Wat is Konjac? En is het gezond?

Enkele jaren geleden werd de “ afslank-markt” verblijd met KONJAC. Het leek te gaan om een nogal glibberig goedje waar o.a spaghettisliertjes en noodles van werden gemaakt. Het bevat amper calorieën en geen vet en suiker. De gelei werd groots gepresenteerd op o.a beurzen, maar lijkt het bij het Nederlands publiek toch niet te hebben gehaald. Veel mensen hebben er nog nooit van gehoord.

Wat is Konjac? Waar is het goed voor? En helpt het nu echt om je cholesterol omlaag te halen en gewicht te verliezen?

WAT IS KONJAC?

Konjac wordt gemaakt van de Aziatische  konjacplant. Deze planten groeien in warme gebieden als Oost-Azië.  De planten hebben een  zetmeel-achtige knol, die zeer hoog is in voedingsvezels . Deze voedingsvezels worden GLUCOMANNAN genoemd. Dit deel van de plant wordt gebruikt om bijvoorbeeld meel, gelei en vezel-voedingssupplementen van te maken. Glucomannan is een in water oplosbare voedingsvezel. Het bestaat uit zo’n 40% glucomannaan-gom. . In de Aziatische keukens is het een zeer populair verdikkingsmiddel. Konjac heeft een E nummer : E425.
De voedingsvezel van de knol is in staat om erg veel water te absorberen, o.a ook in onze darmen. Daar verandert het in een gel-achtige substantie.

GEZOND?

Konjac is met name zeer bekend in de wereld van afvallen / diëten / en gewichtsverlies. Het bevat ontzettend weinig / amper calorieën maar kan in de maag dankzij de voedingsvezels die veranderen in een geleiachtige substantie in de maag ons een vol en verzadigd gevoel geven. Daarnaast zorgt het voor een vertraagde leging van de maag, wat gunstig kan zijn tegen eetlust en / of een hoge verzadiging. De gel-achtige substantie voedt bovendien de “ goede darmbacteriën “ in onze darmen, die de vezels omzetten naar korte-keten-vetzuren.
Konjac kan gunstig zijn voor mensen met diabetes. Het glucomannan kan zorgen voor een voller en verzadigder gevoel waardoor de bloedsuikerspiegel meer stabiel blijft. Ook wees een onderzoek uit 2008 uit dat glucomannan een gunstig effect heeft op het cholesterol-gehalte. Onderzoekers vonden zo’n 3 gram glucomannan per dag een “ heilzame” dosering.
Is het gezond? Ja en nee. Inhoudelijk heeft het niet veel voedingswaarden, maar het bevat daar in tegen wel weer enorm veel goede voedingsvezels. Maar niet noemenswaardig veel eiwitten bijvoorbeeld, of ( complexe ) koolhydraten. Omdat konjac koolhydraat-arm is, wordt het ook enorm veel gebruikt in koolhydraat-reducerende diëten.
Het is zeker een gezonder alternatief op de witmeel-producten als pasta, spaghetti en macaroni. Maar verwacht er geen goede voedingsstoffen van, op de vezels na.. Ik persoonlijk zou liever kiezen voor biologische volkoren pasta-soorten of soorten gemaakt van bijvoorbeeld peulvruchten, iets wat ook tegenwoordig super-hip is en gewoon in supermarkten verkrijgbaar zijn.

HOE WORDT HET GEMAAKT?

Konjac verandert natuurlijk niet zomaar in een vermicelli of pasta of noodle. Daar gaat wat aan vooraf. Van de zetmeelhoudende wortelknollen van de konjacplanten wordt meel gemaakt. De knollen worden gedroogd en bewerkt tot een poederachtige massa. Net zoals bijvoorbeeld cassavemeel wordt gemaakt.  Door dit poeder te vermengen met water, verkrijg je een gel. Vrijwel alle konjac-producten ( gel, pasta, vermicelli, noodles enzovoort ) wordt uit meel gemaakt. In Japan wordt konjac voornamelijk als verdikkings en geneesmiddel gebruikt.  Deze gel heet konnyaku.

WAT KUN JE ERMEE?

De kant-en klare producten wijzen de weg vanzelf. Konjac-producten zijn heel erg simpel om te bereiden, het gaat soms zelfs onverhit door een maaltijd. Je kunt het tevens als geleer en / of verdikkingsmiddel gebruiken. In toko’s vind je daar speciale poeders voor, maar je kunt ook gewoon een konjac product gebruiken. Door het op te laten lossen met hetgeen wat je wilt verdikken, verkrijg je een romige en dikke brij.

NIET GESCHIKT VOOR IEDEREEN

Zoals je eerder kon lezen bestaan de gedroogde knollen van de konjac zo’n 40% glucomannan-gom. Dit is een polysacharide wat zeer stroperig is. In tegenstelling tot bijvoorbeeld gelatine, valt de konjac-gel ( konnyaku ) niet uit elkaar zodra het in de mond is gekomen. Ook is het nogal glibberig van textuur, wat zeker bij ouderen en kinderen verstikkingsgevaar kan opleveren. Heb je dus moeite met slikken, dan zijn de konjac-producten wellicht niet erg geschikt. Ook de vele glucamannan poeders ( supplementen) kunnen slik-klachten geven als men er bijvoorbeeld te weinig vocht bij inneemt. Op de meeste potten staan er veiligheid-waarschuwingen en wordt het afgeraden als men slokdarm-klachten heeft. Ik zou het in ieder geval zeker niet aan kinderen geven. Better safe than sorry. 🙌

HOE SMAAKT HET?

Ik kwam het ook tegen in mijn biowinkel. Daar lag het overigens in de uitverkoop-bak. Echt warm lijkt de biologische liefhebber er ook al niet voor te lopen. Ik kocht een pak vermicelli-slierten. Op het pak erg veel claims, zoals we die op de vele andere konjac-producten ook tegenkomen, zoals glutenvrij, suiker en koolhydraat vrij, calorie-arm, enzovoort. Persoonlijk geeft mij dat al lichte jeuk, maar ik geef het product een eerlijke kans. Deze vermicelli is van biologische afkomst. Het is gemaakt van gezuiverd water en meel.
Ik wilde het aanvankelijk gaan eten door een salade verwerkt. Ik heb de verpakking geopend en werd licht misselijk van de enorme stank. Dit roept bij mij nu niet bepaald een hongergevoel op, dus wat dat betreft denk ik zeker dat het werkt bij het afvallen 😉  Ik heb alles in een zeef goed omgespoeld, maar de geur bleef hangen. Ik heb het kort opgewarmd ( anderhalve minuut ) en er eerst wat van geproefd voordat ik het wilde gaan verwerken in mijn heerlijk geurende verse salade, Ik kreeg het eerlijk gezegd NIET WEG. Het blijft on-aangenaam stinken, de textuur is vies en glibberig en smaak? Die moet je echt zoeken. Naturel smaakt het nergens naar. Sorry. Maar ik sla over. Ik heb mijn verse salade zonder konjac opgegeten, met veel smaak.
Aan mij is dit dus niet besteed. Ik haal mijn voedingsvezels wel uit verse groente. Veel lekkerder. Het kan zeker een zeer nuttig product zijn in de strijd tegen de kilo’s, maar ik ben van mening, dat je dit ook prima kunt doen met verse groente. Verse groenten zijn ook erg goed voor onze darmen, en daarnaast bevatten ze nog een bak vol aan nuttige voedingsstoffen die bij konjac ontbreken. Voor mij is de keus niet zo moeilijk. Ik heb de konjac doorgegeven aan een Indische vriendin die er blij mee was.

2 Reacties op “Wat is Konjac? En is het gezond?

  1. Bedankt! Ik ga het zeker niet proberen. Niet cynisch bedoeld, jouw onderzoek bespaart me een aankoop van iets dat ik uiteindelijk toch niet gebruik, dus 👍🏻👍🏻👍🏻

  2. Ik eet het al jaren en altijd met een pittige oosters gerecht ipv gewone noodles. Zo eten of in een salade is het ook echt niet lekker. Je kan het het beste zo eten als ze het in het land van oorsprong ook eten en dat is met veel pit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *