Knijpfruit…gezond of niet?

Knijpfruit is ongekend populair. Ze worden erg vaak mee gegeven aan kinderen naar school, of meegenomen onderweg. Het is natuurlijk ook ontzettend handig. Geen geknoei met schillen/pellen en pitten verwijderen, en makkelijk te consumeren. Er wordt mij erg veel gevraagd, of deze knijpfruit zakjes nu wel zo gezond zijn. En dat is geen rare vraagstelling. Want zijn ze werkelijk zo gezond als fabrikanten beweren? Een review.

IMG_9109

WAT IS KNIJPFRUIT? 

Knijpfruit zijn zakjes, met een tuit aan de bovenkant. De zakjes bestaan vrijwel altijd uit gepureerd fruit, fruitpulp, en fruit concentraten. In vele varianten vinden we ook toevoegingen zoals suiker en conserveermiddelen. Ze zijn er in allerlei fruitsmaken, ook biologisch. Meestal worden diverse soorten fruit gecombineerd, maar er zijn ook vele varianten die uit een enkel stuk fruit bestaan. Zoals eerder gezegd, kan het knijpfruit bestaan uit 100% fruit, zonder toevoegingen, maar ook uit concentraten en suikers. Let daarom goed op de ingrediënten en niet op de kreten en claims op de knijpzakjes zelf. 

ZIJN ZE GEZOND?

Deze vraag moet genuanceerd worden beantwoord. Het is sterk afhankelijk van hoe het fruit is verwerkt, en of er additieven zijn toegevoegd. Knijpfruit gemaakt van 100% fruit zonder andere toevoegingen is de beste keuze om te maken. Afhankelijk van het soort fruit wat is gebruikt, kunnen fruitsuikers echter flink oplopen, dit geldt voor alle varianten. De meeste zakjes bestaan uit 100 gram fruit. Per 100 gram ligt het suikergehalte gemiddeld tussen de 12-18 gram, wat erg veel is in één keer binnen te krijgen. Gebruik je 100% fruit knijpfruit, dan heb je de meeste kans dat er nog wat achter is gebleven van de vitaminen, mineralen en vezels, maar erg veel is dit nooit. Fruit, in welke hoedanigheid ook, wordt voor industrieel gebruik altijd bewerkt, waardoor er erg veel belangrijke voedingsstoffen verloren gaan, en enkel fruitsuikers ( fructose) overblijven.  Het is daarom per definitie niet erg veel gezonder dan de pakjes sap. Vrijwel alle varianten worden zodanig bewerkt, dat het fruit zo vloeibaar mogelijk is geworden, om het drinkbaar te maken. Sommige soorten bevatten nog wel “ stukjes”. Deze varianten zijn ook een betere keuze op de vloeibare varianten knijpfruit. 

Om de vraag gericht te beantwoorden, is knijpfruit een gezondere keuze in plaats van bijvoorbeeld koek en snoep. Maar echt gezond kun je de zakjes ook niet bestempelen, omdat er vrij veel ( fruit) suikers in omgaan, die, als het in één keer wordt geconsumeerd ( wat vaak het geval is) schadelijk kan zijn voor de gezondheid, en de bloedsuikerspiegel gevaarlijk kan doen laten schommelen. Daarnaast hebben toevoegingen ook een grote invloed. Enkele voorbeelden:

IMG_9115      IMG_9116

Dit “ sluipfruit” bestaat uit 100% fruit, in dit geval banaan. Een zakje bevat 100 gram. Omdat dit knijpfruit 100% fruit bevat, bezit het nog aardig wat vezels, maar ook erg veel fruitsuikers: 13 gram per zakje. Dat is eg veel. Het is in dit geval veel beter om een biologische verse banaan te eten. Daarin zijn veel meer vezels, vitaminen en mineralen aanwezig. 

IMG_9112    IMG_9113  IMG_9114

Deze zakjes knijpfruit bevatten naast gepureerd fruit en vruchtenconcentraten, ook toegevoegde suiker en conserveermiddelen om alles langer houdbaar te houden. Per zakje van 100 gram bevat het aardig veel suiker: 14 gram. Deze zijn dus niet enkel afkomstig uit fructose, maar ook uit de toegevoegde geraffineerde suiker. Het vezelgehalte ligt zo’n beetje hetzelfde bij de vele varianten, ook dit knijpfruit bevat 1,7 gram vezels per zakje. 

IMG_9117   IMG_9120

Deze gecombineerde variant bevat 74% fruitpuree. Daarnaast zijn er conserveermiddelen aan toegevoegd zoals natuurlijk aroma ( alias suiker) en voedingszuren. Waar ook een vrij groot verschil in is op te merken, zijn vezels. Een zakje knijpfruit bevat 2,5 gram vezels, wat opmerkelijk meer is dan  andere varianten. Wel is ook hier het suikergehalte hoog: 13 gram. De betere keuze, ondanks de extra conserveermiddelen. Dankzij het vrij hoge vezelgehalte zullen de suikers niet zo snel door de bloedbaan crossen. 

IMG_9110   IMG_9111

Deze biologische variant bevat 65% appelpuree en 35% banaanpuree, daarnaast wat citroensap. 100% fruit van biologische oorsprong. Deze knijpzakjes zijn wat duurder dan niet-biologische varianten. Het suiker en vezelgehalte blijft zo’n beetje gelijk aan de andere varianten, per zakje bevat het 13 gram suikers en 1,5 gram vezels. 

RESUMEREND:

Knijpfruit is een gezonder alternatief op koek, snoep en andere zoete zuiveldrank. Maar niet gezonder dan bijvoorbeeld pakjes sap. Ze bevatten vrij veel fructose ( fruitsuikers) wat zeker bij inname in één keer de bloedsuikerspiegel gevaarlijk kan laten schommelen. Ook kunnen de suikers het ( kinder) gebit aantasten. Geef je kind( eren) niet meer dan één zakje knijpfruit per dag. 

Let erg goed op de ingrediënten en suiker en vezelgehalte bij aankoop. Probeer de variant te kiezen die:

– geen toegevoegde suikers bevat

– een vrij hoog vezelgehalte heeft

de minste suikers bevatten

Het allerbeste is en blijft: lekker vers ( liefst biologisch) fruit meegeven naar school. Je kunt bijvoorbeeld een bakje me stukjes fruit meegeven, zodat het kind het lekker direct op kan peuzelen zonder te pellen/schillen. Leer kinderen, dat vers fruit de allerbeste keuze is en dat knijpfruit is bedacht door fabrikanten voor ons gemak. Wil je het allerbeste voor jezelf en je kind9 eren), kies dan voor de wat moeilijkere weg om voor vers, intact fruit te kiezen in plaats van bewerkt. Hou fruit ook zo intact mogelijk, schil, pel of ontpit niets als deze gewoon eetbaar zijn. Je krijgt zo het allerbeste van fruit binnen! 

10 Reacties op “Knijpfruit…gezond of niet?

  1. En zelf knijpfruit maken? Dat is toch een goede optie. Er zijn zakjes voor te koop.

    • waar kan ik die zakjes kopen, ik heb een fruit weigerend kind.
      eet sinds kort 2 keer in de week een banaan maar meer krijg ik er niet in.

      • je kunt de zakjes vinden gewoon in de supermarkt. Let dus goed op ingrediënten. Ik wil toch adviseren het te blijven proberen met vers fruit. Probeer het eens geprakt, gepureerd of in een leuke setting aan te bieden. Vaak is een beleving al voldoende om kinderen aan iets te laten wennen. Succes!

        • Ik blijf het proberen Monique, dagelijks.
          hij eet nu banaan en aardbei. gewoon uit het vuistje.
          de aanhouder wint…. althans dat blijf ik mezelf maar voorhouden haha
          dankzij jou site ben ik me vele malen bewuster van zijn en onze voeding.
          ik bak met sukrin, er komt vrijwel geen suiker meer mijn huis binnen.
          Ik ben je dankbaar voor je strijdbaarheid ook al zal je gerust met enige regelmaat de spreekwoordelijke deksel op je neus krijgen.
          Mensen kunnen naar reageren als iemand zich hard maakt voor iets waar hij of zij zich met hart en ziel in stort. ook al ken ik je niet persoonlijk wil ik je laten weten dat ik je een enorme inspiratie vind. je geeft handvatten aan mensen die starten met een gezonde zoveel mogelijk troep vrije levensstijl en dat is fijn.
          Bedankt Monique

          • probeer eens met smoothies, maar zelf gemaakt?
            gewoon wat vruchten in de blender, ik pers er altijd een appelsien extra bij uit. Ik kan het enkele dagen vers houden in de koelkast.
            Soms doe ik er bruiswater bij en drink ik het al limonade.

  2. Ik wil wel geloven dat er minder vezels, vitaminen en mineralen in bewerkt fruit zitten. Ik ben echter wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat. Welke processen vernietigen die voedingsstoffen? Of waar blijven ze?

    • Zodra er wordt geperst, gaan de vitaminen, mineralen en vezels vrijwel direct verloren,. Er blijft voornamelijk fructoise achter. Dit is voor de voedingsindustrie tevens een zoetmiddel in een alias suiker vermomd. Vers intact fruit levert de meeste vitaminen, mineralen en vezels en deze zijn bovendien perfect met elkaar in balans zodat de fruitsuikers niet direct in het bloed wordt opgenomen, maar langzamer wordt afgegeven. Warme groet!

      • Dank voor je reactie. Ik blijf echter met dezelfde vraag zitten. Wat betekent ‘verloren’?
        *-Waar blijven die verloren vezels?
        *-Waar blijven die verloren mineralen?
        Van allerlei vitaminen kan ik me nog voorstellen dat ze gaan reageren (bijvoorbeeld met zuurstof) zodra de celmembranen beschadigd zijn. Maar de luchtdichte verpakking stopt toch de afbraak door oxidatie? Ik denk dat de zakjes ook een hoop UV/licht filteren en dus een goede manier zijn om de vitaminen te bewaren. Ik neem aan dat het fruit niet wordt gekookt/verhit. Dus ook de vraag:
        *-Wat gebeurt er met de vitaminen?

  3. Super informatie, dankje! Ik ga het gelijk delen met de mama’s van school

  4. Bestaat er een merk wat wel gezond is en waar weinig suiker in zit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *