Meal preppen, de oplossing voor chronisch tijdgebrek / voedselverspilling en ongezonde maaltijden!

De allergrootste reden, waarom veel mensen kiezen voor kant en klaar meuk uit de supermarkten, is een chronisch tijdgebrek om zelf verse maaltijden te maken. We zijn in een 24-uur-economie gaan leven, en zetten bepaalde zaken als werk en carrière op de eerste plaats. Ergens tussendoor, of achter iets aan bengelend, komt voeding. Maaltijden waren vroeger de hoogtepunten in een dag, nu is dit compleet verschoven naar kleine gaatjes in ons drukke bestaan. We eten terwijl we doorwerken, we laten iets bezorgen, we kopen kant en klaar omdat we tijd besteden aan ons voedsel “ a total-waste-of-time” vinden. Als dit goed gaat, lijkt er geen vuiltje aan de lucht, maar zodra we gezondheidsklachten gaan ondervinden, wordt het een ander verhaal. Voeding is ontzettend belangrijk. En helaas wordt dit tegenwoordig veel vergeten. De druk om te presteren, de druk van veel-teveel werk op onze schouders, de druk van alle ballen in de lucht houden…..🥱het put ons uit, we raken overbelast. Wat niet wordt gerealiseerd, is de invloed van voeding in dit hele verhaal. Voeding is onze brandstof. Zonder benzine zal je auto immers ook niet meer starten.

Ik vind het jammer, dat we ons voedsel zo onbelangrijk zijn gaan vinden. We eten tussendoor alsof we even snel onze tanden moeten poetsen. Er is weinig aandacht voor ons voedsel, en zijn blij, dat fabrikanten het denk en bereidingswerk voor ons doen. We vertrouwen blind op hun kunnen. We geloven het allemaal wel. Zolang we zelf maar niet in de keuken hoeven te staan. Wat we werkelijk eten en drinken, dat lijkt niet erg belangrijk, de deadline die gehaald moet worden wel. We zijn onszelf voornamelijk gaan VULLEN met voedsel om overeind te blijven, echt VOEDEND kunnen we ons huidige welvaart-voedsel niet meer noemen.
Tijd tekort…..🙄 ….. Dat lijkt dus de allergrootste reden te zijn waarom we massaal grijpen naar kant en klaar. Ik persoonlijk vind dit nog steeds een beetje kolder. Ook ik werk soms 24 uur achtereen, maar ik zorg absoluut iedere dag voor voldoende tijd voor mijn voeding. Want zonder mijn voeding zou ik het niet uit kunnen zingen. Ik zie het vooral als prioriteiten stellen. We besteden uren per dag uit aan social media, netflixen, games en andere computerspellen, terwijl dit juist de kostbare tijd is om aan je voeding uit te besteden. Iedere dag krijg je 24 uur. Aan jou, om deze uren in te vullen. Ik kies liever voor wat tijd en aandacht voor mijn voeding in plaats van een Netflix-serie volgen. Ik kies liever voor tijd en aandacht voor mijn voeding in plaats wat gedachteloos door mijn Facebook en Instagram tijdlijnen te scrollen. Helaas lijk ik daarin steeds meer de uitzondering op de regel te worden.

OPLOSSING: MEAL PREPPEN! 😃

We doen het eigenlijk al jaren: voedsel invriezen of koel bewaren voor een later tijdstip. Het is een goede en gezonde manier om ( bereid en onbereid) voedsel langer te kunnen bewaren. Afgelopen jaren heeft dit een hippe naam gekregen: MEAL PREP. Meal-prep is eigenlijk niets meer of minder dan maaltijden vooraf bereiden, en deze in een kant en klaar bakje invriezen of koel bewaren, om het op een later tijdstip meteen te kunnen consumeren. Het wordt door steeds meer mensen ontdekt. En de voorlopige resultaten klinken erg goed. Wat is het precies?
Je maakt in één keer een flinke hoeveelheid voedsel. Dit kan het bekende AGV-tje zijn ( aardappelen, groente, vlees/ vervanging ) maar ook gekookte granen, rijst, pasta, macaroni enzovoort. Ook kun je buitenlandse gerechten als nasi / bami / curry’s maken. Ook kun je soep invriezen.  Je maakt grotere hoeveelheden, om te verdelen over een aantal bakken / bewaardozen, die geschikt zijn voor de vriezer. Er zijn tegenwoordig speciale meal-prep-bakken verkrijgbaar, die zijn ingedeeld met tussen-schotten om zo verschillende soorten voedsel te scheiden. Helaas bestaan deze voornamelijk uit plastic. Er zijn veel plastic en meukvrije bakjes verkrijgbaar die geschikt zijn voor de vriezer. Alles wat geschikt is voor de vriezer, kun je gebruiken. Meest handig is, om dezelfde maten en afmeting te gebruiken, zodat je ze in de vriezer gemakkelijk op kunt stapelen.
Je kunt iedere dag uit je vriezer meteen een volwaardige maaltijd opwarmen. Dit scheelt je dus dagelijks koken, of peper-dure afhaal-maaltijden, of kant en klaar maaltijden kopen vol met meuk uit de supermarkt. Je bepaalt tevens zelf wat je eet, en hoe groot je porties zijn.
Alles wat het vraagt, is een uurtje of twee van je kostbare tijd. Denk bijvoorbeeld aan een vrije dag /zondag. Je kunt van tevoren bepalen, wat je allemaal wilt gaan eten voor komende dagen. Meest ideaal is om 7 meal-preps te maken. Ben je met meerdere personen, verdubbel je ieder maaltijd. Omdat je in grotere hoeveelheden tegelijk kookt, kost dit je niet extra veel tijd. Zet al je pannen op het vuur, gebruik al je pitten, zet de oven aan, gebruik je geavanceerde keukenapparaten. Dit vergemakkelijkt alles enorm.
Meal prep heeft enorm veel voordelen. Het is tijd besparend, het geeft de mogelijkheid om voor gezonde dingen te kiezen, je hebt de rest van de week geen omkijken meer naar je voeding, het voorkomt voedselverspilling, en je bent ook nog eens goedkoper uit. Ik ben er zelf erg enthousiast over, alhoewel ik er nooit gebruik van maak. Ik maak iedere dag verse maaltijden omdat ik dit al jaren goed inplan in mijn drukke schema. Maar binnenkort krijg ik een nieuwe keuken, en dan ga ik zeker meal preppen.
Meal-preppen is absoluut geen hogere wiskunde. Iedereen kan het, daarom is het toegankelijk. Het is niet moeilijk, want alles wat het eigenlijk extra vraagt naast koken, is om het in bakjes te verdelen en in te vriezen. Wel zijn er wat nuttige tips:
* Als je alles hebt gekookt / gebakken, en alles in bakken het verdeeld, laat je dit ongeveer 30 minuten afkoelen, zonder de bakjes af te dekken of te sluiten. Zet ze daarna in de vriezer. Laat de bakjes nooit langer dan twee uur buiten de vriezer of koelast staan in verband met bacterie-groei 
* Je kunt je meal-preps het beste invriezen. Daar blijft het zeker drie maanden houdbaar. In de koelkast hou je meal-preps ongeveer 2/3 dagen houdbaar. Ook belangrijk: bewaar je meal-preps op de juiste temperaturen. In je vriezer is -18•C meest ideaal, in de koelkast is dit +4•C. 
* Doe je iedere week aan meal-preppen, is het verstandig om houdbaarheid-stickers aan te schaffen, of bakjes waarop je de dag van bereiding op kunt schrijven. Dit is sowieso altijd wel handig. 
* Je kunt je ingevroren preps 24 uur van tevoren uit de vriezer halen en in de koelkast zetten. Laat je meal-preps nooit 24 uur lang buiten de koelkast ontdooien. 
* Je kunt je meal-preps opwarmen in een pannetje, of in de oven.  Je kunt ook de airfryer gebruiken. 

VEGANISTISCH

Ook voor veganisten is meal-preppen geschikt. Ik maak zelf altijd mijn vlees-vervangers, en gebruik geen kant en klare vleesvervangers. Ik heb inmiddels  wel meer dan honderd lekkere veganistische recepten bedacht, op mijn website en in mijn vele kookboeken kun je veel van deze recepten terugvinden. Ik zal in dit artikel twee lekkere  veganistische suggesties geven voor een meal-prep. Uiteraard kun je eindeloos variëren met verschillende soorten groenten, granen, en veganistische vleesvervangers. Dat is misschien nog wel het leukste van meal-preppen: ..je kunt je fantasie er compleet op loslaten. Restjes kun je op deze manier ook perfect op gebruiken zodat niets te lang blijft liggen waardoor het uiteindelijk wordt weggegooid en verspild. Voor zeven dagen kun je de twee volgende suggesties leuk variëren en verdelen. Stoei er lekker op los met groenten!

MEAL PREP SUGGESTIE 1: Quinoa / rode kool / pompoen / zoete aardappel / spruiten / vegan bal

DIT HEB JE NODIG;
  • 275 gram gekookte / uitgelekte Quinoa
  • Een kleine rode kool, in kleine stukjes gesneden ( tip: je kunt het ook kort even vermalen in een keukenmachine )
  • Een kleine pompoen in de schil gelaten, in stukken
  • Twee zoete aardappelen, in de schil, in stukken gesneden
  • 300 gram spruiten
Voor de Vegan-bal:
  • 300 gram gele spliterwten, gekookt en uitgelekt
  • 400 gram havermout
  • Circa 150 ml water
  • Twee eetlepels ras el hanout
  • Een eetlepel cajun kruiden
  • Een theelepel komijnpoeder
  • Een snufje Keltisch zeezout
  • Twee eetlepels chiazaad
ZO GA JE TE WERK:
Zet het aantal gewenste bakjes klaar. Samen met de volgende suggestie ( zie verderop) kun je 7 maaltijden maken. Kook de rode kool in ruim water gaar, laat uitlekken. Kook de pompoen, zoete aardappel en de spruiten in ruim water gaar. Giet af. Je kunt de bakjes al gaan vullen met de groente en Quinoa.
Kneed alle ingrediënten voor de vegan ballen in een kom goed door elkaar. Als de massa te loskorreling blijft kun je wat extra water toevoegen, maar maak het niet te papperig. Je moet er immers mooie stevige ballen van kunnen draaien. Bak de ballen in wat zuivere kokosolie goudbruin gaar in de koekenpan. Verdeel de ballen over de bakjes.

VEGAN HAMBURGERS MAKEN

Je kunt deze meal-prep enkel met de vegan ballen verrijken, maar je kunt ook een veganistische hamburger erbij maken, wat net zo simpel is te maken als de vegan bal. KLIK HIER om naar het recept te gaan. Je kunt in deze meal-prep de hamburgers met de vegan ballen combineren.
 MEAL PREP SUGGESTIE 2: GELE QUINOA / BROCCOLI / POMPOEN / RODE BIET / ZOETE AARDAPPEL UIT DE OVEN / VEGAN BURGER OF BAL
DIT HEB JE NODIG:
  • Een grote stronk broccoli, in roosjes, gestoomd of gekookt
  • Een kleine pompoen in de schil, in stukken
  • Een grote rode biet, in stukken gesneden
  • 275 gram gekookte Quinoa+ drie eetlepels kurkuma
  • Twee grote zoete aardappelen in de schil, in vierkante blokjes gesneden
  • Twee eetlepels basilicum
  • Een eetlepel kerriepoeder
  • Een theelepel komijnpoeder
  • Zuivere kokosolie ( gesmolten) of olijfolie
ZO GA JE TE WERK:
Verwarm de oven voor op 195 •C, bekleed een bakplaat met bakpapier. Doe de zoete aardappelen samen met wat gesmolten kokosolie ( of olijfolie) en de kruiden in een kom en hussel goed. Verdeel de blokjes over de bakplaat en bak de zoete aardappelen in het midden van de oven gaar in ongeveer 35-45 minuten , blijf tussentijds controleren.
Kook de biet en pompoen in ruim water gaar, giet af. Verdeel over de bakjes en vul aan met een vegan bal of burger.
NOG ENKELE TIPS:
– neem de TIJD voor het bereiden. Plan je uren in. Bedenk , dat je tussen bijvoorbeeld kooktijden door andere dingen kunt doen. 
– een goede voorbereiding is het halve werk. Gebruik al je hippe en geavanceerde keukenmachines en hulpen. Ze staan er niet voor jan-doedel 😁
– maak een boodschappenlijstje. Zo vergeet je niets.
– maak zoveel mogelijk restjes op. Zo verspil je geen voedsel meer. 
– ga voor koopjes en aanbiedingen in de supermarkt. Omdat je het toch direct gaat bereiden kunnen sommige vers-producten die zijn afgeprijsd erg voordelig worden. Op deze manier kun je bijvoorbeeld zeer voordelig veel verschillende soorten groenten gebruiken in je prep .
– koop de producten liefst op de dag van bereiding in
– gebruik ALLES op. Je maakt nu immers toch al in grotere hoeveelheden. Eventuele restjes en porties kun je afzonderlijk invriezen voor een volgende prep. 

Een reactie op “Meal preppen, de oplossing voor chronisch tijdgebrek / voedselverspilling en ongezonde maaltijden!

  1. Ik gebruik glazen bakjes (met siliconendeksel). Vries in, ontdooi, in de oven (zonder deksel)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *