De plantaardige oorlog / de eiwit transitie: wat kunnen we ermee als consument ?

Nu dat we met zijn allen aan het imitatie voer worden gezet, rijst de vraag, in hoeverre wij daar nu echt op vooruit gaan. Want er ligt een splitsing. Enerzijds is het overstappen op plantaardig eiwit / plantaardig voedsel de grote stap vooruit om te maken tegen de vlees / zuivel / eieren industrie, maar anderzijds wordt het door dezelfde industrie zodanig aan de consument gepresenteerd, dat het de gezondheid kan schaden. Tweede kwaden dus, die tegenover elkaar zijn gezet in een nogal oneerlijke strijd. Hoe zit het nu ? Lees verder

PFAS IN VERSE EIEREN ? Hoe gaan we met PFAS in ons leven om ?

We werden in Maart 2024 weer eens “ opgeschrikt “ door een persbericht van het NVWA ( Nederlands Voedsel en Waren Autoriteit, KLIK HIER ) dat de vers gelegde eieren bij zowel boeren als particulieren ( hobby kippen ) PFAS bevatten, en werd aangeraden deze liever niet meer te consumeren. Volgens het bericht zouden we bovendien beter af zijn met de eieren die we in supermarkten kunnen kopen. Naast dat het een zeer opmerkelijk persbericht was, zette het uiteraard terechte vraagtekens bij de consument, ook bij mij. Ik vind het dan ook nog altijd banaal te noemen, dat er ALLEEN wordt gekeken naar kippenhouders. Want niet alleen de kippen pikken voedsel op van de bodem/ grond, ook koeien in de wei eten gras, ook schapen en geiten en paarden grazen. We consumeren immers ook gewoon koeienvlees , geitenvlees , varkensvlees en paardenvlees.; Maar ook consumeren we veel zuivelproducten, afkomstig uit koemelk. Dit maakt dit hele persbericht voor mij discutabel. Want: … waarom kijkt het NVWA niet naar het TOTALE plaatje ? En zijn opeens de kippen “ het haantje “ ? Lees verder

De natuurlijke gezichtscreme test 2024

We kunnen er niet omheen, ons gezicht 🥹 ( of gelaat ) is het eerste wat men ziet. Het heeft bovendien erg veel functies. Het zorgt ervoor dat we kunnen waarnemen, horen, zien, en één van ons grootste bezit zit erachter verstopt: onze hersenen, 🧠 ook wel de regel kamer van ons lichaam. Het gezicht is tevens van zeer groot belang in ons levenspad. Aan ons gelaat kunnen we vaak onze leeftijd zien. We verouderen, daar komt niemand onderuit ( als je geluk hebt….) en ook onze huid veroudert met ons mee. In het gezicht kan dat zorgen voor huid verslapping, huidverzakkingen, en tal van andere vervelende en storende dingen als kraaienpootjes, rimpels en groeven. We voorkomen het niet, wel kunnen we inmiddels erg veel doen om dit verouderingsproces te vertragen. Daarmee bedoel ik niet de plastische kanten, waar Madonna een zeer schrijnend voorbeeld van is, maar wat we ZELF kunnen doen van binnenuit en van buiten.

Vanzelfsprekend is dat we goed voor onszelf moeten zorgen. Zeker van binnenuit. DAAR vindt namelijk al het geregel plaats. Van aanmaak van bepaalde hormonen tot de juiste voedingsstoffen. Het is een wisselwerking, om je huid zo lang mogelijk “ goed geconserveerd “ te houden. 😄
Dat klinkt misschien grappig, maar eigenlijk werkt het wel zo. Net als een blik sperziebonen. Als daar goede conserveringsmiddelen aan wordt toegevoegd blijven de bonen jaren goed houdbaar.  Wel kunnen ze wat achteruitgaan, bevoordeeld verkleuren of wat minder stevig zijn. Die “ conserveermiddelen “ kunnen we wat betreft ons gezicht / huid terugbrengen naar gezicht crèmes. We kunnen via deze crèmes enorm veel zelf doen, om onze huid en daarmee het verouderingsproces te vertragen, maar vooral te ondersteunen. Er wordt anno 2024 nog altijd ontzettend veel bestudeerd, gezegd en geroepen over zogenaamde ANTI AGING ( anti veroudering ) verzorging. Alhoewel vele studies tonen dat sommige ingrediënten wel degelijk zinvol zijn, is nooit bewezen, dat anti veroudering middelen daadwerkelijk het proces kan vertragen of zelf, zoals veel wordt beweerd, doen stoppen.
Het zijn zeker geen onzin-producten, maar het zijn ook ab-so-luut GEEN wonder smeersels. Wat het vooral doet, is de huid ondersteunen.

Lees verder

blog ; wat proppen we echt in ons lijf ?

…WAT JE ECHT IN JE LIJF PROPT EN GIET…..

De industrie is op dit moment bezig met een regelrechte “ aanval “ op alles wat hen niets oplevert : ECHT voedsel. We moeten opeens met zijn allen aan het “ plantaardige “ voedsel. In de zin van hoe de industrie “ plantaardig “ ziet. In elkaar geknutseld, uit zijn verband gerukt, in duizenden stukjes vernietigd om het te modificeren tot een massale grondstof voor snelle productie, om wettelijk bekeken ook gewoon te mogen verkopen als “ natuurlijk “. Zo wordt een kilo suiker “ 100% natuurlijk” genoemd door de suikerUnie. Dat mag. Want het komt tenslotte voort uit de suiker biet. Dat er van die suiker biet NIETS overblijft in de kilo suiker, dat wordt er nooit bij verteld. Van dit soort geintjes liggen supermarkten rammetje vol. En de consument ? Die pikt het, en slikt het letterlijk weg. Want hoe heerlijk is het dat suiker 100% natuurlijk is ? En dat chips gezond is omdat het wordt gemaakt uit aardappelen ? En brood, wat “ vol vezels “ en vol granen zit ? We eten er verheerlijkt van, en willen het sprookje intact houden, dat wat we eten en drinken ook “ vast goed en gezond “ is, want waarom zou het anders in de winkels liggen ?
Wel, het ligt in de winkels, omdat het geld oplevert. Het verkoopt, om  “ 100% natuurlijk “ en “ plantaardig “ en “ biologisch “ en “ duurzaam “ en “ milieuvriendelijk “ en “ bevat geen dit / dat / zus en zo “ op verpakkingen te zetten, begeleid door zeer juicy illustraties. De industrie is momenteel bezig om op onze emoties en gevoelens te spelen. We zijn opeens een stelletje lands-idioten om iets van koeien te consumeren, en we vertonen kuddegedrag. We moeten DE COW SKIPPEN en we moeten met zijn allen aan de plantaardige zuivel / vlees / melk / kaas / worstvervangers, zoals deze in de volksmond worden genoemd. De bekendere zuivel / boter / vleesmerken doen hieraan mee.  Want dat is pas gezonder, beter, beter voor mens / dier en milieu, en …euh ja, even denken, de wereld om ons heen ? Wat kunnen we er nog meer rondom bij bedenken ? 🙄 De industrie springt erin, om de consument aan “ hun kant “ te krijgen: .. de kant waar het grote geld zit voor hen. Ze snappen dat deze strategie werkt, want de consument BETAALT ervoor. Het maakt werkelijk niets uit of er inmiddels bijna vijf euro voor een bekertje kokosyoghurt wordt gevraagd, we lappen het zonder te blikken en te blozen neer. Met net zoveel gemak als we moord en brand schreeuwen tegen diezelfde industrie. Want er mankeert van alles. We krijgen meuk voorgeschoteld, we worden vergiftigd, we worden dit en we worden dat. We janken, bléren en schreeuwen, terwijl we de supermarkten leeg kopen als er weer een bonus aanbieding is op de nep vleesvervangers van Terra. 2+1 gratis, 50% korting, 1+1 gratis, tweede halve prijs, we vallen er als malle pietjes voor. Want ja….het zal toch VAST tenminste beter zijn dan gewoon vlees ? Dan gewone zuivel ? Dan gewone eieren , kaas, worst, spreads, en weet-ik-niet wat ? Toch…? 🥺….Monique ? Zeg ja!

NADENKEN

Helaas zeg ik voornamelijk NEE. Laat mij het je uitleggen, want het vraagt om enige uitleg. Natuurlijk moeten we de huidige vlees / zuivelindustrie niet gaan zitten verheerlijken, wat ik zeker, lees …ZEKER niet doe, nooit deed en nooit ga doen. Want deze industrie is walgelijk, misdadig en wreed. Daar kan iedereen het over eens zijn. De andere kant is echter, dat al die imitatie meuk wat ons nu in onze strotten wordt geduwd niets zal veranderen aan deze industrieën. Simpelweg om het feit, dat deze industrieën wereldwijd tot de machtigste industrieën behoren. En dat deze zelfs niet zijn te reduceren. Het levert de voedselindustrie teveel op. Denk niet alleen aan de wereldwijde vleesconsumpties, , maar ook wat er aan dierlijke componenten in ons voedsel voorkomt via toevoegingen / additieven. Het zal daarom NOOIT verdwijnen, daar zorgt de industrie voor. Het is één van hun grote inkomstenbron.
Maar waarom hamert de industrie dan nu zo op het plantaardige ? Dat heeft te maken met TWEE dingen : het levert meer op, en de wetten en regelgevingen worden steeds strenger en scherper onder druk van het volk. We willen opeens veganistisch door het leven. Leuk, maar daar heeft de industrie dus niets aan. Als we massaal zouden stoppen met vlees / zuivel enz consumpties, betekent dit een zeer grote financiële downfall. Nu het veganisme wereldwijd toeneemt, neemt de industrie de andere stap, om imitatie voer op de markt te brengen : een vervangende industrie wat het verlies van de vleesconsumpties kan opvangen, maar waar ook nog eens twee tot zelfs vijf x meer aan valt te verdienen. De consument is bereid om meer te betalen, omdat dit hem het goede gevoel geeft, wat de industrie nu benadrukt. Het is alleen maar groot voordeel voor de industrie, de grotere spelers ( supermarkt ketens ) en de gehele kringloop van fast / junk / ultra bewerkt voedsel in stand houden. Je kunt het zien als “ if you can’t win, join the enemy “ ( als je het niet kunt winnen van de vijand, vergezel ze dan )
Er wordt steeds meer aangepakt om de gehele voedselketen gezonder, milieu/ mens en diervriendelijker te maken, want steeds meer belangrijke partijen zijn het eens dat wat wij met onze dieren doen niet okay is. Dat voelt de industrie. En komt dus nu met hun nieuwe strategie. Aan de plantaardige meuk met zijn allen. Terwijl de consument wordt voorgehouden, dat de fabrikanten en de industrie het uit “ goodwill “ doen, worden zij er toe gedwongen. En is het geen kwestie van willen, maar moeten. Wetten en regels worden aangescherpt, en daar moet de industrie aan voldoen. Zo simpel is het.
De industrie wil macht houden over de consument. Want dankzij deze machtspositie kunnen zij veel aan dezelfde consument verdienen. Door veel spelletjes te spelen, alles te verdraaien, te misleiden en te verbergen wordt de consument in hun blinde vlek gedreven. Daar worden het makke lammeren. Het belangrijkste wat de industrie in handen heeft gekregen, is de macht om het denkvermogen van de consument uit te schakelen en naar hun eigen denkvermogens te zetten. De industriële bril noem ik dat. Die is onzichtbaar, maar staat inmiddels op heel wat neuzen van consumenten. Kijkend door deze bril zien en ervaren we alles zoals de industrie wil hoe wij beleven en ervaren. En is kokosyoghurt knetter gezond, lief voor de dieren, lief voor mens, milieu en is het duurzaam, alles is groen en goed. Gewone yoghurt is nu slecht, mens / dier en milieu onvriendelijk en niet duurzaam. Kokosyoghurt kost bijna vijf euro per beker van 450 ml, een pak biologische yoghurt €1,49 per liter. Tel jij de winst maar op.
Maar…kokosyohgurt is toch echt beter ? NEE .  Want de kokos industrie is soms nét zo erg als de zuivelindustrie. Er vallen jaarlijks duizenden doden, dieren worden misbruikt, er gaat veel om in producties wat verre van milieuvriendelijk is te noemen. Maar dit lees je nergens, behalve dan op mijn website ( KLIK HIER )
Zomaar een klein voorbeeld van de vele, VELE voorbeelden. Er wordt teveel blind gestaard op alles wat de industrie als goed en gezond verklaart terwijl er altijd veel diepere lagen zijn.
Dat zelf nadenken, dat zouden we dan ook met zijn allen weer moeten leren. Want dat zijn we een beetje kwijt geraakt. Het klinkt vast allemaal wat banaal, want kom op, we denken toch gewoon na ?  Ja, we denken na, maar we denken na wat over en op wat wij ervaren, oppakken en verwerken via de industriële bril. We worden 24/7 geprikkeld met informatie, het staat nooit stil. Vandaag kan koffie gezond zijn, morgen ongezond. Dit is onderdeel van het spel van de industrie. Verwarring schept uitputting,-> uitputting schept ontwijkgedrag, -> ontwijkgedrag schept opgeven. Dat opgeven is het doel van de industrie. We geloven het verder wel. We nemen het wel aan. We anticiperen erop. En leggen daarom iedere dag opnieuw zwaar ongezonde, maar door de industriële bril bekeken gezonde producten in onze winkelwagens. We geloven het graag. Want hoe fijn is het, dat alles voor ons is uitgedacht ? Dat alles voor ons op een presenteerblad wordt aangereikt ? En dat wij zelf onze hersens niet hoeven te kraken of we genoeg eiwitten binnen harken of niet, of we genoeg vezels binnen krijgen of niet ? We grijpen gewoon naar een proteïne puddinkje van € 2,29 per 200 gram,  en we kopen een heel “ meergranen” brood  van bijna vier euro, wat bijna zwart ziet, daar zitten de vezels voor ons in verstopt. Dat is de wereld van de industrie. De realistische wereld is een beker magere biologische kwark van 500 gram voor nog geen twee euro, en een gewoon simpel volkoren brood ( 100% volkoren ) voor 1,50 -2,00 euro. Daarin vinden we echte belangrijke vezels, en bruikbare natuurlijke eiwitten. Maar dat levert de industrie geen drol op. Hippe proteïne puddinkjes en hippe soorten brood met de meest prikkelende namen wel.

EN DAN ZIJN ER OOK NOG DE BOEREN….

Ik strijd voor de Nederlandse boeren. Zowel melkvee als groente en fruit boeren. Het zal je niet zijn ontgaan afgelopen maanden, dat deze zeer onder druk zijn komen te staan door het stikstofbeleid en nog meer zeer kromme regels. Ook hier speelt de industrie een rol. Zeker kleinere, biologische ondernemingen moeten zeer zware lasten dragen. Zij moeten zich aan nog strengere regels houden, en moeten nog meer aderlatingen doen om overeind te kunnen blijven staan. Terwijl het juist DEZE helden zijn, die de biodiversiteit in Nederland alleen al in stand houdt en zorgt, dat we geen contact met ECHT VOEDSEL verliezen. ECHT VOEDSEL ? Ja. ….. ECHT voedsel ( KLIK HIER ) Want wat wij dagelijks in supermarkten kopen heel vrijwel helemaal NIETS met ECHT voedsel te maken. Maar alles met WINSTGEVEND kunst-voedsel.
De industrie is niet blij met de streekgebonden / reguliere boeren. Want zij vreten hun winst op. Daarnaast wil de industrie zo min mogelijk betalen voor de oogsten, zodat de boeren gedwongen moeten uitwijken naar het buitenland om hun handelswaren te kunnen verkopen, en zo overeind te kunnen blijven staan. AH haalt zijn sperzieboontjes liever uit Kenia en / of Egypte, daar zijn ze heerlijk goedkoop. In Nederland is er volop vruchtbare grond om sperziebonen te telen, maar die zijn voor de ketens “ te duur “. En dus wordt het uit Kenia / Egypte per vliegtuig, lekker milieuvriendelijk 🙄 verscheept naar de distributies. En blijven de Nederlandse boeren met overschot zitten omdat deze niet worden opgekocht. De Keniaanse boeren worden ten gunste van hun eigen markt veronachtzaamd, terwijl de Nederlandse boer in de koeienstront kan zakken met hun boontjes erbij. En ludieke acties via de media moet houden om hun boontjes niet te laten verrotten en ze weg te moeten dumpen. Of het dus naar het buitenland te verkassen om zo nog iets van winst te behalen. De omgekeerde wereld ? Dat heb je goed gezien. AH kiest voor dure vliegreizen en laat de Nederlandse boer in de koeienstront zakken, de Nederlandse boeren moeten gedwongen uitwijken naar het buitenland. En zo kan het, dat er in Spanje Nederlandse sperzieboontjes verkrijgbaar zijn, en in Nederland Spaanse boontjes. Omdat het de grotere spelers beter uitkomt, omdat de industrie hier meer aan verdient.
Nee, ik ben geen activiste, geen wappie, geen freak, geen idioot. Ik ben de meest nuchterste Rotterdamse die een punt probeert duidelijk te maken. Ik wil een beeld geven aan wat er WERKELIJK gaande is. Er gebeurt veel onder onze verblinde ogen. Er gaan bedrijven kapot in Nederland, we verliezen daarmee steeds meer en meer biodiversiteit. En we laten de industrie de kunstmatige voedselketen groeien naar ongekende hoogten. We zijn er nu, as we speak, mee bezig. Telkens als jij weer een bakje imitatie ellende in je winkelwagen legt, steek je een dikke middelvinger op naar onze eigen boeren. En geef je de industrie een hartje. 

MAAR IK WEIGER ZUIVEL / VLEES !

Dat kan. Ook ik weiger tenslotte vlees en dierlijke componenten, maar ik geniet wel bio-dynamische zuivel. En ik eet gewoon zo nu en dan bio-dynamische roomboter. Wat de industrie nu erg goed doet is de consument wijs maken en in een bepaalde hoek drukken waarin plantaardig en vrij van dit / dat, zus en zo BETER is en vooral : de enige weg als je om de diertjes geeft, om het milieu, om mensen, om duurzaamheid. Dus koop vooral plantaardige melk / kwark / yoghurt / toetjes / pudding / roomboter / margarine / vlees / worst / kaas / en zelfs eieren. Ja, alles maakbaar, ook eieren. En spek. En kaas. Betaal vooral de soms bizarre verkoopprijzen. Het maakt de consument niks uit, want het is goed, beter. Dat dit een wassen neus is, heb je hierboven al zo’n beetje kunnen lezen. Veel is niet duurzamer, niet milieuvriendelijker, niet diervriendelijker, niet mens vriendelijker,  het is maar één ding : DUURDER. Veel duurder. Voor wat ? WAT koop je ? Daar wordt nauwelijks naar gekeken, ingrediënten lijstjes zijn té ingewikkeld We geloven het, zolang er maar niets aan diertjes in zit. Wettelijk. Want hou rekening met dit belangrijke detail: WETTELIJK. Een fabrikant heeft verplichte zaken en NIET verplichte zaken om te vermelden op hun etiketten. NIET verplichte zaken kunnen daardoor nét zo mens / dier en milieu onvriendelijk zijn als een niet plantaardig / vegan product. Zo weet jij als consument bijvoorbeeld niet, waar de kokos in jouw pot kokosyoghurt vandaan komt. En HOE het daar in is gekomen in het eindproduct. Dit gaat nooit mens / dier / milieuvriendelijk. Maar dat wil de industrie niet aan de grote klok hangen, dat moet onder het kleed worden gehouden, de kunst van het weglaten noem ik dat. Supermarkt ketens, alle industrieën, ,  wetten en regelgevingen, organisaties, alle ketens …ze zijn aan elkaar gekoppeld als een ketting, zodat iedereen eraan kan verdienen. Het grote spel, waarin de consument rond daalt, gevangen in een viskom. Niets is wat het lijkt. Dat geldt zeker voor de voedsel en levensmiddelen industrie. Veel mensen verbazen zich, over de vele schandalen die afgelopen jaren steeds meer en meer boven water is komen drijven, en meteen kopje onder werd geduwd door de industrie. Peperdure flessen water verkopen, terwijl het gewoon uit de kraan komt, niet-veganistische producten als veganistisch verkopen, vanille vla zonder vanille, pakken plantaardige “ melk “ vervangers wat in werkelijkheid bestaat uit water met een slap aftreksel van het één en ander, olie en water in een pak als plantaardige barista melk verkopen tegen bizarre hoge verkoopprijzen……ik kan zo nog wel even een paar uur doorgaan. We worden in de zeik genomen waar we bij staan, maar leunen erg op de industrie. En bespugen de ondernemingen, die er ECHT toe doen. Om uiteindelijk ziek te worden, lichamelijke en geestelijke klachten te krijgen, terwijl we ons afvragen hoe dat in GODES naam komt. We eten kunst, we bespugen ECHT. We omarmen de kunstmatige wereld, we vertrappen de ECHTE wereld. 
Laat ik duidelijk zijn : imitatie voer is NIET de oplossing voor reductie van de vlees / zuivel industrie, het is NIET de oplossing om dierenleed en mensenleed tegen te gaan, het is NIET de oplossing om het milieu te sparen, want dat beetje voordeel waar de industrie zo op hamert, zet echt geen enkele zoden aan de dijk. Het is de meest slimme manier van de industrie om heel erg veel te verdienen, met als inzet de gezondheid en de portemonnee van de consument.
Nee. Ik preek niet. Ik weet het niet beter. Ik ben geen aandachtshoer. Ik ben geen wereldverbeteraar. Ik ben enkel iemand, die al ruim 35 jaar aankijkt, toekijkt en ziet, wat er gebeurt. En mijn kennis, kunde en ervaringen gebruikt om dit te kunnen analyseren, om mogelijke veranderingen te kunnen aanreiken, al zijn het maar kleine. Ik wil de ogen zijn, die de consument niet meer heeft. Ik wil de hersenen zijn, die de consument heeft uitgeschakeld. Als niemand het doet, zal er NIETS gebeuren of veranderen. Ik hoop dat ik tenminste één iemand de ogen doet openen. Zodat deze weer ZELF gaat nadenken.
En dan tot slot de andere wegen. Daarover schreef ik ook al IN DIT ARTIKEL. Groot in klein omschreven komt het op dit neer :
– ga ( zoveel mogelijk ) streekgebonden boodschappen doen. Kijk rond in je omgeving, bezoek de kleinere ondernemingen ( bio winkels ) of koop bij biologische supermarkten, koop rechtstreeks, koop streekgebonden, kijk op internet wat er zoals beschikbaar is in jouw buurt. 
– steun ONZE Nederlandse boeren. En niet de Ierse boeren, doe massaal hun handel lekker kwijt kunnen aan o.a Nederland. Of de vele andere buitenlandse boeren, waar AH liever inkoopt omdat dit goedkoop is. WIJ hebben OOK boeren. Wij hebben ook hele goede vruchtbare grond en akkerbouw. Wij hebben ook biodiversiteit. Koop alleen HOLLANDSE groente en fruit. Hou CONTACT met ECHT voedsel. Onze boeren zorgen daarvoor, als wij het hen toelaten. 
– zuivel is niet slecht . ULTRA BEWERKTE zuivel wel. Vlees is niet slecht. Ultra bewerkt vlees wel. Eieren zijn niet slecht. De legbatterij industrie wel. Groente en fruit zijn niet ongezond. Bespoten groente en fruit wel. Onthoud : jij hebt altijd KEUZES. Dat kan de industrie nooit van jou afpakken, wel beïnvloeden. Aan jou of je dat allemaal laat gebeuren of niet. Pak je eigen regie terug, denk weer zelf na. 

De lekkerste kruiden en specerij-mengsels maak je zelf!!!!

Mijn keukentje staat bomvol met kruiden, specerijen, gedroogde bloemen en planten. Ik  breng alles op smaak met verschillende combinaties. Er zijn inmiddels talloze kruiden/specerij-mengsels die bijvoorbeeld dankzij een land waar deze kruiden veel worden gebruikt populair zijn geworden, of mengsels die een specifiek land vertegenwoordigt. Ras el hanout, Za’tar, Italiaanse kruiden, Provinciaalse kruiden, de meest lekkerste mengsels kunnen we gewoon in supermarkten kopen. Eerder schreef ik al een artikel waarin ik recepten gaf om deze populaire mengsels thuis zelf te maken. Ik ga echter nog een paar stappen verder en bedenk zeer regelmatig nieuwe lekkere mengsels die bij bepaalde gerechten superlekker smaken. Ik dacht dat het leuk zou zijn, een paar van deze eigen bedachte mengsels met jullie te gaan delen zodat jullie er ook van kunnen genieten.  Lees verder