Hoe goed heeft de industrie jou in hun greep ???

Onlangs postte ik op mijn sociale media een post over het “ glutenvrije “ boekweit meel die AH verkoopt onder hun glutenvrij-lijn, voor € 3,09 / 400 gram. Gewoon witte boekweitmeel, niet biologisch gecertificeerd en niet volkoren, maar dus keihard bewerkte lege meuk. Ik gaf aan dat het woord glutenvrij, net als vegan / biologisch , tot toverwoorden zijn gemaakt door de industrie. En dat alles waar deze woorden groot op zijn gekalkt, verkoopt. Daar kreeg ik een TSUNAMI aan kritiek op. Ik was te kort door de bocht, ik was stom, ik wist niet waar ik het over had, ik kletste uit mijn nek, want hoe FIJN is het wel niet, dat APPIE speciaal voor de coeliakie / intoleranten onder ons ( zo’n 1% van de Nederlandse bevolking ) glutenvrij garantie aanbieden ? En wist ik wel wat het was om niet tegen gluten te kunnen ? SHAME ON ME! 😠☝️
IK werd van alle kanten aangevallen, niet de industrie. Het gaf maar eens goed weer, hoe de consument in de blinde vlek met hun industriële brilletjes op rond wandelen  in de wereld die de industrie heeft gecreëerd. Ik ben de boodschapper, DE persoon die tegen de heilig verklaarde huisjes aan trapt. En ik verstoor de magie die de industrie rondom de consument heeft weten op te bouwen. Boekweitmeel is VAN NATURE glutenvrij. Als je onder die ene procent van de Nederlanders valt, die is gediagnostiseerd met Coeliakie, kun je last ervaren van mogelijke sporen van gluten in boekweit, bijvoorbeeld via kruisbesmettingen in producties. Als een fabrikant garandeert dat hun boekweitmeel in een fabriek wordt gefabriceerd waar specifiek gluten worden gemeden, kan je als Coeliakie-patient deze producten veilig consumeren. Echter gaat het dus gelukkig maar om 1% en hebben de meesten een intolerantie. Als je intolerant bent, kun je in regel sporen van gluten prima verdragen, uitzonderingen daar gelaten. Maar het is dus absoluut NIET zo, dat IEDEREEN met een gluten tolerantie of een ( lichte ) overgevoeligheid ook 100% verklaard glutenvrije producten moet kopen. Daar was erg veel discussie over.
Glutenvrij is een trend. Een hype. Wat soms ten koste gaat van de Coeliakie patiënt die niet serieus wordt genomen. Heel veel mensen mijden gluten omdat gluten de afgelopen jaren een zeer slecht imago heeft gekregen dankzij bestseller boeken als BROODBUIK. Gluten zijn per definitie helemaal niet slecht. Het grote verschil zit hem in het feit HOE DE INDUSTRIE ERMEE OMGAAT. 

DE INDUSTRIE…..

Boekweit is in zijn meest natuurlijke vorm knetter-gezond en bevat van nature dus GEEN GLUTEN. Om boekweit geschikt te maken voor menselijke consumpties, wordt het bewerkt. Dit gebeurt meestal in grote fabrieken waar ook andere granen worden verwerkt. Maar ook kunnen bepaalde productieprocessen een grote rol spelen in het eindproduct. Daarbij moet je denken aan het bleken, ontkiemen en filteren. Terugpakkend naar de 100% glutenvrije boekweitmeel van AH, deze kost € 3,09 /per 400 gram, en gaat om een “ witmeel” waar alles uit is getrokken. Het gaat niet om een VOLKOREN soort, en ook niet om een biologisch gecertificeerd soort. Anders gezegd kun je deze boekweitmeel als gewoon industrieel tarwemeel beschouwen waar alleen de gluten extra ontbreken. Het geeft geen verdere echte voedingswaarde. Echte voedingswaarde vind je wel in VOLKOREN boekweitmeel. Dit gezegd hebbend, waren er veel reacties die een verkeerde optelsom maakten tussen de AH boekweitmeel / verkooprijs en de biologische volkoren boekweitmeel van Puur & fit, die wij zelf afvullen, en verkopen voor € 3,75 per 500 gram. Ik werd beticht van misleiding. Er werd totaal niet gekeken naar het feit dat het grote prijsverschil niet alleen immoreel was in totaliteit, maar ook dat puur & fit biologische VOLKOREN boekweitmeel verkoopt. Wat wij alleen niet kunnen garanderen, is dat het geheel vrij is van sporen van gluten.
Verder was ik volgens vele reacties “ te kort door de bocht “. Dit, omdat ik “ over het hoofd “ zag, dat intoleranten / coeliakie-patienten wel degelijk baat hebben bij al deze door-appie-glutenvrij-verklaarde producten. Ik moest dankbaar zijn juist, dat het er was. En dat Appie zoveel moeite deed voor deze groep mensen. Laat ik deze mensen maar meteen uit de droom helpen : Appie kijkt niet om naar het feit of jij intolerant bent of zelfs een allergie hebt. Daar is deze hele glutenvrij-lijn niet voor op de markt gedrukt. Het is op de markt gedrukt om dikke knaken te verdienen aan een HYPE. Want je betaalt voor al deze producten bijzonder veel MEER geld. En waar heb je dit vaker gehoord / gelezen ? ( KLIK HIER) juist. Dat dus. Zit dus zeker niet in de grote illusie, dat Appie deze producten speciaal voor jou op de markt heeft gezet. Want al lig jij je kronkelen van de kramp, het zou appie hun reet roesten Zolang jij maar lekker BETAALT voor deze onzin.
En dan wist ik volgens veel reacties niet, waar ik over kletste. Want weet ik wel hoe ERG het is als je intolerant bent ?? En hoe erg het is als je coeliakie hebt ? Nee, dat laatste weet ik niet, ik ben gezegend dat mij dit niet is overkomen, maar over intoleranties weet ik wel mee te praten. Ik kamp al vanaf mijn derde jaar met darmproblemen, ik kreeg als kind van amper drie jaar oud al spuiten in mijn kont gespoten. Gelukkig heb ik het perfect onder controle gekregen dankzij mijn studie / kennis opdoen en daarop aangesloten mijn voeding erop aanpassend. Ik WEET daarom heel erg GOED waar ik over zwets. En hoe belangrijk VOEDING is. Daarom wil ik juist zo streven naar bewustwording, want….wat GEBEURT hier eigenlijk nu echt ?
Wel, IK wordt aangepakt, aangevallen, omdat men zich aangevallen voelt. Ik verstoor een bepaald beeld wat door de industrie zeer zorgvuldig in de hoofden van de consument is geplant. En zelfs als je je daarvan al flink bewust bent, ben je dat niet. Als je zulke reacties geeft. Je verdedigt DE INDUSTRIE. En vecht tegen MIJ. Ik ben dom, ik ben kort-door-de-bocht, ik ben misleidend, alles wordt uit de kast getrokken om mij ergens onderuit te kunnen trappen zodat jij kunt denken “ zie je ! Die trut heeft zooo-hoooh ongelijk! “ want hoe vervelend is het, als je je vertrouwde producten , die jij dankzij de sprookjes van de industrie als heilig bent gaan zien, opeens moet opgeven ? Of dat het allemaal niet zo is als het lijkt ? Dan wil je vechten tegen het kwaad wat tegen jouw waarheid aan loopt te schoppen. Wan je wilt blijven geloven, dat veganistische alternatieven gezond zijn, de diertjes sparen, het milieu spaart, terwijl we lekker kunnen blijven vreten / vreten /vreten een nog eens vreten. Dat het een godsvermogen kost, dat dondert niet. Want we vinden een verse stronk broccoli te duur. Daar geven we ons geld niet aan uit. Want ….het is tegenwoordig allemaal zo duur, al die verse groente en fruit. ONBETAALBAAR! Terwijl we intussen onze winkelwagens vol knallen met imitatie voer wat vier keer zoveel meer kost. De industrie ? Die lacht de consument hartelijk uit. Het geld klotst tegen de industriële kades, terwijl ECHT voedsel, waar voor de industrie geen droge boterham aan valt te verdienen, verdwijnt. Heb jij ooit nagedacht, waarom groente en fruit koortsachtig hoog in verkoopprijzen worden gehouden en dat je bijna voor hetzelfde geld in een biowinkel je groente uit de streek kunt kopen? Het dwingt de mensen via hun portemonnee om imitatie voer te kopen, die iedere week wel ergens met fikse kortingen kunnen worden ingekocht. Het spel van de industrie wordt goed gespeeld. Met de consument als inzet, speelbal en troef.
Sociale media is een godsgeschenk voor de industrie. De consumenten die daar rond zweven zijn de beste en goedkoopste klanten, omdat zij ELKAAR beïnvloeden. Zegt tante Miep dat de wasstrips van Brauzz geweldig zijn, hoeft Ingrid van de overkant er geen tweede keer meer over na te denken en bestelt ze meteen. Zegt ome Bert dat deze pot augurken naar stront smaakt, dan wordt het hele merk verbannen, en kopen we eer geen augurk meer van. De industrie wenkt de consument op hun wensen, zoals nu met de veganistische hype. Mensen, die eerder nooit bezig waren met hun stukje vlees, lezen van alles, en worden beïnvloed, waardoor ze ook mee willen doen en hippe vegan burgers kopen, terwijl ze geen FLAUW idee hebben WAT ze naar binnen werken.
Zo ook met de boekweitmeel van GLUTENVRIJ AH. Er staat GLUTENVRIJ op. En koeienletters-groot. De populariteit rondom glutenvrij doet de rest. AH blij, want hij kan 2 x meer vragen voor “ glutenvrij ‘ . Tenzij je tot die 1% Coeliakie patiënten behoort, kun je ook gewoon andere niet-gluten-houdende producten consumeren die 2 x minder kosten. Zoals crackers gemaakt van boekweit. Of van gierst. Of van peulvruchten. Dit alles bevat net als boekweit in zijn natuurlijke staan GEEN GLUTEN.
Kijk eens naar dit plaatje.
Je ziet een zak gedroogde kikkererwten, die €3.17 per kilo kost. En dus € 2,85 per 900 gram kost. Het kant-en-klaar potje van HAK kost €14,37 per kilo en het potje van 215 gram € 3,09 . Gedroogde peulvruchten zijn niet allen 10 x gezonder, maar ook 10 x goedkoper. Waar je dan zo gruwel veel meer voor betaalt ? Eigenlijk niet zoveel. HAK weekt en kookt het voor je, en pleurt er water en zout bij. Dit heeft in productie niet erg veel om het lijf, maar omdat we graag luxe willen, kan HAK deze idiote immorele verkoopprijs gewoon vragen. Want de consument koopt het. En pikt het. En slikt het . WAAROM ? Omdat de industrie de consument daar stekeblind voor heeft weten te maken. Ons zelfvermogen tot nadenken is daardoor uitgeschakeld. We denken hooguit “ oef, dat potje kikkererwten is best eh…duur hé? 🥺…maar het komt vast door dit / dat/ zus en zo dus hoppa….in de kar ! “ Terwijl een zak gedroogde kikkererwten net zo snel in een winkelwagen gelegd kan worden, thuis even in een grote kom geweekt, daarna even koken en nog lekkerder en voedzamer is. Maar daar willen we niet aan. Teveel gedoe……en dus verantwoorden wij dat peper-duur betaalde potje kikkererwten en verdedigen wij dit. Als ik met dit verhaal op de proppen kom, zijn er dan ook ALTIJD talloze argumenten onder mijn verhaal , die variëren van “ ja maar ik heb geen tijd “ tot “ wees blij dat dit er is ! “. Het kwartje valt niet, wat er nu ECHT gebeurt.
Eer wordt wel eens geroepen, dat de consument dankzij al het fast en kant-en-klaar voedsel lui is geworden. Dat klopt, maar daar is de consument ZELF niet schuldig aan. Maar de industrie. Zeker, wij zijn ZELF verantwoordelijk voor wat we kopen / eten / drinken. Maar wel afhankelijk van wat de industrie ons voorschotelt.
Wat wij zouden moeten dien :
* ZELF WEER GAAN NADENKEN
* ZELF ALLE VERANTWOORDELIJKHEDEN OP ONSZELF NEMEN EN DIT NIET DOOR ANDEREN LATEN BEPALEN OF OPKNAPPEN
* KIJKEN NAAR WAT JE ECHT EET EN DRINKT
* KIJKEN HOE DE INDUSTRIE HUN SPEL OP JOU SPEELT EN WAT VOOR INVLOED DIT HEEFT OP JOU
* DE INDUSTRIËLE BRIL AFZETTEN EN ECHT GOED KIJKEN NAAR WAT JE GELOOFT 
* MIJN E CURSUS LEZEN, ALS JE ECHT GOED IN DEZE MATERIE WILT DUIKEN ( KLIK HIER
En tot slot nog dit ; IK ben geen vijand. IK weet het ook niet beter. IK wil niet gelijk hebben of krijgen . IK wijs geen belerende vingertjes. IK wil niets of niemand onderuit trappen. IK maak nergens reclame voor, ook niet voor puur & fit. Wat ik wel doe, is bewustwording verspreiden, zodat de consument beter kan omgaan met de industrie. Ik ken niet iedereen persoonlijk, of ken ieders verhaal en achtergronden. Net zo min het geloof en eigen waarheden. Wat ik wil doorgeven is mijn kennis, wat ik met mijn jarenlange kennis analyseer en wat ik zie gebeuren. Ik ben niet uit op kift, op meer LIKES, op meer leden, op meer weet-ik-veel. Dat interesseert mij geen reet. Wat mij interesseert is de consument helpen in de vreselijke vuurzee die de industrie heeft aangestoken. Waarom ? Omdat ik er ZELF ook eentje ben die ook in deze vuurzee loopt. En wil doen wat ik kan om de consument reddingsboeien te geven. Denk DAAR goed over na, voordat je weer uit een eerste emotie of boosheid of irritatie of wat dan ook een reactie plaatst. WAAR komt de emotie / boosheid / irritatie vandaan ? Ben je boos op mij, de boodschapper die iets in jou aanraakt, of ben je boos op de industrie, de veroorzaker ? Kijk daar eens wat genuanceerder naar….

Een reactie op “Hoe goed heeft de industrie jou in hun greep ???

  1. Monique, je bent een kanjer. En wat jij doet is ontzettend belangrijk in de huidige nep-wereld. Ga door! Fan Bianca

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *