Zwarte bonen

Tot voor kort waren de zwarte bonen vooral zeer bekend in de Mexicaanse keuken, waar ze net zo worden verwerkt en gebruikt als wij hier doen met de Hollandse bruine boon. De Mexicanen zijn zo gek dus nog niet om zwarte bonen veelvuldig op hun menu te zetten, want het zijn echte gezondheids-bommetjes.  Zwarte bonen zijn een stuk kleiner dan de bruine boon, en hebben een gitzwarte kleur.

Dat zwarte bonen erg gezond en voedzaam zijn was al vrij bekend. Waarom er echter nu plots een ware hype is ontstaan rondom de zwarte boon, en het ook plots hoog in de lijst der “superfoods” voorkomt, komt omdat recent onderzoek heeft uitgewezen dat zwarte bonen zeer rijk zijn aan antioxidanten. Ze bevatten zelfs net zoveel antioxidanten dan de blauwe en zwarte bes, die op hun beurt weer een superfood-stempel hebben gekregen vanwege hun hoge doseringen antioxidanten. Zwarte bonen zijn zeer rijk aan een groep antioxidanten, genaamd anthocyanen, dezelfde chemische verbindingen die de bessen zoveel gezondheid geven. Zwarte bonen zijn ook zeer rijk aan magnesium. Ze bevatten ook veel thiamine en foliumzuur, twee zeer belangrijke B-vitaminen. Zwarte bonen houden ook de bloedsuikerspiegel goed op peil. Ze zijn tevens rijk aan eiwitten en vezels, wat hen tot een perfecte vleesvervanging maakt. Een kopje zwarte bonen volstaat al om het dagelijkste stukje vlees eens te vervangen. Zwarte bonen worden ook wel vaak door fanatieke sporters gebruikt vanwege de gedoseerde afgifte van koolhydraten. Ze leveren erg veel energie en zijn goed vullend: de eerste uren na het eten van een kopje heb je geen honger. Nog een fijne bijkomstigheid is dat zwarte bonen niet erg duur zijn, ook biologisch niet. Je kunt met een zakje een aantal porties maken.

Zwarte bonen zijn veelal verkrijgbaar in blik en pot. Als je voor deze varianten kiest, koop deze dan altijd in de bio winkel: deze bevatten over het algemeen geen extra hulpstoffen, al blijft het altijd verstandig om de etiketten te lezen. Koop liever geen blik en pot uit supermarkten: deze bevatten naar hulpstoffen ook vaak extreem veel zout.  Koop ze het liefst vers. Je kunt zwarte bonen biologisch kopen in de bio winkel. Ze hebben net als andere gedroogde verse peulvruchten ook een week en kooktijd nodig. Voor zwarte bonen ligt dit gemiddeld op zo’n 12-24 uur week tijd en 90 minuten kooktijd. Na het koken wat keltisch zeezout toevoegen. Je kunt de zwarte gekookte bonen enkele dagen in de koelkast bewaren.

2 Reacties op “Zwarte bonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *