suikervrij? Zonder suiker????

Lastig……
Wat verstaan we nu precies onder 100% suikervrij?
We komen deze claim vandaag de dag immers tegen op vele verpakkingen, maar ook in de wereld van natuurvoeding en gezonde voeding komen we het erg vaak tegen. In eerdere artikelen en blogs besteedde ik reeds erg veel aandacht  aan suiker ,de verschillende soorten suiker, en de suikervervangers. Maar de vraag blijft toch een beetje ergens in het midden rond zweven: wat IS nu ECHT 100% suikervrij?

fruit

 

Onder het woord SUIKER valt ontzettend veel te plaatsen. Aan het woord suiker denken we wel meteen aan het witte goedje, maar er valt zoveel meer onder. Een grote tweede die vooral afgelopen jaren flink onder de aandacht is gekomen zijn fruitsuikers, ook wel fructose. Dit zijn suikers die van nature voorkomen in fruitsoorten. Het ene fruitsoort heeft weer meer in huis dan het andere soort. Aardbeien bevatten bijvoorbeeld aanzienlijk weinig fruitsuikers, terwijl een appel al aardig wat meer geeft. Ook kunnen vele fruitsoorten door rijping aanzienlijk in fruitsuikers omhoog schieten. De banaan is daar een goed voorbeeld van. Een half rijpe ( half groen, half geel) bevat bijvoorbeeld minder dan de helft aan fruitsuikers dan de overrijpe ( bijna bruine) banaan. In ons lichaam wordt geen onderscheid gemaakt in suikers. Het lichaam wil namelijk maar één ding: energie. En vraagt hier ook om middels hongersignalen, en zoet/zout behoeften. Fructose wordt in de lever omgezet in vetten of verbruikt als brandstof. Langere tijd werd altijd gedacht dat fructose ( fruitsuiker) altijd beter en gezonder was dan glucose ( suiker) omdat het langzamer word opgenomen in het bloed en daardoor ook veel minder snel pieken in de bloedsuiker zou opleveren. Echter is zelfs een matig gebruik van fructose al voldoende om meer vetten in het bloed te veroorzaken en ook een grote kans op leververvetting en hoge bloeddruk in de hand werkt. Bij de vertering van fructose is geen insuline nodig. Mede hierdoor is fructose lange tijd DE suikervervanger geweest in producten die geschikt zijn voor diabeten. Echter spreken we in deze producten niet van ” natuurlijke fructose” maar uit bewerkte fructose: Producten die zijn gezoet met fructose zijn dus geenszins gezonder dan producten gemaakt uit gewone suiker.
En fruit dan? Is dit ook nu opeens niet zo gezond als we allen hebben geleerd?
Natuurlijk is fruit SUPER-GEZOND! Sterker: we hebben fruit nodig, om aan onze vitaminen en mineralen en vezels te komen. Fruit is het voedsel wat we hebben gekregen van moeder-natuur. En omdat wij ook glucose/suikers nodig hebben, heeft moeder-natuur dat ook in het pakketje mee verpakt. Fruitsuikers zijn er niet voor niets. Ze dienen ons: het geeft ons energie.
Eet fruit wel zoals moeder natuur het ons heeft aangeboden: puur, intact, ongeschonden, biologisch. Hoe meer er gehakt, geperst, gemengd, gepureerd en gemixt wordt hoe meer de natuurlijke balans in het fruit weg raakt en de verhoudingen niet meer zullen kloppen. Als we een hap zetten in een vers geplukte appel uit een boom geplukt, kunnen we profiteren van een goed uitgebalanceerd spel wat zich in de appel bevindt: vezels, fructose, mineralen, vitaminen, vocht. Ga je er appelsap van maken hou je alleen nog veelal fructose over. Maak je verse appelsap, en koop je het dus niet kant en klaar in de winkel, dan ben je wel gezonder uit, omdat je dan de extra bewerkingen en eventuele toevoegingen ontloopt, maar je krijgt even zo goed suikers binnen.
En dit kan,  hoe gezond ook, net zo schadelijk zijn als gewoon suiker tot je nemen. Eet fruit,  graag zelfs, maar hou het binnen de perken en hou fruit intact. Eet alles waarvan de schil gewoon verteerbaar is voor de mensen ” met huid en haar” op. Appels schillen is zo vreselijk zonde!

100% suikervrij

 

En dan hebben we nog de zogenaamde ” natuurlijke suikervervangers”. Onder deze groep scharen we o.a agave, ahorn, honing, kokosbloesemsuiker, palmsuiker, en ook dadels. Velen denken hiermee gezonder uit te zijn. Dit klopt voor het gezonde gedeelte in zoverre, dat je geen bewerkte suikers eet. Maar verder blijft de schadelijkheid van de suiker hetzelfde: het wordt verwerkt in het lichaam tot glucose. Dadels hebben op dit moment een hip en gezond imago. Vergis je niet: een gedroogde dadel bevat 4 gram suiker. Omdat deze suikervervangers natuurlijk zijn, worden ze ook bestempeld als goed en gezond. Het klopt dat ze in elk geval gezonder zijn dan gewone suiker. Dit komt omdat ze ongeraffineerd zijn gebleven ( niet bewerkt) en hun vitaminen, mineralen en vezels nog bezitten. Een product als honing een echte wolf in schaapskleren. De meeste honing die we kunnen kopen is namelijk verhit. En daarmee verliest ook een natuurproduct al zijn belangrijke voedingswaarden, en wordt het een ware suikerbom. Honing is dus zelfs in veel gevallen nog schadelijker dan gewone suiker. Koud geslagen, uit de streek direct van de imker gekocht geeft nog wel een volwaardige honing. Honingsoorten afkomstig uit het buitenland zijn over het algemeel altijd verhit en in het ergste geval zelfs nog eens extra gezoet met suiker.
Agave is ook nu zo’n ” hip and happening”product. Dit vooral omdat flink de nadruk wordt gelegd door fabrikanten dat het A: natuurlijk is en B: een lage Glychemische index heeft. En dat is goed, toch?
Nou nee.
Agave siroop bestaat voor bijna 90% uit geraffineerde fructose. Juist, die fructose die je meer kan schaden als goed . Het is namelijk nogal wat veel, wat de lever in één keer aan fructose te verstouwen krijgt, met alle gevolgen van dien. Daarnaast geeft de lever ” restproducten” af: urinezuur, citraat en Xylulose 5 Fosfaat. Alle drie kunnen ze flink wat lichamelijke klachten geven, zoals verhoogd cholesterol, verhoogde bloeddruk, ontstekingsbronnen door het gehele lichaam, en zelfs reumatische klachten. Geen grapjes dus.

Moraal van het verhaal: ook natuurlijke suikervervangers zijn geen heilige boontjes. Ze zijn wel gezonder in volume ( vezels, mineralen, vitaminen) maar voor de rest blijft het ook gewoon….zucht, suiker.

100% suikervrij is dus best een gewaagde kreet. Fabrikanten mogen het al te pas en vooral te onpas gebruiken als hun product geen geraffineerde suiker bevat. De grabbelton met andere suikers ligt geheel voor hen open, waarvan fructose één van de meest gebruikte is. De bewerkte, wel te verstaan. En zo ligt er voor hen een wereld aan misleiding open, waar we met zijn allen gretig in trappen. Suiker verkoopt nu niet meer: het ligt onder vuur ( terecht) en wordt gezien als het nieuwe gif na de vet-boycot van afgelopen jaren. En is een kreet als ” gezoet met fructose!” veel aantrekkelijker dan een kreet als ” gezoet met suiker!”
Voor consumenten is dit een oerwoud waarin zij worden gezet. Zoek het maar eens uit. Ja, precies. Dat is een bijna onmenselijke opgave, en ook niet iedereen is bereid om zo ver te gaan. Gemak is ook door het verwennen een cruciale rol gaan spelen.

Zoet/suiker hoef je niet te laten. Het is een natuurlijke zoetbehoefte, en zolang je ook luistert naar die natuurlijke zoetbehoeften, zul je ook nooit overeten. Als je daarnaast kiest voor de juiste suikervervanging, een soort die bij JOU past, dan kun je er ook net zo goed van genieten. Het probleem zit hem vooral in het dagelijks aanbod van kunstmatige producten die vol zijn gepropt met suiker zodat we meer willen, naar meer verlangen. Eet je vers intact fruit, dan zul je daar betrekkelijk minder last van hebben.
Ook zijn stevia en erythritol twee zoete natuurlijke hulpjes die geen invloed hebben op de bloedsuikerspiegel, ook geen calorieën levert en, indien de juiste zuivere varianten gekozen, 100% natuurlijk, zuiver en dus wel echt gezonder is. Het is de reden waarom ik ervoor kies alleen met deze twee zoetvervangers te werken.

Kies wat goed voelt. Kies wat werkt voor jouw lijf, en niet wat een artikel, verhaal of iemand anders jou vertelt. Luister naar je lijf.

2 Reacties op “suikervrij? Zonder suiker????

  1. stevia oké. …maar geldt dat dan ook voor de flesjes? Zoals stevia avanz die ik gebruik……

    • Dit is dus sterk afhankelijk van het merk, en wat zij toevoegen.Ik ken jouw merk niet. Kijk op het flesje wat de ingrediënten zijn. Lees meer info om stevia te kunnen onderscheden mijn artikel over stevia in het meukvrij ABC . Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *