Vijf nuttige tips om met de industrie om te gaan en meuk te herkennen….

Iedere dag stromen mijn berichten en mailboxen vol met vragen over bepaalde merken / producten. Mensen zijn in de veronderstelling, dat ik de hele dag merken aan het uitpluizen ben, maar dat beeld is zeker niet waar. Daarnaast wordt ZWAAR onderschat, hoeveel tijd het kost, om iets tot de bodem uit te zoeken. Ik heb daarom eerder al eens artikelen geschreven, hoe je zelf veel kunt ontdekken en onderzoeken. Zo kun je kokosolie met DEZE HERKENNING TIPS beter onderscheiden, en vertel ik IN DT ARTIKEL bijvoorbeeld, hoe je ultra bewerkt voedsel kunt herkennen.

Ik onderzoek voornamelijk producten en merken, waar erg veel vraag naar is, en wat actueel is, maar vooral, producten die daadwerkelijk nodig zijn om te ontleden. Er gaat extreem veel werk zitten in het onderzoeken en uitpluizen van en merk / product. Ik ga namelijk nooit voor het eerste laagje van de kuip boter, ik duik er met mijn vlijmscherpe kritische mes meteen in, en wil de bodem raken om een zo realistisch mogelijk beeld te geven. Dit doe ik, om de consument bewuster te maken en te informeren, zodat zij bewuste keuzes maken en geen keuzes die zijn gebaseerd op de industrie.
Omdat ik alleen werk, kan ik de gehele voedsel en levensmiddelen industrie PLUS verzorging en cosmetica industrie niet onderzoeken, ik hoop dat iedereen dat ook snapt. Ik heb daarom besloten, om een soort handige “ GIDS “ te maken in de vorm van een artikel, met daarin tips en adviezen, om zelf voortaan inventief te zijn en kritischer te kijken naar wat je koopt / eet en drinkt en op je huid smeert. Ik hoop, dat jij je met deze tips wat beter door de sprookjesachtige wereld van de industrie kunt verplaatsen, en zelf de adders onder het gras kunt herkennen. En de misleidingen. En de ongezonde gezond geclaimde ingrediënten kunt ontmaskeren.

TIP 1 :  VERDIEP JE IN INGREDIENTEN EN VOEDINGSWAARDEN

Als we producten kopen in de supermarkt, is het eerste wat wij zien de verpakkingen. De industrie weet daarom ook, dat zij moeten zorgen dat deze verpakkingen de consument prikkelt, in het oog springt en jou aantrekt om het tenminste op te pakken om nader te bestuderen. Deze tweede stap die de consument dan zet ( het bestuderen ) moet vervolgens zo prikkelen dat de consument wordt overtuigd en overgehaald om het product te kopen. Dit gebeurt door grote claims en prikkelende en kleurrijke illustraties. We worden onbewust misleid. Nu bestaan er wel regels en wetgevingen voor deze claims, maar omdat de industrie best nauw samenwerkt met deze overheden, zijn de teugels vrij losjes en mag veel worden gebruikt om jou over te halen. Er is wel een RECLAME CODE COMMISSIE, maar deze treedt net als het NVWA alleen op, als men een melding maakt / een klacht indient. De controles op alle claims zijn anders gezegd slap, en eigenlijk niet noemenswaardig, en loopt een fabrikant dan tegen de lamp, dan is de boete minder zwaar wegend dan de winst die zij opstrijken met de verkoop van hun product vol met claims. Anders gezegd wordt er best veel risico gelopen. En wordt er gewoon vanille vla op een pak vanille vla gezet terwijl er geen spoor aan vanille in de vla is te bekennen. Soms loopt zo’n merk eens tegen de lamp, maar dat doet hen meestal niet zoveel pijn. Ze veranderen het dan in het klein naar “ met vanillesmaak “ terwijl de consument daar verder niets van merkt en aanneemt dat de vanillevla nog gewoon vanille bevat. Hun strategie heeft dan gewerkt, omdat het product bij de consument al is ingeburgerd. Kortom ; het is een erg complexe wereld, die wereld van de claims. Een wereld, waar de consument als “ leek “ nooit uit zal komen. Je moet daar echt voor hebben gestudeerd, om deze claims te ontmaskeren. 44 kcal per RAKET ijsje klinkt jou wellicht geweldig in de oren, maar er zit zo’n 11 gram suiker in zo’n ijsje, iets wat je niet op een verpakking leest. Jij denkt dat je “ maar 44 kcal” binnen krijgt, maar het zijn niet de kcal waar we van aankomen, en waar de bloedsuikerspiegel een gigantische dreun door krijgt te verwerken. Dit is maar een klein voorbeeld van toegestane misleiding. De fabrikant liegt immers niet, het ijsje geeft gemiddeld 44 kcal, maar zegt NIETS over de vele suikers en kleurstoffen. Dat hoeft de fabrikant ook niet te doen.  Het mag hun meest voordeligste puntjes op de verpakking claimen, zonder de nadelige ook te benoemen.
Daarom hamer ik altijd bij ieder advies die ik hierover geef : LEES ALLEEN WAT ECHT TELT : DE INGREDIËNTEN EN VOEDINGSWAARDEN. Je hebt namelijk echt niets meer nodig, om een product te beoordelen. Je kunt alles wat er voor de rest op een verpakking staat, beschouwen als lokkertjes om jou over te halen. Allergie informatie en de afkomst van een product zijn ook belangrijk. Maar de rest kun je echt SKIPPEN. Als je dat al niet meer leest, zul je veel minder geprikkeld worden. De ingrediënten en voedingswaarden zijn de enige twee redenen waarom jij een verpakking nader moet bestuderen als het op de voeding zelf aankomt. Alleen DEZE informatie moet bijvoorbeeld WETTELIJK VERPLICHT kloppend zijn. Hierin mag geen misleiding in voorkomen. Als een ingrediënten lijstje bijvoorbeeld begint met SUIKER , dan bestaat het product daar voor het grootste deel uit. De fabrikant is niet verplicht de percentages te vermelden, maar dit wordt wel steeds vaker door de consument gewenst. Het laatste ingrediënt is het ingrediënt wat het minst voorkomt in het product, alles wat daar tussenin zit wordt ook op hoeveelheden berekend. aIs het tweede ingrediënt na de suiker bijvoorbeeld fructosestroop, dan bestaat het product naast de suiker ook daar voornamelijk uit, afglijdend naar het laatste ingrediënt, wat het minst voorkomt. Gelukkig worden er steeds meer percentages / procenten achter ingrediënten vermeld, zodat je een beter beeld hebt van verhoudingen, maar deze kun je het beste teruglezen in de voedingswaarden.
Die voedingswaarden aflezen, dat is even een iets pittiger verhaaltje. Deze lijstjes beginnen met kcal / KJ wat jou een vrij verkeerd beeld geeft van de werkelijke waarden. Het geeft enkel de ENERGIE weer, niet de daadwerkelijke VOEDINGSWAARDEN, zoals vetten, eiwitten, suikers / koolhydraten en zout. Dit zou eigenlijk bovenaan moeten staan. Want deze waarden zijn van belang. KLIK HIER om daar meer over te lezen.  Zoals mijn eerder gegeven voorbeeld al vertelde met het Raket ijsje, zeggen kcal NIETS over de HOEVEELHEDEN suikers die jij binnen krijgt, en dan vooral, wat het in jouw lichaam doet. 44 Kcal kan jou ook een soort vrijbrief geven om meer te gaan consumeren, omdat dat ijsje toch “ maar 44 kcal “bevat, terwijl je twee keer zou nadenken, of je nog een tweede kopje thee met bijna drie suikerklontjes zou drinken. Je bent je dan wel bewust van de suikers. In een kcal telling doe je dit niet. Dat is één van de grootste troeven die de industrie legitiem mag gebruiken om jou over te halen én te kopen, én méér te consumeren. Dat maakt het kringetje weer rond. Om een echt realistisch beeld te krijgen van de echte voedingswaarden van een product, kun je het beste kijken naar de VERZADIGDE VETTEN / DE SUIKERS / en het aantal ZOUT. Eiwitten en koolhydraten zijn uiteraard ook belangrijk in een gezond voedingspatroon, maar deze haal je het beste uit echt vers voedsel, zoals o.a groente en fruit, biologische zaden , noten , pitten en bio-dynamische zuivelproducten. ( Ultra ) bewerkt voedsel is in elk geval geen goede bron voor bruikbare ( complexe ) koolhydraten en eiwitten.
Ik vind  persoonlijk een suikergehalte van boven de 3 á 4 gram per 100 gram / ml  de limiet. En ook moet je zeker naar de algehele inhoud kijken. Ook spelen andere factoren mee, bijvoorbeeld of een product vloeibaar is . Een bekertje FRISTI drinkyoghurt van 250 ml bevat bijvoorbeeld gemiddeld zo’n 20 gram suiker. Ja, i kid-you-not. Dat heb je niet in de gaten, omdat je het op DRINKT.  ( FRIS ) dranken zijn daarom de meest “ gevaarlijke en meest onderschatte “ levensmiddelen in de supermarkt. Ook verzadigde ( trans ) vetten zijn een aandachtspunt. Boven de 4/5 gram per 100 gram vind ik persoonlijk best veel. Veel gezondheid goeroe’s / influencers-deskundigen zullen het vast niet met mij eens zijn, maar zij kijken niet naar een GEHEEL plaatje, het plaatje van het huidige consumtiegedrag van de consument. We eten en drinken de HELE DAG DOOR, en consumeren daarbij teveel suikers, teveel transvetten en teveel zout. Vele onderzoeken wijzen dit keer op keer uit, en wijzen naar de voedselindustrie ( KLIK HIER ) Bij de algemene en de nog steeds huidig gebruike voorschriften wordt daar NIET naar gekeken.
Kijk daarom naar alleen die belangrijke punten. En breng dit terug in je algehele voedingspatroon, zodat deze goed in balans blijft.

TIP 2 : TE GOED OM WAAR TE ZIJN ?

Eiwitpoeders waar je spieren van krijgt, maar jij verder zo slank als tante Sidonia blijft, imitatie voer wat zegt dat het vlees / zuivel volledig vervangt, maar er niet bij vermeldt wat de rest van de gigantische hoeveelheden meuk met je lijf en gezondheid doet, JUICE sapjes, DETOX sapjes die ons zonder een stap te verzetten kilo’s verlicht….Stel je toch eens voor, dat dit alles ECHT ZOU WERKEN….zouden er dan nog meer mensen met overgewicht tot zeer obese overgewicht  dan slanke mensen rondlopen ? Ik denk zelf van niet. We zijn door de industriële bril gaan kijken en zijn daarop gaan anticiperen. Vroeger ging de uitdrukking  “ als IETS té goed is om waar te zijn….IS het té goed om waar te zijn ‘ en deze uitdrukking mag wat mij betreft aan iedere muur hangen in ieder Nederlands huishouden. We zijn de realiteitszin uit het oog verloren, door alles wat de industrie ons op de mouw speldt. Iets wat leuk, goed en mooi klinkt willen we graag geloven, dat is iets natuurlijks van de mens. Want het geeft ons dat fijne, veilige en lekkere gevoel. Sociale media heeft ook een zeer grote vinger in de pap. Ons dagelijks bestaan s verschoven naar online. Daar wordt dan ook erg veel op ons losgelaten, om ons te prikken en te overtuigen. Vroeger hadden we STER reclameblokken met de bekende Loekie de Leeuw als bliksem afleider tussen de commercials. Nu zijn er om te beginnen geen bliksemafleiders meer, maar gaan de commercials online continu door. Ieder sociaal mediaplatform draait niet zonder reclame-inkomsten. YOU TUBE is bijvoorbeeld zo’n platform, wat niet zou bestaan zonder reclames. De “ Joe-toebers “ zijn de nieuwe Loekie-de Leeuwtjes, die ook behoorlijk wat kunnen verdienen aan inkomsten uit reclames. Maar ook andere sociale media platformen als een TikTok / Facebook en Instagram draaien niet op “ goodwill” waar jij een “ gratis “ account kunt aanmaken om deel te nemen. Er wordt, zonder dat jij dat weet, ontzettend veel aan jou verdiend, iedere dag. Of dat nu uit je gegevens verkopen voor reclamedoeleinden betreft, of dat jij zelf wordt overgehaald om iets te kopen door influencers, alles draait om de inkomsten. Dat deze reclamewereld compleet is verschoven naar online, kun je merken, als je over straat wandelt. Iedereen wandelt daar wel lichamelijk, maar hun geest is verzonken in hun telefoon. Reclame op straat zie je minder vaak dan vroeger en alles moet worden geactiveerd online om jou te lokken. Natuurlijk is het “ de-tand-des-tijd “ maar het heeft absoluut ontzettend veel invloed gekregen op ons koop en leefgedrag. Ook op sociaal gebied. We kijken op straat niet meer op of om naar elkaar omdat we te druk zijn met ons online leven.
Omdat we iedere dag worden overspoeld met veel prikkelende reclame, kan de consument vrij onzeker raken. Heb je pot-jan-dorie nét een koffiesoort gevonden wat claimt gezond te zijn, lees je de volgende dag weer dat deze koffie slecht kan zijn voor je bloeddruk, eet je nét alleen dadels ter vervanging van suiker, blijken deze ook net zo rijk te zijn aan suikers. Het wordt je als consument niet gemakkelijk gemaakt, opzettelijk niet. Want verwarring scheppen levert geld op. Jij koopt. En wat jij dan nog met je aangeschafte product doet, zal de industrie geen nagel aan de kont gekrabbeld breken.  Verwarring zorgt voor onzekerheden > onzekerheden zorgt voor wanhoop in het brein > wanhoop in het brein zorgt voor nonchalance > nonchalance zorgt voor verkoop . Je denkt liever niet zelf meer na, want…te ingewikkeld allemaal. Hoe fijn is het, als er dan IEMAND is, die jou vertelt dat iets wel of niet “ goed en meukvrij “ is ? Daarom wordt er ook zo ontzettend veel aan mij gevraagd. Als ik rijk wil worden, beantwoord ik alleen nog maar deze vragen met “ oh, ja hoor, dat is meukvrij ! “ en ik verkoop honderden items in één dag. Mensen zoeken bevestiging. Of ik nu gelijk heb, of helemaal niet, dat is niet belangrijk, want het haalt hun onzekerheid weg. Dit geldt overigens niet alleen voor mij, maar JUIST ook op sociale media, waarin we ELKAAR beïnvloeden op deze manier.
Ik hoef niet rijk te worden, mijn leven is rijk, als ik anderen belangeloos kan helpen. Dus ja, ik ben die ene uitzondering op de regel, die niets verdient aan echt gedegen onderzoek, ik geef het gratis weg, zie mijn ram volle website wat vol staat met dit soort content. Ik zorg, dat mijn content gedegen is en evident based. Aan de consument zelf om daarover na te denken en te doen wat hij / zij ermee wilt doen.
Geloof jij alles meteen ? Als een fruitsnoep-fabrikant zegt dat dit gezonde snoepjes zijn, geloof jij dat meteen ? Koop jij dit meteen ? Of kijk je voortaan eerst even naar de ingrediënten en de voedingswaarden ? En…denk je zelf na ?

TIP 3 : DENK ZELF NA, KIJK ZELF, BESLIS ZELF

Ik zeg ook wel eens gekscherend, dat we ons graag LATEN misleiden, en alhoewel dat een beetje ironisch is bedoeld, schuilt er een kern van waarheid in. We kijken niet verder dan het puntje van onze neuzen, we denken zelf liever niet meer na want tja…té ingewikkelde kost allemaal… Terwijl het juist helemaal zo ingewikkeld niet hoeft te zijn. Je GEZONDE VERSTAND gebruiken is alles wat nodig is. Je zus is lyrisch over de nieuwe veganistische bacon plakjes die zij vond bij de AH. , jij denkt waarschijnlijk “ hhmmm….dat klinkt wel okay…” want je zus zegt het immers. Je proeft het en je vindt het lekker en koopt ook meteen twee pakjes in de bonus in. Wat gebeurt hier ? Om te beginnen laat jij je beslissing afhangen op de mening van iemand anders. Je kijkt niet verder. Want wat zit er dan in die veganistische bacon ? Alleen maar die eiwitten waar op de verpakking zo groot over wordt getoeterd ? Klinkt voor jou “ ingewikkeld en goed genoeg “ om het te proeven en meteen te kopen als de smaak je bevalt. De industrie mept twee vliegen in één klap : het verkoopt weer twee producten voor een normale marge ( want denk jij echt dat 1+ 1 echt gratis is ? ) en jij gaat het met wat geluk ook weer door toeteren naar anderen, dat je dit echt lekker vind. Er is totaal NIET gekeken naar de ingrediënten want .. “ ..het zal wel ..”
Je denkt niet zelf na, totdat je de ingrediënten eens echt gaat bekijken. Je schrikt je het apenzuur, maar…je hebt nog volop voorraad in de vriezer en dus moet dat op. Zo gaat dat opnieuw weer keer op keer verder. En krijg je behoorlijk wat ongezonde meuk binnen. Je weet het, maar ja….🤷‍♀️ Herkenbaar ?
Hoe zou je het anders kunnen doen ? Wel, je zus komt met veganistische bacon aan, jij kijkt meteen even op de verpakking, en gaat direct naar de ingrediënten én voedingswaarden. Daar lees je, dat deze in elkaar geknutselde baconplakjes gigantisch veel zout bevatten. Voor jou een reden, om deze lekker bij je zus te laten liggen en haar ook op de hoogte te brengen van het zoutgehalte.
In supermarkten loop je iedere dag in een zee van verleiding. Door ieder product wat jij pakt om nader te bekijken beoordeelt op de ingrediënten en voedingswaarden, krijg je een realistisch beeld van het product ZELF, niet het ON REALISTISCHE beeld van de verpakking. En twijfel je ? Koop het product dan nog niet, maar ga eerst even kijken wat je aan achtergrond info kunt vinden over bijvoorbeeld gebruikte ingrediënten in een product. Dit lijkt moeilijk, ingewikkeld en teveel gedoe, maar doe je het een paar keer, onthoud je alles vanzelf en hoef je uiteindelijk niets meer op te zoeken omdat het in je hoofd zit.
Kortom ; je hebt een prachtig stel hersens gekregen van moeder natuur. GEBRUIK ze. En leef in realiteitszin, niet in de gecreëerde sprookjeswereld van de industrie. Pas dan kun je rechtvaardige beslissingen maken.

TIP 4 : KIJK NAAR HOE SOCIALE MEDIA INVLOED HEEFT OP JOUW LEVEN / VOEDING

Eerder sprak ik ook over hoe wij elkaar beïnvloeden. Bovenstaand screenshot is daar een zeer klein voorbeeld van. Een dame vroeg advies over een pan. Iemand reageerde , daarop reageerde weer iemand anders, daaronder weer iemand die juist een negatieve ervaring had met het merk pan wat werd genoemd, vervolgens schrijft de vraagster dat zij haar keuze heeft gemaakt en bedankt de eerste reactie. Zonder maar even te kijken naar het merk ZELF, zonder research te doen, ze anticipeert volledig op een reactie van een wildvreemde. Waarom ? Omdat de vraagster geen zin heeft om zelf na te denken, op onderzoek uit te gaan , alle reacties van mogelijke merken na te lopen….het wordt ter plekke besloten. En dit gebeurt vaak geheel onbewust.
Sociale media is voor de industrie één van de aller-belangrijkste goudmijnen die zij dan ook goed bewaken. De industrie verdient niet alleen geld aan dit soort gedrag, ook KOST het hen niets. Daarom worden influencers vandaag de dag zo gruwelijk rijkelijk betaald. ZIJ zijn namelijk de verspreiders. Mensen, zoals jij, zoals ik, met precies dezelfde levens issues als jij. Jij herkent je erin, en dat schept meteen een soort vertrouwen. Slaapt jouw favoriete “ Joe-toeber “ op een bed van EMMA SLEEP wat zij geheel GRATIS heeft gekregen + een lekker bedragje, dan wil jij dat ook. En bestel je meteen omdat jouw favo Joe-toeber ook nog eens een kortingscode heeft speciaal voor jou. Jij voelt je speciaal, omdat deze code alleen voor HAAR volgers geldt. Doelen zijn bereikt : Emma verkoopt bedden, de influencers verdient goud geld en heeft als bonus een compleet nieuw bed met toebehoren. EMMA SLEEP gebruikt erg veel influencers om hun bedden te verkopen. Inmiddels slaapt iedere Nederlandse influencers van waarde ( = met genoeg volgers ) op zo’n gratis Emma bed. En hangen er overal raam decoraties van VENETA in hun huizen. En staat hun koelkast stampis-vol met Y food. Wat bij jou waarschijnlijk niet anders is, omdat jij voor de fijne kortingscodes bent gezwicht. Dit is de invloed wat sociale media heeft op jou. Zonder dat jij het wellicht in de gaten hebt.
Of de bedden van EMMA nu zo gezond zijn…. ( KLIK HIER ) .en of dat Yfood nu zo gezond is …. ( KLIK HIER ) Dat wordt er nooit bij verteld, want alles wat een influencers betaald aansmeert, is ALTIJD goed, lekker, gezond enz. Ik krijg vaak plaatsvervangende schaamte als ik YouTube video’s bekijk waarin er weer lekker wordt verdiend. De meesten doen niet eens research naar wat ze aansmeren, het gaat hun om het geld en de gratis producten. Dat dit ook zelfs gevaarlijk kan zijn, lees je in DIT ARTIKEL. Ik zie het té vaak ; totaal verkeerde informatie bij een product verkondigen.
Het loont daarom zeker de moeite, om eens wat bewuster en realistisch te gaan kijken naar jouw eigen gedrag online. Hoe wordt jij beïnvloedt ? En heb je dat ook in de gaten ?

TIP 5 : GEBRUIK INTERNET / ZOEK BRONNEN OP

Mijn laatste tip is een belangrijke : GEBRUIK INTERNET. Wat bedoel ik daar precies mee ? Daarmee bedoel ik BRONNEN zoeken. Bronnen zijn niets anders dan wat vroeger de afzenders waren van brieven. We keken daar altijd naar, ook als we dingen niet vertrouwden. Nu is dat compleet weg gevaagd en geloven we alles. Als Piet vertelt dat hij huidkanker kreeg van zonnebrand crème, dan zweren we massaal zonnebrand crème af terwijl de BRON, Piet dus, nooit wordt nagelopen. Want WIE is deze Piet ? En wat doet hij? Waar houdt Piet zich mee bezig ? En hoe heeft hij deze diagnose gekregen ? Heeft een arts dat hem bevestigd ? Daar kraait online geen haan naar. Alles wat opeens controversieel is, dat is die gevaarlijke zonnebrand crème terwijl dat helemaal niet de oorzaak KAN zijn. Het gaat wel over internet heen, en het zet veel mensen aan om geen zonnebrand crème meer te kopen en te gebruiken, omdat er een angst is gezaaid.
Later blijkt, dat deze Piet gewoon een man is zonder werk, totaal geen scholing, en heeft verder ook geen enkel bewijsstuk gepubliceerd waaruit blijkt DAT hij inderdaad huidanker heeft en dat dit is vastgesteld door een deskundige, die ook heeft bevestigd dat dit door zonnebrand crème zou komen. Piet wilde gewoon zijn eigen waarheid “ een beetje door drammen” want hij is fel TEGEN het gebruiken van zonnebrand crème, hij is aanhanger van deze groep mensen.
Dit gebeurt dus DAGELIJKS. ( KLIK HIER ) De mensen op internet zijn ontelbaar, en al die mensen hebben een eigen visie, een eigen mening, en een eigen waarheid. Waar dan ook op gebaseerd. Dat maakt dit alles zo ontzettend wankel en gevaarlijk.
En is het echt ontzettend belangrijk, dat jij BRONNEN naloopt. Je zou angst de overhand kunnen geven door Piet meteen te geloven, zijn post ging VIRAL. En je zou geen zonnebrandcreme meer op je huid en die van je kinderen willen smeren door deze angst zaaierij. Maar je zou OOK deze post van Piet na kunnen lopen: Welk profiel ziet erachter ? Waar komt het originele nieuws vandaan ? Wat zijn HUN gebruikte bronnen ? Zijn deze onderbouwd ? Gaat het om een eigen waarheid of om echt wetenschappelijk onderbouwd nieuws ? Zijn er bewijsstukken om in te kijken, bijvoorbeeld een diagnose waaruit blijkt dat Piet echt huidkanker heeft ?
Onthoud dit heel goed : op internet kan ALLES worden gezegd en beweerd. Als ik een research doe, moet ik eerst alle “ onzin “ filteren tot ik bij wetenschappelijk bewijs kom. Welk onderwerp ook, er wordt om alles ontzettend veel onzin geschreven, wat voor de auteurs zelf in de meeste gevallen geen onzin is, maar HUN waarheid.
Alhoewel ook de wetenschap het nooit echt 100% bij het rechte eind heeft, kunnen we deze leidraad wel het beste gebruiken. Zij hebben iets ONDERZOCHT.
Om jezelf zoveel mogelijk te beschermen: LOOP BRONNEN NA. Het kan je opeens een totaal ander inzicht op iets geven.
TOT SLOT :
Natuurlijk kun je niet alles weten, herkennen of zien. Daar moet je echt voor hebben gestudeerd, om ook die onderste lagen te zien. Het heeft mij ook jaren gekost en nog steeds ontdek ik weer iets nieuws, omdat de tijd niet stilstaat en ik voortdurend op mijn hoede moet blijven voor deze valkuilen. Het is een waar oorlogsveld op internet. Waar het voor mij al lastig genoeg is overeind te blijven, laat staan de consument. Daarom doe ik mijn best om voor te lichten, te informeren en te adviseren waar ik dat kan. De consument moet helaas een stuk bewuster worden, en de industriële bril gaan afzetten. Ik kan helaas niet alles uitpluizen, maar ik zal mijn uiterste best blijven doen. Hopelijk kun je met deze vijf tips een beetje verder komen. 

Een reactie op “Vijf nuttige tips om met de industrie om te gaan en meuk te herkennen….

  1. Super bedankt voor deze blog. Ik ga er zeker mee aan de slag.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *