Waarom heb je het altijd maar koud? Mogelijke oorzaken uitgelicht!

Sinds ik in de overgang kwam, is het een stuk minder, maar algemeen gezien ben ik best een koukleum. Voor de overgang was dat best “ erg” te noemen, als het maar onder de 18*C werd buiten, stond ik al te klappertanden. Nu vind ik het al snel te warm. Lang leve de hormonen……Hormonen? 😕 yep…hormonen spelen een grote rol bij je temperatuur-regeling. Samen met de huid, en de hersenen.

Veel mensen hebben het heel snel koud, tenminste, sneller koud dan anderen. Er wordt vaak gespeculeerd dat met name vrouwen enorme kou-kleumen zijn. Het is een interessant onderwerp. Ik ga er daarom een artikel aan besteden. Waarom krijgen we het koud en voelt dat erg on-aangenaam? Hoe houdt ons lichaam ons op de juiste temperatuur? En vooral: wat kunnen oorzaken zijn van dat continue koude gevoel?

WAAROM KRIJG JE HET KOUD?

Laten we bij het begin beginnen en dat is de vraag waarom we het koud kunnen krijgen en waarom dit vrij on-aangenaam wordt ervaren. Zoals je vast weet, heeft ons lichaam een prachtig systeem om ons op een juiste lichaamstemperatuur te houden. Een juiste lichaamstemperatuur is belangrijk om onze organen in werking te houden, en de vele andere functies in ons lichaam. Daarnaast geeft een juiste lichaamstemperatuur ons een zeer behaaglijk en prettig gevoel. Het is daarom belangrijk om de juiste lichaamstemperatuur te behouden. Het lichaam zal direct reageren als het op een soort alarm-stand komt als de buitentemperatuur de lichaamstemperatuur doet schommelen.
Als het kouder is / wordt, worden door de zenuwen seintjes gestuurd naar de hypothalamus  ( onderdeel van het limbische systeem, het deel van het brein wat een belangrijke rol speelt bij de regeling van lichaamstemperatuur ) De hersenen sturen vervolgens een signaal door naar de aderen. Deze vernauwen, zodat er minder bloed kan doorstromen. Dit zorgt ervoor, dat we van binnen warmer blijven, omdat er veel minder warmte ontsnapt via de huid. Door de afkoeling van de huid kunnen we sneller koude ledematen ervaren. Door deze prikkels krijgen wij een on-aangenaam gevoel. Dit waarschuwt ons om de warmte op te gaan zoeken.

KIPPENVEL?

We ervaren vaak, dat we kippenvel krijgen als we het koud hebben. Ook een emotie kan kippenvel ontlokken. Het is een primitieve reactie die niet valt te onderdrukken, omdat deze is verbonden met het overlevingsmechanisme. Als we een “ kippenvel” ervaren, trekken de kleine huidspiertjes aan de haarzakjes waardoor deze recht overeind gaan staan. Zo reguleert ons lichaam de warmte. Waar komt de naam kippenvel eigenlijk vandaan? Wel, dat is afgeleid van de huid die op een kippen-vel lijkt, met bultjes.

BIBBEREN EN KLAPPERTANDEN

De één kan harder en heviger bibberen van de kou dan een ander, en daarbij ook klappertanden. Deze verschijnselen komen voort uit koude rillingen. Dit zijn onwillekeurige, ongecontroleerde en zeer snel afwisselende spanning en ontspannende trekkingen van de spieren. Dit is een natuurlijke reactie van het lichaam. Omdat de spieren snel samen trekken en weer ontspannen wekt het lichaam warmte op. Hierbij kunnen ook de kaken mee “ klapperen”, al komt dat niet bij iedereen voor. Dat rillen / bibberen kan uren aanhouden, als je niet iets onderneemt om warmer te worden. Zodra het lichaam weer op een juiste lichaamstemperatuur komt, zal het rillen en bibberen afnemen.
Als onze lichaamstemperatuur onder de 30*C komt, spreken we van onderkoeling wat een zeer gevaarlijke situatie op kan leveren. Het hart gaat onregelmatig kloppen ( fibrilleren ) en het kan behoorlijk hard gaan kloppen. Bibberen moeten we daarom nooit negeren. En direct zorgen voor warmte.

WAT KUNNEN MOGELIJKE OORZAKEN ZIJN?

Als het buiten kouder is, is het logisch dat we ons warmer aan gaan kleden. Soms kan dat niet voldoende zijn, waardoor je het AL-TIJD maar koud en onbehagelijk hebt. Dan kan er meer aan de hand zijn. Ik dom hieronder de meest voorkomende ( mogelijke ) oorzaken op:
1) SLECHTE DOORBLOEDING
Onze doorbloeding gaat hand-in-hand met onze lichaamstemperatuur. Dus als daar iets mis mee lijkt te zijn, kun je het ook te koud of te warm krijgen. Zoals je eerder kon lezen vernauwen de bloedvaten als we het koud krijgen, waardoor er veel minder warmte via de huid verloren gaat. Hierdoor kunnen we sneller koude ledematen krijgen. Meest gehoorde zijn onze handen en voeten. Ook delen waar de doorbloeding minimaal is ( puntje van de neus, oren ) kunnen sneller bevriezen/ kouder aanvoelen. Zorg daarom voor een goede en regelmatige doorbloeding. Vertrouw je het niet, breng dan zeker een bezoekje aan de huisarts, deze zal je echt niet uitlachen als je komt met een koude voeten-klacht. Koude voeten kunnen zeer on-aangenaam zijn. KLIK HIER voor meer informatie over winterhanden en voeten.
Ledematen kunnen veel sneller afkoelen, omdat de warmte die spieren produceren niet goed naar de uiteinden van het lichaam kunnen komen.
2) WEINIG / GEEN LICHAAMSVET
Mensen die extreem zijn vermagerd, of een eetstoornis hebben waardoor ze zeer extreem vermageren, hebben het in regel altijd koud, ook al is het buiten 20-25 *C. Vet zorgt voor een isolatielaag onder de huid. Het veroorzaakt echter verder weinig tot geen warmte, wat vaak wordt gedacht. Het werkt isolerend, niet verwarmend. De isolatielaag houdt het bloed op een juiste temperatuur, waardoor de organen ook op de juiste warmte blijven. Vermagerde mensen ( mensen met zeer weinig tot amper lichaamsvet ) hebben een minder goede isolatielaag en raken daardoor veel sneller warmte kwijt. Ook magere mensen kunnen het hierdoor vaak koud hebben.
Zorg dat je een gezonde vetmassa behoudt. Dit kunnen verschillende waarden zijn, afhankelijk van leeftijd en geslacht.
3) ( TE) WEINIG SPIERMASSA
Hoe meer spiermassa je kweekt, hoe warmer je het krijgt. Spiermassa geeft namelijk veel warmte af. Als we onze spieren gebruiken, of dit nu via intensief sporten of gewoon wandelen gebeurt, wekken deze warmte op. Dit gebeurt ook tijdens het verbranden van ons voedsel ( verbranding van voedingsstoffen ) Met name vetverbranding en suiker verbranding wekt veel warmte op. Dit verklaart bijvoorbeeld ook waarom je het na het eten van iets zoets ( donut bijvoorbeeld) flink warm kunt krijgen. Binnen gebeurt er van alles om al die suiker te verbranden naar energie. Spiermassa is in heel veel gevallen erg gunstig. Door deze op te kweken ( sporten) zet je de stofwisseling ook hoger waardoor je ook als je niets doet energie verbrandt. Ook deze processen zorgen voor een verhogende lichaamswarmte. Heb je het vaak koud? Ga dan lekker bewegen!
4) VROUW ZIJN
“ …Ja, jij met je koude voeten! Echt een vrouwen-kwaal! “ Heb jij je partner dit wel eens horen roepen? Hij is niet de enige. Vrouwen staan erom bekend het veel sneller koud te hebben / krijgen dan mannen. Klopt het? Ja. Het klopt. Vrouwen hebben het veel sneller koud dan mannen omdat we van nature een hoger vet-percentage hebben, en ongeveer 20-30% lagere spiermassa. En juist spieren creëren warmte. En dan hebben vrouwen het ook nog eens aan de stok met hormonen. De menstruatie-cyclus, de overgang, het slikken van anticonceptie, zwangerschap….dit heeft allemaal invloed op de lichaamstemperatuur van de vrouw. Alleen al tijdens een eisprong stijgt de lichaamstemperatuur een halve graad. De doorbloeding is bij vrouwen trager dan bij mannen. De warmte wordt beter opgeslagen in de kern. Vanuit deze kern gaat een continue doorbloeding naar de meest belangrijkste organen. Een van de gevolgen hiervan is dat de de bloedstroom verminderd wordt doorgevoerd naar de handen en voeten. En ja, hebben we echt meer last van koude handen en voeten dan mannen. Het is niet anders…..😕
5) KLEIN VAN STUK ZIJN
Ben je klein? Dan kun je het in regel ook altijd iets kouder hebben. Kleine mensen hebben in verhouding tot hun lichaamsinhoud een groter lichaamsoppervlak ( de huid ) Dit betekent dat zij veel meer warmte verliezen dan langere mensen. Klein is dus niet altijd fijn…
6) OP LEEFTIJD ZIJN
Wellicht is het je wel eens overkomen, dat je bij een bejaarde op bezoek bent en het buiten 25*C is terwijl de oudere binnen achter de verwarming zit. Waarom is het bij bejaarden en ouderen altijd zo bloedheet in huis? Dit komt, omdat zij het veel sneller koud hebben. Dit komt o.a doordat de bloedvaten zich veel minder goed aanpassen. Ook reageren de sensoren in het lichaam veel trager. Hierdoor wordt de warmte zodra het buiten kouder wordt minder vast gehouden en reageert het lichaam veel langzamer. Ook neemt de spiermassa over de jaren af, en zoals je inmiddels weet geven deze de meeste warmte.
7) AFKOMSTIG ZIJN UIT EEN WARM LAND
Ik had vroeger een Surinaams vriendinnetje die het ALTIJD koud had. Zelfs bij 20*C kon ze klappertanden. Etniciteit kan inderdaad een zeer grote invloed hebben op de lichaamstemperatuur versus buitentemperatuur. Mensen die afkomstig zijn uit een warm land, zijn “ anders ingesteld” waardoor het lichaam veel sneller warmte afgeeft om oververhitting tegen te gaan. Je zult het vast ook wel eens hebben gemerkt als je terug komt in het koude kikkerlandje als je een aantal weken in een warm land bent geweest. De kou kan je dan overrompelen. Kom je uit zo’n warm land, dan werkt een kouder land niet bepaald in je voordeel. Wij ( Nederlanders ) zijn wat dat betreft van nature beter ontwikkeld om warmte vast te houden. Het sneller koud of warm hebben, kan dus ook in de genen liggen.
8( TRAGE STOFWISSELING
Je hoort wel eens “ jij bent een bofkont want jij hebt een snelle stofwisseling” Meestal vertellen slanke mensen dit ook vaak, en zeggen ze dat zij alles kunnen eten en drinken zonder een gram aan te komen. Dat is inderdaad jaloersmakend, maar het heeft ook zijn nadelen. Als er sprake is van een snelle stofwisseling, heb je het in regel altij kouder dan een ander en veel sneller koud. Door de razendsnelle verwerking van de voedingsstoffen ( verbranding ) komt er veel warmte vrij. Mensen met een tragere stofwisseling verbranden de voedingsstoffen veel minder snel, waardoor er ook veel minder warmte vrijkomt. Mensen met een snellere stofwisseling bevatten ook minder isolatie ( vet-lagen ) waardoor zij het veel sneller koud krijgen. Toch nog een nadeel voor die bof-bipsen dus!
9 ) TRAGE SCHILDKLIER
Mijn moeder ( 72 ) heeft het, ondanks haar overgewicht, altijd heel snel koud. Zij heeft een traag werkende schildklier en slikt daar medicatie voor. De schildklier houdt onze stofwisseling op gangen kunnen we deze klier dan ook beschouwen als een indirecte thermostaat. Als de schildklier te traag werkt, verteert het voedsel veel minder snel. Ook wordt de doorbloeding veel trager. Dit alles zorgt voor o.a koudere ledematen ( handen en voeten ) .  Als je het voortdurend koud hebt en je kunt je vinger maar niet leggen op de oorzaak, is het verstandig om je schildklier te laten controleren bij de huisarts.
10) STRESS  / ROKEN / SLAAPTEKORT / VOCHT TEKORT
Dankzij de 24-uurs economie zijn we veel langer op dan dat we slapen. We staan ook onder veel meer druk, we worden continu geprikkeld door allerlei geluiden, en zorgen minder goed voor onszelf in drukke periodes. Ik maak mij daar ook wel eens schuldig aan. Ik kan slecht de signalen van mijn overwerkte brein en lijf herkennen waardoor ik zeer vaak over mijn eigen grenzen heen ga. We slapen vaak te weinig. Als reactie hierop bereidt het lichaam zich voor op slaap. Dit uit zich o.a in moeheid tot extreme moeheid. Als het lichaam zich voorbereidt, dan is één van de handelingen het versnellen van de doorbloeding. Geviolg is dat je wat rillerig en suf kan worden. De huid wordt water en er treedt warmteverlies op. Uiteindelijk daalt de lichaamstemperatuur, waardoor je door al dat slaaptekort niet alleen vermoeid raakt maar ook kouwelijk.
Slechte gewoonten hebben we ook. Roken staat bovenaan op deze lijst. Als je rookt, heb je het in regel ook altijd kouder dan mensen die niet roken. Dit komt door de vernauwingen van de bloedvaten. Goed plan dus m te stoppen met deze zeer ongezonde gewoonte.
Stress….tja, makkelijker gezegd dan gedaan om dat zoveel mogelijk te vermijden in deze drukke en overprikkelende wereld die altijd “ aan” lijkt te staan. Stress veroorzaakt talloze “ errors” in je lichaam. Eén daarvan is het vernauwen van de bloedvaten. Als we onder een behoorlijk portie stress staan stuurt het lichaam in een reactie het bloed naar de meest belangrijkste organen. Deze belangrijkste delen worden dan beschermd. Gevolg: je hebt het sneller koud. Ook kan een schrik-reactie de bibberen en koude rillingen opleveren. Stress verminderen …het is ontzettend moeilijk, maar je krijgt het er wel veel minder koud door.
Dat we iedere dag tenminste een liter tot anderhalve liter water moeten drinken, is bekend. Maar wist je, dat door een vocht tekort je het ook koud kunt krijgen? Voldoende vocht zorgt ervoor, dat je voldoende warmte vasthoudt, en dit geleidelijk afgeeft.

EN DAN HEB JE OOK NOG VOEDING….

Als je een hete peper eet, krijg je het warm. Het zweet kan je dan op het voorhoofd gaan staan. Dit is de reactie van het lichaam om de plotselinge warmte kwijt te kunnen, om jou op de juiste lichaamstemperatuur te houden. Het klopt, dat er veel voedingsmiddelen zijn die je verwarren. Heet en pittig voedsel zijn goede bronnen om je snel op te warmen. Maar voeding speelt een veel grotere rol om op een juiste lichaamstemperatuur te blijven. Zoals je weet bestaat ons voedsel o.a uit vetten, eiwitten en koolhydraten. Daarin vinden we vezels, vitaminen en mineralen. Allemaal zaken die we iedere dag nodig hebben om ons lichaam optimaal in conditie te houden. Een juiste balans in deze belangrijke voedingsstoffen is niet alleen essentieel voor heel veel processen in ons lichaam goed te laten verlopen, ook kunnen tekorten zorgen dat we het sneller / vaak koud krijgen.
Een tekort aan ijzer kan je al heel snel kouwelijk en bleek maken. Dit komt omdat ijzer een zeer belangrijke rol speelt in het aanmaken van de rode bloedcellen. Samen met vitamine B12 is er dus voldoende ijzer nodig om deze aan te blijven maken. Rode bloedcellen zorgen voor het vervoer van zuurstof in het bloed en  een goed werkend zenuwstelsel. Als delen van het lichaam te weinig zuurstof krijgen, kunnen we het koud krijgen als reactie.
Ook eiwitten spelen een belangrijke rol in hoe warm / koud jij het hebt. Bij het verteren en opnemen van eiwitten komt er veel warmte vrij . Een verminderde verbranding door eiwit tekorten levert een kouder lijf op. Daarnaast kun je spiermassa verliezen.
Kortom: ook hier is de boodschap om goed, gebalanceerd en gevarieerd  gezond te eten.

WAT KUN JE DOEN TEGEN KOU?

Als je het altijd koud hebt en je kunt je niet rijmen aan alle mogelijke bovenstaande oorzaken, kun je ook “ gewoon kouwelijk” zijn van nature. Dat kan knap lastig zijn. En duur, omdat je uit autamitsme de verwarming hoger zet zodra het buiten ietsje kouder gaat worden. Hoe kun je je een beetje wapenen tegen kou? Enkele tips:
* Het klinkt wat tegenstrijdig, maar als je de verwarming hoger gaat zetten als het buiten kouder wordt, kun je jezelf “ verpesten” waardoor je, als het nog kouder wordt, het alleen maar kouder krijgt en buiten de koudere temperaturen niet goed meer kunt opvangen. Het is beter om direct je lijf te warmen, met bijvoorbeeld een warme trui of vest. Dit is veel effectiever omdat je de warmte direct beter vasthoudt dan een warme buitentemperatuur waar je lichaam zich aan moet passen.
* Zorg voor warme voeten. Als je voeten koud zijn, is de rest van je lijf maar moeilijk warm te krijgen. Warme voeten krijg je door de bloedcirculatie goed te houden. Ga dus wat lopen en trek dikke sokken of sloffen aan. Ga niet met je benen over elkaar zitten. Dit knelt de bloedtoevoer af.
* Zet een muts op. We verliezen namelijk veel warmte via ons hoofd. Als je een muts opzet, hou je de warmte veel beter vast. Ik ben dol op petten / hoeden en mutsen, ik loop daarom ook in huis lekker met een leuke muts op mijn hoofd..  Het werkt voortreffelijk om het in huis ook behaaglijk te hebben.
* Zet de verwarming standaard tijdens de herfst en winter niet hoger dan gemiddeld 18-20*C ( kamer temperatuur) Deze temperatuur is meestal voldoende om je lichaam op een behaaglijke temperatuur te houden. Heb je het alsnog koud? Trek dan een warme trui aan, of een leuk huispak, en trek je sloffen aan.
* Blij niet te lang op je bips zitten in huis als je het koud hebt. Ga wat huishoudelijke klusjes aanpakken, dan krijg je het vanzelf weer warm. Loop de trap op en af, om de bloedsomloop op gang te brengen, zet je spieren aan het werk.
* Ga lekker sporten en bewegen. Hoe meer spiermassa je opbouwt, hoe minder snel jij het koud hebt. Zorg ook voor een juiste vet-percentage.

MEER LEZEN? KLIK HIER 

MEER LEZEN OVER WINTERVOETEN? KLIK HIER 

5 Reacties op “Waarom heb je het altijd maar koud? Mogelijke oorzaken uitgelicht!

  1. Jodium speelt ook een grote rol in de temperatuur regulatie. Daarnaast is het celenergie niveau ook van belang. Zit je goed in je ATP dan kun kun je ook je temperatuur regelen. Om beter in je celenergie te komen kun je een kuur doen van ribose, een speciaal suiker wat in wild vlees en vis voorkomt en vitamine B3. Nog een tip is kweek bruin vet Door intermitted fasten, jezelf blootstellen aan wisselende temperaturen en een dieet met weinig suiker/koolhydraten.
    Succes

  2. Zeer interessant artikel; a;s volgeling van Wim Hof zoek ik dagelijks bewust de koude op.
    Veel wat je aanhaalt is zeer herkenbaar.
    Bedankt Monique.

  3. Een geweldige tip om je minder koud te voelen:
    neem een sjaal (bijvoorkeur wol, maar fleece werkt ook).
    Wikkel de sjaal om je middel, ter hoogte van je nieren.
    Zelf doe ik de sjaal over een hemd en dan een T-shirt er overheen.
    Het werkt prima!
    Try it, zou ik zeggen.
    ;-))

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *