Sauzen…waarom we het ten onrechte voor lief nemen…

Alles wat we in een supermarkt kunnen kopen, moet tenminste 100% voedselveilig zijn. Dat is wettelijk bepaald en er gelden zeer strenge regels voor. Wat logisch is, omdat het gaat over ons welzijn en onze gezondheid.

Des te gekker is het, dat we gruwelijk veel producten kunnen kopen, die mogelijk nog meer gevaren op kan leveren voor ons welzijn en onze gezondheid. Ik heb het over producten die bijvoorbeeld een gezond imago hebben, maar in werkelijkheid barsten van de suiker, transvetten en zout. Ik heb het niet over “ een beetje”. Ik heb het over zorgwekkend grote hoeveelheden in één product.
Ook producten waarvan de gemiddelde consument weet dat het “ niet heel erg gezond” is, worden onderschat in hun bizarre hoeveelheden. Daar kunnen we de consument ZELF niet voor aansprakelijk stellen. Wij gaan uit van het goede. Wij vertrouwen op de gegeven informatie op producten / verpakkingen, en wat er in de ( social) media wordt rond geslingerd. Een bewuste consument zal ingrediënten en voedingswaarden lezen, maar de gemiddelde consument doet dit niet. Die gaan af op claims, kreten op verpakkingen en wat reclame hen vertelt. Daarom is de reclamewereld waarschijnlijk veel belangrijker voor de voedsel en levensmiddelen industrie dan de voedingsmiddelen ZELF. Ons uitdagen en prikkelen om iets te kopen is belangrijker geworden dan ons welzijn en onze gezondheid, zoveel is duidelijk.

ALLES IS GEZOND, NIETS IS SLECHT? 🙄

Als we door een supermarkt heen wandelen, lijkt NIETS ongezond. Verpakkingen schreeuwen ons toe veel gezonde eigenschappen in huis te hebben. We kunnen alles krijgen. Extra vezels, geen toegevoegde suiker, lactosevrij, glutenvrij, 100% natuurlijk, veganistisch…..Geen enkel product lijkt nog onze gezondheid te kunnen schaden. Van snoep tot saus, alles mogen we nu eten, omdat het gezond is.
Het heeft onze gedachtengangen veranderd. We zijn in al die sprookjes gaan geloven, waardoor we meer kopen en meer zijn gaan consumeren. De omzet  van supermarkten in 2019 steeg met maar liefst veertig miljard. In 2020 wordt verwacht dat dit alleen nog maar meer zal gaan stijgen. We kopen, kopen, kopen, en kopen, dat is duidelijk. Maar we eten en drinken dit natuurlijk ook allemaal op. Dit heeft geresulteerd tot een over-consumptie. Met alle gevolgen van dien, omdat zo’n 90% van wat we in supermarkten kunnen kopen niet gezond is. Al denken we van wel. En daar schuilt volgens mij het grootste gevaar.
Neem nu zoiets als SAUZEN. Als ik jou nu vraag “ vind je sauzen lekker?” Zul je vast “ JA! “ roepen. Als ik je vraag “ hoe gezond zijn sauzen denk je? “ dan zal jij, als aangenomen bewuste consument ( ik heb zeeeeeeer bewuste fans / volgers / lezers , ik heb ze inmiddels veel geleerd!  😂 ) vast iets zeggen in de trant van “ niet erg gezond, maar als je maar weinig eet…”
We vergoelijken en bagatelliseren, we verantwoorden onszelf en proberen ons gedrag ( meestal voor onszelf)  goed te praten. Gesteund door alle gezonde claims, alle smeerzooi in reclames, alle meuk op social media. We willen het erg graag geloven, om zo ons eetgedrag te verantwoorden en dat stemmetje ergens achterin het hoofd te negeren. Want: het is lekker. Het is feest. Het “ moet voor een keertje kunnen” Het is puur genieten. Dat klopt allemaal vast, maar met deze stellingen houden we de enorme junk-voedsel-productie in stand.

SAUZEN MEEST ONDERSCHAT

Er zijn van die typische producten die we met zijn allen, of we nu bewust of onbewust zijn, zeer onderschatten. Producten waarvan we in onze achterhoofd weten, dat het niet zo gezond is als verse groente, maar we er totaal geen kwaad in zien. Een sausje op patat, wat kan dat nu kwaad? En ach….we eten het niet iedere dag…..Terwijl juist DAT eetgedrag vreselijk wordt onderschat. We eten meer saus dan we denken. Niet alleen rechtstreeks , maar ook via diverse andere voedingsmiddelen waarin saus is verwerkt.
Saus is niet gezond. Dat weten de meeste consumenten. Maar HOE ONGEZOND? Dat blijft vaag. En iets, wat we stiekem liever niet willen weten. We willen genieten van klodders mayonaise, ketchup, joppiesaus, pindasaus enzovoort. We zeggen tegen onszelf dat we er niet veel van eten. Maar weet jij hoeveel jij WERKELIJK eet ?
Laat ik eens iets uitlichten. Deze fles Belgische mayonaise bevat per 50 gram ( wat gelijk is aan een portie ) 41,5 gram vet, waarvan 3,1 verzadigd. En het bevat 0,4 gram suiker en maar liefst 5 gram zout! We eten eigenlijk nooit minder dan zo’n portie, wel meer. Maar laten we het voor deze uitlichting houden op die 50 gram.
Hier zie je in beeld, hoeveel dit is. In beeldvorming kun je beter een inschatting maken, hoeveel je ECHT eet. Uitgaand van een gezond eetpatroon moeten we minimaal 20%  en maximaal 40% van onze energiebehoeften halen uit vetten. Dat komt neer op gemiddeld 100 gram vet per dag voor een vrouw, en 80 gram vet per dag voor een man. Hieruit moet je niet meer dan 10% uit verzadigd vet laten bestaan. Dat komt neer op zo’n 20-22 gram verzadigd vet per dag voor een vrouw, en zo’n 28 gram verzadigd vet voor een man.
Betreft zout : het is algemeen bekend, dat de maximale grens ligt op 6 gram per dag. ( KLIK HIER  voor meer informatie )
Koppelen we dit alles terug naar de 50 gram mayonaise, dan zien we dat je nog maar 1 zielige gram zout speling overhoudt voor de rest van je voeding in een dag. En hou je nog maar ( vrouw ) zo’n 59 gram speling over aan vetten, waarvan maar 16 gram verzadigd. Zo’n onschuldig klein lijkend portie saus neemt dus een gigantisch hap uit je ADH.

ONBEWUST VEEL SAUS BINNEN

We denken zuinig en matig saus te consumeren. Als we het uit directe bronnen halen, zoals de vele flessen / tubes en potten saus, voelen we een bepaalde rem. We weten dat het niet gezond is wat het brein een waarschuwing-signaal geeft, en ons kan behoeden om teveel te eten. Alhoewel we in de meeste gevallen toch altijd meer nemen dan de bedoeling is, behoudt het ons om niet de hele fles leeg te spuiten. Dit wordt lastiger, als je voeding eet waarin sauzen zijn verwerkt. En dat komt meer voor dan je denkt. Groenteconserven, soepen, pasta’s, zuivel ( zoete sausjes ) kant en klaar…..ongemerkt eten we meer saus dan we denken.

GOEDKOOP EN TOEGANKELIJK

Sauzen zijn daarnaast spot-goedkoop. Een gemiddelde megapot mayonaise kost nog geen euro . Hierdoor worden sauzen meer toegankelijker voor de consument. Ook die met een smalle beurs. Meer toegankelijkheid = meer aankoop = meer consumptie. We weten allemaal dat sauzen die in huis zijn, ook op “ moeten”. Ongemerkt kunnen we daardoor ook veel méér consumeren dan we denken. Even een lepeltje mayonaise door de lunch-salade, een klodder op gekookte aardappelen…..we hebben het soms echt niet eens in de gaten. We hebben afgelopen jaren veel meer eetmomenten op een dag gekregen. De traditionele ontbijt / lunch / diner routine gebruiken we al lang niet meer. We eten en snaaien de hele dag door. Ook sauzen kunnen daarin een behoorlijke schadepost veroorzaken aan onze gezondheid.
SCHADEPOST? ….😟
Druk je je niet een beetje te overdreven uit Monique?
NEE.  
Sauzen zijn geen lieverdjes. Ze bevatten EXTREEM veel vet, suiker en zout. De meeste sauzen bestaan hieruit, wat verder wordt aangedikt / aangelengd met water en talloze verdikkingsmiddelen en conserveermiddelen. Ook worden er gigantisch veel kleur / geur en smaakstoffen aan toegevoegd. En ja, jullie hebben helemaal gelijk, als jullie mij een fikse uitbrander geven door te zeggen “ maar saus eet je toch nooit in grote hoeveelheden! “ Als dat echt zo was, zouden sauzen inderdaad niet zo schadelijk zijn voor de gezondheid. Maar daar wringt nou juist de schoen. We hebben geen smalle porties ( want 50 gram is al heel erg veel, zie mijn uitlichting hierboven ) en als we heel erg eerlijk zijn tegen onszelf weten we heel goed dat we geen porties tot op de gram afwegen. En we ons eigenlijk voor de gek houden, door ervan uit te gaan dat de porties die we werkelijk eten door de beugel kunnen. Zelfs de grootste schreeuwers die roepen dat ze echt netjes en matig binnen de lijntjes blijven,. Hebben geen flauw idee van de werkelijke hoeveelheden. Tenzij je daadwerkelijk alles op een weegschaal afweegt, maar doe jij dat? 🥺 Ik denk het niet.
De grootste fout die we maken is de inschatting van de hoeveelheden die we rechtstreeks uit de fles over ons voedsel spuiten. Dat is meer dan je denkt, geloof mij.
Nog een inzichtelijk plaatje schetsen met curry ketchup. Curry valt onder de zogenoemde RODE SAUZEN. Deze hebben, krankzinnig genoeg, anno 2020 nog steeds het imago van een meest gezonde saus. De meeste fabrikanten berekenen porties ( curry) ketchup op 15 gram, wat neerkomt op een eetlepel.  Waarom 15 gram? Omdat tomaten of curry ketchup beter SUIKER KETCHUP genoemd kan worden.
Hier zie je in beeldvorm hoeveel een portie is. Dat is niet veel nee. Ik durf te wedden dat jouw “ kneepjes” uit de fles wat meer bevat dan deze eetlepel. Deze eetlepel bevat VIER GRAM SUIKER. Ja. Een suikerklontje op een eetlepel. Get the picture? 🤯 Ik hoop dat het kwartje bij jou is gevallen, zodat je echt besef hebt van wat je ECHT gebruikt aan sauzen. En wat dat voor gevolgen kan hebben op onze gezondheid, zeker op langere termijn.

MAAK ZELF SAUS

Hoe mooi en rooskleurig fabrikanten het ook brengen, trap er alsjeblieft NIET in. Saus blijft saus. Moddervet, vol met suiker en zout. Maar ik ben ook geen zure citroen met het belerende vingertje. Ik besef ook heel goed dat saus lekker is een dat we dit helemaal niet willen missen. Daarom bedacht ik afgelopen jaren heel erg veel lekkere alternatieven die een stuk beter zijn voor onze gezondheid. Zelf maken = de complete regie houden. Wil je geïnspireerd raken? KLIK HIER
Of maak deze variant op de sweet onion saus eens:
Snij twee grote uien in stukken, kook in ruim water zacht, en giet af. Vang het water op. Gooi de uien samen met vier eetlepels kerriepoeder, een eetlepel fenegriek, een snufje cayennepeper, twee eetlepels greensweet-stevia sweet Xtrta en een theelepel komijnpoeder in een blender, samen met ongeveer 50 ml kookvocht en een afgestreken eetlepel Johannes broodpitmeel. Laat draaien tot een heerlijke saus. Zo simpel is het. En lekker! 😁

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *