Populair en…vol suiker ( de kracht van merken)

Ik heb een kennis die haar dag begint met een megagrote kom cornflakes met melk. De rest van de dag verdwijnt haar hand met zeer grote regelmaat in de grote glazen pot, waar de cornflakes in worden bewaard. Als gezond en lekker knabbeltje tussendoor, zo zegt ze. Heel even is ze ” vreemd gegaan” en heeft ze langere tijd cruesli met melk als ontbijtje gegeten, omdat ze dat zo lekker vindt. Omdat ze weer is gestart met de eeuwig voortdurende afvalrace, is ze weer overgestapt op de ” gezonde” cornflakes. Ze heeft van mij begrepen, dat cruesli bomvol suiker zit. 

Natuurlijk: als we cornflakes gaan vergelijken met cruesli, dan zijn cornflakes de betere keuze. Maar ook cornflakes zijn geen heilige boontjes. Wel worden ze nog altijd zo gezien, en wordt het erg veel als ” volwaardig” ontbijt gegeten. Cornflakes zijn niet alleen in land van herkomst, Amerika, razend populair, ook in Europese landen staat cornflakes erg hoog in de top vijf van ontbijtjes. Bijna iedereen associeert cornflakes direct aan de groene haan op de verpakking van meest populairste variant van Kellogg’s. Alhoewel er inmiddels talloze andere soorten en varianten op de markt zijn verschenen, zweren mensen bij ” hun merk”. Mijn kennis zal ook absoluut geen ander pak cornflakes kiezen dan deze van Kellogg’s.

(A) merken niet meteen beter en gezonder

Mijn kennis is niet de enige. Ontzettend veel consumenten zweren al jaren bij hun ” eigen merken”. Dit gebeurt soms omdat het hen beter smaakt, maar vaak gaat het om hoe hoog een merk staat aangeschreven. En kiezen velen op zogenaamde ” kwaliteit” voor een A merk. Ook wordt vaak gedacht dat een A merk betere ingrediënten gebruikt, meer zorg biedt voor zijn product, en nauwelijks meuk gebruikt. Dit is maar in zeer zeldzame gevallen zo. En als het zo is, betaal je daar ook meteen veel meer voor, want de fabrikant wil ook winst maken.

Een A merk kan zelfs nog ongezonder zijn, dan een veel goedkoper B merk. Simpele crackers zijn daar een goed voorbeeld van. We kennen vele A merken zoals Wasa een erg grote is. Ook worden er veel biologische crackers verkocht.

10613027_864021413629990_6509420243304384963_n1502421_864021466963318_2706318158678240143_o

 

Crackers van een B/huismerk kosten nog geen 50 eurocent per pak. Daarin vinden we niet veel meer dan volkoren roggemeel en zout.

1010227_864021206963344_7699154811897051320_n 10846027_864021280296670_2209249457667496219_n

 

Een pak biologische crackers kosten niet alleen bijna het drie-dubbele, ze bevatten ook driedubbel zoveel onnodige ingrediënten. Waaronder suiker. Je bent dus helemaal niet zoveel beter af qua beurs en gezondheid als je voor een A merk/biologisch merk kiest.

Waarom kiezen we voor ( duurdere) A merken?

Alhoewel de groep consumenten die bewuster omgaan met hun voeding steeds groter wordt, zijn meeste consumenten daar niet bewust mee bezig en kiezen ze vooral wat hen wordt aangesmeerd.  Mooie verpakkingen, goed uitgedokterde reclamecampagnes, consumenten afhankelijk maken aan hun producten, een fabrikant doet er alles aan om zijn product tot hogere stand te verheffen. Dit betekent voor een fabrikant namelijk dat zijn product verkoopt en blijft verkopen. Ook hebben grotere, bekende merken een machtsvertoon. Denk aan een schoolplein vol pubers. Daar vind je tussen de zeer weinige blikjes red bull van een B merk, erg veel ” red bull” blikjes. Zakken ” Croky” chips in plaats van een huismerk. Het geeft een bepaalde stoerheid om met een A merk in handen te staan op het schoolplein. Het werkt eigenlijk net zoals met kledingmerken. Een labeltje maakt machtiger.

Veel B merken uit dezelfde fabriek als A merken

Wat erg veel gebeurt, is dat veel B merken uit exact dezelfde fabriek afkomstig is als het A merk. Omdat de verpakkingen van B merken stukken goedkoper zijn gehouden, kunnen deze producten ook veel goedkoper worden aangeboden. Het levert voor een A merk fabrikant veel extra inkomsten op, als een huismerk/ B merk ook wordt geproduceerd in hun fabriek, maar onder een andere naam en verpakking. Er zijn talloze producten op de markt die in een goedkoper jasje veel minder kosten, maar dezelfde kwaliteit biedt als het originele A merk. Je kunt het zeer eenvoudig nalopen, door ingrediënten en voedingswaarden naast elkaar te leggen en te vergelijken. Wat je dan vaak ziet, is dat iets nét even wat verschilt van het origineel, of zelfs totaal niets. Soms zie je wel op een voedingswaarde een niet-noemenswaardig verschilletje in bijvoorbeeld koolhydraten. Dit komt vooral omdat er andere verpakkingen zijn gebruikt, die andere doseringen kunnen geven. Het loont absoluut de moeite om al je dagelijkse A merk-boodschappen eens onder de loep te nemen en het B merk in de supermarkt ermee te vergelijken. Je zult verbaasd zijn over hoeveel producten exact hetzelfde zijn. Producten als magere yoghurt, kwark en ontbijtgranen zijn erg vaak afkomstig uit één zelfde fabrieken. Waar het op neerkomt is dat je vooral betaalt voor dure, luxe verpakkingen met mooie plaatjes en illustraties.

A merken gezonder?

Een erg veel voorkomend misverstand is wel, dat er aan de duurdere A merken ook meteen meer gezonde voordelen aan vastkleven. Dit is niet zo, sterker, het B merk kan vaker veel gezonder zijn dan het A merk. Als we bijvoorbeeld eens gaan kijken naar de cornflakes van Kellogg’s, zien we dat het bestaat uit :

IMG_6445            IMG_6446

 

Maïs, want cornflakes moeten inderdaad bestaan uit maïs, maar als goede tweede zien we direct de suiker. Gerstemout aroma levert suiker en kleur. En het zoutgehalte is ook vrij pittig te noemen. Met een gemiddelde kom cornflakes tik je 2,5 gram suiker naar binnen. En 0,4 gram zout. En dan tellen we de toevoegingen er niet eens bij, zoals melk,suiker en honing wat ook erg vaak wordt gedaan. Erg gezond en verantwoord zou ik dit ontbijt niet noemen. Ook al zijn er diverse vitaminen en mineralen toegevoegd. Deze haal je beter uit echt natuurlijke bronnen als groente en fruit.

AHI_434d50303037333430_1_200x200_JPG  AHI_434d50303739323332_1_200x200_JPG

Het huismerk van AH kost om te beginnen 1,29 per 500 gram.  Dit scheelt bijna 50 cent met de Kellogg’s, waar maar 375 gram in zit. Als we naar de ingrediënten gaan kijken zien we dat het elkaar nauwelijks ontloopt: 91% maïs,suiker,zout, gerstemout. Gaan we naar de voedingswaarde kijken, zien we dat het elkaar nauwelijks ontloopt: per 100 gram: 380 kcal, één gram vet,waarvan 0,5 gram verzadigd, koolhydraten 83 gram waarvan suikers 8,5 gram, het zoutgehalte staat nergens aangegeven, maar we kunnen vast uitgaan van een soortgelijk gehalte als het A merk van Kellogg’s. Maar let op: het kan nog gekker: gaan we vervolgens kijken naar het B huismerk van diezelfde AH ( Basic) betalen we voor 500 gram 1.17. Kijken we naar de ingrediënten, zien we dat het exact op hetzelfde neerkomt als het eigen AH huismerk. Kijken we naar de voedingswaarde, zien we iets opvallends: het bevat minder suiker. Echter blijft de rest echt gelijk: dus ook per 100 gram 380 kcal, één gram vet, waarvan ( let op) 0,2 gram verzadigd, 83 gram koolhydraten waarvan ( let op) 6,0 gram suiker. Ook hier is geen zoutgehalte vindbaar. Wat we hier dus zien is dat we én goedkoper, én gezonder uit zijn met de Basic. De reden waarom het iets afwijkt van het AH merk zelf ligt bij productie, de goedkopere verpakkingen die dus in dit geval dubbel gunstig voor de consument uitvalt. Kellogg’s scoort met 8 gram suiker per 100 gram het hoogst. Resumerend:

  • Het A merk is in niet altijd beter en gezonder
  • Het A merk is nooit duurder vanwege een betere kwaliteit, enkele uitzonderingen daar gelaten
  • Het loont de moeite om A merken met B merken te vergelijken.

Over smaak valt te twisten

Uiteraard zullen er altijd mensen blijven die werkelijk een grote voorkeur hebben voor een bepaald A merk/product. Zo zijn er talloze mensen die niet afwijken van hun pot Calvé pindakaas, terwijl een ander juist enkel gaat voor het B merk, omdat deze veel lekkerder wordt bevonden. Dit gaat dan werkelijk over smaak-voorkeur. Maar toch kiezen nog veel teveel mensen voor een hoogstaand merk, omdat deze in de media erg goed ligt, of over de jaren een bepaalde status heeft opgebouwd. Dit zegt niets over kwaliteit en voedingswaarde. Je bent echt niet veel beter af met een pak Douwe Egberts koffie dan een pak Perla koffie. Je portemonnee wel. Ook hier speelt de fabrikant een erg groot spel met ons. Bedenk ook: de reden waarom een A merk zo groot is, is vooral te danken aan het in stand houden van het imago, waardoor iets beter zal verkopen. Staar je nooit blind op imago, staus, en ” wat je gehoord hebt” maar volg je eigen pad. En kijk ook eens naar B merken.

 

 

 

4 Reacties op “Populair en…vol suiker ( de kracht van merken)

  1. Normaal heb ik ook alleen muesli (met of zonder noten) zónder suiker, maar af en toe kan ik ’t niet over m’n hart verkrijgen en koop ik de aller goedkoopste cruesli die nog veel lekkerder is dan die dure merken.

  2. Weer een mooi verhaal, alleen jammer dat je nu net die ene Calve pindakaas eruit pakt. Ik ben namelijk nog geen een merk tegengekomen dat pindakaas zonder suiker maakt. De originele Calve pindakaas doet dat wel 😉 Ik sta open voor suggesties…
    Verder weer een topstukje. Ga zo door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *