Groene bananen….waarom je beter groene dan gele bananen zou moeten eten!

Eet jij ook dagelijks graag een banaantje?🍌 Ik eet zelf regelmatig bananen, ik vind ze heel erg lekker maar niet iedere dag, omdat ze mij dan letterlijk en figuurlijk mijn neusgaten uitkomen 😁 Ik eet ze het liefst door mijn kwark in plakjes gesneden. Bananen zijn nog altijd de meest gegeten en meest verkochte fruitsoorten in Nederland, zelfs de appel verslaat de banaan niet. Wil je meer lezen over bananen? KLIK DAN HIER

De bananen die we over het algemeen in de winkels kunnen kopen zijn “ eetrijp”. Wat wil zeggen, dat ze direct kunnen worden geconsumeerd en deze in principe niet meer hoeven te rijpen. Dit wordt verwezenlijkt d.m.v speciale ruimtes, waar bananen na aankomst in de haven heen verhuizen. Door een speciaal versneld rijpingsproces worden bananen eetrijp gemaakt om direct naar de winkels te kunnen worden vervoerd. De meeste bananen zijn daarom licht groen, maar voornamelijk geel gekleurd. Soms komt het wel eens voor, dat je een trosje groene ( onrijpe) bananen aantreft in de winkel, maar eigenlijk komt dit maar zelden voor. In biowinkels ( biologische, onbespoten bananen) vind je de meeste, nog écht groene trossen bananen.
Waarom dit artikel? Wel, niet veel mensen weten, dat onrijpe/ groene bananen wetenschappelijk onderbouwde geneeskrachtige werkingen hebben, en op veel vlakken een echt gezonde snack kan zijn. Hoe dat nu precies zit, ga ik je in dit artikel vertellen.

GROENE BANANEN?

Wat verstaan we nu precies onder GROENE bananen? Dit wordt nogal eens betwist omdat de banaan sterk lijkt op een kameleon betreft kleur-verschieting. Een ECHT groene banaan wordt in dit geval bedoeld als de onrijpe gele banaan. Bananen worden onrijp geplukt om de lange weg naar o.a Europese landen te overleven. Zodra de bananen op de plaats van bestemming aankomen gaan ze in grote cellen om de rijping te versnellen en zo eetrijp naar de winkels te kunnen worden vervoerd. Deze bananen export is een 24 uurs business waar tijd geld kost. Er zijn ontzettend veel soorten bananen. Biologische bananen zijn meest groen. Dit komt, omdat deze anders worden behandeld. Biologische bananen zijn daar altijd minder eetrijp dan niet-biologische bananen en hebben in de meeste gevallen nog enkele dagen rijpingstijd nodig op de fruitschaal, eer ze geconsumeerd kunnen worden. Maar…..het is helemaal zo’n gek idee niet, om ze al zo groen mogelijk te eten. Je zult nu vast een beetje raar op je neus kijken want….zijn groene bananen nu juist niet eetbaar? En ze samen dan toch ook nergens naar? Natuurlijk zijn rijpe bananen erg lekker, omdat ze door de versuikering heerlijk zoet zijn geworden. Hoe lanfer een banaan rijpt, hoe meer suikers er worden omgezet, deze suikers ( fructose ) kan per banaan behoorlijk oplopen. Daarom moeten mensen met diabetes ook een beetje oppassen met ( over ) rijpe bananen. Het is overigens een misverstand, dat groene bananen giftig zijn en dus niet eetbaar. Sterker nog, in heel veel tropische gebieden worden bananen alleen maar groen gegeten. En da’s helemaal niet zo’n gek idee. Want groene bananen zijn stukken gezonder dan gele bananen. Wel moet er geen misverstanden ontstaan tussen de groene banaan en de groene BAK-BANAAN. Want deze zijn wel rauw minder goed te verteren. Velen vragen zich af wat nu het verschil is tussen een gewone banaan en een bakbanaan. Anders dan de naam doet vermoeden, behoren bakbananen meer thuis bij de groente-familie dan bij de fruit-familie. Bakbananen zijn enorm rijk aan zetmeel, en worden in subtropische landen als Suriname gegeten als basisvoedsel. Bakbananen worden in Suriname ook wel ” de Surinaamse aardappel” genoemd. Bakbananen kunnen niet rauw worden gegeten, zoals bij gewone bananen wel het geval is. Door het zeer hoge zetmeelgehalte zijn bakbananen onbereid erg moeilijk tot niet verteerbaar voor de mens. Bakbananen kunnen groen, geel , roodachtig en zwart zijn. Bij de toko kun je bakbananen in deze verschillende kleuren vinden. Zijn de bakbananen nog groen, zijn deze onrijp, en kunnen ze worden gebruikt ter vervanging voor aardappelen, pasta en rijst. Gele bakbananen zijn al een stuk rijper en daardoor meer zoet geworden. Gele bakbananen worden gebruikt bij desserts en zoete baksels. Roodachtig naar zwart zijn de bakbananen tenslotte overrijp en zoet. Deze worden gebruikt om veel gerechten een zoete smaak te geven.Bak bananen zijn gezond. In andere landen worden ze gegeten zoals wij de aardappel eten. Ze zijn zeer rijk aan vezels, magnesium, fosfor, kalium, en zijn rijk aan vitamine A

RESISTENT ZETMEEL

Iets waar de groene banaan qua gezonde voordelen met kop en schouders boven de gele banaan uitsteekt, is het feit, dat ze voor zo’n 80% uit zetmeel bestaan. Nu zul je kunnen denken “ zetmeel? 😕 Worden we daar juist niet dikker van? Nee, want in dit geval gaat het om een ander type zetmeel, het zogenoemde RESISTENTE ZETMEEL . Resistent zetmeel, ook wel ” resistant starch” of afgekort RS genoemd, is een onverteerbaar soort zetmeel, die nutteloos is voor onze enzymen. Een groot deel van het zetmeel verlaat onverteerd ons lichaam via de ontlasting. RS is eigenlijk een soort vezel. RS wordt niet in de dunne darm door enzymen verteerd, maar wordt pas in de dikke darm verteerd. De dikke darm produceert onder invloed van bijvoorbeeld RS vitaminen en gezonde vetten. Ook maken de gezonde darmbacteriën gifstoffen onschadelijk, wat weer zeer gunstig kan zijn voor mensen met darmproblematiek. RS voedt namelijk de goede darmbacteriën. Resistent zetmeel komt voor in sommige granen, vele soorten groente en fruit, peulvruchten en in enkele zuivelproducten. Er bestaan vier soorten RS:
  • TYPE 1: de niet verteerbare vezels, omdat deze zijn gebonden aan de celwanden van de vezels. Hieronder vallen o.a peulvruchten, zaden en granen.
  • TYPE 2 : de zetmeelrijke soorten, zoals ongekookte aardappelen,groente en onrijpe, nog groene bananen.
  • TYPE 3: afgekoelde zetmeelrijke groente. Via het retrogradatieproces keert het zetmeel terug naar resistent zetmeel. Dit gebeurt bijvoorbeeld na het koken van aardappelen en rijst soorten.
  • TYPE 4: de bewerkte producten. dit resistent zetmeel ontstaat alleen via een chemisch proces.
Resistent zetmeel is een echte verwennerij voor je darmen. RS kan ontstekingsprocessen tot rust brengen ( PDS!) en reduceert de zuurtegraad in de darmen. Uit onderzoek is ook gebleken dat RS de opname van mineralen sterk verbetert. Groene bananenvallen onder type 2. Je kunt groene bananen  goed rauw eten, maar echt smakelijk zijn ze dan niet. Wat je wel kunt doen is de banaan raspen of in zeer kleine blokjes snijden om ze door een koude salade te verwerken. Wil je profiteren van RS uit de groene bananen ,is het beste om de bananen in plakjes te snijden en zeer kort te koken en de volgende dag pas te consumeren. Het retrogradatieproces heeft dan het beste zijn werk kunnen doen.
Fijn spul dus, dat resistent zetmeel in groene bananen. 😊 Maar het is lang nog niet alles. In 1993 ontdekten onderzoekers uit Sri Lanka dat groene bananen ontzettend rijk zijn aan fytonutriënten, er zitten erg veel polysachhariden in. Deze suikers zijn een stuk lastiger om af te breken, wat een gunstig effect heeft op de bloedsuikerspiegel. Deze schiet niet als een malle omhoog. Dit is zeer interessant voor mensen met diabetes en andere bloedsuikerspiegel-stoornissen. Groene bananen zijn net als gele bananen erg rijk aan kalium en vitamine C. Het is een natuurlijke, plantaardige bron van proteïne , cellulose, lignine, vetten en…vezels. We eten met zijn allen nog altijd veel te weinig voedingsvezels. Groene bananen zitten propvol voedingsvezels. Tijdens het rijpingsproces wordt dit stoelgang bevorderde zetmeel in een banaan maar zeer langzaam omgezet in fruitsuikers ( fructose) Een rijpe, gele banaan bevat uiteindelijk dan nog maar zo’n 1% zetmeel, terwijl de groene banaan er nog vol mee zit. Groene bananen zijn dus voor de stoelgang een erg goed idee.

NIET VOOR IEDEREEN GESCHIKT

ALL IS GOOD dus, die groene banaan heeft veel goeds in huis. Maar toch zijn deze groene gezondheid-bommetjes niet geschikt voor iedereen. Ook kunnen ze als vrij onsmakelijk worden ervaren. Ze kunnen een droge mond geven, een stroef gevoel in de mond en de tanden, en er zit inderdaad weinig smaak aan. Het is om te beginnen vanwege de afwezigheid van meer omgezette fruitsuikers een stuk minder zoet dan de gele banaan. Ook zijn groene bananen lastiger om af te pellen. Maar ook als je bijvoorbeeld last hebt van, of overgevoelig bent voor verteringsproblemen, dan kun je beter geen groene bananen eten. Tijdens het fermentatieproces van het zetmeel in de dikke darm komen gassen vrij die soms voor wat buikpijn / kramp en winderigheid kunnen zorgen. Mensen met PDS zijn hier bijvoorbeeld ontzettend gevoelig voor. Zij moeten een beetje oppassen, en kunnen het beste een half onrijpe groene banaan eten dan een volledig groene banaan. Meest belangrijk is dat je eerst probeert en bekijkt hoe groene bananen bij jou vallen en verteren. Begin met een klein stukje, eet niet meteen een hele banaan op. Bouw het zo op naar een groene banaan per dag. 

HOE EET JE GROENE BANAAN?

Zoals eerder geschreven smaken groene bananen een beetje muf en zijn ze harder en stroever. Ze missen de vele suikers waardoor ze eigenlijk nogal smaakloos zijn. Je kunt ze daarom het beste verwerken in je voedsel. Denk daarbij aan:
– smoothies
– in plakjes gesneden, bestrooid met wat ceylon kaneelpoeder
– kort gekookt, 24 uur afgekoeld
– in kleine blokjes snijden en door salades verwerken
– gepureerd door desserts, eventueel iets aangezoet met zuivere stevia of eryhtritol
– door curry’s verwerkt
– gepureerd door baksels verwerkt
Echt groene bananen zijn “ toevalstreffers” in supermarkten, maar soms kun je een tros echt groene bananen vinden. De beste papieren hebben de vele biologische winkels / supermarkten. Zij verkopen biologische banaan die in regel een stukje groener worden aangeleverd dan niet-biologische bananen. Kijk ook in de supermarkt bij de biologische bananen. Ik vind zelf regelmatig bij supermarktketen LIDL biologische trossen bananen die nog heel erg groen zijn. 
 

2 Reacties op “Groene bananen….waarom je beter groene dan gele bananen zou moeten eten!

  1. Dank Monique voor het zeer goede artikel.
    Ik eet niet anders en bewaard ze altijd in de koelkast met huishoudfolie om het steeltje dan blijven ze nog langer groen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *