Walnoten….de gezondste noten op aarde!

IMG_0655

Walnoten worden als de allergezondste noten ter wereld verklaard. Ze zitten niet bommetje, maar granaatbommetje vol met voedingsstoffen die nuttig zijn voor de mens. Je kunt ze nog in hun notendop kopen, maar ook gepeld. Walnoten zijn zo uitsproken van smaak dat ze in ieder gerecht wel tot zijn recht komen. Daarom zijn ze ook veel gebruikt in baksels. Wat zijn nu eigenlijk walnoten en wat voor goeds zit er allemaal in? Wat kunnen we ermee?

WAT ZIJN WALNOTEN? 

De walnoot is een vrucht van de walnootboom, ook wel okkernoot genoemd. De Latijnse benaming is Juglans regia. Botanisch gezien vallen walnoten onder steenvruchten. De pit is de noot, die eetbaar is. Walnoten worden geïmporteerd uit Europa, voornamelijk uit Frankrijk, en Italië. Maar ze komen ook veel uit de Verenigde Staten. De walnootboom kan tot 30 meter hoog worden. Het geeft donkergroene, ovale bladeren, en de bomen kunnen wel meer dan 400 jaar oud worden. De vrucht heeft een groene bast. Wanneer de noot rijp disbarst deze bast open en komt de dop tevoorschijn. De harde schaal van de walnoot bestaat uit twee delen en de noot zelf is opgebouwd uit vier delen. De rijpe noten worden overigens nooit uit de bomen geplukt, maar los geschud. Na het oogsten worden de noten gedroogd, dit om de houdbaarheid te verhogen. Circa 40% van de walnoten wordt in de dop verkocht. De rest wordt machinaal gepeld. Er zit opmerkelijk veel smaakverschil in de walnoten afkomstig uit Europa of de VS. De walnoten uit de VS hebben een zachte, milde smaak t.o.v de Europese walnoten. 

IMG_0726

GEZONDE BOMMEN IN EEN DOP

Walnoten worden terecht beschouwd als één van de gezondste voedingsmiddelen ter wereld. Ze hebben namelijk nogal wat in hun dop. Omega 3-vetten, vezels, vele vitaminen en mineralen, antioxidanten, eiwitten, plantensterolen, melatonine,….het lijstje is lang. In vergelijking met andere noten hebben walnoten de meeste antioxidanten., een belangrijk goedje wat onze cellen beschermt tegen vrije radicalen. Dankzij de vele vezels zijn walnoten ok ontzettend gezond voor de stoelgang en de darmwerking. Walnoten bevatten, net als andere noten aanzienlijk wat vet. Dit betreft het gezonde vet. Er wordt veel onrust gezaaid over het verhogen van het cholesterol. Walnoten verhogen het cholesterol, is dat nou positief?

Hoewel cholesterol meteen een negatief beeld oproept, is dit stofje toch noodzakelijk voor onze celmembramen, hormonen en gal. Voornamelijk HDL en LDL zijn twee soorten cholesterol die een belangrijke rol in ons lichaam spelen. De goede soort (HDL) zorgt ervoor dat de slechte soort (LDL) uit ons bloed gezuiverd wordt.

De grootste risicofactor om een te hoog cholesterol van de slechte soort (LD) te krijgen is door te veel;verzadigde vetten te eten. Het is dus van belang om juist deze vetten omlaag te brengen. De beste manier om dit te doen is om voldoende onverzadigde vetten binnen te krijgen, met name omega-3 vetten, zoals in veel noten zitten Walnoten bevatten het omega-3 vetzuur ALA. Walnoten zorgen ervoor dat het goede cholesterol (HDL) in ons lichaam wordt verhoogd en het slechte cholesterol (LDL) wordt verlaagd. Walnoten zijn dus goed voor ons cholesterol in positieve zin! Walnoten hebben een gunstige invloed op het elastisch houden van de aderen. Het is meerdere malen wetenschappelijk aangetoond, dat walnoten de conditie verbeteren van de endotheecellenvan de binnenkant van de bloedcellen, dit houdt ook o.a dus het cholesterol-gehalte laag. Walnoten hebben bovendien een gunstig effect op mensen met een zwakke lever of mensen met diverse darmproblemen.

IMG_0656

HOEVEEL WALNOTEN PER DAG?

Alhoewel de Belgische gezondheidsraad in strijd gaat met de ADH walnoten die de Nederlandse gezondheidsraad adviseert, wordt er vaak gesproken van “ een handje noten per dag”. Hoeveel is dit? Zo’n 25-30 gram zegt het Voedingscentrum. Waarom adviseert de Belgische gezondheidsraad veel minder te eten? Dat ligt aan het vetgehalte. Zij zijn van mening dat teveel noten juist averecht kunnen uitwerken, en overgewicht kunnen veroorzaken. Zolang je het op een handje walnoten ( dat zijn ongeveer 8 walnoten) houdt en daarbij rekening houdt met de rest van je dagelijkse innames, geeft het juist gezonde voordelen. 

WAAR KUN JE ZE KOPEN, HOE BEWAAR JE ZE?

Zoals eerder geschreven kun je walnoten zowel in de dop als gepeld kopen. In de dop worden ze rond de kerstperiode veel gekocht om onder de kerstboom te leggen. Je hebt een notenkraker nodig om de doppen te openen. Je kunt ze kopen in supermarkten, biowinkels ( biologisch) en gepeld, gezouten en gemixt. met andere noten. Koop je gepelde, let dan goed op het uiterlijk van de schil. Deze moet er mooi bruin uitzien. Controleer op schimmels, en geur. Ruiken ze muf? Laat ze dan liggen. Alhoewel walnoten vrij veel vet bevatten ( 68% ) zou je snel denken dat ze ook lang houdbaar zijn, maar dat is juist het tegenovergestelde. Bewaar ze daarom in een goed afsluitbare box, en liefst luchtdicht. Consumeer ze zo snel mogelijk. 

Walnoten zijn erg veelzijdig. In salades, fijn gehakt over toetjes en desserts, in baksels, bij vele gerechten, in een wokschotel….ze kunnen altijd en overal. 

IMG_0657

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *