminos of Tamarisaus, of gebruik een beetje biologische Aceto ( dat is de enige echte) balsamico azijn
  • twee flinke eetlepels kerrie Masala
  • optioneel: een rauwe rode biet, in dunne plakken gesneden

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 200 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Doe de frieten en eventueel de bieten-plakjes in een kom en giet er een flinke scheut Aminos of andere opties over en voeg de kerrie toe. Hussel alles goed door, zodat alle frieten in de marinade komen te liggen. Verdeel de frieten uit over de bakplaat en bak ze in het midden van de oven gaar in ongeveer 30-35 minuten, blijf controleren. Laat afkoelen of eet direct warm uit de oven.

 

 

2 Reacties op “Ontbijt friet

  1. Monique, wat zijn die zwart geblakerde ronde schijfjes? Dat moet je toch niet eten!?

    • die zijn niet zwart. En dit zijn bietjes. Hoe kom je erop dat ik zwart geblakerd voedsel zou aanbevelen en zelf zou eten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *