Voortaan gooi jij nooit meer papaya-pitten weg!

IMG_1758

We kunnen steeds vaker en beter exotisch fruit kopen. Inmiddels is het al niet zo vreemd meer om in de supermarkt papaya, ananas, kokosnoot, kaki’s en nog veel meer prachtig gekleurd fruit tegen te komen naast de appels en bananen. Het is lekker, kleurrijk, gezind en decoratief.

IMG_1048-1200x800

Sommige soorten zijn een ware verrassing van binnen. Zo heeft drakenfruit een prachtig wit vruchtvlees met zwarte pitjes, en heeft papaya een hart vol zwarte pitjes. Ik ga het in dit artikel hebben over deze zwarte pitjes. Als je wel eens een papaya hebt gekocht, zul je vast de pitten gedachteloos hebben weggegooid. Als je dit artikel hebt gelezen, zul je dat niet meer doen! 😉

Wat is papaya?

Om alles te weten te komen over papaya, KLIK JE HIER

25591829_1590259877701869_4167221871587253938_n

De papaya-pit: knettergezond!

We kennen de papaya als ovale groen/gele vrucht. Papaya’s groeien aan bomen die ook bloemen geven. De bloemen en bladeren van de boom worden in vele exotische landen ook gegeten. Ze hebben enorm veel gezonde eigenschappen. De bladeren van de papayaboom worden vooral in Zuidoost-Azië gegeten, ze werken o.a zeer effectief tegen malaria. De bloemetjes zijn erg bitter van smaak, en werken ook als antimalariaprofylax ( een preventief middel tegen malaria). De zaden worden vaak weggegooid, omdat men denkt, dat ze niet eetbaar zijn. Maar ze zijn meer dan eetbaar! Ze hebben zelfs geneeskrachtige werkingen. Om een voorbeeld te geven werken de enzymen in de zaden erg gunstig op onze spijsvertering. Ze smaken lekker mild pittig, en omdat ze in gedroogde vorm sterk lijken op peperkorrels worden ze vaak gebruikt ter vervanging voor peper.  In landen als India kauwt men op de zaadjes om een frisse smaak in de mond te verkrijgen. De smaak wordt nog het mest omschreven als mosterdachtig, peperachtig, noot-achtig.  Het doet ook in de verte denken aan de scherpheid van radijs en mierikswortel.  Hoe gezond zijn de pitten?

IMG_1756

– De zaadjes hebben om te beginnen een antibacteriële werking. Ze werken tegen de e.coli bacterie en tegen salmonella. De zaden hebben ook een zeer gunstig effect op de buikinfectie “ tyfeuze koorts” of buiktyfus. De zaden kunnen, net als pompoenzaden, inwendige wormen doden. Daarnaast werken de zaadjes gunstig op de nieren.
– De zaadjes werken tegen ( tijdelijke) indigestie. Heb je bijvoorbeeld nét even wat teveel gegeten, helpen een paar gedroogde pitjes om te verlichten. Dit komt door de aanwezige enzymen. Deze doen het voedsel beter verteren. Behalve enzymen bevatten de pitten ook proteïnen, vet calcium, magnesium en fosfor.
IMG_1757
– In onze ingewanden kunnen parasieten voorkomen. Dit komt vaak voor in armere delen van de wereld. Uit onderzoek in Negeria bleek, dat kinderen met parasieten deze kwijt waren als zij zeven dagen achtereen gedroogd papayazaad met honing hadden gegeten. 78% van de behandelde kinderen was na een week papayazaad eten parasiet-vrij terwijl slechts 16% van de kinderen die een placebo hadden gekregen parasiet-vrij waren. In dit placebo zat net als het echte medicijn hetzelfde aantal honing.
–  Ook in de traditionele Chinese geneeskunde worden de zaadjes al eeuwenlang gebruikt. Het wordt o.a erg veel gebruikt om de lever te ontgiften. Wanneer iemand last heeft van lever-cirrhose is het goed op de zaadjes iedere dag op het menu te zetten. Een theelepel per dag is voldoende.
– De zaadjes kun je gebruiken ter vervanging voor peper-korrels. Ze hebben een licht pittige smaak. Hou je van pepers maar kun je er slecht tegen? Dan zijn gedroogde papaya-zaadjes een lekker en gezond alternatief.
25591610_1590259861035204_5964834023978560220_n

VERS, GEDROOGD

Nooit meer weggooien dus, die zeer kostbare zaadjes. Je kunt ze zowel vers als gedroogd eten. In papaya’s, ook kleinere, zitten enorm veel pitten. Deze kun je met een lepel uitscheppen en in een kommetje doen. Im de koelkast zijn ze dan nog zon vier-zes weken houdbaar. Denk ook eens aan garnering. De pitten zijn bijvoorbeeld heerlijk door salades, en door je smoothie. Of over gekookte aardappelen, in de soep, of als garnering op hartige taarten. Ze worden ook vaak gebruikt ter vervanging voor kappertjes.
IMG_1760
Ik geef de voorkeur om ze te drogen. Je kunt ze dan jaren goed houden. En het is helemaal niet moeilijk. Een kwestie van goed omspoelen, drogen en dan bijvoorbeeld op de verwarming laten drogen. Je kunt het droogproces ook versnellen, door de een uurtje in de oven te drogen op 50 graden. Of droog ze in de droogoven. Ik laat ze altijd op de verwarming drogen. Dit kost dan geen extra energie.
Zodra ze zijn gedroogd, kun je ze jarenlang in een goed afgesloten potje bewaren. Je kunt ze als “ korrel” heel houden, maar je kunt ze ook vijzelen voordat je ze gaat toevoegen aan een gerecht. Er zijn geen ADH bekend, maar ik zou het niet overdrijven en het op maximaal een kleine theelepel per dag houden. Probeer de eerste keer niet meteen een hele theelepel uit, bouw het op per halve theelepel.
IMG_1762

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *