Verborgen suikers, onbewuste suikers… waar zitten ze in?

Dat er in vrijwel alle ( ongeveer 20.000) producten verkrijgbaar in de supermarkt wel een vorm van suiker zit, heb je meerdere malen kunnen lezen in één van mijn blogs/artikelen. Heb je deze gemist? Klik op “blogs” en/of “ meukvrij ABC” om alle informatie terug te lezen. We worden ons gelukkig steeds meer bewust van de soms schrikbarende hoeveelheden suikers in ons dagelijks voedsel. Deze zogenoemde verborgen suikers zijn werkelijk overal. Echter bestaat er inmiddels een ander fenomeen: de onbewuste suiker.
Wat is onbewuste suiker?
Onder onbewuste suiker verstaan we suikers die we niet indirect linken aan een bepaald product, maar ook suiker bevatten. Goede voorbeelden zijn kaas, vlees/vleeswaren,  koffiemelk,talloze broodsoorten, hartige snacks als saucijzenbroodjes en groenteconserven. We verwachten in deze producten geen suiker aan te treffen omdat suiker nu niet indirect “ hoort” in producten met vlees/vleeswaren enz. Helaas is de waarheid anders. n treffen we in ontzettend veel producten waarbij we het niet zouden verwachten soms schrikbarende hoeveelheden suikers aan. Welke producten zijn dit nu? Ik zet er een aantal voor je op een rij:

IMG_6771

Worst/vlees/vleeswaren:
Je verwacht nu niet direct, als je een stukje kip koopt, suiker in je kip aan te treffen.Toch schuilen in vrijwel 8 op de 10 vlees/kip en andere aanverwante producten wel een vorm van suiker. De meest gebruikte variant in worst, vlees/vleeswaren is dextrose. Daarnaast wordt er flink gespeeld met glucosestroop, maltodextrine en fructosestroop. Soms loopt het suikergehalte flink op, en kun je met je stukje vlees gerust drie tot vier suikerklontjes meehappen. Iets wat je dus waarschijnlijk niet verwacht. In vlees verwacht je geen suiker aan te treffen, maar ook het dagelijkse stukje vlees moet aan de versuikering in ons voedsel geloven.

IMG_6787 IMG_6788
Koffiemelk:
Echt? Ja, echt.Sterker nog: we vinden de meeste suiker terug in de zogenaamde “ light” varianten. Meestal in de vorm van een kleurstof ( karamel) maar ook bijvoorbeeld kunstmatige zoetstoffen.

IMG_6786 IMG_6785
Biologisch/biologische cruesli:
Over biologische producten en hun suikers kun je meer lezen, door hier te klikken. In dit artikel kun je o.a lezen dat biologisch totaal NIETS zegt over voedingswaarden. Dit wordt erg vaak verward en van deze verwarring maken fabrikanten juist schandalig veel misbruik. Biologisch of niet: ook in deze producten vinden we keiharde suikers terug. En het kan nog veel erger: vooral biologische supermarkt-varianten bevatten naast suikers veel  meuk. In biologische creusli van een bekend supermarkt-merk vinden we gewoon glucosestroop. En kunnen al deze producten soms zelfs nog ongezonder uitpakken dan het originele broertje/zusje.

IMG_6773 IMG_6774
Vleesvervangers:
Nu dat we ook steeds meer vleesschandalen ervaren, willen mensen ook het dagelijks stukje vlees mijden. En automatisch belanden deze mensen voor het schap vol vleesvervangers. Helaas: in erg veel gevallen zijn deze vleesvervangers nog ongezonder te noemen dan een gewoon stukje vlees met hormonen en andere ellende. Om dit stukje vleesvervanging enigszins smaakvol te maken worden erg veel smaakversterkers ingezet waaronder ook suiker. Ook zijn vrijwel al deze producten sterk voorbewerkt ( voorgebakken ) waardoor ze onnodig veel extra vetten bevatten. Ook hier geldt dus: lees verpakkingen goed.Meer over vleesvervangers kun je hier lezen.

IMG_6765
Baby/peutervoeding:
Dit vind ik nog wel het meest schrijnende: de suikers in baby en peutervoeding. We hebben het hier echt niet over natuurlijke suikers ( van nature aanwezig) maar over keiharde suiker, maltodextrine en glucosestroop. Ik trof bijvoorbeeld in zoiets simpels als johannes broodpitmeel ( een middel om spugen bij pas-geborenen tegen te gaan) maltodexrtine aan. Om je pas-geborene al meteen maltodextrine te voeden vind ik echt treurig te noemen. Veel consumenten, zeker kersverse ouders op een roze wolk, hebben hier totaal geen besef van. Zij willen immers alleen maar dat hun kindje stopt met spugen. Johannes broodpitmeel kun je geheel puur en zuiver gelukkig ook kopen in de biowinkel. Let absoluut goed op de verpakking als je baby/peutervoeding in supermarkten wilt gaan inkopen.

IMG_6767
Superfoods/zaden/pitten:
We kopen ons op dit moment suf aan superfoods. En daar liften ook supermarkten flink in mee.Veel superfood-producten uit de supermarkt zijn niet zo super-foodisch meer omdat ze grif zijn toegetakeld met hulpstoffen zoals…jawel,suiker. Vaak worden er alias-suikers gebruikt zoals ananas-siropen, fructosestroop en dextrose. Daarnaast komt de term “ biologische suiker” ook veelvuldig voor.Een aanduiding waar de consument het bos wordt in gestuurd, want vis maar uit om welke zogenaamde biologische suiker het gaat. Het zegt totaal ook niets over de voedingswaarde.Wil je superfoods kopen, koop deze dan liefst in de biowinkel of de betere gezondheidswinkel.

IMG_6777
Brood/broodproducten:
Ongemerkt is ons dagelijks brood zoeter en zoeter geworden over de jaren. Er worden steeds meer hulpstoffen toegevoegd om brood/broodproducten langer houdbaar te maken. Ook hier heeft de versuikering dus flink toegeslagen. In vrijwel iedere broodvariant in de supermarkt verkrijgbaar vinden we wel iets van een suiker/alias-suiker terug. Veel gebruikte: dextrose, glucose-fructosestroop en in de vorm van kleurstoffen zoals karamel. Overigens: bruine broodsoorten als hippe meergranen/zaden/pitten en andere toeters- bellen broden zijn niet gezonder dan gewoon saai volkoren brood. Wat erg veel gebeurt is dat de meeste “ bruine” broden worden gekleurd. Met inderdaad karamel/gebrande suiker. Wil je brood uit de supermarkt inkopen, ga dan voor saai, gewoon volkorenbrood. Daarmee ben je voedingskundig gezien het beste af.

IMG_6775 IMG_6776
Hartige snacks:
We zien ze steeds vaker en vaker op de brood-afdelingen in supermarkten: de kant en klare hartige snacks.Vooral onder jongeren en scholieren zijn dit zeer populaire producten. Sauzijzenbroodjes, kroketbroodjes, frikadelbroodjes, kaas en hambroodjes: allemaal hartige varianten waarbij we nu niet indirect suiker bij plaatsen. Helaas: naast de soms schrikbarende waslijsten aan ingrediënten ( smaakversterkers) komen alias-suikers als glucose-fructosestroop en dextrose ook veelvuldig voor. Zo’n broodje kan dus, zeker als het dagelijks wordt geconsumeerd ( gebeurt erg veel onder jongeren) aardig ongezonde effecten geven op lange termijn.

IMG_6769
Pastasauzen:
Terwijl ik mij allereerst afvraag waarom we in hemelsnaam pastasauzen in potten, zakken, blikken en zakken kopen, vraag ik mij ook af waarom er zoveel suiker aan wordt toegevoegd. We kunnen absoluut niet spreken van een traditionele originele pastasaus .Dit kunnen we beter suiker-saus noemen. Gelukkig maak je pastasaus ontzettend gemakkelijk zelf, met wat verse gekookte tomaten, wat appelazijn en verse kruiden.

IMG_6779
Zuivel/zuivelproducten:
Onlangs door het wetenschappelijke blad “ Quest” nog onderzocht: zuivel/zuivelproducten bevatten de meeste suikers, terwijl vaak wordt gedacht dat dit frisdrank of snoep is. Maar nee: in zuivel vinden we de meeste suikers terug. Soms kunnen we het wel een beetje zien, als een product zo is te gebruiken als discobal. Maar ook zien we deze onbewuste suikers dus absoluut niet. Gewone Griekse yoghurt, de vele “ knijp-zakjes”en de vele soorten fruit-kwark, allen zijn ze “ loaded” met suiker.En omdat de meeste zuivelproducten vloeibaar zijn, kunnen we ongemerkt extreme hoeveelheden suikers binnen krijgen.

IMG_6789
Gluten/lactose/suikervrij:
Zelfs als je denkt een suikervrij product in te kopen, kun je bedrogen uit komen. Naast dat het vaak erg veel kunstmatige chemische zoetstoffen bevat, vinden we ook keiharde alias-suikers terug in sommige producten. Fabrikanten hebben een erg grote marche als het komt op zich aan wetten en regels houden. Zo mag het woord “ aroma” vrij worden gebruikt, omdat dit niet als additief wordt beschouwd voor de wet, maar als ingrediënt. De fabrikant hoeft de gebruikte aroma dus niet toe te lichten. En kan dus lekker spelen met smaakversterkers en suikers, in een jasje van “ aroma”. In glutenvrije producten vinden we ontzettend veel additieven terug. Dit gebeurt om bijvoorbeeld een brood smaakvol en steviger te maken. Omdat we tegenwoordig ook erg graag letten op gluten, lactose ( koemelk in het bijzonder) springen de zogenaamde glutenvrije producten momenteel als paddenstoelen uit de grond. Naast dat het ook onnodig extra is verpakt, zijn de producten erg prijzig en dus qua voedingswaarde stukken ongezonder. Mits je echt pech hebt door Coeliakie te lijden, kun je al deze producten liefst laten liggen in de volle schappen. Maak je eigen glutenvrije producten. Ik heb er inmiddels boeken mee vol geschreven. Bovendien: vaak zijn erg veel van deze producten naast volgepropt met suiker echt ronduit smerig te noemen. Maar dat is mijn persoonlijke oordeel uiteraard.
TIPS
Zoals je ziet komen de zogeheten onbewuste suikers in meer producten voor dan je wellicht dacht. Om het suikergebruik in je voeding zoveel mogelijk te beperken, hier een aantal nuttige tips:

– Maak alles zoveel mogelijk zelf. Het lijkt een inkoper, maar omdat we afgelopen jaren zo zijn verwend, en dus gewend zijn geraakt aan gemak-voedsel, weten we vandaag de dag onze keukens niet eens meer te vinden.Verras jezelf en begin terug naar de basis te gaan door steeds meer weer gewoonweg zelf te maken. Begin niet hoogdravend, maar begin bijvoorbeeld met kleine zaken als pindakaas en appelmoes. In mijn boeken vind je ook vele recepten om een start te kunnen maken. Voordelen: je houdt de complete regie over je eigen voeding en niet de fabrikant en hoe onjuist dit ook lijkt, je bent ook echt vaak goedkoper uit. We moeten als verwende consument flink in de buidel tasten voor al dat gemaksvoedsel.

– Lees etiketten en verpakkingen. Wees niet té gemakzuchtig als het komt op je voeding en je goede gezondheid. Ga niet blind uit van de zwets en onzin die fabrikanten ons op de mouw spelden. Volg je eigen koers, zeker als het komt op voeding en je gezondheid.

7 Reacties op “Verborgen suikers, onbewuste suikers… waar zitten ze in?

  1. De glucose, dextrose, maltodextrine etc zijn voor coeliaken en glutensensitieven nog vervelender omdat die vaak gemaakt worden van tarwe. Dat hoeft niet op het etiket te staan, maar daar kun je dan wel ziek van worden.
    Ik kan de toevoegingen niet helemaal vermijden en moet dus navraag doen bij de fabrikant of de winkel of het van tarwe of van mais gemaakt is.

  2. beetje jammer dat alleen Ah zichtbaar is, alsof andere supermarkten geen verborgen suikers hebben pffff beetje flauw…

    • Het gaat over producten die overal verkrijgbaar zijn.Niets flauws aan.Ik had ook door de Jumbo of Plus kunnen wandelen voor de foto’s.

  3. Klopt. Ik heb wel het idee dat ah de kroon spant. Zelfs in de b12 vitaminepillen van ah zit maltodextrime.

  4. bij ieder nieuw product, let ik alleen op de koolhydraten.
    Als daar meer dan 5 gram staat, neem ik het niet

  5. Sinds een week of acht in de weer met dit suikervrije leven.maak nu zelf vleeswaren van kipgehakt
    En veel smeersels van erwten,paprika en noten.
    Ook een banaantje,en nu aardbei heerlijk op brood.
    Ik vindt het vervelend,naast mijn baan en andere bezigheden veel met eten bezig te zijn. Nooit meer
    even onbekommerd een broodje buiten de deur,of
    iets proeven of snaaien. Want echt overal zitten verborgen suikers in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *