Zeg eens eerlijk: hoeveel ben jij je werkelijk bewust van de suikers in jouw voeding?

Ik schrik mij vaak kapot van de bizarre hoeveelheden suikers in heel veel producten die we dagelijks kopen ( en dus consumeren) in supermarkten. Natuurlijk weten we dat snoep, koek, taart, gebak en andere suikerhoudende producten niet wat-je-noemt suikervrij zijn. En veel van deze producten zijn ook zichtbaar gesuikerd. Dit maakt het voor de consument ietsje makkelijker om iets wat heel veel suiker bevat te herkennen, maar er zijn misschien nog wel méér producten in de supermarkt verkrijgbaar waar wij dit helemaal niet kunnen zien of in verwachten, Ook onderschatten we de hoeveelheden suikers. 

ZELF ONDERZOEKJE

Omdat ik erg benieuwd was in hoeverre de consument zich bewust was van de hoeveelheden suikers in hun eigen gekochte producten, ben ik eens gaan posten voor de deur van een supermarkt. Ik heb  mensen aangesproken en hen gevraagd of zij wilden meewerken aan mijn zelf-onderzoekje over de bewustwording van suikers in hun gekochte voedsel. Ik vond 30 lieve mensen( anoniem)  bereid, die wel wat uit hun net ingepakte tas wilden halen en deze te schatten op de hoeveelheden aan suikers. De uitkomsten waren ronduit schrikbarend, ook voor de mensen zelf. Wat ik heel veel voorbij zag komen waren zuivelproducten, sauzen, frisdranken, ingeblikte soepen en instant poeders voor bijvoorbeeld Wereldgerechten en cup-a-soup en sausjes,  en groenteconserven. Alle 30 schrokken van de werkelijke hoeveelheden suikers. En dachten dat dit zeer weinig zou zijn. Er waren ongeveer 22 mensen die bewust inkochten en daarmee dachten juist op het suikergebruik te letten. Zij staarden zich blind op verpakkingen en wat daarop werd geclaimd door fabrikanten. Zo’n 15 mensen konden de ingrediënten en voedingswaarde-tabellen ontcijferen, de rest gaf aan dit zeer lastig te vinden.
Bijna alle 30 zeiden af te gaan op een verpakking. Zo’n 10 mensen lieten zich beïnvloeden door reclame en aanbiedingen, zo’n 21 mensen zeiden dat budget een doorslaggevende factor was. 17 mensen vertelden op het suikergehalte te letten, maar niet goed de voedingswaarden af te kunnen lezen op suikers ( hoe dit moest worden berekend)
Een ding was wel zeker…alle 30 waren vaak stomverbaasd en verrast over de vaak externe hoeveelheden aan suikers. Een ouder echtpaar die meewerkten zeiden tegen elkaar :”…Zie je nou? Ik vertelde jou toch laatst dat ik die doperwtjes zo vies zoetig vond smaken?”
IMG_8597

MAG HET EEN KILO SUIKER MINDER?

Ik zeg vaak gekscherend “ sugar makes the world go round” in plaats van de gevleugelde uitspraak “ money makes the world go round”. In suiker gaat namelijk enorm veel miljoenen om. Het levert heel veel op, terwijl het in basis bijna niets kost. Van een suikerschaarste zullen we niet snel last hebben. Terwijl de levensmiddelenindustrie bakken geld binnen sleept, moeten wij bakken met geld uitgeven aan de zorg. Het is een ronde cirkel. Waarin de consument minst gunstig uitkomt, ook al denkt deze juist te worden verwend door de industrie. Alles wordt voor ons gemaakt, voorgekauwd, kant-en-klaar gemaakt. Niets is nog onmogelijk. Zolang fabrikanten er kilo’s suiker tegelijk in kunnen kieperen is alles maakbaar, zo lijkt het. Suiker maakt zoet, zoet is de meest geliefde smaak in de wereld. Suiker geeft conservering, wat nodig is om wettelijk iets maakbaar en verkoopbaar te maken. Suiker geeft structuur, wat iets smakelijk laat ogen. En suiker kost bijna niets in productie. Tel deze onder elkaar op en je snapt wat voor goudmijn suiker is voor de voedsel en levensmiddelenindustrie en waarom wij steeds zoeter zijn gaan eten en drinken afgelopen jaren.
Een beetje suiker kan nu niet meteen kwaad. In de jaren 80/90 waarin ik ben opgegroeid, waren producten ook zoet, maar lang niet zo mierzoet als vandaag. Ik schrik vaak van de gigantische hoeveelheden in producten waarin de consument het niet zo direct zou verwachten. Zuivelproducten en frisdranken staan op nummer een als het komt op extreem suikergebruik. Maar ook ( ingeblikte) soepen en sauzen, en zogenoemde “ bewuste en verantwoorde “ voeding bevatten schrikbarend veel suikers.
Schermafbeelding 2018-09-19 om 03.11.11
Terwijl bewust en verantwoord zou moeten staan voor gezonder en beter dan reguliere producten, bevatten juist deze producten kilo’s suikers, in de vorm van alias-suikers Denk hierbij aan superfoods, biologisch, en specifieke voedselstromingen als veganisme, glutenvrij en lactosevrij. Laat ik een aantal voorbeelden geven van deze bewust & verantwoorde producten:
Schermafbeelding 2018-09-19 om 03.12.05
Deze sojamelk vervangt koemelk. Tegenwoordig wordt koemelk ( lactose en caseïne) gemeden omdat het vooral hip en trendy is. Maar er zijn mensen die een allergie en/ of intolerantie hebben, waarvoor deze melkvervangers aanvankelijk voor zijn ontwikkeld. Deze vervangers bevatten vaak extreem veel suikers. Het gaat vaak om een mengsel van water en zo’n 2% van de gekozen vervanging ( bijvoorbeeld sojabonen, noten, granen, zaden) suiker , verdikking-en-conserveermiddelen, en wat toegevoegde vitaminen en mineralen. In een literpak kan dan al snel zo’n 25 gram suiker omgaan. Dit soort vervangers worden dagelijks gedronken. Samen met de rest van de suikerinname per dag kan het suikergebruik daardoor ongemerkt gigantisch oplopen. Melkvervanging wordt wel beschouwd als bewust & verantwoord, waardoor de consument snel de indruk krijgt goed en gezonder bezig te zijn, terwijl dit helemaal niet het geval is. KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE
Schermafbeelding 2018-09-19 om 03.23.48
Er zijn veel producten “ zonder…” verkrijgbaar. Denk aan zonder ( toegevoegde) suiker, zonder zout, zonder kleur/ geur/ smaakstoffen, zonder vet enzovoort. Ook deze producten beschouwen we als beter en gezonder. Maar als we bijvoorbeeld naar een potje rode kool met stukjes appel zonder zout kijken, zien we dat een klein potje van 355 gram 29,6 gram suiker bevat. Dat zijn heel wat suikerklontjes.
Schermafbeelding 2018-09-19 om 03.29.58
We kunnen tegenwoordig erg veel “ gezonde en verantwoorde” reepjes kopen. Deze kokos cacao bites zegt letterlijk “ verantwoord comfort food” te zijn. Andere claims als “ raw ( rauw)” en “ biologisch” moeten de consument overtuigen van het gezonde aspect. Deze kokos bites zijn een goed voorbeeld van een gezond imago. Superfoods hebben een gezond imago, maar wat wordt vergeten te vermelden is dat ook superfoods suikers bevatten. Een kokos balletje kost je zo’n 8 gram suiker. Net zoveel als bijvoorbeeld een stukje melkchocolade, of een paar snoepjes. Daarin zit geen verschil, suiker = suiker. KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE

WAAROM IS HET ZORGELIJK GEWORDEN?

In mijn strijd om de consument bewuster te maken van al deze suikers in ons ( dagelijks) voedsel krijg ik ook veel kritiek. Er zijn mensen, ook in de wereld van voeding en gezondheid, die mijn zorgen hierover belachelijk vinden en ik mij niet zo moet aanstellen. Van een beetje suiker worden we immers niet ziek, redemeneren zij. En suiker is glucose iets wat we iedere dag nodig hebben. Ik kan op beiden niet tegen zijn, want inderdaad, van een beetje suiker worden we niet ziek, en we hebben glucose nodig. Het probleem zit echter in:
A) de extreme HOEVEELHEDEN suikers in ons dagelijks voedsel:
In de jaren 80 / 90 was ons voedsel lang niet zo zoet als nu. Fabrikanten strooien tegenwoordig flink met de suikerpot om meer smaak te genereren waardoor de consument meer wil van hetzelfde en op deze manier een consument aan zijn/ haar product bindt. Ons voedsel is afgelopen 5 jaar gemiddeld verdubbeld in zoetheid.
B) we eten méér en de gehele dag door
Loop eens door een drukke menigte en tel de mensen die je ziet eten en drinken. Je zult verbaasd zijn over het grote aantal mensen. We eten de hele dag door, omdat overal voedsel voor handen is. De traditionele hoofdmaaltijden per dag ( ontbijt, lunch, diner) zijn niet relevant meer omdat we in een 24 uurs-econiomie leven en werk 24 uur er dag doorgaat. En daarbij ook eten en drinken gewoon doorgaat. We mogen tegenwoordig gewoon eten en drinken tijdens lesuren in het schoollokaal, er zijn overvolle schoolkantines met suikerhoudend voedsel…
C) de hoeveelheden worden onderschat
De hoeveelheden suikers in ons voedsel wordt onderschat. Consumenten zijn zich nauwelijks bewust van de echte omvang van suikers in een product.
D) er is veel onbewustheid over suikers in producten
Suiker in ons voedsel; wordt nog altijd getabellariseerd . Het zit erin, dat weten we. Nou en..? Dat beetje suiker, daar gaan we niet dood van. We praten veel goed voor onszelf.
E) de portiegrootte is afgelopen jaren verdubbeld
Twee literflessen frisdrank, mega zakken chips, mega pizza’s…..we eten door verdubbeling van portiegrootte ook veel meer dan nodig is en doen dit vaak onbewust.

TOMATEN SUIKER-KETCHUP EN SUIKERZUIVEL

Wat vooral nu moet gebeuren, is de consument bewuster maken van de gigantische hoeveelheden suikers in dagelijkse producten. Als dit duidelijker wordt, kan er beter worden gekozen. De levensmiddelen en voedselindustrie legt de bal neer voor de voeten van de consument door te zeggen dat iedereen verantwoordelijk is voor wat hij/ zij in de mond stopt. Maar dit wordt ons heel lastig gemaakt door misleidende claims en kreten op verpakkingen, onjuiste informatie of onvolledige en weggelaten informatie
Ik pleit daarom voor veel meer scholing in voeding. Laat het een extra vak op scholen worden zodat kinderen naast leren rekenen en schrijven ook leren hoe een ingrediënten en voedingswaarde tabel te lezen. Bied gratis educatie ( workshops, cursussen) aan om de consument bewuster om te laten gaan met zijn/ haar dagelijks voedsel. Laat voeding een extra module zijn in medische opleidingen. Huisartsen weten te weinig over voeding en de relatie met ziekten en aandoeningen, Een beetje bijscholing op dat gebied kan zeker geen kwaad.
Maar waar vooral de focus op moet worden gelegd is de consument bewuster maken.
Schermafbeelding 2018-09-19 om 02.37.39
Schrik bijvoorbeeld niet, maar wist hij dat in deze fles biologische tomatenketchup maar liefst 103 gram suiker zit? No kidding, echt 103 gram suiker. Dat is een flinke bodem gevuld met alleen suiker.  De Wereld Gezondheid Organisatie ( WHO) heeft op basis van onderzoek een ADH ( aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) van vrije ( dit zijn toegevoegde suikers) suikers vastgesteld op maximaal 10% van het totaal aan calorieën wat dagelijks wordt geconsumeerd. Dit komt voor een vrouw die 2000 kcal tot zich neemt neer op zo’n 50 gram suiker per dag,. Echter adviseert het WHO deze inname liefst te beperken naar 25 gram per dag. ( 5% van het totaal aan calorieën) De ADH zijn door de verschillende adviezen op internet vrij verwarrend, maar waar het eigenlijk op neerkomt is dat we ons suikergebruik zoveel mogelijk moeten beperken, en 25 gram vrije suikers per dag per dag meest aanvaardbaar is.
Als we dus deze 25 gram per dag aanhouden, snap je ook dat deze fles ketchup nog roder dan rood over grenzen gaat dan de kleur zelf. Nu eten we zelden een hele fles in één keer leeg, maar sauzen zijn ook producten die we snel kunnen overdoseren.
Door het biologische imago wordt sneller de indruk gewekt da deze ketchup gezonder is dan reguliere ketchup, maar vaak kan reguliere ketchup zelfs minder suikers bevatten dan biologische. En we zijn ons zelden bewust van de hoeveelheden. Had jij meer dan 100 gram suiker in dit flesje ketchup verwacht?
Schermafbeelding 2018-09-12 om 05.49.31
Vloeibaar ( gemaakt) voedsel zijn ook grote bronnen van extreme hoeveelheden suikers. Omdat het vloeibaar is, krijgen we gemakkelijk veel meer suikers in één keer binnen dan we beseffen. Vloeibaar voedsel wordt altijd in grotere hoeveelheden tegelijk geconsumeerd. We krijgen minder signalen en prikkels dat we genoeg hebben. Daarom kunnen we bijvoorbeeld ook veel teveel frisdrank drinken, en teveel zuivel.
Zuivel is vandaag de dag ontzettend ongezond. Op enkele naturel varianten na bestaan onze zuivelproducten tegenwoordig uit suiker. De populaire drinkyoghurt, toetjes en desserts, zuivelvervangers, yoghurts met “ fruit”, karnemelk en melk met een smaakje…..het zijn allemaal producten waaraan een vorm van suiker is toegevoegd. Vaak denken we dat het meevalt.
Schermafbeelding 2018-09-19 om 05.42.01 Schermafbeelding 2018-09-19 om 05.41.49
Hoeveel kan er nu in een glaasje Yokidrink zitten? Nou, wat dacht je van zo’n 20 gram suiker? En dacht jij dat bijvoorbeeld ARLA biologische drinkyoghurt veel beter was? Think again, want ook zo’n glaasje bevat gemiddeld zo’n 26 gram suiker. Als je je bedenkt dat het WHO ons adviseert 25 gram vrije suikers per dag te genieten, begrijp je dat je met zo’n glas ARLA al aan je tax zit. Veel mensen onderschatten de extreme hoeveelheden, daar ligt het allergrootste probleem. We “ downsizen” de hoeveelheden in ons hoofd terwijl het vaak juist andersom is.

TIJD VOOR VERDIEPING

Wat kun jij zelf als consument doen? Wel, dat is eigenlijk niet eens zo moeilijk. Alles wat het vraagt is wat beknopte kennis van ingrediënten en voedingswaarden. Je hoeft er echt geen opleiding voedingsdeskundige voor te gaan volgen. Op internet vinden we erg veel goede bronnen die je haarfijn en in een duidelijke taal uitleggen hoe je de suikers kunt aflezen in een product. Verdiep je er gewoon eens in. Je zult merken wat voor grote voordelen het gaat opleveren. Verdieping geeft namelijk ook meteen inzicht. En inzicht geeft confrontatie. Hoe meer jij je bewuster wordt van de extreme hoeveelheden suikers in ons voedsel, hoe meer jij je eigen controle in handen houdt over je suikerinname. Want ja, het klopt dat wij daar zelf verantwoordelijk voor zijn.

MEER LEZEN OVER DIT ONDERWERP?

2 Reacties op “Zeg eens eerlijk: hoeveel ben jij je werkelijk bewust van de suikers in jouw voeding?

  1. Hallo Monique, wat goed dat je ook het onverwachte suikergehalte van ‘gezonde’ produkten onder de loep neemt. Het is inderdaad een complete maffia, die suikerindustrie! En in de ‘verrijkingsindustrie’. Ja echt, die bestaat. Niet om de produkten te verrijken (met vitamines en andere goede stoffen) maar om produkten waardevoller te laten LIJKEN. De producent is de enige die hier verrijkt wordt.
    Alles draait erom kopers te verleiden om te consumeren. En in veel produkten is weinig herkenbaars te vinden. Eten wordt ‘gemaakt’, opgebouwd’ van vul-,smaak-,geur-,zoet- en kleurstoffen. Suiker wordt wordt verhuld door het een andere naam te geven, of nét iets anders te bewerken waardoor de consument het niet herkent. Zelf was ik ook zo’n constant ‘grazende’ snoeper. Ik heb het eens op papier gezet, schrok me rot. Inderdaad de héle dag door! Gaat zo stiekempjes ongemerkt. Nu eet ik sinds 6 weken nauwelijks suikers en ik voel me stukken beter. Dit is geen dieet maar een levensstijl. Omdat ik goed voor mezelf wil zorgen en mijn lichaam goede voeding verdient, en geen rotzooi!

  2. Die repen heb ik nooit vertrouwd dus koop ik het niet.
    Kijk eerst wat er op staat en als ik het niet vetrouw dan niet,soep sausjes maak ik zelf .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *