Alles over de kiwi!!!!! Waarom twee kiwi’s met schil per dag een gezond idee is!

IMG_4295

We zijn hem zo “ gewoontjes” gaan vinden: de kiwi. Toch is dit een heel bijzondere vrucht. En weten we lang niet alles over de gezondheidseffecten. Want die zijn bijna niet meer te tellen. Wist jij bijvoorbeeld, dat je de schil gewoon kunt eten, en dit zelfs een heel gezond idee is? Leer de kiwi ECHT kennen en eet hem voortaan met andere ogen! 😉 

IMG_4292

WAT ZIJN KIWI’S?

We weten allemaal, hoe een kiwi eruit ziet en dat er twee soorten zijn: de groene kiwi, en de Zespri ( gele) kiwi. Daarover later meer. Veel mensen weten ook dat de kiwi uit Niew Zeeland komt. De kiwi komt inderdaad o.a uit Nieuw Zeeland, maar ook uit Italië, De oorsprong ligt echter in …China! Officieel heet de kiwi “ Chinese kruisbes”. Kiwi’s worden voornamelijk in Nieuw Zeeland gekweekt. Ze lijken op de Nieuw Zeelandse vogel de kiwi, Amerikanen zijn de vrucht daarom kiwi gaan noemen en deze naam is inmiddels volledig geaccepteerd in de gehele wereld.
Kiwi’s zijn kenmerkend door hun wat harige velletje, het mooi groene vruchtvlees en de fraaie zaadlijst in het midden. Ze worden onrijp verkocht om bij de consument enkele dagen verder te rijpen in de fruitschaal. Zodra een kiwi zacht is geworden zijn ze eetrijp. Je kunt onrijpe kiwi’s zelfs zo’n drie weken in de koelkast bewaren. Kiwi’s smaken heerlijk zoet. Ze bevatten per 100 gram gemiddeld 7 gram fruitsuikers wat relatief laag is t.o.v andere exotische vruchten. Dit is prettiger voor de bloedsuikerspiegel, maar diabetes moeten de kiwi ook met mate eten. De zespri green, zoals de groene kiwi wordt gelabeld, zijn het gehele jaar door verkrijgbaar. Zespri beschikt over kiwiplantages op het noordelijk en zuidelijk halfrond. Van Mei tot November komen “ onze” kiwi’s uit Nieuw Zeeland, van December tot Mei uit Italië, Frankrijk en Griekenland. Een andere benaming voor de Zespri Green is HAYWARD.
IMG_4290

GELE ZESPRI

Sinds 2000 vinden we “ de gouden kiwi” in de Nederlandse supermarkten. Deze “ zespri Gold” is door veredeling tot stand gekomen. Qua gezonde eigenschappen is deze Gold variant ietsje gezonder dan de groene. Zespri kiwi’s zijn iets zoeter van smaak dan de groene, en hebben een wat gladder velletje. De Zespri’s komen van Mei tot Oktober uit Niet Zeeland, en van November tot Januari uit Frankrijk en Italië. Zespri’s hebben een vijg-achtige vorm.
IMG_4291

DE BIJZONDERE GEZONDE VOORDELEN VAN DE KIWI

We weten, dat kiwi’s  echte vitamine C bommen zijn. Dit wordt erg vaak aangesneden in vele artikelen op internet. Maar de kiwi heeft veel  méér bijzondere gezonde voordelen. Ik ga deze uitlichten.,
PEPTIDE KISSPER
Kiwi’s bevatten de peptide kissper. Deze peptide beschermt tegen ontstekingen.
VITAMINE C
Wanner je bij het opstaan twee kiwi’s leeg lepelt, heb je je ADH aan vitamine C al binnen geharkt. Dit is uitzonderlijk voor een vrucht. Onderzoek heeft tevens uitgewezen dat deze grote hoeveelheden in de kiwi een gunstige uitwerking kunnen bieden bij ademhalingsproblemen. In combinatie met citrusvruchten wordt dit effect nog krachtiger.
LUTËINE EN ZEAXANTHINE
Deze twee houden ons zicht scherp, geven onze ogen een boost en zegt voor algemene oog-gezondheid.Het zijn kleurstoffen die vallen onder de carotenen. Deze stoffen werken in de ogen als antioxidanten, waardoor deze beschermd worden tegen de schadelijke invloeden van onder andere de UV-straling van de zon
ACTINIDINE
Deze stof zit in het vruchtvlees van de kiwi en verbetert onze spijsvertering aanzienlijk. Mensen met spijsverteringsproblemen doe  er goed aan om iedere dag twee kiwi’s te eten.
KALIUM
Kiwi’s zijn extreem rijk aan kalium. Hierdoor dragen kiwi’s bij aan de instandhouding van een juiste bloeddruk. Kalium is niet het enige bloeddrukverlagende mineraal in kiwi, want er zit ook magnesium in. Magnesium kan de aderen verwijden, waardoor de bloeddruk ook naar beneden kan gaan.
RIJK AAN ANTIOXIDANTEN
Terwijl we denken dat de sinaasappel vol zit met vitamine C en antioxidanten, blijkt uit onderzoek, dat de kiwi het wint van de sinaasappel betreft vitamine C en antioxidanten. Antioxidanten kunnen het verouderingsproces vertragen.

OVERIGE VOEDINGSWAARDEN

Schermafbeelding 2018-07-08 om 02.59.15
( bron: wikipedia)

IMG_4294

EET DE KIWI MET HUID EN HAAR OP!

Bijna niemand weet, dat je de schil van de kiwi ook gewoon kunt eten. Sterker nog, deze schil bevat ontzettend veel vezels. Dit heeft een uitmuntend gunstige werking op de stoelgang maar geeft ons ook een verzadigd gevoel. In dat opzicht is de kiwi een perfecte vrucht om te consumeren ( met schil)  als ondersteuning tijdens het afvallen. 
Het lijkt een beetje gek, zo’n harig schilletje opeten. Maar na twee keren eten is dit al gewoon. Ik snij enkel de harde “ kontjes” aan de uiteinden af. De rest van de kiwi gaat volledig op. Vind je de groene zespri wat te harig? Kies dan voor de zespri GOLD, deze heeft een glad velletje. Kiwi’s met schil eten heeft een gunstig effect op de bloedsuikerspiegel dankzij de vezels. Eet je dus het hele pakketje samen, dan blijft de bloedsuikerspiegel vele keren meer stabiel. Als je veel last hebt van schommelingen, dan is het zeker aan te raden kiwi’s met schil te eten. Eet je kiwi’s met schil, kies dan het liefst voor ( onbespoten) biologische kiwi’s. 
Schermafbeelding 2018-07-08 om 02.29.54
 
Naast de groene en de gele Zespri vinden we soms in de supermarkt ook biologische groene kiwi’s, de “ organic” kiwi. In de biowinkel vind je uiteraard ook onbespoten kiwi’s. Kiwi’s worden gelukkig niet erg heftig bespoten met pesticiden. Ze vallen onder het rijtje van de “ clean” soorten fruit Dit lijstje geeft de 15 minst bespoten fruitsoorten weer, en de kiwi staat in dit rijtje op de zevende plek. Ook vallen ze onder de normen van de wet en regelgevingen. 
Schermafbeelding 2018-07-08 om 03.06.52
IMG_4293

HOE BEWAAR JE KIWI’S?

Koop je onrijpe kiwi’s, bewaar ze dan in de groentelade van de koelkast. Daar hou je ze gemiddeld tot zo’n drie weken goed. Zorg ervoor, dat je ze gescheiden houdt van andere vruchten. Veel vruchten ( bijvoorbeeld perziken, bananen, appels) produceren veel ethyleen. Dit is een stofje dat de rijping versnelt. Kiwi’s zijn daar behoorlijk gevoelig voor en kunnen hierdoor sneller bederven.
Wil je juist het rijpingsproces versnellen, kun je de kiwi’s in een papieren zak doen samen met bananen, appels of peren, en deze bewaren op de fruitschaal uit het zonlicht.
Schermafbeelding 2018-07-08 om 03.15.18
( bron: Voedingscentrum)

HOE EET JE EEN KIWI?

Tja….veel mensen schijnen het een hele kunst te vinden om een kiwi te eten. Ik heb er geen moeite mee omdat ik alleen de uiteinden eraf snij en de rest zo in plakjes of stukjes kan snijden. Ik ben in nog geen 60 seconden klaar. Er zijn inmiddels talloze filmpjes op you Tube vindbaar, die uitleg geeft hoe een kiwi zo snel mogelijk te ontdoen van zijn schil. Deze methode werkt in mijn opinie het snelst:
IMG_4323
1) Snij de kiwi in de lengte door midden, snij aan één onderkant een klein stukje af.
IMG_4324
2) Pak een glas. Pak een helft van de kiwi in je rechterhand en huid het glas met je linkerhand vast.
3) Zet de helft verticaal op het glas, precies daar waar de schil overgaat in vruchtvlees.
IMG_4326
4) Druk de kiwi helft naar beneden. Je “ jast” de kiwi direct uit zijn velletje. 
Je kunt de kiwi ook uit lepelen. Snij de kiwi door midden en lepel hem tot het velletje uit.
IMG_4296 IMG_4297

Wat kun je ermee?

Tja, wat NIET? Omdat de kiwi in zijn geheel eetbaar is, kun je hem veelzijdig gebruiken. Als tussendoortje, door een smoothie ( snij ook hier de schil niet weg`!!!!!!!) in blokjes gesneden door een salade, in te vriezen als ijsjes, of als ijsblokjes in een drankje, als zoetmiddel door baksels ( met schil pureren) door desserts, als zoete noot in pittige gerechten, kortom, de mogelijkheden zijn oneindig.

 

SAM_0338-1200x800

Inspiratie nodig?   KLIK HIER

 

Twee kiwi’s per dag met schil

Je bent nu vast een stuk enthousiaster geworden over de ” gewone kiwi” en  wil meteen naar de ( bio) winkel rennen om ze in te slaan. GOED IDEE!  Maar zorg er wel voor, dat je gemiddeld twee kiwi’s met schil per dag eet. Alleen dan kun je volop profiteren van de hierboven genoemde gezonde voordelen. Verwerk ze bijvoorbeeld in plakjes door je gehele voedingspatroon in een dag. Denk daarbij aan plakjes kiwi door je havermoutpap of overnight oats in de morgen, door een salade of op brood in de middag, tussendoor wat plakjes eten, en tijdens het diner bij een warme maaltijd in blokjes eten.

13 Reacties op “Alles over de kiwi!!!!! Waarom twee kiwi’s met schil per dag een gezond idee is!

  1. Jammer dat ik geen groente en fruit met zo’n hoog kalium mag.

  2. Heerlijk jou onderbouwde blogs te lezen, geniet hiervan.
    Een hoop werk verrricht je, maar ik volg deze info echt op en geef ze door.
    Succes en dankjewel.

  3. goed verhaal weer monique, dank je wel..mijn zoontje houd van kiwi’s maar omdat je er mee kunt honkballen als ze in de winkel liggen of zelfs verstevigde ruiten (lol) kocht ik ze maar niet meer..

    door de goede tips leg ik ze bij de bananen.. die bewaar ik trouwens in twee plastic zakken in het donker om ze langer goed te houden en niet uit te laten drogen.. werkt perfect..

    ook dat je ze met schil kunt eten en dat vervelende hongerklop gevoel kunt balanceren is voor een puntje om uit te proberen..

  4. Als je de kiwi in zijn geheel in de sap cetrifuge doet gelden dan ook de gezondheids effecten zoals beschreven

    • Met schil zeker, al blijft in vaste vorm het beste! Warme groet!

  5. Allereerst dank voor al je verhelderende mail op zondag, ik heb er al veel van opgestoken.
    Zo ook weer dit mooie artikel over de Kiwi. Ik mis daarin iets over het zuur in de Kiwi dat je tandglazuur aan zou tasten. Is jou daar ook iets over bekend?

  6. Mag ik een kiwi ook onrijp eten, in de blender in een smoothy?

  7. Ik mis allergische reacties door het eten van kiwi’s.
    Als ik een groene kiwi eet krijg ik jeuk in mijn mond. Hetzelfde heb ik met verse ananas.
    Van de gele kiwi helemaal geen last.

    • allergiën voot fruit komt zelden voor en is daarom ook niet noemenswaardig. Ben je overgevoelig, eet je uiteraard de ” boosdoeners” niet 😉

  8. Voor de green kiwi ben ik allergisch voor maar de zespri gold kan ik met schil en al eten.

  9. Hoi Monique, kiwi gecombineerd met zuivel (calcium) is toch niet zo’n goed idee? Er worden dan toch goede stoffen afgebroken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *