Het Pioppi dieet…zinvol of de zoveelste hype?

Trends en hypes komen en gaan in de wereld van voeding en gezondheid. We hebben afgelopen jaren heel wat diëten en goeroes zien komen en weer ( meestal met goed gevulde zakken) zien gaan. Wie herinnert zich niet de Weight Watchers, Montignac, South Beach, en “ onze eigen tante Sonja Bakker”? Het feit dat de vrijwel alle diëten weer zijn verdwenen moet genoeg zeggen over het blijvende effect. Want daar wringt uiteindelijk altijd de schoen. Dieten werken niet. Of beter gezegd, ze werken heel even, maar een blijvend resultaat geven ze zelden. 

Anno 2018 is daar HET PIOPPI DIEET. Vernoemd naar een dorpje in Italië. In dit dorpje wonen slechts 300 mensen, maar deze worden wel bestempeld als één van de meest gezonde mensen ter wereld, omdat zij daar gezond leven en stok-oud worden.
Litorale_di_Pioppi

HET DORPJE PIOPPI

Pioppi dus. Dit is een zeer klein en pittoresk dorpje op ongeveer twee uur rijden van Napels. De 300 tellende inwoners van dit dorpje leven gemiddeld 10 jaar langer en daarnaast hebben zij vrijwel nooit last van chronische ziekten / aandoeningen . Naar zeggen is er in het hele dorpje zelfs geen enkele supermarkt te vinden, laat staan een sportschool. Alles wat er gegeten wordt komt meestal uit eigen tuin. Dus heel veel groente en fruit. Daarnaast wordt er veel verse vis gegeten en er staat overal prominent een grote fles extra vierge olijfolie op tafels. De voedselgewoonten lijken dus erg sterk op een mediterraans dieet.
De mensen in Pioppi leven ook heel ontspannen en vrijwel stressvrij. De omgeving is vol met natuur, zeelucht en er is zeer weinig verkeer. Alles wordt te voet afgelegd, waardoor er voldoende dagelijkse beweging is. Alcohol wordt alleen gedronken op speciale gelegenheden.  Eigelijk geen wonder te noemen, dat deze inwoners het veel langer uithouden dan wij in de Westerse landen. De mensen in Pioppi genieten vooral van het leven.

ETEN EN DRINKEN ALS EEN “ PIOPPI-AAN”

Dat genieten, dat hebben wij in de Westerse wereld vertaald naar iets heel anders. We “ genieten” van bewerkt, kunstmatig voedsel, drinken ons een ongeluk aan alcohol, roken er flink op los, en aan beweging hebben we vaak een hekel. We leven in een 24 uurs economie waar niets echt uitgaat of stilstaat. We blijven 24 uur on line, bereikbaar en worden verstoord in belangrijke dingen zoals slaap en beweging. We bewegen ons voort in auto’s ( Dries Roelvink rijdt zichzelf in een taxi een paar meter verderop naar de sportschool….) en we zetten onszelf enorm onder druk. We eten ook teveel, en continu. Er zit geen vast ritme meer in waardoor we de hele dag door eten, ook als we geen behoefte hebben aan voedsel. En WAT we eten is niet gezond. Het is dan ook niet vreemd te noemen dat er in Pioppi nauwelijks tot geen gevallen zijn van diabetes en / of hart en vaatziekten. Zij worden niet bloot gesteld aam kunstmatig en chemisch voedsel, maar aan voedsel uit de natuur.
Het Pioppi dieet is een beetje afgekeken van bijvoorbeeld het South Beach dieet, wat jaren geleden heel populair was. Er wordt gekeken naar een leef en eetstijl in een bepaald land of dorp, waarbij mensen bewezen gezonder zijn. Een ander goed voorbeeld zijn de BLUE ZONES. Het is eigenlijk een beetje appels met peren gaan vergelijken want de verschillen in leef en eetstijl kunnen niet groter zijn. Dit is nu ook het geval met het Pioppi dieet. Het is het andere uiterste.

HOE ZIET HET PIOPPI DIEET ERUIT?

Het dieet ziet er vrijwel hetzelfde uit als een mediterraan dieet. Door een eet en leefpatroon geheel om te gooien, verliezen we overtollig gewicht wat doorwerkt op de algehele gezondheid. Het is wetenschappelijk bewezen dat een mediterraan dieet zeer gunstig is voor de gezondheid. Het vermindert het risico op welvaartsziekten, waardoor de levensverwachting hoger is. Hoe werkt zo’n Pieppi-Dieet?
Het werkt in stappen. De gemiddelde tijdsduur ligt op 21 dagen ( drie weken) Na deze 21 dagen komt het erop aan dat je blijvend de nieuwe ingeslagen weg kunt volgen.
In de eerste week worden alle suikers, brood, pasta’s , rijst en andere zetmelen uit je voeding geschrapt. Uiteraard ook geen snacks, en alcohol wordt afgeraden, of beperkt tot een glas per keer.
In deze week mag je ongelimiteerd verse groente eten, matig vers fruit, een klein handje noten per dag, twee tot drie eetlepels extra vierge olijfolie, en een klein stukje olierijke vis zoals ansjovis en zalm. Mijd ( rood) vlees en eet je vlees, kies dan voor een klein stukje mager vlees zoals kip.
In de 21 dagen moet er iedere dag tenminste 30 minuten bewogen worden, dit kan in de vorm van wandelen en fietsen zijn, maar ook bijvoorbeeld snelwandelen of een andere sportieve activiteit. De inwoners in Pioppi dansen bijvoorbeeld heel veel! Laat de auto staan en doe alles, net als de Pieppi-Aan te voet.
Zuivel mag, maar kies voor biologische ( liefst dynamische) volle kwark en yoghurt. Melk wordt afgeraden.
Zorg iedere nacht voor tenminste zeven slaapuren. Liefst 8 uur.
Verder wordt geadviseerd om iedere dag iets ontspannends te gaan doen. Dit kan bijvoorbeeld even mediteren zijn, een beetje yoga, of iets waar jij erg van ontspant.
Wat mag je in je Pioppi dieet eten en drinken?
– extra vierge olijfolie, liefst niet verhitten
– verse, intacte groente, gestoomd of gekookt of rauw
– 60 + kaas ( biologisch) en volle ( biologische / dynamische) kwark en yoghurt
– verse vette vis
– mager vlees als kip en kalkoen ( niet te vaak)
– roomboter
-verse ongebrande ongezouten noten
– verse eieren
– kruiden & specerijen
– vers ( liefst zacht) fruit als aardbeien, bessen, frambozen
– pure chocolade ( 99%)
– rode wijn ( beperkt tot één glas per dag)
En wat mag niet ?
– gedroogde vruchten als dadels, rozijnen, vijgen, abrikozen
– brood, pasta, rijst
– zetmelen
– ontbijtkoek, crackers, creusli, meuslirepen
– zonnebloem olie
– ( fris) dranken en vruchtensappen
– honing en andere zoetmiddelen met uitzondering van stevia
– alcohol ( behalve rode wijn)
– light producten
Anders gezegd: zowat alles wat wij hier in onze supermarkten kunnen kopen……

NIET VERNIEUWEND

Natuurlijk ben ik positief over zo’n mediterraans dieet. Wat valt daar nu voor slechts over te zeggen? Het is alleen allemaal gesneden koek. We weten dat er landen en dorpen in de wereld zijn waar het leven nog echt is zoals het zo moeten zijn. Maar laten we realistisch zijn, deze “ blue zones” zijn schaars. De wereld draait op de voedselindustrie en andersom. Mediterraan eten is niets nieuws. In landen als Marokko en andere landen rondom de Middellandse zee worden deze eetgewoonten al jaren toegepast. Dus eigenlijk is Pioppi niet zo bijzonder. Elders in Italië wonen ook stok-oude mensen die mediterraans eten. Net als in Marokko, in Turkije, in Portugal, en in Griekenland.

DE POSITIEVE KANT

Natuurlijk is een “ stok achter de deur” zinvol. De consument wil tegenwoordig graag alles voorgekauwd krijgen en een dieet wat voor je is opgesteld kan dan een fijne start zijn naar een verbetering in leef en eetstijl. Het kan een eerste stap in de goede richting zijn. En je leert over gezonde voeding.
Je zult, linksom of rechtsom, altijd voordeel halen uit deze 21 dagen. In het meest gunstigste geval leer je over gezonde voeding en pik je een gezonde leefstijl op. Je zult zeker wat in gewicht kwijt gaan raken. En alle lichaamsfuncties zullen positief worden beïnvloed. Zo kan je bloeddruk dalen, het slechte LDL cholesterol dalen, waardoor de kans op bijvoorbeeld hart en vaatziekten ook kleiner wordt. Alles valt positief uit, als je je aan het mediterrane dieet houdt en je ook strikt houdt aan de nodige beweging en ontspanning.

DE NEGATIEVE KANT

Maar hoe realistisch is dit in een Westerse samenleving vol te houden? We leven hier bijvoorbeeld niet zoals in Pioppi. Daar wordt men niet bloot gesteld aan luchtverontreiniging, niet aan stress en duizenden prikkels van buitenaf, de dagelijkse “ ratrace” om alle ballen in de lucht te houden, en eten zij niets uit een supermarkt. Wij zijn daar in tegen wel aangewezen op een supermarkt of biowinkel. Wij hebben veel ( teveel) te kiezen, de bewoners in Pioppi niet en zijn daar meer dan gelukkig en tevreden mee omdat zij niet beter weten.
Daarnaast is het EEN DIEET. Dit wordt gevolgd en ook gezien als EEN DIEET. Niet als een ommezwaai naar een totaal ander ( en dus realistisch ?) eet en leefpatroon. Dieten worden 99% gevolgd om af te vallen. We willen niet dik zijn. En hopen met een dieet het ei van Columbus te vinden en dan ook graag zo snel mogelijk zonder enige moeite. Ook dit Pioppi-Dieet is geen snelle fix. En de vraag is of men het vol kan houden na de 21 dagen. In Pioppi moet dat geen enkel probleem zijn, maar in Nederland waar we op iedere 100 meter worden blootgesteld aan eten en drinken is dat toch nog maar de vraag. Het vraagt enorm veel discipline en wilskracht, twee sleutelwoorden waarom de meeste diëten niet werken en sneuvelen.
Ik heb de aflevering van DOKTERS VAN MORGEN bekeken en vond het een mooie opsomming. Maar het voegt eigenlijk niets nieuws toe, of enige verbeterde methodes want de methoden zijn gewoon hetzelfde als een mediterraan dieet. We zien in deze uitzending drie mensen die 21 dagen dit Pioppi dieet gaan volgen en vooraf een volledig medisch onderzoek krijgen. Het enige mooie hieraan is dat het toont wat voor invloed gezonde voeding heeft op ons lichaam en daarmee onze gezondheid. Maar het zegt verder niets over het dieet zelf. We zien o.a dat de drie deelnemers voor het dieet vrij “ verkeerd” voedsel consumeerden, weinig tot geen beweging hadden en ook stres ervaren in het leven. Door dit 21 dagen volledig te veranderen geeft uiteraard een weerslag op het resultaat. Dit laten de onderzoeken na de 21 dagen ook duidelijk zien. De drie deelnemers waren kilo’s lichter en zaten beter in hun vel. Een deelnemer stapte af van een jarenlange medicatie en zag er 10 x beter uit. Ook medicatie heeft een grote invloed.
Ik vind deze aflevering daarom goed, dat het wordt uitgelicht, maar het voegt niets toe. Als je bijvoorbeeld zelf zo wijs bent om te bedenken dat bewerkt voedsel ongezond is en vers en intact gezond, dan kun je zelf ook je eigen dieet gaan samenstellen. En dat is dan ook wat ik pretendeer in mijn werk. Geen dieet volgen maar je eigen lichaam en zijn / haar behoeften volgen. Het mooie van deze methode is dat je zelf bepaalt wat je wel en niet ( wilt) eten. En het niet ervaart als een dieet. Je kunt zelf de grenzen stellen. Wat is haalbaar voor jou?
Stel: je hebt een druk gezin met drie kinderen, een full time baan, en een leuk sociaal leven. Hierin kun je veel veranderen, maar het is onrealistisch om te denken dat je als een Poppi-aan kunt leven. Gezond eten kan ook niet Pioppi-aans, Heel veel verse groente, vers ( laag fructose) fruit, verse vette vis, verse biologische ( liefst dynamische) kwark en yoghurt, peulvruchten, noten, zoete aardappelen…..er gaat een wereld voor je open terwijl je niet het gevoel hebt dat je op een “ rantsoen” bent geplaatst. Je vindt vanzelf een comfort in je voedingspatroon die voor jou haalbaar is en die je dan ook gemakkelijk vol kunt houden.
IMG_5425
Of het Pioppi dieet geschikt is voor jou hangt dus van verschillende factoren af en je moet het zeker niet zien als een snelle fix. De ” toegestane” producten zullen je absoluut helpen naar een verbetering van je gezondheid. De vraag die jij jezelf moet stellen is echter in hoeverre het haalbaar is. Heb je het ervoor over? Is het in te voeren in je leven? Wat kan er bijvoorbeeld echt niet worden veranderd? Het heeft tenslotte geen zin als je van 8 17.00 werkt en daarna je gezin en het huishouden nog moet runnen, moet gaan sporten en ook je sociale leven in stand houden. Als het niet rigoreus kan, kun je zoeken naar wat kleinere ingangen die een heleboel al kunnen veranderen en daarmee kunnen verbeteren. Je voeding aanpassen is een eerste stap, maar loop niet op een sneuvelen af als je weet dat het erg lastig gaat worden. . Kleine stapjes maken en je komt er ook.

14 Reacties op “Het Pioppi dieet…zinvol of de zoveelste hype?

  1. Ik heb het programma met veel belangstelling bekeken en het bevestigde mijn ervaring. Doordat ik familie heb in Frankrijk (platte land en eigen moestuin) viel het mij op dat er vroeger (vóór Mc donalds en frites) zelden mensen met overgewicht waren, tegenwoordig is dit anders. Ook bij de familie is de leeftijd hoog op moment van overlijden (95-102jr). Ik probeer steeds hun (oude) levenswijze te volgen maar dit valt niet mee door de overdaad/bewerkte voeding in onze winkels en onze haastige manier van leven. Ook vind ik de smaak van bv tomaten, komkommers etc veel minder. Ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken maar afvallen blijft moeilijk en de verleiding blijft groot! Kortom je moet er zelf veel voor doen!!

  2. Ik heb het programma ook bekeken, vol verwachting. Maar ik was nogal teleurgesteld in de inhoud. Niets nieuws onder de zon inderdaad. Wat ik heel vreemd vond was dat het Pioppi dieet het zoveelste low-carb dieet is, terwijl de lokale Pioppiaanse dames riepen dat ze pasta met bonen, pasta met kikkererwten, pasta met brood aten, plus groenten. Hoe high carb is dat? Hun dieet lijkt erg veel op de whole food plant based dieet, met toevoeging van vis. En dat klinkt mij gezonder dat grote hoeveelheden hoog calorisch eiwit zoals kaas kokosolie etc.

    • Volgens mij werd in de uitzending aangegeven dat de eerste 21 dagen zonder carbs zijn maar dat je deze daarna gewoon (met mate) mag eten. Wij eten over het algemeen meer carb dan groente bij een maaltijd, dat zal je moeten omkeren.

  3. Hoi Monique,

    En wederom een mooi kritisch stuk over voedingshypes. Ik heb net het boek van dr Aseem Malhotra en Donal O’Neill gelezen over het Pioppi dieet gelezen, deze is (uiteraard) alweer een stukje genuanceeerder dan de aflevering van dokters van morgen. Ik denk dat de mensen die jou volgen dit eigenlijk gewoon weten, we volgen je namelijk niet voor niets en waarschijnlijk ook nog een paar andere die serieus met gezond en lekker eten bezig zijn.

    Maar ik denk dat er echt nog een hele grote groep is die het allemaal niet zo goed weten, ik kijk in mijn omgeving, zus die goed bezig denkt te zijn om een 5 ltr doos biologische appel/perensap op het aanrecht te zetten die haar 3 tienerkinderen in een middag opdrinken met de goede bedoeling dat dit veel beter is dan frisdrank. Mijn lieve schoonouders die heel trots vertellen dat ze heel gezond bezig zijn omdat ze in bak-en brood rotzooi met olijfolie bakken omdat roomboter zo slecht voor je is.

    Dus ja ik ben blij met deze hypes om meer mensen bewust te maken van wat gezonde voeding nu echt is en welke valkuilen er zijn! Niets geen crash diëten, calorieën telen en jezelf uithongeren, gezond eten kan zooo lekker zijn.Het boek heb ik inmiddels ook voor mijn zus en schoonouders besteld en geef dat graag als kadootje weg! Ik hoop dat er meer mensen hier wat aan hebben!

    En tuurlijk, in Pioppi zal er weinig stress zijn,het tempo veel lager liggen en is de vertaling als het Pioppi dieet, wat onhandig, maar het oorspronkelijke woord voor dieet komt uit het Grieks en betekent zoveel als lifestyle. Kijk en dan is het alweer veel logischer!

  4. Ik denk dat het goed is nogmaals te benoemen dat sommige dingen zoals roomboter en vette kaas niet altijd slecht zijn , maar dat vooral het en en wat we eten een stapel effect heeft waar je lichaam geen raad mee weet. Ik ben er samen met mijn man aan begonnen en we eten heel lekker en zien het vooral als stok achter de deur daarna hoop ik dat we onze levensstijl kunnen blijven volhouden we zijn zijn gepensioneerd dus hebben alle tijd om lekker te koken en meer te gaan bewegen. Tot voor kort probeerde ik zo min mogelijk vet te gebruiken dus het wel even wennen

  5. Ik ben het eens met je column, maar ook ik merk in mijn omgeving hoe weinig kennis er is over een gezonde leefstijl. Dus zo’n programma kan daar wel aan bijdragen. Maar ik vond het allemaal wat vluchtig. Ik ben nieuwsgierig naar de ‘oude’ leefstijl van de deelnemers en daar zie ik dan te weinig van. Ik heb zelf het voorstadium van diabetes type 2, ik eet al bijna 2 jaar koolhydraatbeperkt, ik sport, maar ik val niet af. In de media wordt nu net gedaan alsof dat mijn eigen schuld is en dat ik met een nieuw dieet van diabetes af kan komen. Dat geloof ik niet. Ik doe mijn best de gevolgen van de ziekte te vertragen.

    Voor mij was het enige nieuwe het stukje over waar het mis kan gaan in je lichaam bij diabetes. En dat werd maar heel even aangestipt.

    Ik heb weinig nieuws gezien, maar ik merk wel dat de gesprekken met mijn partner over voeding en gezondheid wat makkelijker zijn geworden. Hij heeft hoge bloeddruk en te hoog cholesterol. Hij gaat meer vragen stellen en kritischer naar zijn leefstijl kijken. Dat vind ik winst.

    Maar ikzelf ga door met mijn ‘vintage kookstijl’ : koken zoals ik opgevoed ben als kind in de jaren 60. Verse groenten, zonder pakjes en zakjes, zonder fruitsap en frisdrank. Flexitarisch, al voordat het woord was uitgevonden, omdat mijn ouders weinig geld hadden. Met een moderne twist door invloeden van de buitenlandse keukens. Zonder brood, pasta, aardappelen en rijst. Daar voel ik me goed bij, dat hou ik vol, welk dieet er ook hip is.

    • zit je niet te laag in koolhydraten want dat kan de schildkier vertragen en dan val je inderdaad niet af aangezien dat een mogelijk symptoom is van een vertraagde schildklier werking.

  6. Het valt op dat bij ieder dieet geroepen wordt dat men ook moet sporten. Maar denkt men wel eens na dat er heel veel mensen zijn met chronische ziekten die niet eens 100 meter kunnen wandelen en een scootmobiel nodig hebben?

    Juist het sporten heeft veel effect op je afvallen. Doe je dit niet, ga je ook met dit dieet geen kilo’s afvallen in 21 dagen.

    Daarnaast zijn deze 3 personen in Italië op de tv. Je ziet dat ze heerlijk gekleurd zijn van de zon. Hoeveel valt men niet af (aan vocht) als je naar een warm land gaat.

    En dan zie je op een gegeven moment een zoon (kok) van één van de gezonde inwoners. Die buik van deze kok heeft volgens mij ook een omtrek die om de grens zit.

  7. Wie geen brood eet, moet erop letten dat het voedsel wel voldoende jodium bevat. Brood bevat o.a. broodzout, wat veel jodium bevat (duidelijk meer dan Jozo).
    Normaal gesproken bevat het lichaam aardig wat jodium. Als je vanaf een bepaald moment te weinig jodium binnenkrijgt, dan duurt het een hele tijd voordat je daaraan een tekort krijgt. Je schildklier gaat bij een duidelijk tekort langzamer werken, waardoor je stofwisseling langzamer zal gaan. Gevolg: je valt minder snel af of je komt aan. (En je hals wordt dikker.)

    Jodium is te vinden in zeevis. Grotere hoeveelheden jodium zijn te vinden in zeewier, zoals nori, wakame en dulse. Als je zeewier gaat gebruiken, dan moet je erop letten dat je niet teveel jodium binnenkrijgt. Een overmaat aan jodium veroorzaakt namelijk ook problemen met de schildklier.
    Zeekraal bevat geen jodium.

    Ida

  8. Het valt ons op dat er heel veel Indiase ingrediënten worden gebruikt. Je moet wel gewend zijn aan de smaak en textuur van deze producten. Ook zijn de recepten soms best een uitdaging voor de gemiddelde huis-tuin en keukenblok. En dan nog niet te spreken over de tijdsduur van de recepten.

  9. Wat mag ik drinken?
    Van rode wijn houd ik niet, dus mijn drinkmenu is thee en water?
    Of zijn er andere soorten drinken die ik in mijn pioppi-dieet kan opnemen?

  10. Grappig , zo eet en beweeg ik ruim twaalf jaar. Is echt een mind set om te gaan doen en al je keukenkastjes leeg te halen en te vullen met juiste zaken. Mij bevalt deze levensstijl goed. Merk wel dat voedsel en lichaamsgeboeligheid of bewustzijn is toegenomen. Succes

    • Niet iedereen zijn of haar lichaam reageert daar goed op.
      mijn vrouw en ik zijn het een volle week gaan proberen en ons strikt aan de regel gehouden.
      Wij voelen ons er niet beter en slechter door maar kregen wel een moeilijke stoelgang en vielen geen enkele gram af.
      Men mag toch minstens verwachten dat je één kilootje lichter zou wegen.

      Wij gaan nu over op minder vet en grillen het vlees want dan val je wel langzaam aan wel kilootjes af en eet je verder ook gezond. Minder eieren en minder vlees en toch iets van koolhydraten.
      Zo zie je maar dat het niet bij elk mens goed werkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *