Review Van Der PIGGE psyllium Husk vezels

Ik gebruik het als volume / vezel in mijn baksels: PSYLLIUM. Als je glutenvrij werkt, geven deze vlokken de elasticiteit en stevigheid die worden gemist aan o.a brood en broodjes, maar ook koekjes, cake en andere lekkernijen. Psyllium is oorspronkelijk bedoeld voor mensen, die wart extra vezels kunnen gebruiken, zoals mensen met stoelgangproblemen, een vezelarm dieet houden, of kampen met darm-problemen. 

Er zijn inmiddels erg veel varianten op de markt verschenen, mede dankzij de glutenvrij-hype. Ik durf zelfs te zeggen, dat de psyllium méér wordt gekocht om mee te bakken, dan waar het werkelijk voor is bedoeld. Het wordt ook erg veel aan smoothies toegevoegd om zo aan je ADH vezels te komen.
Ik ontving kort geleden een pot psyllium HUSK vezels van mijn grote favoriete merk VAN DER PIGGE. Zij hebben een 100% pure en natuurlijke “ blonde” psylliumvezel in hun assortiment. Ik ben ermee aan de slag gegaan.

EVEN KORT: WAT IS PSYLLIUM?

Psyllium zaad of vlozaad is afkomstig van de vlozaadplant. Psyllium husk zijn de gefilterde zaadjes, dus alleen de vezels zelf. Deze plant, de plantago ovata, heeft naast zijn bijzondere uiterlijk nog meer bijzonderheden. In de zaadvliezen van de plant zit een soort gomslijm. In de maag kan dit, in combinatie met water zich omvormen in een volumineuze massa. Er ontstaat een gel die honger stillend werkt en tevens bescherming biedt. Psyllium wordt voornaam gebruikt voor een goede en gezonde stoelgang. Het heeft een zeer reinigende werking op de darm. Psyllium wordt ook wel omschreven als een “anti-plaque” middel voor de darm, zoals we een anti-plaque spoelmiddel kennen voor ons gebit grondig te reinigen. Ook werkt psyllium weldadig bij irritaties aan het darmslijmvlies. Psyllium wordt ook soms preventief geconsumeerd door diabeten/suikerpatiënten omdat het zorgt voor een zeer lage opname van suikers uit koolhydraten.
Psyllium, soms ook wel gewoon vlozaad genoemd, is een 100% natuurlijk volumemiddel wat ontzettend veel water kan binden als het is ontdaan van zijn pel. Al sinds jaren wordt psyllium (husk) ook gebruikt in de culinaire wereld. Het werd al tijden gebruikt als een zeer natuurlijk geleermiddel en als een zuiver verdikkingsmiddel in taarten en gebak. De stap van taarten naar andere baksels was dus een zeer kleine. Het is overigens een fabel dat psyllium zeer laxerend werkt. Zelfs als het wat laxatief werkt, heeft het lang niet dezelfde werking als andere laxeermiddelen die spierconcentraties (spasmen) van de darm juist opwekken. Terwijl laxeermiddelen constipatie in de hand werken, werkt psyllium juist als een transport-verbeteraar op voedingsniveau en levert het ook geen gevaren op zoals meeste laxativa wel kunnen doen.
Psyllium wordt ook erg veel gebruikt in de wereld van de poeders en pilletjes en shakes en reepjes om af te vallen. Dit komt vooral omdat psyllium honger stillend werkt. Psyllium werkt ook erg goed als vervanger voor gluten. Gluten geeft iets ontzettend veel samenhang en volume. Daarbij ook stevigheid en binding. Psyllium biedt ook al deze eigenschappen en is daarom een gezonde en natuurlijke oplossing voor gluten te vervangen. Er zijn erg veel soorten en merken op de markt. En omdat psyllium aanvankelijk niet is bedoeld om mee te bakken, worden er aan erg veel van deze soorten en varianten extra hulpstoffen toegevoegd, om een betere stoelgang op te wekken. Zorg er dus wel voor dat je een 100% natuurlijke, maar ook zuivere psyllium inkoopt om mee te kokkerellen. Deze doet naast zijn schoonmaakwerkzaamheden in de darm ook goed dienst als het gluten in baksels.

VAN DER PIGGE PSYLLIUM

De psyllium van VDP is 100% natuurlijk, en daarom geschikt om te gebruiken als vervanger voor gluten. Er zijn verschillende doseringen op internet vindbaar. Het ene artikel zegt dat je een flinke eetlepel op 500 gram meel kunt toevoegen, een ander artikel zegt 50 gram op 500 gram meel toe te voegen. Het ligt een beetje aan het meelsoort. Ik werk bijvoorbeeld erg veel met volkoren boekweitmeel. Dit bevat meer vezels van nature dan gewoon boekweitmeel. Ik begin altijd met anderhalve eetlepel per 500 gram meel, ongeacht welk soort, en voeg dan kleine beetjes warm water toe, terwijl ik flink ga roeren en kneden. Je merkt dan vanzelf het beste, of het nog meer binding en elasticiteit nodig heeft. Je kunt dan steeds een theelepel psyllium extra toevoegen. Bij mij ligt het gemiddelde op zo’n twee flinke eetlepels psyllium per 500 gram meel. Maar let op, het kan echt heel sterk verschillen.
Ik heb als voorbeeld deze broodjes gemaakt. Ik heb daarvoor gebruikt:
  • – 500 gram boekweitmeel ( niet volkoren)
  • – twee en halve eetlepels VAN DER PIGGE psyllium hulk
  • – drie eetlepels ALKA GREENS smoothie poeder ( klik HIER voor meer informatie) of een theelepel Ceylon kaneelpoeder
  • – twee flinke eetlepels greensweet-stevia sweet Xtra
  • – 10 gram wijnsteen bakpoeder
  • – een koffiekopje gojibessen, geweekt en uitgelekt
  • – warm water
  • – twee eieren, of indien vegan, een gepureerde banaan
De oven op 180 •C, bakplaat bekleden met bakpapier, en alles goed door elkaar roeren en kneden, terwijl je kleine beetjes warm water blijft toevoegen. Maak broodjes van het deeg en leg op de bakplaat. En bakken maar! Zo’n 30-35 minuten terwijl je blijft controleren. Dit is het resultaat:
Heerlijk zijn ze! Zoals je ziet kostte dit recept tussen de twee en drie eetlepels psyllium, maar dit kan voor jou anders zijn, afhankelijk van het meel wat wordt gebruikt. Ook tussen boekweitmeel en boekweitmeel zijn er verschillen, om het zo even te formuleren. Zo kan de ene fabrikant meer vezels in zijn meel behouden dan de ander. Daarom mijn advies om op iedere 500 gram meel te beginnen met anderhalve eetlepel. Je hebt sowieso iets meer water nodig als je de psyllium gebruikt.

PSYLLIUM GEBRUIKEN VOOR WAAR HET AANVANKELIJK IS BEDOELD

Je zou het haast vergeten, maar natuurlijk is psyllium in zijn originaliteit bedoeld voor mensen die te weinig vezels binnen krijgen, een problematische stoelgang hebben, voor een dikkere ontlasting te creëren, als men een strikt dieet volgt, of bij het ouder worden. We hebben gemiddeld 30-40 gram vezels per dag nodig. Ons voedsel van tegenwoordig is lang niet meer zo rijk aan vezels. Je kunt alles over vezels lezen door HIER TE KLIKKEN.  Eet je vezel-arm, dan kunnen deze psyllium vezels een zeer fijne aanvulling zijn. Ze zijn 100% biologisch en natuurlijk, zonder enige toevoegingen. Hoe ontdek je eigenlijk, als je een vezel tekort hebt?
– moeizame stoelgang, met name moeite om de ontlasting uit het lichaam te persen
– een te hoog cholerserol-niveau, als gevolg van een teveel aan het slechte LDL , en een tekort aan het goede HDL.
– abnormale en / of extreme winderigheid
– diverse spijsverteringsproblemen
– een opgeblazen gevoel, in het bijzonder na een maaltijd
– opgezette buik/ maagstreek
– een abnormale honger, niet te stillen honger, bijvoorbeeld honger houden na een pittige maaltijd
– algehele malaise door een té eenzijdig, ongezonde voeding
Je kunt uiteraard eerst proberen, om dit tekort met voeding op te lossen. Mijn collega Juglen Zwaan van www.ahealthylife.nl schreef een prachtig artikel over hoe je het beste via je voeding meer vezels binnen kunt harken. Mocht dit allemaal niet baten, of kun je bijvoorbeeld door ziekte of andere zaken zelf niet in staat zijn om dit aan te pakken via je voeding, dan zijn psyllium vezels een uitkomst.
Iedere fabrikant is verplicht, om de nodige veiligheidsmaatregelen te vermelden op de verpakking. Dit is bijvoorbeeld belangrijk voor medicijn-gebruikers, en om de consument goed voor te lichten veel vocht bij deze producten te gebruiken. Alhoewel de vezels veel worden voorgeschreven bij zwangeren, is het verstandig ( onder het mom van “ better safe than sorry “ ) om dit vooraf even te overleggen met je behandelend arts / verloskundige. Dit zijn normale veiligheid-voorschriften die je op iedere verpakking zou moeten tegenkomen. Ben je in een goede gezondheid, hou je dan netjes aan al deze veiligheid-voorschriften en volg keurig de aangeven doseringen op. Als je de psyllium met gezond verstand gebruikt is er niets aan de hand.. Maar het is dus geen product wat zomaar op de bonnefooi te pas en te onpas is te gebruiken. Psyllium wordt dan ook vaak onder het kopje “ voedingssupplement” geschaard. Ga er dus precies hetzelfde mee om.

Waar kan ik het kopen / bestellen?

Van der Pigge is een begrip in Haarlem. De winkel bestaat al sinds 1849 en heeft zijn ” oude look” nog steeds behouden. Je kunt de psyllium in de winkel kopen . De winkel is gevestigd aan de Gierstraat 3 in Haarlem. Alhoewel Van Der Pigge nog altijd de originele recepturen gebruiken voor hun prachtige producten, gaan ze wel met hun tijd mee en is er een webshop. Je kunt de psyllium daar ook bestellen. KLIK HIER om naar de directe bestelpagina te gaan. Je betaalt € 16,50 voor 250 gram.

KORTINGSACTIE!

Van dinsdag 7 Mei 2019 tot maandag 13 Mei 2019 ontvang je € 4. 00 korting! Je betaalt dus geen € 16,50 maar € 12,50!

  • gebruik de kortingscode ” meukvrij”
  • korting alleen on line geldig, niet in de winkel. Wel kun je via de webwinkel bestellen en ophalen in de winkel
  • zijn er vragen? Neem contact op met de klantenservice van VAN DER PIGGE

KLIK HIER OM TE BESTELLEN

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *