Suiker bij de vis..?

IMG_8549

Onlangs bekeek ik een aflevering van “ Keuringsdienst van Waarde” wat ging over vis. Het blijkt, dat veel gangbare vissoorten die we zowel in supermarkten als viswinkels kunnen kopen, vol zijn gespoten met water. Dit triggerde mij om eens uit te gaan zoeken hoe het zat met suiker. Dit ook, naar aanleiding van een aantal vraagstellingen van mensen over zalm. Daarin blijkt erg veel suiker om te gaan. Een review. 

VIS EN ADDITIEVEN

Ik ben op onderzoek gegaan in drie verschillende supermarkten: AH, Jumbo en PLUS. Allen hebben een ruim assortiment in verse vis, en diepvries. Het kwam overal zo’n beetje op hetzelfde neer: er was verse vis verkrijgbaar zonder bewerking ( rauw) en soorten die bijvoorbeeld waren gerookt, gebakken of gegrild. In veel soorten kwam ik additieven tegen als zout en zuurteregelaars, voedingszuren, geur en smaakstoffen ( voor bijvoorbeeld een rooksmaak en geur te versterken) maar ook suiker. En inderdaad, in erg veel soorten kwam ik ook water tegen. Gemiddeld was dit 5% water op 95% vis. Maar ik ben ook soorten tegengekomen die 20% water bevatte. Dat is duur betaalde vis. 

Ik kwam veel vissoorten tegen die zwommen in een laagje saus. Deze sauzen bevatten plantaardige oliën ( zonnebloem en palm) en zijn vaak gezoet met kunstmatige zoetstoffen en gewone suiker. Ik zag veel maltodextrine, dextrose, en sorbitol voorbij komen. In sommige varianten is het suikergebruik best hoog te noemen. Zo kwam ik een pangasiusfilet met tuinkruiden tegen, die per 100 gram maar liefst 7 gram suiker afleverde. Dit verwacht je niet direct bij een visje met tuinkruiden. Over het algemeen geldt, hoe meer luxe ( denk aan sausjes, toastplakjes, plakjes voor op de boterham) hoe meer meuk in de vis. 

Vis uit de diepvries komt op hetzelfde neer. We zien in het diepvriesschap vers ingevroren vissoorten, maar ook vis met toevoegingen. Wat opvallend was: de goedkopere soorten bevatten aanzienlijk meer water en suiker. Iets om op te letten dus. 

ZALM

Zalm is het meest gegeten stukje vis in Nederland, meteen daar achteraan gevolgd door tonijn en kabeljauwfilet. We kunnen zalm in allerlei varianten kopen. Als verse moot, gerookt, gebakken, in plakjes, in stukjes met saus, kortom, we hebben het voor het uitkiezen. 

In de meeste zalm vond ik suiker. De zalm waarin ik geen suiker tegenkwam waren de rauwe verse moten. De rest is vrijwel bewerkt. Vers of niet. 

IMG_8548

Meest verkochte zalm zijn de voorverpakte gerookte plakken zalm. Daarin zien we ook wat keuzes, van “ gewone” zalm tot wild gevangen zalm. Vrijwel alle varianten zijn als duurzaam gecertificeerd en dragen het inmiddels bekende MSC keurmerk. De meeste gerookte zalm bevat een gemiddelde 95% zalm. De rest is opgevuld met additieven, meest voorkomend suiker en zout. Gemiddeld geeft 100 gram gerookte zalm tussen de 0,5/1 gram suiker per 100 gram. Wat ik nogal “ shocking” vond, was het zoutgehalte in deze gerookte zalm: dit ligt per 100 gram tussen de 3 tot zelfs 5 gram ! Dat is niet zomaar een beetje-veel, dat is mega-gigantisch veel. Het loont de moeite, om verpakkingen te lezen. Soms zijn deze zout-verschillen erg groot. 

IMG_8549

Ook verse zalm bevat soms bizarre hoeveelheden suiker en zout. Ik kwam bijvoorbeeld in deze gerookte zalmsnippers per 100 gram 2,7 gram zout tegen. Per pakje bijna 6 gram zout. In andere varianten vinden we juist weer veel meer suiker dan zout. Het blijft een spel: welk conserveermiddel gaan we gebruiken? Zowel zout als suiker dienen naast smaakversterkers vooral als conserveermiddel. 

RESUMEREND:

Ik moet eerlijk bekennen dat de wereld van vis voor mij een vaag gebied is. Ik eet geen vis, omdat ik het gewoonweg niet lekker vind. Ik haal mijn omegaatjes uit andere voedingsbronnen. Als ik eens per jaar een stukje vis eet is dit veel. Ik lust ook enkel verse tonijnmoot, en kabeljauwfilet. De rest gaat mijn deur voorbij, ook zalm. Ik heb niets geproefd, ik heb enkel onderzoek gedaan op basis van aanbod en verpakkingen en product-informatie. 

Ik vond het best schokkend dat ik naast suiker vooral onwijs veel zout tegenkwam. Dit zijn geen gewone hoeveelheden meer te noemen, als we praten over grammen tegelijk. Het neemt in mijn beleving tevens de echte smaak van vis weg. 

Let erg goed op de verpakkingen, en koop liefst biologische duurzame vis bij een erkend, betrouwbaar adres. Op internet vind je diverse winkels in Nederland die bekend staan om hun kwaliteit, en duurzaamheid. Vis uit supermarkten zijn niet per definitie minder goed, maar het is altijd wel bewerkte vis. En kom je ook de meeste additieven tegen, al geven vis-speciaalzaken ook geen volledige garantie. Echt goede vis kost wat. Wil je een eerlijk gevangen, duurzaam stukje vis van hoge kwaliteit, wees dan bereid om daar wat meer voor te betalen. Vrijwel alle vis die we in supermarkten kunnen kopen zijn opgevuld met water. Je betaalt een dure prijs voor water en vis. Blijf goed verpakkingen lezen, en controleer in het bijzonder het zoutgehalte en suikergehalte. Bij de ingrediënten kun je aflezen of de vis is opgevuld met water. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *