Hoe gezond zijn wraps en hoe maak je ze zelf?

Opeens leken ze daar te zijn…..WRAPS. Het is hip, hot and happening. Bekende you-tubers lopen ermee weg en laten dagelijks hun gevulde wrap zien in hun vlogs.. In supermarkten kunnen we wel 10 verschillende soorten kopen, en ook zijn ze inmiddels doorgedrongen tot wraps gemaakt van groente en peulvruchten. Alles kan. Zo lijkt het. Alsof ze opeens zijn herrezen uit het niets, en ongekend populair zijn. De waarheid is, dat ze al jaren en jaren in de supermarkt verkrijgbaar zijn, ergens in een stoffig hoekje in het schap bij de Mexicaanse producten. Want inderdaad, daar komt de wrap oorspronkelijk vandaan: uit de Mexicaanse keuken.

Wraps worden beschouwd als gezond en het alternatief op brood. Maar is dit wel zo? Ik zocht het uit.

WAT ZIJN WRAPS?

Laten we bij het begin beginnen. Wraps, ook wel tortilla’s zijn dunne pannenkoeken die worden gemaakt uit bloem, water, olie, zout en wat rijsmiddel. Het basisbestanddeel is meestal maïs of tarwe. Oorspronkelijk komt de tortilla uit de Mexicaanse keuken, waar nog meer verschillende pannenkoeken worden gebruikt om te vullen met van alles, zoals de burrito, de enchilada en de fajita. De tortilla is in originele vorm kleiner dan de wrap. De wrap ( Engels voor oprollen ) ontstond op een parodie van de tortilla. We kunnen nu enorm grote wraps kopen of hele kleine. Of de wrap ook van origine uit Mexico afkomstig zijn wordt betwist. Er zijn ook aanwijzingen dat de wrap in 1982 in Boston of in 1995 in San Francisco geboren zou zijn. ENNIE-HOEW 😁 het is overal ter wereld een regelrechte hit.
Tortilla is wel de basis voor een wrap, net als de taco en de burrito. Oorspronkelijk zijn tortilla’s er in twee soorten: een Noord Mexicaanse en een Zuid-Mexicaanse. Het verschil tussen beide is het basis ingrediënt. Bij de Noord Mexicaanse tortilla is de basis tarwebloem en bij de Zuid Mexicaanse tortilla maïsbloem.
Om het verschil te onderscheiden tussen een wrap / taco / tortilla moeten we kijken naar de wijze waarop het wordt opgerold of opgevouwen. Zo wordt de burrito net als de taco dubbelgevouwen. Taco’s kunnen ook vanaf de randjes naar binnen worden gevouwen.
Wist je, dat Mexicaanse Taco’s gewoon zacht zijn? In Amerika worden de taco’s hard gebakken in schelpen gegeten, en kunnen wij deze ook zo kant en klaar kopen.
Van origine bestaat een wrap dus zoals eerder gezegd uit bloem, water, olie, zout en wat rijsmiddel, bijvoorbeeld bakpoeder of bakingsoda. Helaas worden de kant en klaar wraps die we in de supermarkten en ook biowinkels kunnen kopen niet op deze traditionele wijze gemaakt omdat ze anders niet verkoopbaar zijn. Er wordt dus een zwikkie aan E nummertjes ( hulpstoffen) en ook kleur/ geur en smaakstoffen toegevoegd. En DAT gooit nu juist roet in het eten, als we kijken naar de voedingswaarde.

ALTERNATIEF VOOR BROOD?

Nog steeds lijken we niet echt over de broodbuik-tijd heen te zijn, alhoewel het wel aardig op zijn retour is. We consumeren inmiddels weer wat meer brood, maar het blijft karig en voorzichtig. Ook de koolhydraat-arme trend raast nog voort en daarin is brood ook uit-den-boze. Wraps wordt door vele influencers, fit-girls en You Tubers neergezet als HET alternatief voor brood. Wraps worden met van-alles-en-nog-wat gevuld, vooral veel “ groenvoer” als sla, tomaat, komkommer enzovoort. Dit geeft zo’n wrap uiteraard meteen al een erg gezonde “ look”. 🥗
De hamvraag:… is het echt een goede , betere, gezondere vervanging voor ons bammetje? 🥪
Als we naar de argumenten kijken, waarom we brood mijden, dan zeg ik absoluut NEE. De reden waarom we brood links laten liggen zijn niet alleen de gluten, maar ook de koolhydraten en het feit dat er tarwe in is verwerkt. Laten we eens kijken naar de ingrediënten van de gemiddelde tortilla wrap:
Zoals je ziet bestaat de gemiddelde wrap uit zo’n 60-70 % TARWE. Juist, ook gewoon tarwebloem, precies dezelfde bloem die voor ons brood wordt gebruikt. Daarnaast wordt er in de meeste gevallen ook suiker toegevoegd, in ons brood wordt dit ook gedaan in de vorm van dextrose. Wat er in de wraps gaat is echte geraffineerde suiker. Net als in brood worden ook aan wraps talloze hulpstoffen ( conserveermiddelen) toegevoegd en ook zitten er gewoon gluten in uit de tarwe. Gezonder of beter is het dus niet. Sterker: in de meeste gevallen is een wrap ongezonder dan een volkoren bruine boterham. Het weegt veel meer en bevat vaker ook meer ingrediënten. Bovendien is de “ good-old” bruine volkoren boterham vele malen vezelrijker. Als je mij vraagt wat een beste keuze is, dan zeg ik ook de volkoren bruine boterham. Het gaat er voornamelijk om, WAT je erop belegt, dit geldt overigens ook voor de wrap. Ik zie vloggers en bloggers vaak dikke lagen veganistische spreads, hummus, kaasspreads enzovoort op hun wrap smeren, dit maakt een wrap nu ook niet bepaald gezonder.
Maar geen wraps meer eten? 🥺 Nee, natuurlijk niet. Want ze zijn lekker en kunnen best een gezonde aanvulling zijn. Meest belangrijk is om de JUISTE wraps te kiezen. Er zijn bijvoorbeeld wraps op basis van peulvruchten en / of groente. Of volkoren wraps. Deze zijn de betere keuze dan de tarwe wraps. Eet ze niet te vaak / dagelijks en beleg ze met “ gezond verstand” zoals ik dat noem. Geen dikke lagen spread, maar rijkelijk met verse groente. Een nog beter idee, is om ze voortaan zelf te maken. Nee, dat is echt niet moeilijk. Het grote voordeel is dat je de complete regie in handen houdt en zelf bepaalt wat je gebruikt in basis.

ZELF WRAPS MAKEN, ZO GEPIEPT!

Als ik wraps wil eten, dan maak ik ze zelf. Ik heb geen bezwaar tegen gluten, ik ben gezegend met gluten-proef darmen. Ik maak daarom wraps van biologisch/ dynamisch volkoren speltmeel / roggemeel. Dit geeft een enorm goede elasticiteit aan het deeg. Omdat ik glutenvrij werk, heb ik ook al eens een lekker glutenvrij recept bedacht om zelf tortilla-wraps te maken. Wil je dit recept lezen, KLIK DAN HIER.
Ik adviseer je om te kiezen voor een biologisch/ dynamisch VOLKOREN meelsoort. Ik gebruik graag een mix van spelt en rogge, maar je kunt ook kiezen voor volkoren tarwe en maïsmeel. Het is erg simpel en eenvoudig. Wat heb je nodig?
500 gram biologisch / dynamisch volkoren spelt meel ( bestellen? KLIK HIER )
250 gram biologisch / dynamisch volkoren roggemeel ( bestellen? KLIK HIER )
100 ml MCT olie of gesmolten zuivere kokosolie ( bestellen? KLIK HIER )
Een heel klein mespuntje Himalaya of Keltisch zeezout ( bestellen? KLIK HIER )
Een theelepeltje wijnsteen bakpoeder ( bestellen? KLIK HIER )
Warm water ( bestellen? Loop naar de kraan en tap! ; )  ) 
Je hebt verder een deegroller nodig en een schoon werk oppervlak, die je kunt bestuiven met meel. Wat ik zelf meest handig vind, om mijn aanrecht schoon te houden is een vel bakpapier gebruiken 😊 Roer eerst de olie en het zout en bakpoeder door de meel. Voeg vervolgens steeds beetjes water toe en kneed goed door tot je een elastische deegbal hebt verkregen. Draai hier ronde balletjes uit ter grootte van een pingpong-balletje. Zet een anti aanbak koekenpan op middelhoog vuur . Bestuif je werkplek met wat meel en rol steeds een balletje uit tot een platte wrap. Bak deze om en om in de koekenpan gaar.  That’s it! Je kunt je wraps lekkerder maken door er bijvoorbeeld wat kruiden aan toe te voegen. Je kunt de wraps ook invriezen.

2 Reacties op “Hoe gezond zijn wraps en hoe maak je ze zelf?

  1. Dat mensen brood al een hele tijd hoe langer hoe minder eten is nogal logisch en dit omdat het naar niets meer smaakt. Ruik en smakeloos.
    Toen ik een klein mannetje was en ik moest een brood gaan kopen, dan kon ik er op de terugweg gewoon niet van afblijven. Biobrood is wat beter, maar toch niet veel meer.
    Wraps vind ik echt lekker en ga ze zeker ook dankzij het recept van Monique zelf proberen te maken.
    Van harte dank voor het fijne artikel.

  2. Ik lees dat je een anti-aanbak-koekenpan gebruikt. Ik wil juist absoluut geen teflon gebruiken. Of bestaat er iets anders dan teflon dat jij gebruikt.?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *