Alpro sojamelk original in de koeling en uit de koeling…..leuke marketing truc?

Al jaren verbaas ik mij over de vele misleidingen in de supermarkt. Maar waar ik mij vooral aan kan ergeren zijn die zeer uitgekookte trucjes om de consument veel geld uit de zakken te kloppen. Neem nu de kwestie “ gekoeld of niet gekoeld”. Jaren geleden begon het sap-merk COOL BEST daar min of meer mee, door exact dezelfde pakken sap zowel in als uit het koelschap te gaan verkopen. Wat is daar erg aan, zal je denken….nou, dat je voor de gekoelde pakken grif meer betaalt. Dit foefje lijkt goed te werken, want de consument trapt er blind in , betalen soms bijna een euro meer voor hetzelfde pak, met dezelfde inhoud.
Zijn wij dan echt zo dom en naïef? Ik kon mij daar echt niets bij voorstellen. Want dit ziet een kind toch? 😟 Nou, daar vergis ik mij in, blijkt. De consument lijkt te geloven, dat het om een andere inhoud gaat. Of dat we moeten mee betalen aan stroomkosten voor de koeling. Een klein beetje nuchterder nadenken is al ruim voldoende om te weten dat het hier om pure marketing gaat. Iedereen heeft tegenwoordig een koelkast thuis. En daar kunnen we onze producten ook zelf in koelen. Waarom dan gekoeld?

Wel, dat lijkt te gaan om een “ verser gevoel”. Vandaar, dat we nu ook vele vers geperste sapjes in het koelschap zien staan.Maar niet alleen sapjes zijn big business , ook de plantaardige melkvervangers lijken een grote goudmijn in het koelschap te zijn geworden. We associeren het met verse dagmelk. En dat is altijd gekoeld. Dus:…als we plantaardige melk ook gekoeld uit het koelschap kunnen pakken, geeft ons dat een verser gevoel.

ALPRO

Het merk ALPRO heeft het licht gezien en zag de goudmijn. En begon als één van de eerste merken plantaardige melk in het koelschap te verkopen. Voor een liter original sojamelk betaal je gekoeld € 1,75. Voor dezelfde original sojamelk die buiten de koeling wordt verkocht kost € 1,29 per liter. Dat is een verschil van € 45 eurocent. Toch geen kattepis. ☹️ En dus kun je je oprecht af gaan vragen, waarin dat grote prijsverschil zit. Andere samenstelling?  Nee.  Andere voedingswaarden?  Nee. Andere pakken?  Nee. Hoe kan het dan? Enkele mogelijke verklaringen:

KAN HET NIET ZIJN GEPASTEURISEERD?🤔

Een voor-de-hand-liggende verklaring zou zijn, dat het wel of niet is gepasteuriseerd. Even in het kort wat pasteurisatie betekent. Dit wordt veelal met melk gedaan. Er zijn twee wijdverbreide methoden om melk te pasteuriseren: de HTST methode ( Hoge Temperatuur, Korte Tijd )  en de UTH methode ( Ultra Hoge Temperatuur )
Bij de HTST methode wordt melk tot een temperatuur van 72*C gebracht voor een periode van circa 15 seconden. Dit geeft de melk een normale , GEKOELDE bewaartijd van twee tot drie weken. Met deze methode wordt een vermindering van het aantal mirco organismen bereikt Dit wordt als voldoende beschouwd om alle gisten, bedervende bacteriën, en de schimmels te doden. Deze vermindering wordt tevens als voldoende beschouwd om ziekteverwekkende ( en hittebestendige ) organismen voldoende te bestrijden. Deze methode moet ervoor zorgen dat de melk gelijkmatig wordt verwarmd, geen enkel deel wordt in kortere tijd of op een andere temperatuur verhit.
Bij de UTH methode wordt de melk tot een temperatuur van 138 *C gebracht voor een zeer korte periode van 2/3 seconden. Deze methode zorgt ervoor, dat de melk twee tot drie maanden bewaard kan worden. Als de UTH methode in combinatie met een steriele behandeling en verpakkingsmethode wordt gecombineerd, kan de melk gedurende langere periodes op kamertemperatuur bewaard blijven. Dit zijn de bekende “ buiten-de-koelkast” melksoorten.
Pasteurisatie is dus nodig om koemelk en andere melk van dierlijke oorsprong geschikt te maken voor menselijke consumptie. Melk van plantaardige bronnen gemaakt heeft in principe  geen pasteurisatie nodig, omdat er geen sprake is van  een direct gevaar van micro-organismen. Wel is het bederfelijk en aan bepaalde bacteriën onderhevig. Buiten de koeling houdbare producten worden daarom in veel gevallen UTH behandeld en / of gesteriliseerd. Veel producten worden in een verpakking bijvoorbeeld kort hoog verhit. Dit zou in regel ook op de verpakking vermeld moeten staan ( dat het is bewerkt/ behandeld) zoals je dit ook leest op de pakken melk die buiten de koeling worden verkocht. Echter zien we dit  bijna nergens op een pak plantaardige melk staan vermeld, omdat dit niet verplicht lijkt.  Ik kon niets vinden over een mogelijke wettelijke verplichtstelling.
Alpro vermeldt dit WEL op de ongekoelde variant, maar niet op de gekoelde.

ER STAAN WEL VERSCHILLENDE HOUDBAARHEID DATUMS OP TOCH? 🤔

Dat klopt. Op de gekoelde variant staat een houdbaarheidsdatum tot 17-1-2020. Op de ongeklede variant staat een houdbaarheidsdatum van 20-September 2020. Dat is dus een aanzienlijk groot verschil van 7 maanden. Hoe zit dat? Dat heb ik gevraagd aan de klantenservice van Alpro.
Het antwoord was vaag. Na mijn vagevuur leek de dame aan de telefoon niet goed te kunnen anticiperen. Ze stelde, dat de gekoelde variant om een “ versproduct” ging. Na wat informatie te hebben opgezocht op haar scherm, kwam ook zij bij waar ik was blijven steken, namelijk dat de melk via een UTH methode werd bewerkt. Maar waarom de verschillen in houdbaarheid datums? Dit zou volgens de dame liggen aan het feit dat de gekoelde variant “ ietsje minder UTH was behandeld “dan de warme variant. En van de verschillen zou dan logisch bedacht inderdaad kunnen zijn dat een product daardoor minder lang houdbaar blijft. Maar hoe verklaar je , dat BEIDE varianten na openen 5 dagen houdbaar blijven? Ook staat nergens op het gekoelde pak, dat het gaat om een UTH bewerking.
Verder is Alpro van mening, dat de melk gekoeld nu eenmaal lekkerder smaakt, en zij daarom dit ” vers-product” op de markt hebben gebracht en de houdbaarheid datums verschillen. Dat gekoelde plantaardige melk lekkerder is, daar kan ik niets tegen inbrengen. De vraag blijft of Alpro in de veronderstelling is dat niemand thuis een koelkast heeft.
Zelf denk ik, dat het hier gaat om een pure marketing truc om een gekoelde variant te kunnen verantwoorden. Op de verpakking zelf mag er wettelijk gezien geen onjuistheden worden vermeld. Door enkel “ keep chilled”( hou gekoeld )  op de verpakking te zetten kleuren ze wettelijk gezien binnen de lijntjes, omdat er ook op het pak wordt geadviseerd deze gekoeld te bewaren, en, na openen nog 5 dagen gekoeld houdbaar te houden. Maar…dit staat ook op de ongekoelde variant. Dat het geopend nog 5 dagen in de koelkast houdbaar is.

MAAR DE SAMENSTELLING WIJKT TOCH IETS AF? 🤔

Ook dat klopt. Alhoewel de ingrediënten verder exact hetzelfde blijven, is er wat gesjoemeld en geschoffeld met calciumcarbonaat. Bij de gekoelde variant staat deze op de vierde plek, op de ongekoelde variant vinden we deze op de vijfde plek, wat zoveel betekent dat in de gekoelde variant méér van dit calciumcarbonaat aanwezig is. Dit zien we ook terug in de voedingswaarden. Daar zien we een verschil in zout. 0,08 gram gekoeld tegenover 0.09 gram ongekoeld. Dit zijn uiteraard zeer minuscule, en dus verwaarloosbare verschillen. De rest van zowel de ingrediënten als voedingswaarden zijn identiek. Ook zijn voedingswaarden nooit 100% perfect ( lees daar meer over in DIT ARTIKEL )

MAAR STAAT ER NIET OP HET ONGEKOELDE PAK, DAT HET ZOWEL WARM ALS KOUD IS TE GEBRUIKEN? 🤔

Ook dat klopt. Dit lezen we niet af bij het gekoelde pak, wat logisch is, anders zou niemand het pak kopen. Ik heb de proef op de som genomen en zowel gekoelde als ongekoelde melk gedronken. En heel goed geprobeerd te ontdekken of er verschillen zijn in smaak, en textuur. Dit zou absoluut het geval moeten zijn, als de gekoelde variant echt gekoeld zou moeten blijven. Proef maar eens een warme en een koude melk. Daarin zitten overduidelijke smaak-verschillen.
Eerst beide pakken 24 uur gekoeld. Links zie je de ongekoelde sojamelk, rechts de gekoelde, die ik dus eerst 24 uur heb gekoeld. Ik proefde geen ENKEL VERSCHIL. En zag ook geen enkel verschil in kleur en textuur. Ook vriendlief ( die vrij veel van mijn eigen homemade melken drinkt ) proefde en zag geen enkel verschil.
Ik heb beide pakken 24 uur buiten de koelkast gezet. Naast elkaar op kamertemperatuur laten afkoelen.  Links zie je de “ ongekoelde” variant, rechts de gekoelde ( nu ongekoeld ) variant. Ook hier geen verschillen in smaak, kleur en textuur. Geen rare nasmaken of andere smaken, beiden smaakten identiek.

MAAR IS DE GEKOELDE VARIANT NIET GESCHIKT OM ALS KOFFIEMELK TE GEBRUIKEN? 🤔

Klopt. Dat staat er ook groot op. Maar dat staat ook gewoon op de ongekoelde variant. Dus daarin moeten we de verschillen ook niet zoeken. Alle mogelijkheden wat we met de melk kunnen, staat op beide verpakkingen.

MAAR KOST HET STROOM VOOR DE KOELING IN DE SUPERMARKTEN NIET MEER? 🤔

Dat zou je logisch kunnen denken. Maar een supermarkt keten rekent het stroomverbruik van zijn winkelketens mee in de verkoopprijzen. Anders zou hij nooit een goede winst kunnen draaien. Dit is al vele jaren het geval. De gekoelde pakken zijn er pas sinds enkele jaren. En al zou het inderdaad aan de extra gebruikte stroomvoorziening liggen, dan nog kun je je als consument afvragen wat er zo moeilijk is om een ongekoelde variant in je eigen koelkast te zetten, wat 9/10 keer sowieso gebeurt met plantaardige melkvervangers. Kortom: één grote onzin. Als je hier in trapt, ben je wel erg naïef. En kost het je veel extra geld. En wat, als je hartje zomer snakt naar een koel glaasje sojamelk? Dan kun je je ongekoekde pak 5 minuutjes in de vriezer leggen. Net zo koud, en het scheelt je bijna 50 eurocent.

MAAR ZIJN DE VERPAKKINGEN ( PAKKEN) NIET ANDERS? 🤔

Nee. Ze zijn hooguit anders van vorm. Maar beiden bevatten een luxe ( plastic! ) schenkdop. En de binnenzijde is uiteraard anders. Bij de UTH variant is de binnenkant anders dan bij de gekoelde variant. Maar qua kosten scheelt dit bijna niets. Zeker geen € 45 eurocent.

MAAR….DE GEKOELDE MELK BEDERFT SNELLER EN DAAROM STAAT HET GEKOELD? 🤔

Dat wordt dus wel aangenomen, als Alpro het verhaal vertelt, dat de gekoelde variant minder UTH is behandeld. Uiteraard heb ik dit ook getest. Ik heb de gekoelde variant twee dagen buiten de koeling bewaard op kamertemperatuur ( circa 16-17 graden) Na 48 uur ongekoeld, was de melk nog prima drinkbaar, hetzelfde van kleur, geur en smaak. Niets mis mee. Geen vieze smaak, zure geur, niets. Het wijkt dus helemaal NIETS af van de ongekoelde variant.

MIJN CONCLUSIE? 🙄

Je zou echt gek zijn, en heel erg naïef, om bijna € 50 eurocent méér te betalen voor een gekoelde variant. We hebben thuis allemaal tegenwoordig de luxe van een koelkast. En zeg jij eens heel eerlijk: waar verdwijnt jouw net gekochte ongekoelde  plantaardige melk heen? Juist, 9/10 mensen bewaren dit gewoon in de koelkast ( ongeopend) Dit, omdat koud gedronken de melk nu eenmaal lekkerder is. En hierop is door Alpro zeer slim ingespeeld. Het hele verhaal over “ een verminderde UTH methode” vind ik niet aannemelijk, laat staan geloofwaardig. Ik persoonlijk ben van mening dat het hier toch echt gaat om een zeer slimme marketing truc. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je voor complete onzin bijna € 50 eurocent meer betaalt. Het heeft namelijk geen enkele meerwaarde. Je spekt Alpro enorm, maar geloof mij, die hebben dit niet bepaald nodig. Ze verdienden meer dan genoeg aan ons. 🥴🥴

8 Reacties op “Alpro sojamelk original in de koeling en uit de koeling…..leuke marketing truc?

  1. Beste Monique,
    Zou je ook je mening kunnen geven over de havermelk van het merk Oatly?
    Mijn smaak-ervaring is namelijk , dat de gekoelde versie, vele malen lekkerder is dan de ongekoelde.
    Hartelijke groet,
    Anne

  2. Hoi Monique,

    Wat leuk dat je hier een artikel over geschreven hebt! Ikzelf ben (bijna) afgestudeerd diëtist en koop de Alpro Sojadrink al jaren religieus. Deze week is bij de AH gekoelde sojadrink zelfs in de aanbieding terwijl de normale versie het niet is!

    Zelfs ik met een getraind oog kwam er niet achter wat nu het verschil was tussen de twee pakken. Had namelijk beide in mijn mandje. Totdat na wat bestuderen van een teamleider en een scanner aangegeven werd dat de een gekoeld was en de ander niet. Het lijkt mij ook een simpele marketingtruc om consumenten meer te laten betalen voor hetzelfde product!

    groetjes

  3. Goede productvergelijking! Ik koop (kocht) ook altijd de gekoelde variant. I.v.m. toegevoegde conserveringsmiddelen dacht ik. Totdat mijn gekoelde voorraad op was en ik ook een ongekoeld pak in mijn koelkast plaatste (beide Alpro). Exact dezelfde inhoud. Exact dezelfde tekst. Uitzondering: de UHT vermelding inderdaad en in de ongekoelde (!) versie zitten geen conserveringsmiddelen! Echt! Ik ben zo naïef…

  4. Ik kwam hier omdat na het opruimen van de boodschappen de gekoelde variant ruim 4 dagen buiten de koelkast had gestaan. Normaal koop ik altijd ongekoeld, om de praktische reden dat mijn koelkast niet zo groot is, maar dit keer was de gekoelde in de reclame. En als gewoontedieren kwamen de gekoelde pakken dus netjes buiten de koelkast te staan.

    En raad eens. Ze zijn na ruim een halve week op kamertemperatuur nog prima te drinken!

  5. Goed artikel, bedankt, ik ga me niet meer laten foppen!
    Ik zie hier een uitzending van Keuringsdienst van Waarde in.

  6. Beste

    Kan je een ongeopend pak nog meer dan een maand na datum opdrinken, zonder risico?

  7. Geweldig artikel. Ik hou van speurneuzen die strijden tegen onnodige commercie. Maar belangrijker nog: dit is totaal niet duurzaam, van zowel Alpro als de supermarkt. Want al die zgn verse havermelk neemt ruimte in beslag in de supermarktkoeling, en die koeling staat dag en nacht aan. Dus allemaal onnodige verspilling van energie. Dat vind ik niet kunnen in deze tijden van klimaatproblemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *