Mijn tips voor gezonde en witte tanden!

“ …Monique, hoe krijg en hou jij jouw tanden zo prachtig wit…?

Ik krijg deze vraag veel gesteld. En daar ben ik natuurlijk best stiekempjes een beetje trots op 😉 Mijn gebit is mijn grootste trots. Ik doe daarom echt wat in mijn mogelijkheden ligt om mijn gebit gezond en in optimale conditie te houden. Je gebit in conditie houden???? Huh? Hoe dan? Wel, een gezond en stralend gebit krijg je niet alleen door het goed te verzorgen. Zeker 80% van de gezondheid van je gebit gebeurt van binnenuit.

GEZONDE VOEDING VOOR HET GEBIT

Wat we eten heeft niet alleen een zeer grote invloed op ons lichaam, maar ook op ons gebit. Ons gebit heeft ook bepaalde voedingsstoffen nodig om sterk en gezond te blijven. Zoals we denk ik allemaal wel weten bestaan onze tanden ook uit zenuwen en wortels, die dus leven.
Het mag geen geheim meer worden genoemd dat de regelmatige consumptie van suikerhoudende en zure voedingsmiddelen en drankjes het risico op cariës ( gaatjes) , tanderosie, en andere orale gezondheidsproblemen kan vergroten. Hoewel het niet of beperkt eten van deze voedingsmiddelen  zorgen voor een goede mondhygiëne, en  duidelijk kan helpen bij het behoud van een gezonde mond, is er meer hulp nodig van binnenuit. .Een voedzame en evenwichtige voeding ondersteunt een goede mondgezondheid. Voedselarme eetwaren wordt geassocieerd met de ontwikkeling en progressie van parodontale problemen. Een verscheidenheid van voedzaam eten en drinken helpt bij het bevorderen van gezonde tanden en tandvlees. Wat moet je eten om een gezond gebit te kunnen ondersteunen?

IMG_2601-683x1024

NATUURLIJKE , GEFERMENTEERDE  / AANGEZUURDE ZUIVELPRODUCTEN

Biologisch/ dynamische melkproducten, in het bijzonder kwark en yoghurt, ondersteunen de mondgezondheid door middel van de hoeveelheid nutriënten en het niet-zure karakter van het product. Zuivelproducten zijn uitstekende bronnen van calcium, wat essentieel is voor gezonde tanden en botten. Lactose, de natuurlijk voorkomende suiker in melk, is volgens experts van alle soorten suiker degene die het minst tandbederf kan veroorzaken. Hierdoor komt het dat ongezoete zuivel niet bijdraagt aan gaatjes, maar tanden zelfs beschermt met calcium, fosfaat en een hoog eiwitgehalte.

Het eten van een stukje  biologische kaas of geitenkaas na het consumeren van iets zoets of zuurs beschermt het tandglazuur door de bevordering van de uitwisseling van speeksel, dit helpt voedingszuren te neutraliseren. Het hoge vetgehalte van kaas helpt ook bij het verminderen van het aantal bacteriën op het oppervlak van onze tanden, dit zorgt voor een verdere vermindering van het risico op tanderosie.Een lekker plakje kaas na iedere maaltijd is dus geen slecht idee!

IMG_4767

VERSE GROENTE EN DIVERSE INTACTE FRUITSOORTEN

Sommige soorten fruit , en veel  groenten ondersteunen onze mondgezondheid door middel van hun vezels en vitaminen. Op vezelige groenten en fruit, waaronder appelen, selderij, wortelen, en broccoli, moet lang gekauwd worden en zijn ideaal voor het stimuleren van speekselproductie. Knapperige groenten en fruit stimuleren en reinigen ons tandvlees ook nog eens. Squash, zoete aardappelen, wortelen, en broccoli zijn rijk aan vitamine A, dat essentieel is voor de vorming van tandglazuur.Hoewel kiwi, aardbeien, en citrusvruchten van nature zuur zijn, zijn ze ook rijk aan vitamine C, dit is essentieel voor gezond tandvlees. Onvoldoende inname van vitamine C kan leiden tot losse tanden en gevoelig tandvlees dat vatbaarder is voor parodontitis-veroorzakende bacteriën. Er zit echter ook een nadeel aan vele soorten fruit , in het bijzonder citrusvruchten. Deze bevatten best wat zuren en sommige soorten fruit zoals druiven, peren, meloen, exotisch fruit en banaan bevatten flink wat natuurlijke fruitsuikers ( fructose) wat zich op ons gebit ook als suiker gedraagt. Kies daarom liefst voor fruit met weinig fruitsuikers, zoals vele zachte zomerfruit-soorten als aardbeien, frambozen, en bessen. Spoel na het consumeren van fruit de mond met water.  Eet zoveel mogelijk verse groenten. Dit bevat nauwelijks suikers en juist ontzettend veel belangrijke voedingsstoffen voor het gebit zoals calcium, vitaminen en mineralen. Ook het kauwen op groente stimuleert het speeksel.

IMG_4600

EIWITTEN

Eiwitrijke voedingsmiddelen zoals peulvruchten, groenten, noten, vlees, vis, gevogelte en eieren bevatten enorm veel fosfor, samen met calcium het meest voorkomende mineraal in ons lichaam. Met de hulp van vitamine D zijn calcium en fosfor de bouwstenen van sterke botten en tanden. Gedroogde bonen, eieren, mager rood vlees, gevogelte, en vis, zoals tonijn en zalm, zijn ook nog eens uitstekende bronnen van ijzer. Een ijzertekort kan leiden tot aften en ontstekingen van de tong.

De voldoende inname van vitamines B2, B3 en B12 helpt ook bij het voorkomen van aften. Gevogelte en vis zijn goede voedingsbronnen van vitamine B3 en B12. Vlees en zuivelproducten zijn andere goede bronnen van vitamine B12, amandelen, en eieren zijn uitstekende bronnen van vitamine B2. Zorg dus ook voor voldoende vitamine D. Dit is een zeer essentiële hulp voor veel functies in het lichaam goed te laten samenkomen en verlopen. Wat ook een indirecte invloed heeft op ons gebit.

IMG_5356

VERSTANDIG ETEN EN DRINKEN

Als je meukvrij eet, lig je al een vette streep voor op mensen die dit niet doen. Niet alleen voedingswaardig gezien, maar vooral uitwendig. WAT we in onze monden stoppen is uiteraard ook superbelangrijk. Ik eet geen suiker, suikerhoudende voedingsmiddelen * ( * op vers fruit en andere producten met van nature aanwezige suikers na) en ik let goed op zuurgraden in voedingsmiddelen ( pH waarden) KLIK HIER om hier meer over te lezen. Het feit dat ik niets uit pakjes en zakjes eet, maar puur, vers en intact, speelt ook een positieve rol . Daarnaast zijn andere factoren belangrijk om je gebit wit en “ bling-bling” te houden. Denk daarbij aan:
Roken. Roken is niet alleen een erg ongezonde gewoonte, het heeft een dramatisch effect op je gebit. Het kan je glazuur vreselijk verkleuren en “ geel” maken.
Koffie en thee drinken. Hartstikke lekker natuurlijk, maar de cafeïne en theíne kunnen de tanden en kiezen enorm verkleuren.
– Voedingsmiddelen eten met kleurstoffen. Dit kan het gebit erg doen verkleuren.
– Pittig en gekruid eten, met verse kurkumawortel. Kurkuma kan de tanden en kiezen, bij een dagelijks gebruik ook geler laten worden
– Alcoholische drankjes drinken. Veel cocktails bevatten erg veel kleurstoffen.
– Groente en fruit. Helaas, ook gezond voedsel kan de tanden en kiezen verkleuren, denk daarbij aan rode bieten, blauwe bessen, rode kool en wortels.
Als je bovenstaande veroorzakers beperkt of weglaat uit je voeding, zullen je tanden en kiezen automatisch ook veel witter blijven. Veel mensen grijpen naar zogenaamde bleekmiddelen en “ whitening” tandpasta’s. Dat deze niet erg zinvol zijn, vertel ik in DIT ARTIKEL. Het heeft een minimaal en tijdelijk effect. En schaadt het glazuur meer dan het goed doet.
IMG_5352

MIJN TIPS

Mijn tips zijn vrij eenvoudig. Maar wellicht voor velen een stap te ver. Ik eet bijvoorbeeld geen suiker en niet iedere dag fruit, en als ik fruit eet, eet ik iets van aardbeien of bessen. Mijn menu bestaat voor het grootste deel uit verse groente, waar ik veel op kauw. Daarnaast voldoende biologisch/ dynamische zuivel ( kwark en yoghurt0 noten, peulvruchten, mijn eigen gemaakte vleesvervangers, en mijn vetten haal ik dagelijks uit zuivere kokosolie. Daarnaast eet ik heel veel havermout. Het is voor mij een heerlijk en prettig voedingspatroon waar ik heel goed op functioneer in verhouding met mijn energieverbruik. Wellicht heb je toch nog iets aan mijn persoonlijke tips:
* Drink geen frisdrankjes en sapjes en andere hippe “ gezonde” drankjes. Ik drink zelf naast water gezoet water met de stevia druppels van Greensweet-stevia. Deze druppels zijn net zo “ zuur” als water, wat het gebit dus niet schaadt. Het bevat geen rare stofjes, of concentraten. Dit houdt de boel neutraal, waardoor je heerlijk van een smaakje kunt genieten zonder je gebit daarmee lastig te vallen. Trap ook niet in suikervrije dranken. Je zou denken dat suikervrije frisdrank minder kwaad kan, maar ook die bevatten citroenzuur en fosforzuur die je glazuur nog meer aantasten dan de suiker. Het zelfde geldt voor energiedrankjes en in het bijzonder de felgekleurde sportdrankjes die ook nog eens flink wat kleurstof bevatten.Niet doen dus. 
* Pas op met diverse sauzen als tomatensaus / ketchup, currysauzen enz. 
 Tomatensaus is nog zo’n voorbeeld van voeding met een hoge zuurgraad die het glazuur van je gebit, en de rode kleur zorgt voor de verkleuring. Toevoegen van andere groenten of room vermindert de zuurgraad.Als je wel eens een vlek in je kleding hebt gehad van kerrie of curry dan weet je hoe moeilijk dat eruit gaat. En, wat vlekken maakt in je kleding maakt ook vlekken in je Curry… het hecht zich sterk en doet dat ook bij je tanden. Kijk een beetje uit met kurkumawortel. Als je al ziet hoe vreselijk dit afgeeft op je handen en apparaten, dan begrijp je dat je glazuur daar niet zo blij mee is. Ik neem mijn kurkuma in een supplement in. Dit heeft geen invloed op mijn gebit.
* Koffie en thee zijn, zoals je eerder kunt lezen, ook geen gezellige gasten voor het gebit. Koffie en in het bijzonder als je het zwart drinkt, kan je tanden verkleuren. Ook al omdat door het drinken van koffie de speekselproductie tijdelijk minder wordt. De donkere kleur die je gebit kan verkleuren worden zo ook minder snel weggespoeld. Een wolkje melk helpt een beetje. Water drinken na de koffie nog meer. Maar nog beter: beperk je bakkie tot 1 x per dag of stap over op groene biologische thee of plantenthee. KLIK HIER om meer te lezen. De polyfenolen in ongezoete groene thee helpen bij het voorkomen dat plaque vasthoudt aan je tanden, het vermindert het risico op het ontwikkelen van gaatjes en parodontale aandoeningen. Theinevrije thee is ook een optie, maar afhankelijk van de overige ingrediënten kan het invloed hebben op het gebit. 
Ik drink alleen plantenthee, zelf bij elkaar verzameld van de lekkerste gedroogde kruiden en planten. KLIK HIER voor mijn favoriete recept. Deze thee kun je ongelimiteerd drinken. 
* Een inkoper, maar POETS POETS POETS POETS! Poets niet meteen na iedere maaltijd, maar wacht ongeveer 30 minuten. 
* Spoel na alles wat je eet en drinkt na met water. Dit is een gouden tip die ik van mijn tandarts kreeg. Water neutraliseert en het verwijdert ook achtergebleven restjes tussen de tanden, waardoor weer gaatjes kunnen ontstaan. 
* FLOSSSSSSS! Het is een vervelend werkje, daar ben ik het mee eens, maar het is wel echt zinvol. Ik heb bij de ACTION voor nog geen 5 euro een soort pompje gekocht die water zeer krachtig tussen de tanden laat vloeien. Dit werkt echt heel erg goed. Geen gedoe met afbrekende touwtjes.
* Tja….moeilijk maar eet gewoonweg geen suiker en suikerhoudende voedingsmiddelen. Ik maak bijvoorbeeld zelf mijn chocolade met drie ingrediënten. Heerlijk snoepen zonder dat het mijn gebit aanvalt. Hoe meer suiker je weglaat uit je voeding, hoe mooier en witter en gezonder je gebit blijft. 
* Kijk uit met verse sappen en limonades / siropen met vruchtenconcentraten. Met name deze laatste kunnen je gebit echt aantasten, omdat concentraten laagjes op je glazuur achter kunnen laten. Mijd daarom iedere vorm van vruchtenconcentraat in je voeding. Je kunt dit vaak goed zelf controleren, door drie of vier x hetzelfde glas te gebruiken en niet om te spoelen. Zie je een waas of zelfs een gekleurde laag in het glas? Dat blijft ook op je tandglazuur hangen. 
* Drink smoothies en dranken via een rietje. En spoel daarna altijd goed met water. Je hoeft overigens niet te spoelen met water als je de stevia druppels gebruikt om je water te zoeten. Dit heeft namelijk echt geen invloed. Wat het superfijn maakt om iedere dag lekker te drinken, zonder dat je steeds naar de kraan moet lopen om je mond te spoelen. 
* Eet en drink niet de hele dag door. Dit zijn steeds weer zuuraanvallen. Beperk je eet en drink momenten ( tenzij je water en/ of water met stevia drinkt)
* Zorg dat je voeding op peil is. Zorg voor voldoende voedingsstoffen en hou een goede balans in vitaminen en mineralen, vezels, koolhydraten.eiwitten en vetten. We hebben ze allemaal nodig, ook het gebit. 
IMG_5246

Verder: Wees blij, gelukkig en zorg goed voor je lichaam, want je zieltje zit erin !!!!

 Meer lezen over dit onderwerp?

9 Reacties op “Mijn tips voor gezonde en witte tanden!

  1. Goed artikel, daar heb je wat aan. Een minpuntje; ik word gek van verschillende gekleurde regel. Ik kan ze moeilijk lezen! Verder alles zeer overzichtelijk. Ga zo door.
    Groet Carla.

  2. Ik heb gelezen dat tanden poetsen met kokosolie vermengd met kurkuma poeder de tanden witter maakt. Verhouding : 1 eetlepel op 1 theelepel. Gedurende 1 week, 1 x per dag. Als ik jouw verhaal lees klopt hier niets van. Wie moet ik geloven? Of is uitproberen de oplossing?
    Jouw verhaal over goede voeding en geen suiker ben ik het helemaal mee eens.

  3. Ik heb dit jaar vele complimenten van mijn tandarts gekregen omdat ze nauwelijks tandsteen moest verwijderen. Ze bleef maar herhalen hoe erg ze onder de indruk was. Ik eet nauwelijks suiker en flos 2x per dag mijn tanden met een houten tandenstoker (werkt voor mij veel makkelijker dan een flosdraad!).

    • Nog een extra opmerking: ik poets mijn tanden ook al enkele jaren met alleen natrium bicarbonaat. Dat heb ik mijn tandarts maar niet verteld, lol.

      • Los je natrium bicarbonaat in water of doe je droog op je tandenborstel ? Kan je de werkwijze even toelichten. dankjewel

  4. Ik lees momenteel het boek ‘De Plantparadox’. Dit boek geeft weer een heel ander zicht op groentes en peulvruchten. Vanwege de aanwezige lectines in groenten en peulvruchten zou dit onze gezondheid ook negatief beinvloeden. En noten zouden geweekt moeten worden. Misschien iets om te onderzoeken???

  5. Helaas heb ik vroeger een kaakonsteking gehad met als resultaat een zwarte tand dat was verschrikkelijk naar om te zien .De tandarts wilde het er niet uithalen dus was ik altijd bang om te praten.Toen verkleurden de andere tanden ernaast ook nog eens door een fistel die onder de zwarte tand zat.En hebben ze die 4 er uit gehaald .😧Heb altijd heel goed gepoetst.Zo goed dat mijn 2 boventanden helemaal afgesleten waren en ook verwijdert moestsn worden Dan heb je altijd goed er voor gezorgd en krijg je dit als resultaat .Als ik dan mensen met een mooi gebit zie helaas voor mij niet weggelegd.😭

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *