….en NU ga ik echt afvallen in het nieuwe jaar!

Een nieuw jaar. De perfecte aanleiding om, na alle oliebollen en appelflappen, kerstdiners en sinterklaas-snoeperijtjes de broekriem letterlijk en figuurlijk aan te trekken. Met wat geluk ben je geen kilo’s gegroeid. Of doe je mee aan het populairste goede voornemen, het afvallen of kwijtraken van die oer-vervelende twee/drie/vier of meer kilo’s die er maar nooit af lijken te smelten. Linksom of rechtsom, afvallen blijft als goed voornemen de onbetwiste nummer één aan het begin van een jaar. 

We beginnen 1 Januari ( of nou ja, vooruit…we houden het op 2 Januari) massaal weer aan de vele pogingen om gewicht te verliezen. We storten ons op ( crash ) diëten, geven bakken vol geld uit aan zogenaamde challenge programma’s, detoxen, kuren, shakes, poeders, repen, soep….alles in de strijd om die vervelende kilo’s eindelijk kwijt te raken. Om uiteindelijk blut en twee kilo rijker uit de strijd te komen. Logisch. Want al deze zogenaamde wonderen om je kilo’s te doen laten wegsmelten als sneeuw voor de zon zijn vaak te goed om waar te zijn. 

Wat als jij het deze keer eens helemaal anders gaat aanpakken? Door te luisteren naar je lichaam en zijn behoeften te vervullen? Door ANDERS te gaan eten en drinken? Door ANDERS in het leven te gaan staan? Het voordeel daarvan is al meteen dat je lichaam geen honderden euro’s vraagt maar enkel wat gezond verstand, wat goede zin, wat wilskracht en inzet. Dat is gratis af te halen bij je lichaam en geest. 

Als ik naar mezelf kijk, ben ik al jaren op gewicht. Ik heb een goede balans gevonden tussen beweging, voeding en mindset. Nu ben ik heus geen heilig boontje, want ook ik kamp soms met een “ overgewicht” van twee kilo. En naarmate de jaren klimmen, merk ik, dat de kilo’s er ook minder makkelijk afgaan. Maar mijn lijf blijft gestroomlijnd, dankzij het onderhouden van mijn spiermassa. Dat betekent echt geen uren in de apparaten hangen in een sportschool, daar ben ik het levende bewijs van. Sterker: ik heb nog nooit echt getraind in een sportschool. Ik hou van mijn eigen regie, mijn eigen tijden. Ik train graag thuis, en als het weer het toelaat, fiets ik veel buiten, wandel ik veel en zwem ik regelmatig. Mijn “ hoofd” sport is duursporten, het fietsen. Ik varieer dit met wat losse vloer trainingen ( buik, billen, je kent het ! ) Daar ben ik iedere dag zo’n anderhalf uur á twee uur aan kwijt. Op mijn 50 ste zit ik nog aardig strak in mijn vel. Op mijn benen zit geen gram vet en ik heb inmiddels stalen fietskuiten ontwikkeld. Mijn buik is strak, maar daar groeit zo af en toe een vetrandje. Zodra dit mij weer gaat irriteren ( ik ben een vrouw) pak ik mezelf weer even extra aan en is dat rolletje in no-time verdwenen. Dit werkt al jaren goed voor mij.  Maar ik krijg dit niet voor elkaar zonder een verstandig voedingspatroon. Laat DAT voedingspatroon nu vaak een valkuil wezen voor vrijwel alle pogingen om af te vallen. Veel mensen denken met een gezondere voeding en voldoende beweging kilo’s af te vallen. Maar er zijn wat misverstanden. Deze ruim ik graag eerst uit de weg.

 

DE FABELS

Laat ik beginnen met de fabels rondom “ supergezond eten en drinken”. Veel mensen denken met gezonder eten en drinken, de “ slechte dingen” afzweren, en je in het zweet werken in een sportschool dat de kilo’s eraf zullen vliegen. Dit klopt vaak ook, zeker de eerste weken. Dit komt, omdat je plots gezond gaat eten ( en dus anders ) en meer gaat bewegen dan gewoonlijk.  Het gaat hier dan om de combinatie van minder calorieën, meer bewegen dan gewoonlijk was, en andere koolhydraten, eiwitten vetten eten, maar vooral veel minder suiker-rijk voedsel. De eerste weken raak je altijd wel wat gewicht kwijt. Maar dan…..Denk je supergezond bezig te zijn met je superfoods, hippe smoothies, groente, avocado’s, Quinoa, kokosolie en matcha thee, val je plots niets meer af of kom je zelfs aan zonder dat dit spiermassa is. 

 

Superfoods zijn gezond. Maar niet vrij van calorieën, vetten, koolhydraten en suikers. Zaden, noten en pitten zijn bijvoorbeeld gigantisch rijk aan vetten. Gelukkig vrijwel allemaal gezonde vetten, maar wel VETTEN. Kieperen we s’morgens een handje in onze smoothies, s’middags een handje noten achterover uit het vuistje en s’avonds bij het diner Quinoa, groente gewokt in olie, vleesvervangers, en doen we dit op dagelijkse basis, dan is de kans groot dat je juist aankomt in plaats van afvalt. Zeker vloeibaar, zoals shakes en smoothies zijn funest. Dit verzadigt veel minder, geeft snel weer een hongergevoel, en geeft veel minder nuttige voedingsstoffen maar vaak ( zeker in geval van fruit ) veel suikers. Daarom is de smoothie-trend geen blijvertje, en zijn veel mensen bijgedraaid. Smoothies gemaakt van verse groente is de uitzondering op de regel, maar dat is zonder iets zoets vaak niet te hachelen….Bottom line: hoe meer bewust jij je bent dat gezond niet betekent dat het “ light” en calorie-arm is hoe beter.

Er is gelukkig ook goed nieuws. Je kunt namelijk betreft verse groente compleet los gaan. Dit kun je ongelimiteerd eten. Groente bevatten erg veel nuttige voedingsstoffen en bioactieve stoffen. Maar…..zeer weinig calorieën en dankzij de vele vezels verzadigend. Ik eet iedere dag anderhalf tot twee kilo verse groente. Al jarenlang. Ik eet per dag zo’n vijf tot soms wel acht verschillende soorten verse groente. Ik vind het heerlijk, het vult mij enorm, maar vooral….het VOEDT. Ik eet zoveel, omdat mijn lichaam daar om vraagt. Ik vraag veel van mijn lijf en geest, iedere dag weer. Daar moet voldoende goede brandstof voor beschikbaar blijven. Ik eet om de drie/vier uur wat van mijn groente-puree, verwerk groente in mijn hoofdmaaltijden. Het is voor mij geen enkele moeite. Ik hou van groente. KLIK HIER voor meer informatie. 

Omdat verse groente zo verzadigend werkt zul je eigenlijk nooit echt kunnen over-eten. Het draait vooral om een goede balans. Het gaat om slim verdelen over de dag, afhankelijk van jouw behoeften. Het gaat om het verdelen van energie binnen krijgen en deze energie goed gebruiken. Want eigenlijk is het een simpel verhaal: als je teveel brandstof inneemt dan dat je verbruikt, wordt dit opgeslagen. In welke vorm deze brandstof binnenkomt heeft geen invloed op de opslag. We moeten vooral zorgen dat de balans tussen inname en gebruik optimaal is. 

fm-gierste-morgen3-1200x800

ONTBIJT

Er wordt erg vaak gezegd: “ ontbijt als een koning, lunch als een prins, dineer als een zwerver”. Anders gezegd zegt dit dat ontbijten de belangrijkste maaltijd van de dag is. Dit ligt genuanceerder. We zijn anders gaan leven, minder gaan bewegen, meer ongezonder ( kunstmatiger) gaan eten. Dit heeft ervoor gezorgd dat er individueel moet worden gekeken naar een eetpatroon. We doen tenslotte niet allemaal hetzelfde. De één heeft een kantoorbaan waar het vooral zittend werk betreft, de ander een baan waar veel moet worden gelopen ( horeca) en een ander zit er ergens tussenin  Een grote kom havermout, groentepuree, smoothies, vers fruit, en crackers met beleg in één ontbijt nuttigen is niet zo’n goed idee als je een zittend beroep hebt. Je verbrandt dit veel minder snel en er komen nog meer eetmomenten aan in de dag. Dit zelfde ontbijt is wel nodig als je de hele dag aan het hollen bent met dienbladen, huizen schoonmaakt, bouwvakker bent, verhuizer, sjouwer….Deze vrij intensief belastbare banen vragen juist om voldoende energie. 

Het is wat betreft ontbijten belangrijk dat:

– je je ontbijt afstemt op je energieverbruik op de dag

– in elk geval WAT eet. NIET ontbijten is nooit een gezond idee.

– voedingsstoffen goed in balans brengt. 

Ik heb een receptenboek geschreven, waarin je meer dan 50 ontbijt-ideetjes kunt terugvinden. Alle recepten zijn uitgebalanceerd, en zelfs zuivel/gluten/suikervrij. Kom je er zelf niet uit betreft een goed uitgebalanceerd ontbijt, is dit boek wellicht een zeer handige tool. Je kunt FOOD MORNING hier bestellen

SAM_1496-1200x800

LUNCH

Ook de lunch is zo’n typische maaltijd die je moet afstemmen op je energieverbruik. Soms is lunchen zelfs niet nodig. Heb je een zittend beroep, dan verbruik je lichamelijk niet veel energie maar heb je energie nodig om je te concentreren. En komt het vooral neer op voeding met veel vitamine B6 en B12,omega-3 vetzuren, en eiwitten.Als lunch kun je bijvoorbeeld da denken aan een bekertje kwark met verse zomervruchten als aardbeien, zwarte en blauwe bessen of rode bessen. Een stukje verse zalm in de middag is ook een goed idee. Maak van een lunch geen vreet-festijn. Het is eigenlijk geen hoofdmaaltijd maar een aanvullende maaltijd. Ik eet iedere lunch verse groente, en meestal een graan, zoals haver, gierst of rogge.  Daarnaast eet ik kwark. Dit vult mijn energie perfect aan. Maar onthou dat mijn energieverbruik hoog is. Dit kan voor jou wellicht anders zijn. Als je nog een hele middag flink moet rennen en hollen, dan is een stevige lunch een goed idee. 

DINER

Het diner kun je mooi samen laten komen met alle nodige voedingsstoffen. Door goed te variëren in voedingsstoffen krijgt je lichaam de aanvullingen die het nodig heeft. Verse groente, een stukje vis, zoete aardappelen of gekookte granen, een stukje ( 100-150 gram) vleesvervanger of biologisch vlees, gekookt ei, alles bij elkaar genomen vult het aan een einde van een dag de opgelopen tekorten weer aan. Ook hier vraagt het vooral afstemming. Doe je dit volwaardig, dan zijn tussendoortjes na een diner overbodig. 

IMG_0803

TUSSENDOOR

Als je de drie hoofdmaaltijden voldoende afstemt op je eigen energie-behoeften is er geen behoefte aan tussendoortjes. Tussendoortjes zijn bedacht door de voedselindustrie. We hebben ze niet nodig als we volwaardige hoofdmaaltijden nuttigen die zijn afgestemd op energieverbruik.

IMG_1227

Ik eet om de vier uur wat groentepuree, als daar behoefte naar is. Er zijn dagen dat ik nog wel meer dan twee kilo groente op kan, maar ook dagen dat anderhalf kilo meer dan genoeg is. Ik snoep eigenlijk nooit. Daar heb ik gewoonweg geen behoefte aan. Ik eet uiteraard bij mijn hoofdmaaltijden vaak veel van mijn eigen recepten ( broodjes, brood, chocolade) maar deze stem ik dus geheel af in mijn algehele maaltijden. Soms neem ik een stukje pure chocolade, maar eigenlijk komt dat zelden voor en ligt een reep pure chocolade soms wel een jaar onaangebroken in mijn kast. Ik eet veel liever een portie groente ( puree). En eet ik chocolade, dan eet ik het liefst mijn eigen gemaakte chocolade, gewoonweg omdat ik dit veel lekkerder vind. 

 

IT’S ALL ABOUT BALANS

Het is lastig, om een voorbeeld dieet voor te schrijven. Daarom werken de meeste diëten en andere afval-producten ook niet. Nu je hebt kunnen lezen dat het echt genuanceerd ligt, snap je ook dat iets voor de één kan werken, voor een ander niet, omdat we niet allemaal hetzelfde zijn, dezelfde stofwisseling hebben, hetzelfde doen aan beweging, en ook anders eten en drinken. Waarom lijken die hippe diëten dan vaak wel te werken? Wel, de toverformule is helemaal niet zo magisch. Als je aan een dieet begint, ongeacht welke ook, begin je ANDERS te eten. Dit houdt in dat er vrijwel altijd minder calorieën per dag worden ingenomen, meer wordt bewogen omdat zowat ieder dieet dit als standaard regel voorschrijft, en je bewuster met je voeding omgaat. Je wil je graag aan je dieet houden, en let meer op. Je steekt bijvoorbeeld tussendoor geen snoepje of dropje in je mond, slaat veel lekkers af, je neemt geen voorproefjes meer op het eten wat je bereidt….dit alles bij elkaar genomen garandeert 100% gewichtsafname. En daarom kan tante Truus die overdag op de markt sokken staat te verkopen in de avonduren zich ontpoppen tot een gewichtscoach. Iedereen kan jou een dieet voorschrijven met deze standaard normen. 

Het gaat echter nooit om diëten of afvallen. Het gaat om een goede balans. Elk dieet garandeert de eerste weken een geweldige gewichtsafname. Maar hou jij het vol voor de rest van je leven? Als er niets VERANDERT aan je eetgewoonte en patronen, zul je 100% gegarandeerd weer terugvallen in oude gewoonten en zelfs kilo’s rijker zijn geworden. It’s all about balans. Afstemmen op energiebehoeften/verbruik. Alle afval-goeroe’s op internet kunnen je een prachtige richting geven, maar het vergt vaak veel meer dan alleen een goede richting. Als je dit niet alleen lukt, is het inlijven van een gewichtsconsulente/deskundige geen overbodige luxe. Hij/zij kan dan individueel aan het werk gaan met jouw behoeften.

Wil je dus het nieuwe jaar starten met afvallen, kijk dan eens goed naar je huidige eet en leef patronen. En bekijk ze goed. Hoeveel beweging heb je per dag? Wat eet je werkelijk? Wat eet je niet? Ook bepaalde tekorten in je voeding kunnen leiden naar een eeuwige strijd tegen de kilo’s. Het is zinloos om als een malle aan een crash-dieet te beginnen en je iedere dag af te beulen in een spotschool. Dit doe je eigenlijk nooit vrijwillig, of wel? Vind iets wat voor jou werkt, en niet tegen je. Vrijwillig sporten/bewegen is effectiever dan met fikse tegenzin. Of dit nu wandelen is, fietsen of thuissporten, het is om het even. Bewegen is gezond, maar nog gezonder als je dit met plezier doet. 

Schrijf op wat je op een dag eet. Wanneer eet je? Wanneer heb je behoefte aan energie? Schrijf deze tijden ook op. Ontdek, of het gaat om hoofd honger of maag honger. Wanneer zijn voor jou ideale tijden om te eten? Te bewegen? Goed inplannen is vaak het halve werk. Nadat je voor jezelf een schema op hebt kunnen stellen ga je “ oefenen”. Hoe voel je je bij je nieuwe schema? Heb je nog erg veel honger-momenten? Valt het bewegen tegen? Zoek dan een andere balans op. Op een gegeven moment heb jij jouw eigen juiste balans gevonden en kun je daar bij-wijze-van de rest van je leven mee verder. Dit kost je veel minder geld, moeite, energie en stress. Als het je werkelijk niet lukt, is een goede deskundige nooit ver weg. Mijn eigen balans heb ik ook niet binnen een maand voor elkaar gekregen, ook ik heb moeten zoeken naar de juiste balans tussen energie innemen en verbruiken. Maar heb je de juiste balans, kun je daar jaren mee verder. Mijn persoonlijke tip: eet zoveel mogelijk verse groente, en zoveel mogelijk gevarieerd. Groente bieden erg veel in één klap: het vult, het voedt en het is essentieel . Groente is bijvoorbeeld voor ons de belangrijkste bron van vitamine C.  

2 Reacties op “….en NU ga ik echt afvallen in het nieuwe jaar!

  1. Mooi artikel, Monique.
    Ergens weten we dit (bijna) allemaal wel, maar in de praktijk lukt het maar niet om het goed te doen 🙂
    Ik vind het fijn dat je een duidelijke conclusie geeft, met handige handvatten, die vooral nuchter en realistisch zijn. Want de grootste valkuil is voor mij (en met mij velen denk ik) dat je, als je dan eindelijk die stap neemt, direct resultaat wilt zien. Fijn dat je eerlijk aangeeft zelf ook langere tijd nodig gehad te hebben……….. Ik voel me steeds weer een mislukkeling als het weer niet is gelukt om gezond te eten en te bewegen. In de meeste programma’s wordt het voorgesteld als een makkie “als je maar echt wilt”.
    Als het dan toch niet goed gaat “wil je blijkbaar niet echt”
    Dank je wel voor je heldere en moedgevende verhaal!!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *