” Ontbijt” koek? Suikerkoek! Maak het zelf!

IMG_1264

Sommige producten zijn zo “ gewoontjes” geworden, dat we nauwelijks nog kijken wat er nu werkelijk in zit. Dit is meestal te danken aan een zorgvuldig opgebouwd gezond imago door fabrikanten die nauw samenwerken met de voedselindustrie. 

Het gaat zelfs zo ver dat bepaalde producten die zeer ongezond zijn, in diverse studies/ opleidingen en lesmateriaal wordt opgenomen. Wat resulteert in deskundigen die veel ongezonde meuk adviseren in hun voedingsadviezen. Meestal gaat dit om light producten, producten met weinig tot geen vet en producten met kunstmatige zoetstoffen.Ik herinner mij ook nog in mijn opleiding gewichtsconsulente dat ik lesmateriaal kreeg waarin stond dat ik in mijn voedingsadviezen gerust ontbijtkoek als tussendoortje of bij ontbijt kon geven. Dit vond ik opmerkelijk. In mijn voorgaande studies kreeg ik hier en daar ook veel lesmateriaal over light en dat ik deze het beste kon adviseren in mijn voedingsadviezen. Blue als ik was in de jaren negentig, heb ik dit ook braaf gedaan aan het begin van mijn loopbaan als voedingsdeskundige. Maar echt goed voelde dit al niet. Toen ik later natuur-voedingsleer ging studeren vielen heel wat schellen van mijn ogen. 

IMG_1266

ONTBIJTKOEK GEZOND?

Waar ik altijd wel grote vraagtekens bij zette was het advies over ontbijtkoek. Ik at het zelf in die tijd ook regelmatig en ik vond het nu niet bepaald flauw of pittig smaken, maar mier en mierzoet. Dat strookte toen al niet erg in mijn hoofd. Toen ik mij later veel meer ging verdiepen in producten, kwam ik erachter dat ontbijtkoek eigenlijk suikerkoek zou moeten heten. Waarom wordt ontbijtkoek dan zo gezond verklaard en is dat imago vandaag de dag nog steeds heel erg aanwezig? 

Wel, het antwoord is simpel. Ontbijtkoek is van nature vetarm. In de jaren negentig ontwikkelden we met zijn allen een soort “ vet-angst” die ons door de voedselindustrie werd ingefluisterd. Vet was plots een soort vijand voor ons hart en voor onze bloedvaten en het gierde ons cholesterol met grote halen omhoog. In diezelfde periode werd “ light” geïntroduceerd, niet geheel toevallig. We moesten ons gaan storten op “ light”. De light-producten werden in korte tijd enorm populair en ook kregen veel bestaande producten een nieuwe verpakking waarop stond dat het vetarm of vetvrij ( 0% vet!) was. De angst voor vet is vandaag de dag gelukkig enorm bijgedraaid, maar nog altijd niet verdwenen. 

Ontbijtkoek heeft zijn vetarme imago gehouden en fabrikanten hebben dit waardevolle imago goed in stand weten te houden. 

Ontbijtkoek is inderdaad vetarm. Maar daar moet de focus helemaal niet op worden gelegd want het heeft maar erg weinig waarde voor onze gezondheid. Ontbijtkoek bestaat namelijk voor het grootste gedeelte uit suiker. De ingrediëntenlijst begint en eindigt met suiker en daar tussenin vinden we ook nog eens veel suiker. Ik noem het da ook nooit ontbijtkoek, want die benaming is zeer onjuist. Als we deze suikerkoeken als ontbijt zouden eten ( wat veel gebeurt) krijgen we vooral erg veel suikers in één keer binnen wat de bloedsuikerspiegel op de vroege morgen met een nuchter lichaam behoorlijk kan laten stuiteren. Dit kan resulteren in snel weer honger hebben, korte energie-boost, wat wordt gevolgd door een flinke dip, en onvolwaardige voedingsstoffen.. Een gemiddelde ontbijtkoek bestaat naast suiker meestal uit rogge of tarwebloem. Bloem is het “ restproduct” nadat alles uit het meel is gehaald en gezeefd. Wat er voornamelijk achterblijft zijn gluten. Andere toevoegingen zijn rijsmiddelen, oliën. aroma’s en specerijen om de koek kruidig te maken. Ontbijtkoek bestaat voornamelijk uit fructose-glucosestroop. Daaraan wordt water en andere eerder genoemde bestanddelen toegevoegd. Als we naar een ingrediënten lijstje kijken op een verpakking van ontbijtkoek, zien we dat deze altijd begint met fructose-glucosestroop. Het eerste ingrediënt betekent altijd dat het product daaruit bestaat. De meeste lijstjes eindigen met suiker, stropen, moutstropen en/of melasse. Dit zorgt voor die heerlijke donkerbruine korst op ontbijtkoeken, en de stevige, smeuïge structuur. 

Per plak ontbijtkoek kan het suikergehalte behoorlijk oplopen. Een gemiddelde plak bevat ongeveer VIER ( !!!!) suikerklontjes. Tel daarbij de minimale voedingswaarden op, want erg veel vitaminen en mineralen en vezels vinden we er niet in terug. En het wordt meer een snoeperij dan een gezond en verantwoord tussendoortje of onderdeel van een ontbijt. Dankzij het gezonde imago en de vele adviezen in voedingsadviezen en diëten, blijft ontbijtkoek ongekend populair en denkt men dat het een gezond alternatief is. In werkelijkheid is het niets meer of minder dan een suikerkoek wat in elkaar is gedraaid met zeer goedkope grondstoffen die weinig tot niets bijdragen aan onze gezondheid. 

IMG_1271

MAAR HET IS ZO LEKKER!

Als je dagelijks ontbijtkoek eet ( ook die snelle Jelle’s!!!!) kun je hier best van schrikken, of flink balen. Want laten we eerlijk zijn: ontbijtkoek is ontzettend lekker. Het is zoet. En licht verteerbaar. En heeft een gezond imago. Er zijn geen rode vlaggen terwijl deze in alle gaten in de ontbijtkoek uitsteken. Naast dat het ongezond is, heeft het ook zeer nadelige effecten op ons gebit. Het is zeer plakkerig en blijft goed tussen tanden en kiezen zitten. Dit kan cariës veroorzaken of erger. Ontbijtkoek is dus ook al geen gezond idee voor je gebit, die is daar echt niet blij mee. 

EN BIOLOGISCH EN GLUTEN, EN SUIKERVRIJ DAN?

Ook in het land van de ontbijtkoeken wordt er flink mee gedeind op de gezonde golven en trends. We komen dan ook schappen vol tegen met de meest bizarre soorten ontbijtkloeken. Er wordt bijvoorbeeld ontbijtkoek gemaakt van speltmeel, glutenvrij, suikervrij, en ontbijtkoeken met tal van toegevoegde superfoods als noten, zaden en pitten. Helaas komt alles gewoon op hetzelfde neer. Suikervrij wordt opgevangen met honing, agave of xylitol ( klik hier voor meer informatie ) Gewoon suiker. Linksom of rechtsom, suiker= suiker. 

Ook biologisch heeft geen invloed op de voedingswaarden. Deze is afhankelijk van wat er wordt gebruikt en in welke hoeveelheden. Helaas….allemaal geen vrijbriefjes om “ gezond” te “ snoepen” van al deze koeken….

IMG_1268

TOCH GRAAG ONTBIJTKOEK? MAAK HET ZELF!

Ik zie je je handen al zuchtend in de lucht gooien…want kunnen we dan helemaal niets meer eten? Natuurlijk wel, en het is ook niet zo dat we doodgaan van een plakje ontbijtkoek. Maar we moeten ons wel bewust zijn dat het GEEN GEZOND VOEDINGSMIDDEL is. En moet worden geschaard onder snoep. Niet onder ontbijt. 

IMG_1269

Ik ben al aardig wat jaartjes bezig om het ultieme recept voor elkaar te krijgen voor een homemade ontbijtkoek die echt zo dichtbij “ the real thing” komt dat je het verschil nauwelijks zal proeven. Na heel wat recepten verder ben ik gezíndigd met dit recept. Dichterbij kom je gewoonweg niet! 

Deze koek is gezoet met zuivere yakonsiroop en zuivere stevia. KLIK HIER om alles over yakonsiroop te lezen. De yakonsiroop zorgt voor smeuïgheid, vastigheid en een lekker korstje. Daar heb ik namelijk een trucje voor bedacht 😉 Maak deze koek maar snel en je begrijpt wat ik bedoel met “ the next best thing!!!!!” En oh ja! Deze ontbijtkoek is 100% vegan, gluten en koemelkvrij!!!!!!!!!

IMG_1267

DIT HEB JE NODIG:

  • 325 gram havermoutmeel ( havermout tot meel vermalen in de blender)
  • 175 gram hazelnootmeel ( hazelnoten fijn vermalen)
  • 10 gram ( wijnsteen) bakpoeder
  • twee flinke eetlepels speculaas of koekkruiden
  • 125 ml warm water
  • 75 ml yakonsiroop
  • twee flinke eetlepels greensweet-stevia sweet Xtra

Voor de korst:

  • een gepureerde banaan
  • een eetlepel yakonsiroop

ZO MAAK JE HET:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een kleine vierkante bakvorm in met kokosolie en bekleed met bakpapier. Roer alle ingrediënten voor de koek in een kom stevig door elkaar, voeg eventueel beetjes water toe als de massa te droog en te loskorreling blijft. Het moet een smeuïge massa worden. Stort het beslag in de vorm en verdeel. Roer de yakon door de bananenpuree en schenk dit over de koek, smeer uit. Bak de koek in het midden van de oven gaar in ongeveer 45 minuten, blijf tussentijds controleren. Laat afkoelen. Bewaren in een plastic zak in de broodtrommel. 

IMG_1270

 

13 Reacties op “” Ontbijt” koek? Suikerkoek! Maak het zelf!

  1. Havermout kan je dat ook vervangen door havermeel?
    En hazelnotenmeel bijv voor amandelmeel?
    En yakonsiroop , wat kan je daarvoor in de plaats doen?

  2. Hoi Monique, ten eerste wil ik zeggen dat ik veel bewondering voor je heb! Fijn dat je alles zo goed uitzoekt en deelt!
    Ik je artikel over yakon schrijf je dat t zonde is om t te verhitten, dat je daardoor de voordelen van de rauwe productie weer teniet doet. Hoe is dit dan bij deze koek? Zou je daar de goedkopere variant kunnen gebruiken? ( echt niet zijkerig bedoeld hoor! Maar t is wel een kostbare koek zo. )

  3. In het artikel over de yakonsiroop zeg je dat je het niet moet gebruiken om te bakken en toch gebruik je het in de ontbijtkoek hoe zit dat

    • ik heb het over de rauwe yakon. Het is beter en its gezonder om het niet te verhitten. Maar dat kun je uiteraard wel gewoon doen ter vervanging voor honing, melasse, stropen enz, want dan is yakon altijd nog gezonder. Warme groet!

  4. Ja vind ik ook, maar alles met mate toch? of kan je beter stevia,, of honing gebruiken,,,,(ik denk eerder aan stevia,,,, want honing wordt op die temperatuur ook suiker,en suiker=suiker.

  5. Hallo
    Ik heb vandaag de ontbijtkoek gemaakt. Ik vond het deeg niet zo smeuïg en had de hoeveelheid water daarom verdubbeld. En ik had gewelde rozijnen en pistachenootjes toegevoegd. Ik vind de koek erg lekker maar hij is hard. Ondanks het eerste kwartier op 150 graden ( om te voorkomen dat t midden vd koek zo hoog wordt.) Moet ik m de vlg keer op lagere temp bakken??

    • probeer mijn recept eens echt strikt aan te houden. Dus geen nootjes toevoegen en geen voor-verwarming van 150 graden., Succes!

      • Ik heb het recept strikt aan gehouden, maar vind de koek erg zwaar en droog, wat doe ik fout?

        • geen idee…dat is gewoonweg erg moeilijk te beantwoorden, als ik er niet bij ben geweest 😉 Probeer de volgende x meer vocht toe te voegen. En hou de baktijd in de gaten, blijf goed controleren. Succes! Warme groet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *