Druiven

We eten ze in Nederland massaal: druiven.Druiven zijn erg zoet en fris van smaak.Ze worden gezien als een gezond en verantwoord tussendoortje.Dit klopt voor een deel.Druiven zijn vers en intact uiteraard sowieso een stuk gezonder dan welk fabriek-tussendoortje dan ook.Toch moeten we het niet te bont maken, want ook druiven zijn erg rijk aan suiker.
WAT ZIJN DRUIVEN?
Druiven zijn de bes-vruchten van de “ Vitis vinifera” plant.Deze plant behoort tot de wijnstok-familie en is een klimplant.Naast de wilde soort zijn er ook veel cultivars, die worden verbouwd als druivenstok, ook wel wijnstok/wijnrank genoemd.Van deze in cultuur gebrachte soorten worden de druiven voor meerdere doeleinden verbouwd. Denk aan:

* de productie van rozijnen
* als basis voor het maken van wijn en druivensappen
* voor productie van druivenpit-olie
* ter consumptie als fruit

De meeste druiven komen uit landen/gebieden met een mild klimaat.Denk aan het Middellandse zeegebied,met landen als Spanje en Frankrijk.Frankrijk staat nog het meest bekend om zijn druiven.Bepaalde streekgebieden in Duitsland lenen zich ook goed voor druiventeelt.Dit is te danken aan het feit dat de temperatuur op de zuidelijke rivierhellingen altijd een paar graden hoger ligt dan de gebieden daarbuiten.

We kenen druiven vooral als fruit.Hiervoor zijn er tientallen cultivars die in aanmerking komen om grote, sappige, en vooral zoete druiven af te geven.Meest bekend zijn de witte en de blauwe druiven.
De trossen druiven moeten al erg vroeg in hun ontwikkeling geselecteerd worden, op basis van standplaats en omvang.Vrijwel de belangrijkste bewerking is het zogeheten “ krenten” van de druiven. Met een speciaal scherp schaartje worden alle overtollige druiven uit de tros weggeknipt.Ook worden niet bevruchte en slecht geplaatste druiven verwijderd.Gebeurt dit “ krenten” niet, dan kunnen er te kleine druiven of anders gekleurde druiven ontstaan in de trossen.Dit “ krenten” gebeurt in de maand Juli en wordt ook wel “ groene oogst” genoemd.Het is van groot belang dat de druiven gelijktijdig en gelijkmatig afrijpen om zo de oogst te vergemakkelijken.Op deze manier kan de pluk in één keer plaatsvinden.

GEZOND?
Druiven zijn gezond.Ze bevatten per kilogram 80 mg proanthocyanidines, afgekort PAC.Dit is een groep flavonoïden die de donkerblauwe kleurstoffen in druiven verzorgt en komen meest voor in de schil en de pitten.PAC staat erom bekend erg gunstig te werken op de bloedvaten en onderdrukt de aanmaak van endotheline ( eiwit) dat bloedvaten vernauwt.PAC is tevens een zeer krachtig antioxidant, maar liefst twintig keer sterker dan vitamine C en vijftig keer sterker dan vitamine E.Diverse proeven op muizen hebben uitgewezen dat deze antioxidant helpt darmkanker te voorkomen.Verder zijn druiven erg rijk aan kalium en bevatten ze aardig wat voedingsvezel.

Echter: druiven bevatten aardig wat natuurlijke vruchtensuikers ( fructose) Niet voor niets bestaat er druivensuiker om bijvoorbeeld ( duur) sporters te voorzien van snelle energie. De aantallen variëren sterk per soort.Gemiddeld bevatten druiven per 100 gram ( dat zijn er ongeveer zes/zeven) 12 tot 14 gram suiker.Dat is dus best veel.Ook fructose wordt door ons lichaam als gewone suiker opgenomen en verwerkt.Moeten we druiven dan maar van de fruitschaal mijden? Nee, natuurlijk niet.Zoals je eerder hebt kunnen lezen bevatten druiven ook erg veel gezonde voedingsstoffen.Als je iedere dag een paar ( ongeveer drie/vier) druiven eet draagt dit zelfs bij aan een gezonde voeding, mits suiker-inname/gebruik daarbuiten gematigd blijft.Eet echter geen hele tros druiven achter elkaar op, ook niet als je verder suikervrij eet/drinkt.Zo’n tros druiven kan zorgen voor een geweldige suiker-stoot.De boodschap is: eet gerust druiven, maar met mate en let daarnaast op je suiker-imnname naast de druiven.

ZONDER PIT, MET PIT
Raar eigenlijk, dat er zowel pitloze druiven zijn als druiven met pitten.Hoe zit dat?
Pitloze druiven zijn ontstaan middels een verdelingsproces waarbij, na geslachtelijke vermeerdering, een een variant zonder pit gekweekt werd.De stekjes van nieuwe scheuten van de pitloze druivenplanten worden gebruikt voor nog meer identieke planten.In de grond schieten ze wortel en gaan dan groeien.Daarna kunnen ze zich vegetatief vermeerderen.In de vrije natuur houden ze echter niet lang stand, net als andere gecultiveerde planten.

3 Reacties op “Druiven

  1. mooi verhaal over druiven maar welke is beter om te eten voor de gezonheidsvoordelen. De druiven met, of zonder pit?

    • Mét zijn de meest natuurlijke. Bovendien zijn de pitten soms een beetje bitter, wat weer goed is voor de lever. Daarom eet ik ze het liefst helemaal!
      Zelf associeer ik het ook met aansterken, omdat druiven soms worden meegenomen naar een zieke, op ziekenbezoek. Die suikers vind ik geen punt, want het zijn natuurlijke suikers en die heeft de mens absoluut nodig, brandstof voor het motortje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *