Vegan? Veggie? Maak zelf je volwaardige kikkererwten-melk!

Ik ben een groot fan van peulvruchten. Ik eet het dagelijks. Wel vers ( van gedroogde biologische peulvruchten ) want ik wil graag de bestrijdingsmiddelen mijden. Daarnaast zijn biologische gedroogde peulvruchten niet duur. Peulvruchten zijn meer dan gezond. KLIK HIER om te lezen hoe gezond ze zijn. Peulvruchten zijn zeker interessant voor vegetariërs en veganisten. Ze zijn zeer rijk aan eiwitten en vezels. Sommige peulvrucht-soorten bevatten minder goed opneembare eiwitten, sommige wel. Eentje daarvan zijn de kikkererwten. Wist je, dat kikkererwten erg rijk zijn aan opneembare eiwitten, en zeker zo’n 20 gram per portie bevatten? Dit is ook meteen de reden waarom kikkererwten meest worden gebruikt ter vervanging van dierlijke eiwitten, de opneembaarheid van het eiwit komt zeer dichtbij het eiwit uit bijvoorbeeld eieren. Wellicht heb je wel eens gehoord van AQUAFABA. Dit is vocht van gekookte kikkererwten. Het wordt gebruikt ter vervanging voor eiwitten, dit zegt voldoende in hoeverre de eiwitten uit kikkererwten dichtbij de eiwitten van een ei komen. KLIK HIER om te lezen waarom kikkererwten de toppers zijn onder de peulvruchten.

MELK VAN KIKKERERWTEN

Peulvruchten worden industrieel steeds vaker gebruikt ter vervanging voor vlees en andere dierlijke producten. De peulvruchten burgers zijn inmiddels niet meer te tellen in de supermarkten, en ook wordt er steeds meer geëxperimenteerd met peulvruchten om bijvoorbeeld een plantaardige melk te maken. Het gaat dan meestal om linzenmelk. Sojamelk is nog altijd meest populair. Op het internet vind je heel veel bloggers die zelf van een bepaalde peulvrucht een melk maken. Dit is zeker interessant. Ik maak zelf regelmatig peulvruchten melk, en dan met name van kikkererwten, waar ik ook veel Aqua faba van trek. Twee vliegen in één klap dus. Met 400 gram kikkererwten maak ik veel. Burgers, hummus, aqua faba en melk. Dit maakt het enorm veelzijdig en spot-goedkoop, en …super-gezond. Ik heb altijd wel kikkererwten in huis.
Goed, melk dus. Dat klinkt vast wat vreemd in de oren, maar zo raar is het niet. Want sojabonen zijn ook peulvruchten. Dus waarom niet met kikkererwten? Het lukt net zo goed. En alhoewel de sojaboon het nog wel wint van de kikkererwt qua voedingswaarden, heeft de kikkererwt ook heel veel goeds in huis voor de veggies en de vegans. Zeker als je zelf nog het nodige aan natuurlijke vitaminen toevoegt, wordt de melk een zeer fijne aanvulling in een veganistisch / vegetarisch voedingspatroon.
Veel heb je niet nodig om kikkererwten-melk te maken. Een goede blender is wel fijn ( de knappert, A.K.A als de hoge snelheidsblender van MontAna ) en verder heb je een kom, een vergiet en een stukje hydrofiele doek nodig. Deze koop je bij de Action of de Zeeman. Voor een liter melk heb je nodig:
Doe de kikkererwten met de vanille bourbon en druppels in de blenderkan. Zet de kom klaar, zet de vergiet erin en drapeer het doek er overheen. Vul de kan met ongeveer 450 ml water en laat alles goed blenden. Schenk dit op het doek, pak de uiteinden bij elkaar en knijp alles uit. Gooi het pulp weer terug in de kan en vul opnieuw met wat water, blend opnieuw en herhaal de vorige stappen. Schenk de opgevangen melk in een goed afsluitbare fles en bewaar in de koelkast.
TIP: uiteraard kun je voor andere smaken kiezen. www.greensweet-stevia.nl heeft een breed assortiment aan pure en zuivere stevia druppels in hun assortiment. Waaronder ook een chocoladesmaak of een karamel smaak. Ook kun je uiteraard kiezen om geen zoetstof toe te voegen maar enkel Ceylon kaneel, of vanille bourbon, of andere lekkere smaakmakers uit de natuur. Ik persoonlijk adviseer je echter wel om tenminste enkele druppels pure stevia te gebruiken. Dit verhoogt de smaak aanzienlijk, maar het hoeft dus niet, de regie heb jij zelf in handen.

EXTRA VITAMINEN EN MINERALEN TOEVOEGEN

Als je van je melk een volwaardige melk-vervanger wilt maken, kun je natuurlijke vitaminen en mineralen  toevoegen. Dit doen vrijwel de meeste fabrikanten, om de melk meer geschikt te maken als volwaardige vervanger voor melk en andere zuivelproducten. Het merk ALPRO voegt bijvoorbeeld standaard vitamine B2  + B12 en vitamine D toe en extra calcium. Dit zijn de vitaminen en mineralen waar een mens die zuivel en vlees mijdt, meest op moet letten voldoende binnen te krijgen. Door dit in synthetische vorm toe te voegen, wordt de melk ( die meestal van nature rijk is aan eiwitten dankzij de soja ) volwaardiger en kan het als een goede aanvulling worden gebruikt, tenzij je naturel en suikervrij en meukvrije varianten kiest. Ook zijn lang niet alle melk-vervangers verrijkt met vitaminen en mineralen. Sommige soorten melkvervangers  zijn veel armer in eiwitten of worden deze veel minder goed opgenomen. Het is de grootste reden waarom er voornamelijk soja wordt gebruikt om vlees en zuivelvervangers te maken. Ze vergeten daar de kikkererwten, die ook een zeer goed opneembaar eiwit bevatten.
Bijna alle vitamine en mineralen preparaten worden synthetisch gemaakt. Er zijn maar bar weinig fabrikanten die hun nek wat verder uitsteken om iets puurs en natuurlijks te produceren. Gelukkig zijn ze er wel. Het merk ROYAL GREEN is inmiddels een begrip geworden in natuurlijke, meukvrije en pure supplementen. Verder produceert het merk CRESSANA vitamine D wat wordt gehaald uit o.a brandnetel, waterkers, korstmos ( D3 )  en NATTO ( vitamine K2 ) Dit zijn de juweeltjes op de markt. Niet super-goedkoop maar absoluut de moeite waard en zeker in deze kikkererwtenmelk. Het vult de gezonde stofjes in deze melkvervanger perfect aan.
In deze melk heb ik een aanvulling van vitamine B12 , vitamine D3 en calcium toegevoegd. Daarbij heb ik de volgende vitamine en calcium gebruikt:
– een vitamine B12 capsule van ROYAL GREEN ( klik HIER voor alle achtergrond info )
– een vitamine D3 capsule van CRESSANA ( klik HIER voor alle achtergrond info )
– een half theelepeltje  Lithothamnium ( klik HIER voor alle achtergrond info )
Natuurlijk ben je vrij, om te kiezen voor andere ( synthetische ) vitaminen en mineralen, maar ik adviseer je voor een optimaal resultaat , om de door mij hierboven vermelde vitaminen en calcium te gebruiken. Je kunt per liter gemaakte melk een capsule + een  half theelepeltje lithothamnium gebruiken. Je kunt erg lang doen met een doosje / potje en zakje.
Als de melk is gemaakt en in de fles zit ( liter) maak je één capsule vitamine B12, en één capsule vitamine D3 open. Dit kan gemakkelijk. Voeg dit aan de melk toe en schud goed. Het lost niet in zijn geheel op, maar dat is niet zo erg. Schud steeds even flink voor ieder gebruik. Voeg het lepeltje lithothamnium toe en schud opnieuw flink. Bewaar in de koelkast

EEN GOEDE VOLWAARDIGE AANVULLING VOOR VEGGIES EN VEGANS

Als je kiest voor melk met toegevoegde vitaminen en mineralen, kun je de melk gebruiken ter aanvulling in een vleesloos / zuivelvrij dieet. De belangrijke vitaminen worden via deze melk aangevuld. Je mag gerust een liter per dag drinken van deze melk. Schud steeds even flink voor gebruik. De melk is een AANVULLING, geen VERVANGING voor andere belangrijke vitaminen en mineralen. Zorg voor een goed uitgebalanceerd, volwaardig voedingspatroon. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *