Diepvries/pot/blikgroente…ook gezond?

Het Voedingscentrum adviseert nog altijd om iedere dag 200 gram groente te eten. Inmiddels is dit achterhaald en zijn er uit wetenschappelijke onderzoeken naar voren gekomen, dat we om verschillende redenen méér groente per dag zouden moeten eten. Het nieuwe advies zou rond de 400 gram per dag liggen. 

Het VC heeft besloten hun ADH niet aan te passen. Zij zijn van mening, dat het mogelijk  zou kunnen leiden, dat de consument nog minder groente gaat consumeren, omdat een verhoogde ADH ontmoedigend kan werken. We eten nog altijd veel te weinig groente. We halen de 150 gram per dag niet eens. Enerzijds valt er wat voor te zeggen, de redenering van het VC. Anderzijds vind ik het geen wijs besluit. We zouden juist gestimuleerd moeten worden om meer groente te gaan eten, in plaats  van het “ onder het kleed” te vegen.

Volgens recente onderzoeken, zouden we meer groente per dag moeten eten, omdat de huidige ADH niet meer voldoet aan de huidige maatschappij. Ons voedsel is veranderd ( genetisch gemanipuleerd) en heeft daardoor ook erg veel essentiële voedingswaarden verloren. De grond waar groente op wordt verbouwd is voedingsarm geworden door vervuiling. Er wordt erg veel groente geïmporteerd vanuit het buitenland wat ervoor zorgt dat tijdens transportatie ook veel nuttige voedingswaarden verloren gaan. We zouden het dubbele ( 400 gram) moeten eten om van een goede vitamine/mineralen/vezel inname te kunnen spreken.

Een ander obstakel, waardoor we minder groente zijn gaan eten over de jaren, is het “ kant-en-klaar” tijdperk. Alles is maakbaar geworden, al dit gemaksvoedsel heeft ons op een manier een “ lui en verwend volkje” gemaakt. We zijn verknocht geraakt aan de kant en klaar maaltijden, die voor ons zijn bedacht, in elkaar geknutseld en al zijn voorgekookt. We zijn verslingerd geraakt aan  “instant wereldgerechten” , instant zakjes maaltijden” en zakken instant soep. De magnetron maaltijden zijn nog altijd erg populair. We worden op elk vlak op onze wenken bediend, wat ervoor zorgt dat we de groenteafdeling voorbij lopen en recht aflopen op verpakte voorgesneden, diepvries, pot/blikgroente. 

Volgens het VC is al dit gemaksvoer “ bijna net zo gezond” als vers en intacte groente. Het is volgens hen een gezonde keuze. En kunnen we prima voor al deze gemaksproducten kiezen.

Is dit zo?

Laten we wat proeven op de som nemen. Te beginnen met biologische diepvriesgroente. Voor velen een directe keuze die blind wordt gemaakt omdat het biologisch is, en dus vast nog gezonder dan niet-biologisch. Dit is vaak niet het geval. Sterker: sommige biologische groenteconserven/ diepvries producten bevatten meer suikers, zout en transvetten dan de niet-biologische variant. 

IMG_6892

Dit pak biologische rode kool met appeltjes bestaat uit 68% rode kool. De rest, 32 %, bestaat uit toevoegingen. Met daarin een vrij groot suiker-aandeel in de vorm van rietsuiker. Verder komen we zonnebloemolie tegen, iets wat in mijn beleving totaal overbodig is in rode kool met appeltjes. 

IMG_6893

We zien dit suiker-gebruik terug in de voedingswaarde: per 100 gram ( een pakje bevat 450 gram) tik je 11 gram suiker mee. Dit is grotendeels afkomstig uit de rietsuiker. Met hetzelfde gemak snij je ( desnoods ook een biologische) rode kool fijn, kook je dit kort, voeg je zelf wat homemade appelmoes toe, en heb je hetzelfde. Zelf rode kool met appel maken? Klik hier.

IMG_6895

Ander voorbeeld: niet-biologische diepvries spinazie met room. We weten wel, dat de room in dit product zorgt voor meer vetten. Maar vaak verkijken we ons op HOEVEEL. 

Deze spinazie bevat 82% spinazie, de overige 18% wordt opgevuld met room, melkpoeder, natuurlijk aroma en verdikkingsmiddelen. 

IMG_6894

Per 100 gram tik je maar liefst 3 gram vetten weg, waarvan 1 gram verzadigd. Een pakje bevat 750 gram, meestal goed voor twee personen. Per persoon goed voor bijna 4 gram verzadigd vet. Je kunt ook zelf verse bladspinazie fijn malen en koken met een beetje haver-of andere-melk. Maak een papje van 50 ml melk en anderhalve eetlepel arrowroot. Zodra de spinazie kookt, dit papje toevoegen. En klaar is je homemade room-spinazie. Zonder meuk. 

AHI_434d50323038303237_1_200x200_JPG

In zowel biologische pot/blikgroenteconserven vinden we naar soms grote hoeveelheden zout ook zaken als suiker en tal van conserveermiddelen. Laten we een zeer populaire variant nemen: de bruine bonen. Van het bekende groenteconserven merk HAK kennen we sinds kort “ bruine bonen uit Zeeland”. Hak heeft jaren geleden het zoutgebruik in hun producten proberen te verlagen. Dit volgens wetgevingen om het zoutgebruik in ons voedsel terug te dringen. Een mooie geste van Hak, om hier gehoor aan te geven. Helaas hebben ze het zout vervangen met vooral suiker en conserveermiddelen om de zoute smaak te vervangen. Deze pot bruine bonen is hier een goed voorbeeld van. We komen naast zout ook suiker en stabilisatoren tegen. 

Per 100 gram uitgelekt product tik je 1,6 gram suiker weg. Zo onnodig: koop een zak biologische gedroogde bruine bonen ( bovendien goedkoper) en laat dit 24 uur weken. Spoel de volgende dag om, en kook de bruine bonen in ruim water gaar. Bestrooi met een snufje keltisch zeezout en als je zoete bonen wenst, een snufje stevia  sweet of groene stevia. 

GEZOND???

De hamvraag blijft: zijn de kant en klaar groenten nu echt zoveel gezonder? Deze vraag moet genuanceerd worden beantwoord. Zoals je hierboven kunt zien bij de voorbeelden, kunnen we niet spreken van echt gezond. Natuurlijk krijgen we naast al die toegevoegde meuk ook wat groente binnen, maar ook hier betreft het altijd om BEWERKTE GROENTE. In de regel geldt: hoe meer bewerkingsprocessen, hoe minder de uiteindelijke voedingswaarden. Tel daarbij het extreme suiker en zoutgebruik op in al deze producten. Dit wordt vooral gedaan om groente lekkerder te laten smaken. We verliezen zo elk contact met ECHTE EN PURE smaken rechtstreeks uit de natuur. We raken tevens gewend aan al die zoete en zoute groenten. 

Als je gewend bent om vers en intacte groente te eten, en je hapt eens een vorkje, zeg even diepvries broccoli, weg, dan kan je het “ klap-in-het-gezicht” effect ondervinden. Het zout en suiker gebruik komt dubbel zo sterk binnen, en toont hoeveel er wordt gebruikt. Er zijn ook kanttekeningen te zetten. Na vers en intact van Hollandse bodem, is diepvries de goede tweede, als het komt op het maken van beste keuzes. Diepvriesgroente heeft zelfs een nog hogere prioriteit boven vers en intact gehaald uit het buitenland. Dit komt, omdat vers en intacte groente geëxporteerd langer onderweg zijn, en daardoor veel vitaminen, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen verliezen. Diepvriesgroente wordt, zowel in binnen als buitenland direct na de oogst geblancheerd en ingevroren, waardoor de meeste voedingswaarden behouden blijven. Als je kiest voor diepvriesgroente van Hollandse bodem, zonder enige toevoegingen, kun je gerust spreken van een zeer gezonde keuze. Al blijft ook hier een feit, dat de groente is bewerkt. Sommige fabrikanten gebruiken speciale bewerkingsmethoden, zoals vriesdrogen. Dit bespaart ook aanzienlijk in voedingswaarden. Een keuze die je eigenlijk nooit zou moeten maken als het op groente aankomt, zijn blik en potgroenten. Ook de potten en blikken uit de biowinkel bevatten vrijwel altijd ( zee) zout en ( riet) suiker. Als je deze blikken en potten dagelijks gebruikt, krijg je ongemerkt veel onnodig extra zout en suikers binnen.

Een ander nadeel van groentenconserven uit blik is dat het blik van binnen is gecoated met een kunstof laag. Dit gebeurt, om het voedsel te beschermen, en langer houdbaar te houden. Tijdens transportaties gaat het er nooit zachtzinnig aan toe. Dit resulteert vaak in deuken en andere beschadigingen van buitenaf . De kunstof laag kan door deze beschadigingen loslaten, en in het voedsel terecht komen. Let goed op, dat het blik wat je wilt gaan inkopen, geheel intact is, en geen deukjes en/of scheurtjes bevat.

Ik ben persoonlijk van mening dat we al deze kant en klaar groente niet nodig hebben. Vroeger deden we het ook zonder. Nu valt het heden niet meer te vergelijken met vroeger, maar toch. Ik ben van mening dat de ADH opgeschroefd moet worden naar 400 gram per dag. En dat we gestimuleerd moeten worden meer vers en intact te gaan eten. Ik begrijp tevens de beweegredenen van het VC: zij worden gesponsord door de multinationale ondernemingen die al dit voedsel produceert. Logisch dat zij nooit zullen afraden deze producten te consumeren. 

Maak dus je eigen keuzes. Zorg voor jezelf, en laat fabrikanten, een Voedingscentrum, een multinationale onderneming of overvolle supermarkten dit niet voor jou beslissen. Hou je eigen regie. 

Meer lezen?

De suikerschijf van vijf

de puree week

5 Reacties op “Diepvries/pot/blikgroente…ook gezond?

  1. Maar er is ook veel ingevroren groente zonder toevoegingen. Zijn deze dan ook ongezond?

    • Oeps, ik reageer te snel… lees na het plaatsen de laatste alinea’s over en zie daar mijn antwoord al!

  2. Jeetje 200 gr groente aanhouden terwijl 400 gr nodig is om gezond te leven.
    de gedachten gang hierachter is wat mij betreft de meest kromme ooit gelezen.
    Als iemand als std de 200 gr aanhoud zou het niet zo erg zijn als het eens 50 gram minder is . houd iemand 400 gr aan en eet eens 50 gram minder is hij nog altijd beter uit dan maar een richtlijn anteren die uit angst door een reclame gevoede organisatie niet naar de daadwerkelijke maatstaaf word aangepast.

    Zoals al eerder geschreven, word het niet tijd dat er een wettelijk kader word afgesproken waarbij misleiding zoals deze nu voorkomt verboden word.
    word het niet tijd dat de belastingen op snoep koek en andere rommel behoorlijk verhoogd word. Als ik kijk naar de landen om ons heen zijn deze artikelen aanzienlijk hoger geprijsd.
    duurdere rommel word minder snel gekocht, en zeker in mindere maten door onze kinderen.
    je zal mij niet horen zeggen dat kinderen en jij en ik geen snoepjes koekjes of andere lekkernijen mogen eten. wel dat het minder aantrekkelijk moet worden om rommel te eten in plaats van gezond en voedzame voeding.
    Ik word er triest van dat we maar steeds meer gifstoffen, hormonen vulmiddelen, suikers en andere rommel eten.
    makkelijk eten, daar betaal je uiteindelijk een wel heeeeeeel hoge prijs voor.

    Monique, ik wil je danken voor de mooie duidelijke verhalen die je schrijft, laat aub iemand wakker worden en deze onzin een halt toe roepen.
    Als eenling is niet te vechten tegen de multinationals. er is zoveel betutteling in nederland met betrekking tot roken drinken enz enz. Het blijft mij verbazen dat de wetmakers de voedsel industrie niet eens aan banden legt. deze ongezonde rommel treft een vele malen grotere groep en daar gebeurt niets tegen.

  3. Wij prikken thuis hier meer dan 150 gr groenten weg
    Ligt veel vaker boven de 250 gr. We zijn hier nml groentenverslaafd.
    Maar ik zie heel vaak bij anderen dat ze n heel klrin irnieminie schepje groenten op hun bord nemen.

  4. Ik heb jaren geleden een artikel gelezen over het per dag teruglopende vitaminegehalte van vers geoogste groente, de eerste dag verliest het 70% van de voedingswaarde en elke opvolgende dag gaat er steeds 30% verloren, waar haal je tegenwoordig verse, dus dezelfde dag geoogste groente vandaan?
    En wanneer het dan ook niet eens biologisch is, wat krijg je dan eigenlijk nog binnen?
    We moeten terug naar de boer met eigen produktie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *