Havermout ” tofu” zonder soja

Als je hebt besloten om geen vlees meer te eten, kom je in een totaal andere wereld terecht. Een wereld vol met vleesvervangers. Supermarkten liggen ytegenwoordig ook propvol met zogenaamde vleesvervangers, en is het inmiddels compleet geaccepteerd. Dit was in de jaren tachtig en negentig nog anders. Vegetarisme werd toen nog geassocieerd met ” geiten-wollen-sokken – in- sandalen” types. Inmiddels zijn we zelfs het vegetarisme voorbij en is het veganisme ” the-next-hot-thing” in de wereld van de gezonde voeding.

SAM_2791

De meeste vleesvervangers zijn gemaakt op basis van soja. Soja wordt gezien als een meest geschikte vervanger voor vlees. Het bevat belangrijke voedingsstoffen die we ook in vlees tegenkomen, zoals eiwitten. Aan heel veel vleesvervangers worden vitaminen en mineralen en eiwitten toegevoegd. Er zijn ook talloze vleesvervangers gemaakt met bijvoorbeeld peulvruchten, of granen. Deze worden flink bewerkt en er wordt flink wat aan toegevoegd. Wil je meer lezen over vleesvervangers? Klik hier. Wil je meer lezen over vegetarisme en veganisme? Klik hier. 

Vrijwel het meest gebruikte stukje vleesvervanging is tofu, zowel naturel in blok als dat de fabrikanten het gebruiken als basisgrondstof voor al hun vleesvervangers. Tofu en tahoe zijn hetzelfde: tofu is de Chinese benaming, tahoe de Indonesische. Tofu wordt gemaakt door sojamelk te stremmen met natuurlijke mineraal rijke coaguianten ( bijvoorbeeld nigari) op basis van magnesium en calcium. Net als tempeh is tofu erg neutraal van smaak,  maar doordat het goed andere smaken opneemt, erg goed inzetbaar en te verwerken. Het is calorie-arm, en bevat alle essentiële aminozuren ( mineralen en vitaminen) Ook is tofu echter geen bron van vitamine B12. Daarom wordt het in vrijwel alle vleesvervangers op basis van soja kunstmatig toegevoegd. Over tofu zijn de meningen qua gezondheid nogal verdeeld. Dit heeft vooral te maken met soja. Door de sterk toegenomen vraag wordt soja net als tarwe genetisch gemanipuleerd en ook veel verwerkt in deze vorm in producten. Wetenschappers vermoeden dat ongefermenteerde sojaproducten ( sojayoghurt/melk/tofu) het risico op kanker verhogen. Dit geldt niet voor gefermenteerde producten zoals tempeh. Waar ook veel over wordt gediscussieerd zijn de aanwezige fyto-oestrogenen in soja. Dit zijn stoffen die  het oestrogeen hormoon aanmaakt  in je lichaam. Dit zou juist gunstig kunnen zijn bij de menopauze, waarbij het oestrogeen gehalte lager is. Fyto-oestrogenen zouden ook kunnen beschermen tegen borstkanker na de menopauze. Er zijn ook tegenstrijdige berichten: met name bij jongere vrouwen zou een teveel aan soja de hormoonbalans kunnen verstoren. Ook bij een traag werkende schildklier is soja risicovol, omdat ongefermenteerde soja mogelijk de productie van schildklierhormonen belemmert. Zoals je kunt lezen, het zijn nogal wat tegenstrijdigheden. Kies voor gefermenteerde sojaproducten. Tempeh is zelfs gezond te noemen. Eet niet te vaak, en dagelijks ongefermenteerde sojaproducten. Ook sojamelk (ongefermenteerd dus) yoghurt en andere producten tellen mee. Let ook op producten als sojasaus, wees ervan verzekerd dat het om een gefermenteerde variant gaat. Tofu bevat dus, zoals eerder gezegd, van nature geen B12.  Als je helemaal geen vlees eet, is het belangrijk, dat je deze via een supplement bij slikt.

SAM_2787

Velen kiezen toch liever helemaal geen soja. Als je dus vegetarisch/veganistisch leeft verkleint dit het aanbod aanzienlijk, omdat erg veel vegan-producten uit soja worden gemaakt. Voor deze groep mensen bedacht ik een gezonde variant op tofu. Deze is gemaakt met havermout-meel en amandelmeel ( in basis). Haver en amandelen bevatten zeer goede en essentiële voedingsstoffen , amandelen bevatten in het bijzonder veel eiwitten ( 10 gram per 50 gram) Het kan dus perfect een dagje ( of twee, of drie…) vlees vervangen. Echter: ook mijn tofu bevat geen vitamine B12 en let daarom ook hier op je inname van B12. Het is dus wel soja-vrij. Het is een heerlijke smaakmaker die niet meer gemarineerd hoeft te worden omdat ik de smaakmakers al reeds heb toegevoegd tijdens het maken. Deze smaakmakers ( o.a kurkuma/peper en keltisch zeezout) geven de tofu naast smaak ook extra voedingswaarde. Je kunt de tofu net zo verwerken als soja-tufu. Bak ze bijvoorbeld in een klontje kokosolie in de pan, voeg ze in blokjes toe aan een salade of eet lekker op uit het vuistje!

Dit heb je nodig:

  • 185 gram havermoutmeel ( havermout in de blender fijn vermalen tot meel)
  • 50 gram amandelmeel
  • een flinke snuf keltisch zeezout
  • een eetlepel kurkuma
  • een snufje zwarte peper
  • een theelepel kerrie masala
  • een theelepel MO’S FINEST VEGGIE MIX
  • drie eetlepels gedroogde nasi/bamikruiden *  ( optioneel, wel lekkerder )
  • water

(* ik maak mijn gedroogde nasi/bamikruiden altijd zelf, met mijn voedseldroger. Heb je deze niet, kun je de kruiden ook in de biowinkel vinden )

SAM_2788

Zo maak je het:

Doe de melen, kruiden, zout en bami/nasigroenten in een kom en roer door elkaar.Vet een kleine, vierkante schaal goed in met kokosolie.  Voeg 100/150 ml water toe en roer stevig door, tot de massa licht vloeibaar wordt, maar ook indikt. Als alles te droog blijft, kleine beetjes water toevoegen. Gooi de massa over in een pan en breng op middelhoog vuur aan de kook terwijl je regelmatig even doorroert. Voeg nog 25 ml water toe, en roer door. Zodra de massa is ingedikt, deze in de ingevette schaal overgooien en aandrukken. Laat afkoelen. Zet na afkoeling enkele uren in de koelkast. Bewaar de tofu in de koelkast.

SAM_2786

Laat bij voorkeur de tofu 24 uur in de koelkast opstijven.

IMG_1254

Heerlijk gebakken in wat kokosolie!!!!!!!!!!!!!

 

 

4 Reacties op “Havermout ” tofu” zonder soja

  1. Monique je bent geniaal ♥️🍀 voor alles wat mogelijk als alternatief bedacht kan worden heb jij al een oplossing gemaakt. Veel mensen vallen terug op jouw onderzoek. Super fijn. Dank je wel.

  2. Tempeh gezond? M’n schildklier sloeg op hol door de soja. Sojanootjes knabbelden zo lekker weg. Maar toen ik ook nog tempeh at, raakte ik helemaal ontregeld. Kikkererwten blijk ik ook klachten van te krijgen.
    Was eigenlijk nog op zoek naar een vervanger voor (zijde)tofu in een recept.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *