Hoe eerlijk en oprecht zijn bloggers?

IMG_1253

Ik kwam gisteren een zeer opmerkelijk artikel tegen. Het onderwerp houdt mij ook al jaren bezig. Het heeft mij, als kritisch health blogger al veel langer verwonderd, waarom deze vorm van reclame gewoon geaccepteerd lijkt te worden. En hoe het bloggers die wel onafhankelijk durven te blijven werken en niet zwichten voor het grote geld erg lastig wordt gemaakt omdat zij over één kam worden geschoren. 

MONEY MONEY MONEY

Als ik een rondje ga surfen op het net, struikel ik over de bloggers. Als ik willekeurig wat aanklik, beland ik op websites  waarbij je je serieus afvraagt of je nu op een website van een blogger bent belandt of van een fabrikant. Irritante pop ups, flikkerende reclames, reclames tussen de regels van een artikel, als lezer kun je de reclames niet omzeilen. Sommigen zijn zo erg bezaaid met reclame dat je ergens daar tussenin moet zoeken naar het onderwerp van het artikel en wat een blogger heeft geschreven hierover. Sommigen vertellen in een notificatie “ netjes” dat ze betaald krijgen. Maar vrijwel iedere blogger heeft het daar liever niet over. Want tja, hoe geloofwaardig ben je dan eigenlijk nog? En dan is “ wat je niet vertelt….” wel de meest effectieve manier om succesvol te blijven. 

Fabrikanten zelf bouwen juist op deze “ geloofwaardigheid” en authenticiteit van een blogger. Het lijken voornamelijk “ gewone mensen als jij en ik” waardoor de geloofwaardigheid wordt versterkt en het veel dichterbij een consument staat dan een algemene reclame. Het levert voor een fabrikant dus al-tijd wel IETS op. Bovendien zwaaien fabrikanten de scepter over wat een blogger wel of niet mag publiceren. Ze laten bloggers niet over alles schrijven, want hun authentiek gebrachte reclame moet wel geloofwaardig BLIJVEN. En daar gaat de portemonnee wijd voor open. Critici luiden de noodklok, want het is inmiddels niet zo onschuldig meer. Er gaan duizenden euro’s om in deze lucratieve business, dan wel niet miljoenen. Het is het nieuwe reclame maken. De nieuwste truc om sluikreclame te publiceren. Wel over de ruggen van food en health bloggers die wel serieus met hun vak bezig zijn hierop worden afgerekend, en hun geloofwaardigheid verliezen terwijl zij juist niet zwichten. 

Een grote zak geld, gratis snoepreisjes, gratis producten ( op langere termijn)  op iedere klik op een website worden doorgestuurd naar een reclamezuil tegen flinke vergoedingen, het is meer regel dan uitzondering geworden. En net als met heel veel andere dingen lijden de goeden onder de kwaden. Ik maak het zelf dagelijks mee. 

HET VERSCHIL TUSSEN AFHANKELIJK EN ONAFHANKELIJK BLOGGEN

Ik blog onafhankelijk. Ik zou denk ik niet eens afhankelijk ( dus betaald) kunnen bloggen/reviewen, want ik denk dat ik mijzelf dan niet meer recht in de spiegel aan durf te kijken. Het heeft voor mij altijd als iets on-natuurlijks gevoeld. Betaald krijgen om iets  de hemel in te prijzen, ook al vind je het desbetreffende product niet te vreten of helemaal niets. Hoe geloofwaardig ben je, als je op alles “ ja en amen” lijkt te zeggen? Niets is ooit vies, slecht, niets heeft nadelen, alles is jankie-doedel-doedel, leuk, tof, te gek, super. De reviews/artikelen zijn zorgvuldig van tevoren gescreend door de “ opdrachtgever”. Er mag geen woord fout overkomen, geen slecht woord voorkomen. Je bent afhankelijk van je opdrachtgever. Niets is vrijblijvend en dus spontaan. Dit is wel wat bloggers het publiek wil doen laten geloven. Ik kom blogs tegen die een paar regels inhoudelijk vertellen over het product, het gaan testen en “ top spul!” schrijven en daarmee het artikel meteen afsluiten. Als beroemde en bekende bloggers jou dit vertellen, zal je sneller geneigd zijn het product te kopen dan dat je op TV een reclamespot voorbij ziet komen waarin alles onverbloemd in scene is gezet. Want we weten: dat is RECLAME. Bij bloggers blijft het op dat vlak zeer vaag. Dit is waar de fabrikanten gebruik ( misbruik) van maken. 

Ik werk onafhankelijk. Wat houdt dit in? Ik krijg geen geld voor mijn reviews. Ik word benaderd door fabrikanten. Zij vragen mij of ik hun product zou willen reviewen. Ik ga dan eerst kijken wat het product inhoudt: is het nuttig en waardevol voor mijn publiek? Een paar sokken reviewen heeft in mijn geval weinig potentie. Ik kijk dus eerst of het product geschikt is voor mijn doelgroep. Daarna ga ik op zoek naar achtergrond informatie. Vind ik het interessant genoeg om te gaan reviewen, dan maak ik vooral afspraken met een fabrikant. Ik vertel dat mijn oordeel eerlijk is en ook wel eens negatief uit kan pakken. Daar moet de fabrikant rekening mee houden, het risico’s aanwezig dat ik zijn product kan afbranden tot de grond omdat ik het echt niets vind. Of ongezond vind, niet meukvrij. Daar gaan weinig fabrikanten mee akkoord, en vele aanvragen worden om deze reden dan ook alsnog afgeblazen. Fabrikanten die 100% zeker zijn van hun product, 100% achter hun product staan, durven het vaak wel aan. 

Ik krijg het product gratis thuisgestuurd. Daarvoor schrijf ik het review, maak ik een beoordeling en publiceer ik mijn blog. Soms kost mij dit geld, als ik bijvoorbeeld een apparaat moet testen. Daar heb je producten voor nodig. Het is dus niet zo, dat er bij mij gratis en voor nop producten komen aanwaaien. Daar staat wat tegenover. Het is soms dagen research, voorbereiden en schrijven. Ik geef altijd netjes aan in een review hoe ik aan een product ben gekomen en of ik hiervoor betaald heb gekregen of niet. Ik vind dit verplichting naar je lezer toe. Zij verwachten een eerlijk oordeel. Geen oordeel die mij door fabrikanten zijn ingefluisterd. De gratis producten kosten fabrikanten vaak geen drol. Veel leveranciers gebruiken bloggers als verkoop-paal. Zij vragen bij hun leveranciers het product gratis te verzenden naar een blogger. Deze gaan ermee aan de slag en zorgen voor alle publiciteit. Zo kan een verkoop gigantische vormen aannemen omdat bloggers een groot bereik hebben. Er worden vaak afspraken gemaakt om de winst te delen van een verkoop, bijvoorbeeld dat een blogger 15 of 20% krijgt. Ook dit is betaald bloggen. Maar dan op een andere manier. Ook hier doe ik nooit aan mee. Ik organiseer veel kortingsacties, maar krijg daar niets voor betaald. Want dit voelt bij mij net zo verkeerd als betaald krijgen voor reviews. 

Mijn werkwijze zorgt ervoor, dat ik 100% onafhankelijk kan blijven en zelf bepaal wat ik schrijf en vertel. Ik mag mijn eerlijke oordeel geven, hoe ongezouten deze in veel gevallen ook is. Dit geeft mij 100% garantie op mijn geloofwaardigheid. Ik krijg NIETS betaald. Ik wordt niet afgekocht om mooie verhalen rond te gaan bazuinen. Met mij zijn er nog een handje bloggers die op deze manier werken. Maar ze worden schaars wat ook als nadeel heeft dat deze groep “ echte” bloggers over één kam worden geschoren en continu worden veroordeeld. Hoe vaak ik al niet ben uitgemaakt als geldwolf, uitspraken als “ zo, jij loopt lekker binnen!” naar mijn hoofd geslingerd krijg of als een leugenaar en commerciële bitch wordt uitgemaakt, ik kan ze niet meer tellen. Het is dan niet zo vreemd, dat veel echte bloggers alsnog zwichten voor het grote geld. Ze worden toch al zo bekeken. 

Ik verleen mij niet voor reclame. Als ik reclame wil maken, dan begin ik wel een reclamebureau zodat mensen ook bewust zijn van reclame-uitingen. Bloggers blijven hier nu zeer vaag over. Er zijn enkelen die aan het eind van een artikel vertellen dat zij zijn gesponsord, maar die zijn op één hand te tellen. Zoals dit artikel ook al verkondigt, zou het geen slecht idee zijn, om net als in de ouderwetse media de zin “ DIT IS RECLAME” toe te voegen. Bloggen is het nieuwe geld verdienen, het is een zeer lucratieve business waarin tonnen kunnen omgaan. Ik kies voor geloofwaardigheid, mijn eigenwaarde en mijn zelf-ontplooiing. Ik wil op andere manieren geld verdienen. En eerlijk, open en oprecht blijven. Ik wil dienstbaar zijn. En ik denk dat een lezer veel meer heeft aan een eerlijk en oprecht oordeel, dan een gezellig kort klets-verhaaltje tikken en daar flink voor betaald krijgen. Hoe serieus kun je dit nemen? 

Ik vrees dat ik een zeldzaamheid ben geworden. Geld is leuk, maar niet zaligmakend. Voor mij is mijn werk belangrijker. Het moet bijdragen aan de maatschappij, zinvol zijn. En niet werken als een kassa. 

20 Reacties op “Hoe eerlijk en oprecht zijn bloggers?

  1. Lieve Monique,
    Wat ben ik blij dat jij nog van de normen en waarden bent ,klasse !

    Ik wist niet dat het zo met velen Bloggers gesteld was , ik word er een beetje misselijk van , helaas !!
    Heel jammer allemaal .

    Bedankt voor het delen
    Liefs ,Hetty

  2. Lieve Monique, Ga alsjeblieft zo door en laat je niet gek maken door de commercie. Je weet dat je heel veel volgers hebt die jouw onafhankelijkheid bijzonder waarderen!
    Hartelijke groet, Carin

  3. Dat vrees ik ook Monique, dat je een zeldzaamheid bent geworden.
    Ik waardeer juist de persoon die jij bent en ga gewoon zo door.

    PS: Vandaag 2 boeken in ontvangst mogen nemen, die ik had besteld bij Puur Mieke, en wat zijn ze mooi, echt heel wat anders dan het ´gewone´kookboek, en echt de moeite waard. Ben er heel blij mee.

  4. WoW bedankt voor deze informatie en: ‘keep up the good work’!! Topper hoor!

  5. Heel fijn om te lezen dat jij niet zwicht voor het ‘grote geld’. Je kunt er geen rekeningen mee betalen, maar mijn waardering voor jou is zeer HOOG. Thanks, Monique.

  6. Jouw blog is één van de weinige blogs die ik lees juist om die reden. Je komt op mij als één van de weinigen heel betrouwbaar over, dus ga zo door!
    Heel veel dank voor al het werk dat je erin stopt!

  7. Ik ben blij dat jij ervoor kiest een zeldzaamheid te blijven, met andere woorden een pareltje tussen alle modder. Ik blijf je graag volgen, omdat ik weet dat je me geen bullshit verkoopt

  8. Heldere uitleg weer van jou Monique. Ik ben blij dat jij gewoon bij je zelf blijft en je niet laat strikken door het (grote) geld. Ik volgde nu al een aantal jaar en hoop dat nog jaren te kunnen blijven doen. Ga zo door 👍🏻

  9. Niet om je aan te vallen hoor… maar er staan op jouw site ook wel aardig wat advertenties, hoe zit dit dan precies? Gelukkig wel van eerlijke merken maar toch…

  10. Ook de aller beste wensen voor het nieuwe jaar. Ik ben heel blij met jouw informatie. Laat je niet op je kop zitten. En volg je hart. Er zijn veel mensen blij met jou.

  11. En dit is precies waarom ik jouw blog ALTIJD lees en de rest van de meuk niet.
    Keep up the good work Monique, eerlijkheid duurt het langst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *