snelle Jelle….door je bloedbanen!

Ik heb al eerder geschreven over de onzinnige benaming ” ontbijtkoek”. Deze koeken hebben namelijk niets, maar dan ook he-le-maal niets met een volwaardig ontbijt te maken. Sterker: ze geven je een suikerstoot van hier naar Tokio en weer terug, wat je wellicht een korte boost geeft, maar al snel volgt ” het inkak-moment”. Moe, suf , gapen, slap , ” down and out”  zijn dan meest voorkomende verschijnselen. Je kunt deze koeken dan ook beter ” suikerkoek” noemen. Deze koeken bestaan namelijk voor het grootste gedeelte uit suiker.

suikerklontjes ontbijtkoek

 

 

Een gemiddeld plakje ” suikerkoek” bevat circa 5 suikerklontjes

 

Ondanks dat we het stiekempjes wel weten dat deze koeken suiker bevatten ( ze smaken vrij zoet) zijn we ons nog maar nauwelijks bewust van de hoeveelheden. We denken dat het allemaal wel meevalt. En dat denken is eigenlijk logisch. Ontbijtkoek heeft nog steeds een erg gezond imago, en diëtisten schrijven vrijwel altijd wel het plakje ontbijtkoek bij in hun voedingsadviezen. Dit komt vooral, omdat het vetarm is. Het gezonde imago van deze koeken is ontstaan toen er plots erg veel te doen was over vetten in ons voedsel, en we deze gingen boycotten/mijden. In die periode kwamen ook de light-producten stevig op de markt te staan en ook light-producten zijn vandaag de dag nog steeds enorm populair. Terwijl die hele hetze rondom vetten allang weer is achterhaald, speculeren fabrikanten er nog maar al te graag op los door deze light-producten goed in de markt te houden. Over de jaren is ons voedsel ” versuikerd” en hierin heeft deze hele vet-boycot een zeer grote rol gespeeld. Tot aan de dag van vandaag worden we ( consumenten) vooral voorgehouden dat light gezond is en vet niet. En komen er nog dagelijks light producten op de markt, zoals een ontbijtkoek met minder suiker.

 

minder suiker?

 

Nu dat we weten dat ontbijtkoek dus aardig wat suiker bevat, springen fabrikanten ook daar weer vrolijk op in. Een goed voorbeeld zijn de plakken ontbijtkoek van Wieger Ketellapper, en hun ” snelle Jelle” koeken. Er is een variant op de markt gebracht waarin groot op de verpakking staat vermeld dat het minder suiker bevat. Deze claim mag zolang het product inderdaad uit minder suiker bestaat dan het origineel, in dit geval de gewone ” snelle Jelle ” ontbijtkoeken. Als welwillende consument kun je al zeer snel denken dat deze koeken een stuk gezonder zijn. Ook helpt ” het gezonde ontbijtkoek-imago” hier een handje aan mee. Veel consumenten zien dit dus aan als een gezond en verantwoord tussendoortje. En dit is immers ook wat de fabrikant ons graag wil laten geloven.

 

 

IMG_6069

 

Kijken we naar de ingrediënten, dan zien we dat ook deze zogenaamde ” minder suiker” koeken als tweede ingrediënt begint met glucose-fructosestroop. En hup, waarom ook niet, er niet veel verder achteraan suiker,  en ” aroma”. Anders gezegd bestaan ook deze ” minder suiker” koeken uit keiharde suikers, omdat het , minder suiker of niet, suikerkoek blijft.

 

 

IMG_6071

 

Kijken we naar de voedingswaarde, vinden we die suiker ook meteen terug. Per plak tik je drie suikerklontjes naar binnen. Twee minder dus dan het gemiddelde plakje ontbijtkoek. En dus mag dit product ook worden verkocht als ” minder suiker”.  Het enige snelle aan deze Jelle is dat het zeer snel door je bloedbanen heen zal crossen met alle gevolgen van dien. Ook zijn de extreme hoeveelheden suiker in deze koeken niet erg bevorderlijk voor het gebit, en al helemaal niet voor het kindergebit.

 

 

Lekker laten liggen dus, deze meuk. Maak lekker zelf je gezonde ontbijtkoek. Een heerlijk recept vind je hier

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *