Is Slimpie limonadesiroop slimmer geworden?

DSC_0317

In 2014 heb ik een artikel geschreven over de suikervrije limonadesiroop SLIMPIE. In deze periode waren er nog lang niet zoveel andere suikervrije siropen waardoor SLIMPIE de marktleider leek te zijn. We zijn inmiddels vier jaar verder. Hoe gaat het nu met deze suikervrije limonadesiroop? Zijn ze nog steeds marktleider? En is de samenstelling veranderd? Ik kocht een fles SLIMPIE framboos, en zocht het uit. 

Schermafbeelding 2018-10-04 om 02.56.31

GERICHT OP KINDEREN

SLIMPIE was aanvankelijk bedoeld als een “ gezonder” alternatief voor limonadesiropen. Limonadesiropen zijn al jarenlang een zeer goedkope en populaire drank. Het bestaat voornamelijk uit water en suiker. Dit moet worden aangelengd met water om er een drankje van te maken. De reguliere limonadesiropen bevatten extreem veel suiker waardoor limonadesiroop niet onder het kopje “ gezonde drank” kan worden gezet.
Limonadesiropen worden vaak aan kinderen gegeven. SLIMPIE wilde daar op inspringen met een suikervrije variant op limonadesiroop, gezoet met kunstmatige zoetstoffen. De marketing richtte zij op de doelgroep kinderen. De etiketten bevatten een springerige wesp en de etiketten bevatten veel drukke illustraties om een kind’s aandacht te trekken. Later kwamen daar ook grotere marketing projecten bij om de suikervrije limonadesiroop te promoten als een gezond alternatief voor kinderen. Er werden lucratieve deals gemaakt met grote supermarkt ketens die grote limonade-machines in hun filialen zette, en ook de media werd flink door SLIMPIE gesponsord door zich te binden aan tv programma’s als obesitas. Ook sponsorden zij organisaties als KIKA ( stichting tegen kinderkanker) 
DSC_0320

GEEN ASPARTAAM, GEEN KINDERMARKETING

SLIMPIE ondervond echter ook veel problemen door het feit dat zij de zwaar-onder-vuur-liggende aspartaam in hun siropen gebruikten. Daarnaast was de kindermarketing ook een doorn in het oog voor heel veel mensen. De kunstmatige zoetstoffen zouden zeker voor kinderen niet erg gezond zijn. Afgelopen jaren kreeg SLIMPIE het ook lastiger  door concurrentie. Er komen nog steeds nieuwe, suikervrije siropen op de markt die bijvoorbeeld zijn gezoet met steviolglycosiden, of natuurlijk zijn gezoet met vruchtensappen. Voor SLIMPIE werd dit dus de hoogste tijd om hun marktleiderschap vast te houden en veel om te gaan gooien. Eerder al werd de aspartaam uit de siropen verwijderd. En onlangs verdween ook het springerige wespje van de etiketten. SLIMPIE wil zich duidelijk meer gaan richten op een groter publiek en maakt de siropen niet langer “ kinderachtig”.
DSC_0316
DE VERNIEUWDE SAMENSTELLING
In 2014 zag de samenstelling er als volgt uit:
WATER , 4% VRUCHTENSAPPEN UIT CONCENTRAAT , VOEDINGSZUUR ( citroenzuur) , CYCLAMAAT, ASPARTAAM, SACCHARINE, NATRIUMCITRAAT  ( zuurteregelaar) ASCORBINEZUUR ( antioxidant, vitamine C) NATRIUM BENZOAAT, KALIUMSORBAAT, AROMA. KLEURSTOFFEN ( per smaak anders)
Hoe ziet de samenstelling er anno 2018 uit? Ik neem ze puntsgewijs door:
( framboos-smaak)
WATER: hoofdbestanddeel van vrijwel alle ( fris) dranken en siropen
VOEDINGSZUUR: in dit geval gaat het om citroenzuur.  Een zwak organisch zuur, ook wel een natuurlijke zuurteregelaar genoemd. Het zuur wat uit citroenen komt zorgt ervoor dat het product goed en mooi van structuur blijft. Niet biologisch, anders stond dit er wel bij vermeld.
2% VRUCHTENSAP UIT CONCENTRAAT ( waarvan 1% framboossap, 1% appelsap) : geconcentreerd wil zeggen dat er eigenlijk niet van “ fruit “ gesproken mag worden Concentraten zijn veelal de suikers ( fructose) uit fruit. In deze siroop is het minimaal gebruikt,maar wel wettelijk op 2% aangehouden. Hierdoor mogen ze “ vruchtensap uit concentraat” claimen. En mag deze siroop “ framboos smaak” heten. De werkelijkheid is dus dat het gaat om 1% suikers uit frambozen. 
AROMA; tja…..vis maar eens uit om welk aroma dit gaat. Fabrikanten zijn niet verplicht om hun “ aroma-geheim” prijs te geven waardoor heel veel onder deze naam verscholen mag blijven. Zo kunnen aroma’s bestaan uit suikers, smaakversterkers en hulpstoffen. Meer lezen over aroma’s ? KLIK HIER. 
VLIERBESSEN CONCENTRAAT: hetzelfde verhaal als bij de vruchtenconcentraat.
KUNSTMATIGE ZOETSTOF CYCLAMAATNaast aspartaam meest omtreden kunstmatige zoetstof.   Het is een volledig synthetisch molecuul. Het betreft een calciumzout van cyclaamzuur. Cyclamaat kan in het lichaam worden opgenomen, maar niet worden omgezet. Bij te hoge concentraties geeft het een zeer bittere smaak. Een deel van het cyclamaat wordt door de bacterieën in de darm omgezet tot cyclohexylamine. Hoeveel, dat verschilt sterk van persoon tot persoon. Deze stof wordt grotendeels opgenomen en onveranderd uitgescheiden, een zeer klein deel wordt omgezet in de lever. Cyclamaat is al eens eerder verboden, omdat uit onderzoek bleek dat cyclohexylamine een rol speelt in verschillende vormen van blaaskanker. Toen later de experimenten onjuist leken, werd cyclamaat weer toegestaan. Cyclamaat wordt ook vooral afgeraden bij kinderen. Dit komt omdat cyclamaat bijna niet door kinderen kan worden omgezet/uitgescheiden. Omdat hier nog veel meer onderzoek voor nodig is, wordt afgeraden om cyclamaat aan kinderen te geven. Het is dus best opmerkelijk te noemen dat juist cyclamaat veel terug te vinden is in limonadesiropen gericht op kinderen ( Slimpie) De vastgestelde ADH is 7 mg per kilo lichaamsgewicht.
ACESULFAAM -K: Een synthetische zoetstof waar best nog vrij weinig over bekend is. Het is 200 maal sterker dan gewone suiker en wordt niet opgenomen door het lichaam. De letter ” K” achter de naam staat voor kalium. Het wordt ook wel omschreven als een organisch zout. Eigenlijk kun je het dus ook een zoete vorm van kaliumzout noemen. Acesulfaam-K levert al snel een bittere smaak op als er teveel van wordt gebruikt. Op internet kom je erg veel zeer negatieve geluiden tegen over deze vrij onbekende kunstmatige zoeter. Het wordt vaak in één adem genoemd met aspartaam. De ADH is vastgesteld op 9 mg per kilo lichaamsgewicht per dag. Het is bijzonder opmerkelijk te noemen dat deze zoetstof wel is toegestaan en dus als ” veilig” wordt gezien, maar er zeer weinig echt onderzoek aan vooraf is gegaan. Hierdoor blijft deze kunstmatige zoetstof vrij vaag. KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE
SUCRALOSE: Sucralose wordt ook wel gezien als ” het onbekende broertje van aspartaam”. Vele bronnen beweren zelfs dat deze zoetstof zelfs nog schadelijker is dan aspartaam. Sucralose wordt gemaakt door drie OH-groepen aan een suikermolecuul ( sacharose) te vervangen door drie chlooratomen ( klinkt voor mij persoonlijk al creepy genoeg) Hierdoor is sucralose de enige laag calorische zoetstof die van suiker wordt gemaakt. Het heeft ook precies dezelfde smaak als suiker. In tegenstelling tot gewone suiker wordt sucralose niet afgebroken door ons lichaam . Sucralose komt meest voor in snoep en bijvoorbeeld ook ” gezonde” producten als muesli en zuivel. Sucalose wordt ook erg vaak vermengd met andere zoetstoffen om een smaak te versterken. De aanvaardbare dagelijkse inname is vastgesteld op 15 mg per kilo lichaamsgewicht per dag.
CONSERVEERMIDDEL E231: synthetisch conserveermiddel ( feynlfenol) , het betreft een wit poeder gebruikt om de groei van Penicillium schimmels op citrusvruchten, appels en peren tegen te gaan. Onoplosbaar in water. Het dringt langzaam door de schil heen en kan in het vruchtvlees aanwezig zijn.
CONSERVEERMIDDEL E331: natriumnitraat.
KLEURSTOF E150 d : karamel kleurstof, gemaakt van sulfiet-ammoniakkaramel. Hierdoor krijgt cola en bijvoorbeeld donkere bieren hun donkere kleur. De European Food Safety Authority adviseerde in 2011 om bij de productie van E150d de hoeveelheid bijstoffen te verlagen tot het laagste niveau dat technologisch mogelijk is om de kans op eventueel kankergevaar te verlagen, in afwachting van de resultaten van nader onderzoek. Ook het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid bevestigde midden 2014 de mogelijke gezondheidsgevaren van deze kleurstof.

DSC_0322

WAT IS ER VERANDERD?

Zoals je ziet is de aspartaam en sacharine verdwenen, maar zijn er gewoon twee andere kunstmatige zoetstoffen voor in de plek gekomen. Twee kunstmatige zoetstoffen die minder onder vuur liggen. Hierdoor wil SLIMPIE de nadelige effecten van het imago van aspartaam omzeilen. Terwijl we hier eigenlijk een “ water-dragen-naar-de-zee” verhaal zien. Wat ook is bijgesteld zijn de hoeveelheden concentraten. Dit was gemiddeld 4% en dit ligt nu op zo’n 2%. De vermindering van smaak is waarschijnlijk bijgesteld in het aroma. En de kleur…..daar maak ik mij persoonlijk meer zorgen over dan de kunstmatige zoetstoffen in deze siroop. De gebruikte kleurstof is al een aantal jaar een zeer heet hangijzer en daarom is het des te verassender dat SLIMPIE hiervoor heeft gekozen.
Ook zijn er andere conserveermiddelen gebruikt.
DSC_0324
SMAAKTEST
De geur is nog steeds hetzelfde: vreselijk sterk, chemisch en zeer zoet. De kleur is dieprood, wat behoorlijk wat van de gebruikte kleurstof E 150 d en aroma’s  betekent. Immers, andere kleurende ingrediënten vinden we niet in de samenstelling. 
De smaak na aanlenging is mier en mierzoet. Ik vond het als zoetekauw zelfs te zoet. Geen bij of nasmaak. 
 

GEEN KINDERDRANK MEER

De meest opvallendste verandering is natuurlijk de afschaffing van de kindermarketing. De nieuwe etiketten ogen rustiger, en “ volwassener” om deze doelgroep ook aan te trekken. Dit is zeer “ slim” doordacht van SLIMPIE, omdat de concurrentie steeds moordender wordt. Ouders willen het beste voor hun kind, geen mooie poppetjes en kinderlijke verhaaltjes op een etiket. Door de doelgroep te verplaatsen naar volwassen consumenten hopen zij waarschijnlijk twee vliegen in één klap te kunnen slaan. Ouders kopen het, en drinken het terwijl zij hun kinderen ook deze siroop geven. 

DSC_0325

GEZOND?

Siropen zijn niet gezond. Ook suikervrije niet. Wel kunnen siropen tegenwoordig “ zo gezond mogelijk” worden samengesteld. Ze blijven dan meestal vrij van suikers, kunstmatige zoetstoffen, conserveermiddelen en kleur / geur en smaakstoffen. Deze varianten zijn de meest beste keuzes. Ik persoonlijk vind SLIMPIE nog altijd geen slim drankje. Dat vond ik in 2014 niet en nu nog steeds niet. Vooral de kleurstoffen vind ik een no-go. Voor SLIMPIE nog heel veel om te verbeteren…..
MEER LEZEN?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *