Lays ovenchips….zijn ze echt veel gezonder dan conventionele chips?

Het is Januari. En dan kunnen we de klok erop gelijk zetten dat we weer worden overspoeld met diëten, mooie afval-verhalen, en 1000 aanbiedingen om binnen een week 80 kilo lichter te zijn. Het is een bekend terugkerend verschijnsel na de feestmaand December.

Ook de voedsel / levensmiddelenindustrie doet ieder jaar in Januari leuk mee. In de eerste maand van een nieuw jaar worden we overspoeld met nieuwe “ lichte, gezonde, en verantwoorde” producten. Of wordt er een extra reclamecampagne gezet op een bestaand product wat past in zo’n nieuwe start van een jaar. Het grote bekende chipmerk LAYS heeft dit jaar ( 2019) zijn pijlen gericht op hun ovenchips. Afgelopen weken zag ik op social media ( Facebook en Instagram) veel reclame voorbij komen, met daarin de nadruk gelegd op het feit dat deze oven-chips 50% minder vet bevat. Er worden flinke vaatjes zout gestrooid op de slakken, als het komt op het vet-verhaal. Veel mensen kopen deze chips daardoor massaal in. Maar zijn ze wel zoveel beter, gezonder dan “ gewone chips? Ik dook in een zak ovenchips om dat uit te vissen.

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN OVENCHIPS EN CONVENTIONELE CHIPS?

Laten we bij het begin beginnen. En dat is de vraag wat het wezenlijke verschil is tussen oven en conventionele chips. Het is simpel. Conventionele chips worden in olie gebakken, ovenchips in de oven.
Conventionele chips worden gemaakt van aardappelen die speciaal voor chips zijn geteeld. Na het wassen worden ze gesneden, en worden ze 5 minuten in de olie gelegd en gebakken. . Daarna worden ze gesorteerd en worden de additieven toegevoegd zoals zout , kruiden en specerijen, weipoeder en suiker. Gewone naturel chips bevat in regel aardappelen, olie en zout.
Ovenchips worden ( volgens Lays) 2 x gebakken in de oven. Er kan veel minder vet worden gebruikt, wat inderdaad een significant verschil oplevert i.v.t de in olie gebakken chips.
So far so good zul je denken. Ware het niet dat er heel veel NIET wordt verteld achter het oven-chips verhaaltje…

GEEN VETTE CHIPS MAAR SUIKERCHIPS

Als we inhoudelijk gaan kijken naar de ingrediënten van zo’n zak oven-chips, dan zien we iets opvallends. Het vrij pittige suikergebruik. Er zitten maar liefst twee soorten suiker in de oven-chips van Lays: gewone tafelsuiker( sucrose) en dextrose ( druivensuiker)
( Bron: AH.nl)
Kijken we verder, dan zien we dat de chips voor 66% uit aardappelen bestaat, voor 11% uit vet, en zo’n 25% uit suiker, en zo’n 5% uit zout.  Opgevuld met een aantal hulpstoffen ( E nummers) om de chips stevigheid, kraak, smaak en geur en kleur te geven.
Lays zelf vertelt op hun website rooskleurige verhalen, waarbij we NIET lezen dat er vrij veel suiker en zout in deze ovenchips schuil gaan. Sterker, ze dikken hun verhaal flink aan met zinnen als “ met verfijnde ingrediënten” en “ bewust genieten”.
OKAY. Verfijnde ingrediënten dus. Zullen ze daar ook de suiker zout en dextrose mee bedoelen? En in hoeverre strookt de zin “ bewust genieten?

MINDER VET, MEER SUIKER

Wat wel klopt is het minder vet verhaal. Dit moet ook wettelijk gezien kloppen, anders zou Lays deze claims nooit mogen maken. Om deze claim te mogen maken moet het vet-gehalte minimaal 30% lager zijn dan van een vergelijkbaar product. Lays kleurt hier dus wel netjes binnen de lijntjes. De gemiddelde zak naturel chips bevat  per 100 gram zo’n 35 gram vet, waarvan zo’n 3 gram verzadigd ( het slechte foute vet) De ovenchips bevatten inderdaad aanzienlijk minder vet. Maarrrrrrr……
Dit wordt breed gecompenseerd met suiker. Qua zout ontlopen oven en conventionele chips elkaar nauwelijks.
Conventionele chips bevat in regel geen suiker. Dus kun je je vraagtekens zetten bij de nogal extreme suikerpot in ovenchips, en waarom dat nodig is om toe te voegen. Na wat research kom ik erachter dat suiker ( meestal in de vorm van dextrose) wordt toegevoegd aan chips voor smaak. Zout en zoet geven bijvoorbeeld een “ dooreet-factor” naast de luchtigheid van chips.
Ik vraag mij echter af wat Lays bedoelt met “ verfijnde ingrediënten. Aardappelvlokken? Zetmeel? Gehydrogeneerde zonnebloemolie? Suiker en dextrose? Emulgatoren? Ik weet het niet. Meest aannemelijk lijkt mij de aardappelvlokken. Waarbij ik mij weer opnieuw afvraag hoe deze zijn bewerkt. Aardappelvlokken worden gedroogd en gewalst en bewerkt met emulgatoren en sulfieten. Tja….
En dan “ bewust genieten”. In hoeverre strookt dit? Ik vind niet ver. Natuurlijk is het super dat de chips zijn gereduceerd in vet, maar het is meer water-naar-de-`zee dragen als dit wordt gecompenseerd met suiker. Per 100 gram hap je zo’n 5 gram suiker mee, terwijl dit ontbreekt bij conventionele chips. Ook vraag ik mij af hoe gezond dit is voor ons gebit.

WAT VIND IK?

Fijn, dat er in vet wordt gereduceerd, maar waarom toch weer die suikers? Waarom is er niet gekozen voor andere smaakmakers als kruiden & specerijen? Jammer. Ik vind deze ovenchips daarom geen echte verbetering op gebied van gezonder en bewuster. Het is een beetje kiezen tussen twee duiveltjes geworden: ga je voor de suiker of ga je voor vet?
Ik ben tevens van mening, dat Lays wat meer aandacht kan besteden aan de suikers in deze chips. Dit wordt uiteraard onder het kleed geschoven. Het doet nu vooral overkomen dat we gezondere chips kunnen eten omdat het veel minder vet bevat. Maar vlak de suikers niet uit. Net zo slecht als verzadigd transvet.

ZELF MAKEN?

Ik maak mijn chips al jaren in de oven. Super eenvoudig. En je kunt de complete regie in handen houden. Ik maak mijn chips van groenten en zoete aardappelen. Hoe dunner je de plakjes snijdt, hoe knapperiger. Je kunt er van alles aan toevoegen zoals wat zuivere pure oliën ( kokosolie, olijfolie, avocado olie) verse en gedroogde kruiden & specerijen, tamari, Aminos, en natuurlijk Keltisch zeezout. Dit kun je zelf toevoegen en daardoor in normale hoeveelheden. Je hebt maar een klein beetje zout nodig.
Snij voor een flink portie een zoete aardappel in de schil in zo dun mogelijke plakken. Dit kun je ook met een kaasschaaf doen. Doe de  chips in een kom en voeg een scheutje tamari en een flinke snuf Keltisch zeezout toe.. Verwarm de oven voor op 200 •C en bak de chips in ongeveer 15-20 minuten gaar en knapperig ( blijf tussentijds erg goed controleren zodat ze niet zwart blaken)

Een reactie op “Lays ovenchips….zijn ze echt veel gezonder dan conventionele chips?

  1. Zelf gewone chips bakken in olie die je dat ook? En hoe?
    Ik heb een sulfietintolerantie(sinds kort) en een histamine intolerantie
    Goed eten vinden is in dezd combi best lastig.
    Misschien heb jij nog tips?
    Groetjes Petra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *