Voortaan maak jij ook ZELF je veganistische vla!

Ik heb warme herinneringen aan vla. Als kind kregen wij thuis iedere woensdag en zondag vla na als toetje na het eten. Daar keken wij ( ik en mijn ouders broer ) altijd naar uit. Woensdag was bij ons nooit gehakt-dag, maar VLA-dag 😁 Mijn moeder kocht een glazen fles chocoladevla en een fles vanille vla bij de SRV man, die destijds nog door de straten kwam toeteren. De flessen hadden zo’n cellofaan dopje. De mensen uit mijn generatie ( jaren 70 ) zullen zich deze flessen zuivelproducten ook vast nog herinneren. Mijn broer was dol op vanillevla, ik op chocoladevla, we kregen altijd een bakje “ dubbel-vla”. Een feestje!

In deze periode werd er nog echte vanillevla gemaakt met echte vanille. Tegenwoordig is dat al lang niet meer zo, en worden vrijwel alle vanille vlaatjes gemaakt met kleur / geur en smaakstoffen.
Vanille is zeker afgelopen jaren goud waard geworden. Daarom wordt het industrieel nauwelijks nog toegepast en zien we veel vanilline, een variant op vanille. Wil je daar meer over lezen? KLIK DAN HIER
Vanille stokjes zijn bijna onbetaalbaar geworden, en nog maar mondjes-maat verkrijgbaar. Een patissier moet dan ook een flinke investering doen, als hij met echte vanille wil werken. Dit gebeurt daarom niet zo veel, daarom gebruiken veel banket-bakkers en patissiers de “ nep” vanille vanilline. Ik heb zelf af en toe echte vanille bourbon in huis, maar dit heb ik niet standaard in huis vanwege de zeer hoge prijs. Het is bijna gelijk aan de prijs van saffraan. Over saffraan gesproken: soms wordt er voor saffraan gekozen in plaats van vanille, ondanks de nét zo dure prijs. Saffraan is namelijk veel spaarzamer in gebruik, terwijl het veel smaak, kleur en geur afgeeft. De smaaknoten van saffraan worden vaak vergeleken met de smaak van vanille.  Ik kom hier later in dit artikel op terug, eerst wat over de voedingswaarden van s’Nederlands meest populaire nagerecht.

VLA, MEEST POPULAIR

Wat is vla eigenlijk? Voor de gemiddelde Nederlander is vla meest bekend als lekker toetje, maar wat het nu precies is? De meesten hebben geen flauw idee. Vla is een dik, licht vloeibaar zuivelproduct. Het wordt gemaakt van koemelk en een aantal toevoegingen om de viscositeit tot die van yoghurt te verhogen in een nog dikkere substantie, wat nog het meeste weg heeft van pudding.  Dit wordt gedaan door middel van een zetmeel. Sterker nog, volgens de Nederlandse Warenwet moet zetmeel een kenmerkend bestanddeel zijn, en moet de samenstelling van vla tenminste uit 50% koemelk bestaan om het VLA te mogen laten heten. Traditioneel wordt vla gemaakt van gekookte melk, custard, en verschillende combinaties van eieren, vanille en maïzena. Aan de vla wordt vrij veel suiker toegevoegd wat het een vrij ongezond nagerecht maakt.
De kant-en-klare vlasoorten uit de winkels worden niet meer op deze manier gemaakt. Deze worden gemaakt met veel hulpstoffen als verdikkingsmiddelen, suiker, kleur / geur en smaakstoffen. Eigenlijk kunnen we dit geen vla meer noemen, want het heeft stiekem niets met echte vla te maken. Het is meer een puddingsoort.
Vla is, zoals je vast kunt raden, niet erg gezond en verantwoord. Zeker als je de kant en klare soorten koopt, ben je niet gezond bezig. Maar omdat de meeste consumenten zich hiervan bewust zijn, en fabrikanten ook niets claimen aan gezondheidsclaims op hun verpakkingen, kunnen we vla onderscheiden tot een luxe verwennerij, die we niet dagelijks zouden moeten consumeren.
Vla is rijk aan suiker. Daarnaast kan het ( per merk verschillend ) enorm veel additieven bevatten als synthetische zoetstoffen, kleur / geur en smaakstoffen en talloze verdikkingsmiddelen. Omdat de Nederlandse Warenwet tevens eist, dat de koemelk tenminste moet bestaan uit tenminste 2,6% melkvet-gehalte, bestaat vla ook uit behoorlijk wat verzadigde vetten. Dit ligt per 100 ml op zo’n 2 gram, wat aanzienlijk veel is te noemen. Ook de toegevoegde suikers in vla is niet weinig. Die liggen gemiddeld per 100 ml op 9 gram!
Kortom: … vla is geen dagelijks gezonde aanvulling op een eetpatroon. Eens per week een klein kommetje vla genieten kan best, maar nog beter is, om het voortaan zelf te maken.

VLA MAAK JE SIMPEL, EENVOUDIG EN…GEZONDER !

Wat..? 😯 ZELF vla maken? Jazeker! Ik maak al jaren zelf mijn vla. Het is super makkelijk, en je hebt niet veel ingrediënten nodig. Door het zelf te maken, kun je de complete regie houden over wat jij erin stopt, wat ontzettend veel voordelen biedt m.b.t de voedingswaarde en de gezonde effecten. Ik maak mijn vla 100% meukvrij, wat in dit geval staat voor:
– suikervrij
– veganistisch / koemelk vrij
– glutenvrij
– lager in vetten + gezondere vetzuren
– pure smaakmakers als echte vanille, saffraan, biologische magere cacaopoeder, en stevia suikers
– 100% natuurlijke bindmiddelen als arrowroot, en Kuzu
Op deze manier kun je oprecht genieten van een gezond toetje, die ook veel rijker is aan belangrijke voedingsstoffen en vrij is gebleven van synthetische meuk. Je kunt zelf je fantasie laten gaan op wat je er eventueel zelf nog aan wilt toevoegen. Denk aan een aardbeien vla met echte aardbeienpulp, bananenvla met echte gepureerde bananen, enzovoort. De mogelijkheden zijn wat dat betreft oneindig!

HOE DAN!???? 😲

Het lijkt ingewikkeld. Maar dat is nu juist de grap. Dat is het NIET. Je kunt het, op de meest gemakkelijkste manier, zelfs binnen 5 minuten maken! Met “ meest gemakkelijkste manier” bedoel ik kant en klare plantaardige melk-achtige drank als cashewmelk, sojamelk en havermelk, maar wil je er iets meer tijd en aandacht aan besteden, dan adviseer ik je om zelf plantaardige melkvervanging te gaan maken. Ik maak zelf voor mijn vla meestal een notenmelk, omdat deze super-romig is. KLIK HIER om bijvoorbeeld een cashewnoten melk te maken.
Ik heb een standaard basisrecept voor een liter vla. Hiermee maak ik vele variaties als chocoladevla, vanillevla, en diverse fruit-vla. Ik varieer tevens met de bindmiddelen ARROWROOT en KUZU. Mijn voorkeur gaat echter uit naar KUZU, omdat dit de meest beste romige resultaten geeft, en de vla mooi verdikt zonder dat het meteen op pudding lijkt.
Wil je meer lezen over kuzu? KLIK DAN HIER . Wil je meer lezen over arrowroot? KLIK DAN HIER.
Ik geef hier het basis recept voor een liter vla:
NODIG:

– 1000 ml notenmelk, sojamelk of havermelk, liefst homemade

– 60 gram kudzu of 40 gram arrowroot

– drie volle eetlepels greensweet stevia sweet chocolade , of vanille suiker, of gebruik 10-12 druppels stevia chocolade of vanille

Met deze ingrediënten kun je al reeds een “ blanke” vla maken. Wat je moet doen is een klein beetje van de liter melk achterwege houden, dit heb je nodig om de kuzu of arrowoot tot een papje te roeren. De melk en stevia doe je in een pannetje en zet dit op het vuur terwijl je met de garde door-klopt. Als de melk begint te koken, voeg je in één keer het kuzu of arrowroot-papje toe en blijf je continu met de garde roeren tot de vla opduikt tot de door jou gewenste dikte. Haal de pan van het vuur en blijf twee minuten continu door kloppen met de garde. Je blanke vla is klaar! Je kunt het nu overgieten in een schone glazen fles en verder laten afkoelen.

DURE VANILLE VERVANGEN

Vanille vla is nog altijd de populairste vlasoort. Eerder vertelde ik je al iets over vanille en dat dit tegenwoordig onbetaalbaar is geworden, dit geldt ook voor de consument. Een vanillestokje kost gemiddeld zo’n € 5-7 euro. Zo wordt je vla natuurlijk wel erg duur. Je kunt het achterwege laten en enkel de greensweet vanille stevia gebruiken, maar ja……vanille vla hoort toch een beetje geel te zijn. Omdat ik ook geen eidooiers in mijn vla-recept gebruik, heb ik daarom iets anders bedacht. Namelijk SAFFRAAN. Nu zul je vast denken “ maar dat is nog duurder! ‘ en dat klopt, maar……saffraan is 10 x meer duurzamer in gebruik, terwijl het heel veel kleur, geur en smaak afgeeft, bovendien is saffraan ontzettend gezond. KLIK HIER om alles over saffraan te lezen.
Ik ben een erg groot fan van echte saffraan. Het is lekker en veelzijdig. Ik heb meestal een potje saffraan draadjes en poeder standaard in huis. Daar doe ik jaren mee! Serieus, jaren! Eén draadje ( echte ) saffraan is bijvoorbeeld al ruim voldoende om een liter water geel te kleuren en een heerlijke smaak en geur te geven, en een heerlijk smaak-water zonder andere toevoegingen. In de zomermaanden drink ik liters saffraan-water gekoeld…verrukkelijke dorstlesser. Ik koop mijn saffraan ALLEEN bij www.saffraan.nl, waar ik alle certificeringen onder ogen heb gehad. Nieuwtje: binnenkort gaan we deze bijzondere saffraan exclusief bij Puur & Fit aanbieden!
Terug naar de vanille vla. Ik bedacht een simpele receptuur om toch een geel gekleurde vla te maken zonder peperdure vanille. Ik maak dit met het pure saffraan-poeder. Een potje kost € 29,95, maar nogmaals, ik heb mijn potje nu al een jaar in huis bij regelmatig gebruik. Je hebt echt ontzettend weinig nodig. KLIK HIER om te bestellen. Er zijn zelfs kleinere verpakkingen verkrijgbaar.
Om de vanillevla te maken, handel je hetzelfde als het hierboven gegeven basisrecept. Alleen :
– voeg je een liter melk toe in de blender en voeg je een half theelepeltje saffraan en 12 druppels vanille stevia toe. Blend dit kort tot de melk geel verkleurt. 
– Giet de gele melk in een pannetje en volg de rest van het basis recept op, 
Wil je chocoladevla maken? Voeg dan vier grote eetlepels biologische magere cacaopoeder toe aan de melk in het pannetje een roer / klop dit stevig door. Volg verder de instructies op van het basisrecept.

HOE BEWAAR JE JE EIGEN GEMAAKTE VLA?

Kant en klare vla kun je weken, zelfs maandenlang na een houdbaarheidsdatum nog eten. Zoveel hulpstoffen zitten erin. Ik heb zelf ooit eens de proef op de som genomen en zes maanden een pak chocoladevla in mijn koelkast laten liggen. De vla was nog prima eetbaar. Het toont, hoeveel meuk er soms in gestopt kan worden. Het was voor mij een eye-opener. En ik was nog nooit zo blij met het feit dat ik zelf mijn vla maak.
Je eigen vla mist hulpstoffen. Dit zorgt er o.a voor, dat jouw eigen vla geen zes maanden houdbaar blijft en het ook sneller vergist. De vla kan naar de bodem zakken en een laagje water produceren. Dit kun je gewoon weer door roeren in de meeste gevallen, maar soms verliest het de binding. Het is daarom aan te raden, om je vla tenminste binnen één week te consumeren. Wat mij op zich geen enkel probleem lijkt 😁 TE LEKKER!
Bewaar je afgekoelde vla afgesloten in de koelkast. Daar kun je het zeker een week houdbaar houden. Schud de fles voor gebruik stevig en roer de vla in der kom met je lepel goed door. Zo wordt het weer romig.

Benodigdheden direct bestellen?

KLIK HIER om kuzu te bestellen

KLIK HIER om Arrow root te bestellen

KLIK HIER om greensweet-stevia druppels te bestellen

KLIK HIER om greensweet chocolade suiker te bestellen

KLIK HIER om greensweet vanille suiker te bestellen

KLIK HIER om cashewnoten te bestellen

KLIK HIER om saffraan poeder te bestellen

 

Lekkere variaties!

Zoals eerder geschreven, kun je met je basisrecept ” blanke” vla maken. Maar met deze basis kun je uiteraard nog veel meer lekkere vla-variaties maken! Ik geef hier twee heerlijke variaties in beeld, en ik geef nog een aantal lekkere variaties!

Eén van mijn persoonlijke grote favorieten is de STRACIATELLA vla! Ja, ook staciatella-vla kun je op een gezondere manier maken. Alles wat je moet doen, is wat cacaonibs door je ” blanke vla” heen te roeren. Simpel hé? Ja, echt ! Zo simpel kan lekker en gezond ook zijn!

Nog zo’n favoriet in huize van der Vloed: de KARAMEL-SPECULAAS VLA! Gebruik hiervoor in plaats van de greensweet-stevia sweet chocolade suiker, de SWEET KARAMEL suiker. Roer door de blanke vla vervolgens twee volle eetlepels speculaaskruiden .

ANDERE LEKKERE VLA-VARIATIES:

  • Hopjesvla: gebruik greensweet-stevia sweet KARAMEL in het basisrecept, en voeg hieraan twee volle eetlepels biologische caféinevrije oploskoffie toe, goed doorroeren.
  • Carob vla: roer door je blanke vla basis recept vier volle eetlepels carob-poeder
  • Kokosvla: gebruik in plaats van stevia suiker 11 druppels greensweet-stevia kokos, en roer een koffiekopje kokosrasp erdoor

  • Aardbeienvla: pureer 500 gram verse aardbeien, halveer de melk van 1000 ml naar 800 ml. Roer de puree door de melk en volg verder het basisrecept.
  • Ananasvla: pureer een verse ananas tot een luchtige mousse. Halveer de melk van 1000 ml tot 900 ml. Roer de mousse door de melk en volg verder het basisrecept.

 

  • Appel-citroenvla: rasp de schil van een biologische citroen, en pers het sap uit. Pureer twee appels in de schil gelden tot een moes. roer het citroensap + rasp door de mousse, en voeg hieraan 800 ml melk toe. Volg verder het basis recept op.
  • Dubbelvla: maak de vanillevla en de chocoladevla. Schenk deze naast elkaar uit in de kommetjes.
  • Bananenvla : pureer een grote banaan, roer dit door de melk, en volg verder het basisrecept op.
  • Appel-kaneelvla: pureer twee appels in de schil gelaten tot moes. Voeg twee eetlepels ceylon kaneelpoeder toe. Roer de moes door de melk, en volg verder het basisrecept

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *