Hoe ” groen” zijn winkels als LUSH, RITUALS en THE BODY SHOP?

Een paar jaar geleden  ( zo’n 8/9 jaar terug ) werd het cosmeticamerk LUSH in Nederland geïntroduceerd. Er werden in diverse grotere steden winkels geopend en on line ging het ook los. Ik was er als één van de eerste klanten met de kippetjes bij toen in mijn “ hometown” Rotterdam een piepklein LUSH winkeltje werd geopend. War rook het er lekker, wat een prachtige kleurtjes, wat een zeer sfeervolle opstelling…..ik viel er als een blok voor en kocht meteen de halve winkel leeg. Zeep, “ bad bomb” bruisballen terwijl ik geen bad heb, heerlijk geurende vanille bodylotion, ( Vanillery) en parfum. Ik kreeg er in die beginperiode geen genoeg van en mijn huid leek het aanvankelijk ook allemaal best te behappen. Maar al snel ging het protesteren. Jeuk, roodheid, uitslag, rode vlekken, het hield opeens niet meer op en er zat niets anders op dat het gebruik te staken. Met pijn in mijn hart heb ik al mijn dierbare LUSH spulletjes aan een nichtje gegeven, die daar overigens onwijs blij mee was. Ik vond het ontzettend jammer dat ook hier mijn huid weer roet in het eten gooide. Zucht. 😞 That’s life with a very sensitive skin.

Toch hou ik een grote liefde voor één specifieke geur van LUSH, en dat is de VANILLERY. Ik gebruik zo nu en dan het parfum, ik koop ieder jaar rond de feestdagen een flesje voor mezelf. Terwijl ik weet hoeveel risico ik loop om onder de rode bulten te komen zitten na wat sprays. Het is zo’n lekkere geur, absoluut mijn grote favoriet op gebied van parfums.
Nu dat de feestdagen weer in aantocht zijn, ontvang ik weer vragen over dit merk. Veel mensen zijn in de veronderstelling dat het hier gaat om een “ clean and green” merk. Dat stralen ze immers ook uit, en daar viel ik 9 jaar geleden eerlijk gezegd ook het meest voor. De vele recente vragen prikkelde mij, om eens uit te zoeken hoe dat nu precies zit met dit merk. Want zijn ze echt zo groen en schoon? En….hoe zit het met een merk als RITUALS en THE BODYSHOP?

WAT IS LUSH?

Laten we bij LUSH beginnen. LUSH is een Brits bedrijf. Het is in 1995 opgericht onder een andere naam : “ Cosmetics to Go “. LUSH is opgericht door de Britse Mark en Mo CONSTANTINE, en zij oprenden in 1995 hun eerste winkeltje in her Britse plaatsje POOLE. Inmiddels zijn er, verspreid over 51 landen, zo’n 1000 winkels.
Het uitgaanspunt van LUSH is duurzame en diervriendelijke verzorging en cosmeticaproducten te produceren. Daarnaast waren ze de eerste grondleggers om verpakkingen zoveel mogelijk te reduceren om het milieu te sparen. Zo waren zij één van de eersten die een shampoo-bar ontwikkelde, iets wat we inmiddels bij het Kruidvat kunnen kopen. De ( overigens plastic) potten worden ingeleverd en hergebruikt. Het inleveren wordt actief gestimuleerd, maar ik herinner mij, dat ik dat eigenlijk nooit deed, omdat de winkel voor mij best ver weg was, lom even op en neer te reizen.
De producten zijn 100% dierproefvrij, maar niet allemaal vrij van dierlijke ingrediënten. Sommige producten zijn daarom niet geschikt voor veganisten. De  producten zijn voorzien van de naam van de verantwoordelijke medewerker en een productie-datum, wat versheid waarborgt. Dat is best uniek. Ook worden veel producten handmatig geproduceerd. In dit daglicht gezet kun je best stellen, dat LUSH een “ clean and green” merk is. Het heeft in elk geval veel positieve punten voor mens, dier en milieu. Maar….hoe zit het precies met de ingrediënten?

BEETJE VAN HET GOEDE, BEETJE VAN HET KWADE

Nou…dat ligt wel wat genuanceerder. Bij nader research begreep ik gaandeweg steeds meer en meer waarom mijn huid zo in opstand kwam. Terwijl ik eigenlijk een beetje de illusie had dat ik pure, verse en natuurlijke producten op mijn huid smeerde, blijkt dit nu echt een ander verhaal te zijn. Want het is niet alleen maar puur en natuurlijk. Er worden ook erg veel synthetische stoffen gebruikt. En dat verbaasde mij toch, na 9 jaar, een klein beetje. LUSH verkoopt het als “ veilige synthetische stoffen” op hun website. Dit zegt uiteraard helemaal niets, synthetisch blijft synthetisch, of je er nu het woordje “ veilig” voor zet of niet. Veilig wil in dit geval zeggen, dat de gebruikte synthetische stoffen wettelijk gezien als een veilige stof zijn verklaard. Het zegt niets over de werking op de huid en in hoeverre deze schadelijk zijn voor de huid, en in welke mate ze kunnen irriteren. Laat ik mijzelf als een voorbeeld gebruiken. Ik vertelde je eerder over mijn meest favoriete parfum VANILLARY van LUSH.
Dit zijn de ingrediënten. Werd voor mij meteen duidelijk, waarom mijn huid er zo tegenin ging: benzyl alcohol, en butylphenyl Methylpropional. ( BMCHA)  Dit zijn voor mij twee regelrechte triggers op mijn huid om meteen alarm te slaan en in vlammen uit te schreeuwen dat het zwaar irriteert. De BMHCHA is geen verboden stof, maar wordt wel afgeraden door de SCCS ( Scientific Commitee on Consumer Safety ) Het zit wel gewoon als éen van de hoofdbestanddelen in dit parfum. LUSH lijkt hier wel degelijk een scheve schaats te berijden.
Helaas is het parfum niet het enige product waar veel tot behoorlijk veel synthetische ingrediënten in huizen. De bruisballen zitten bijvoorbeeld vol met synthetische kleurstoffen. Ook komen we in diverse producten PEG’S tegen ( polyethyleen glycol ) Alhoewel de wetenschap hierover nog erg twist, is het een ingrediënt om op te letten, omdat niet alle PEG’S onschuldig zijn. Bij productie kan er 1.4 dioxaan ontstaan wat volgens de EU CLP indeling een “ verdacht” ingrediënt “ is. Geen ingrediënt in ieder geval, die je verwacht tegen te komen in producten zoals LUSH.
Resumerend: Lush is inderdaad een aardig merk voor dier en milieu, maar betreft de huidvriendelijkheid is niet zo nauw gekeken. En worden er synthetische ingrediënten vermengd met natuurlijke.

RITUALS

Rituals dan. Ook zo’n merk, wat zich onder een “ green and clean” deken opwarmt. De marketing is voornamelijk gericht op Oosterse tradities en verhalen op gebied van verzorging en cosmetica. De oprichter is de Nederlandse Raymond Cloosterman, echtgenoot van Collette van Eerd, een naam die ik ken. Zij is namelijk samen met haar broer mede eigenaar en directielid van supermarktketen JUMBO. Cloosterman leerde ondernemen bij Unilever waar hij zich vrij snel opwerkte tot vicepresident new business. In 2000 richte hij RITUALS op. In 2017 waren er 500 winkels in 26 landen. Rituals verkoopt voornamelijk luxe bad en verzorgingsproducten en make up. Daarnaast verkopen ze tevens kleding, thee en geur-stokjes. De producten worden in een zweverig verhaal omhuld, veelal Oosterse ( Hamman ) invloeden .
Rituals vertelt, dat ze niet aan dierproeven doen. En dit ook van hun  leveranciers eisen. Tot 2017 gaf Rituals lijsten vrij met de producten in hun assortiment die niet geschikt waren voor veganisten. Vorig jaar ( 2018 ) zijn ze daarmee gestopt. Waarom? Omdat hun producten continu veranderen in samenstellingen en zij dit voortaan zelf graag met hun klanten willen overleggen.
Rituals staat voor rustgevende rituelen maken van dagelijkse handelingen, zoals onze dagelijks terugkerende uiterlijke verzorging. Ze richten zich voornamelijk op een juiste balans vinden tussen een druk bestaan en ontspanning, de producten zijn hier stuk voor stuk op gebaseerd. Het is dus niet 100% natuurlijk, 100% vrij van dierlijke ingrediënten, 100% biologisch, 100% puur en zuiver, of 100% vrij van synthetische ingrediënten. Dit imago is onjuist, en ook niet wat het merk direct naar buiten straalt. Maar de indruk wordt absoluut gewekt. Rituals is eigenlijk niets meer of minder dan een luxe merk, die zich richt op wellness. De ingrediënten zelf zijn niet “ groen en schoon”. En wat betreft die “ eeuwenoude rituelen” waar erg mooie verhaaltjes bij worden bedacht heeft ook niet veel te maken met de echte eeuwenoude tradities. Dit is gewoon wat het is: pure marketing.
Hoe zit het dan met de duurzaamheid rondom dit merk? Duurzaamheid hangt sterk af van de gebruikte grondstoffen, de verpakkingen, de fabricage, en bedrijfsvoeringen. Ook zijn betrouwbare keurmerken van groot belang, bijvoorbeeld betreft het omstreden palmolie.
Rituals zegt “ te streven” naar zoveel mogelijk gebruik van materialen die natuurlijk, recyclebaar en niet schadelijk zijn voor het milieu. Ze “ stimuleren” ook hun leveranciers om dit streven na te leven. Dat is uiteraard heel vaag. Nergens wordt iets bevestigd. Het lijkt een beetje op greenwashing als je het mij vraagt.
Resumerend: Rituals kunnen we beschouwen als een luxe product. Het heeft verder geen positieve bonuspunten voor mens, dier en milieu. Alleen geestelijk wellicht.

THE BODYSHOP

Mijn herinneringen aan TBS ( afkorting bodyshop ) gaan ver terug, naar de jaren 80/90. Toen ik begon te tobben met mijn huid en ik graag geen producten wilde gebruiken die op dieren waren getest, kwam ik al vroeg in mijn jongere jaren terecht bij TBS. In die periode reed ik vaak op mijn fiets naar het centrum van Rotterdam waar een klein winkeltje zat. Van mijn zuurverdiende centen die ik met mijn bijbaan en krantenwijken verdiende bleef na zo’n bezoekje niets meer over, maar ik vond het echt fijne producten. Ik heb deze producten best lang door gebruikt totdat het punt kwam dat mijn huid begon te protesteren. Ik was erg dol op hun body-butters. En gebruikte een reinigingsmelk en lotion waar ik grote navul-flessen van in de badkamer had staan. Tijdens reizen door Amerika en Europa zocht ik ook altijd even zo’n winkeltje op.
De body shop is van oorsprong een Brits winkelketen. Sinds 2006 is het in handen van het Franse cosmeticaconcern L’Oreal. Het is in 1976 opgericht door Anita Roddick. TBS staat voor ethische principes. Ze willen met inkoop van grondstoffen, de producties en de verdeling zoveel mogelijk respect houden voor mens, dier en milieu. TBS was éeen van de eersten die 100% voor dierproefvrij ging en heeft zijn naamsbekendheid daaraan grotendeels te danken. Daarnaast houden ze van fair trade, en willen ze zoveel als mogelijk rekening houden met het milieu. Deze filosofie leidde eerder tot gezamenlijke campagnes met o.a GREENPEACE en AMNESTY INTERNATIONAL.
Betreft de duurzaamheid zijn er veel tegenstrijdige berichten vindbaar op internet. Zo vond ik een artikel over de duurzaamheid van www.rankabrand.nl waarin feiten best duidelijk zijn vermeld. Anderzijds vond ik een bericht over de 100% gecertificeerde palmolie die zij gebruiken. Het lijkt er ook hier een beetje op, net als bij LUSH, dat er een beetje “ gespeeld” wordt met de ingrediënten en de komaf. Ook hier zien we dat TBS met “ natuurlijke synthetische ingrediënten” werkt, en deze mengt met natuurlijke ingrediënten. LUSH en TBS zijn in dat daglicht gezet hetzelfde. Het houdt rekening met dieren en milieu, maar is niet 100% natuurlijk, en ook niet altijd geschikt voor veganisten.

WAT JE WENST

Als ik het resumeer, zien we, dat het gaat om luxe artikelen, waar nét een beetje meer aandacht is besteed voor mens, dier en milieu, ieder merk op zijn eigen manier. Ik persoonlijk vind het vooral goede marketing, waar ik jaren geleden ook als een mak lammetje voor viel. Het zijn producten waar we hebberig van worden. Veel beroemde verzorging en cosmetica-merken als Nivea, Dove, en L’Oreal vallen een categorie lager wat betreft duurzaamheid en natuurlijkheid, we kunnen merken als Lush, Rituals en The BodyShop zien als een trede hoger, maar niet direct beter. Het is maar wat jij persoonlijk wenst en wat jij belangrijk vindt. Kun je alles gewoon op je huid smeren en hou je van al die fijne geuren, dan zijn deze drie merken altijd de betere keuze op de lagere categorie. Maar wil je graag gaan voor puur, natuurlijk, 100% vrij van synthetische stoffen, en respect voor mens, dier en milieu, dan kom je terecht op de hoogste trede. Die van alle pure, biologische, gecertificeerde, zuivere producten van betrouwbare merken. Grotere merken hebben uiteraard prachtige verhalen op hun websites over afkomst en productie, maar er wordt veel verzwegen, de kunst van het weglaten. Ben je begaan met mens, dier en milieu dan loont het zeker de moeite om verder te kijken en de ingrediënten lijsten te lezen. KLIK HIER om daar meer over te lezen.

9 Reacties op “Hoe ” groen” zijn winkels als LUSH, RITUALS en THE BODY SHOP?

  1. Dat is dan weer een mooie besodemieterboel van Rituals!
    Gezien het feit dat de Postcodeloterij deze waardebonnen als prijs geeft bij de getrokken postcodes, ook kadopakketten voor huisparfums kado doet als prijs……..en de Postcodeloterij zou zo “groen en verantwoordt bezig zijn”?
    Hier begrijp ik dus helemaal niets meer van…….Ik zou graag jouw info eens willen lezen Monique

  2. Hoi Monique,

    Als medewerker van Lush kan ik vertellen dat dit niet helemaal klopt. Lush geeft altijd aan verse ingrediënten en veilige synthetische ingrediënten te gebruiken waar nodig (om te zorgen dat een product fijn in gebruik en effectief is) – die op ethische wijze zijn verkregen en zelfs teruggeven aan de natuur en gemeenschappen: https://nl.lush.com/article/ethisch-verantwoord-inkopen

    Deze zijn altijd duidelijk onderscheiden door groene tekst voor de natuurlijke ingrediënten en zwarte tekst voor de synthetische.

    Overigens is een natuurlijk ingredient niet altijd beter; neem bijvoorbeeld mica (een mineraal waar glitter van wordt gemaakt). De natuurlijke variant hiervan wordt veelal met kinderarbeid verkregen waardoor Lush kiest voor een synthetische versie.

    En als laatste, de in dit artikel genoemde waarden van Lush zijn nog maar het puntje van de ijsberg van hoe Lush zich inzet voor mens, milieu en dier. Hier een pagina met meer informatie; https://nl.lush.com/hierstaanwijvoor

    • Dag Robin,
      Bedankt voor je mail. Toch sta ik achter mijn tekst. Ik heb de punten die jij naar boven haalt ook omschreven in mijn artikel. Maar dit neemt niet weg, dat er met synthetische stoffen wordt gewerkt onder het kopje ” veilig” weggemoffeld. Dit heeft geen enkele aarde, het zegt enkel dat de stof door de EU is goedgekeurd, net zoals vele andere stoffen. LUSH vertelt het mooi, e dat is logisch, het moet verkopen. Mar moraal van het verhaal blijft dat het lief is voor dier en milieu , maar niet voor de mens. Warme groet!

  3. ALS TROUW lezer van Monique’s artikelen en ook koper van vele van deze, wil ik nu even reageren, dat ik denk dat Lush wel zijn uiterste best doet om natuurlijke producten te verkopen en veel natuurlijke ingrediënten gebruikt. er staan altijd data op waarop ze gemaakt zijn, en dan weet je voor welke datum het op moet zijn, er is er geen die dat zo uitgebreid doet!! Lof hiervoor. dat verdient geen kritiek op een paar synthetische stoffen in zitten, die het net iets langer houdbaar maken. Anders zou de schimmel er ook snel op staan, als je zo met fruit en planten werkt.
    Ik vind de kritiek dus niet terecht, voor dit product. dat Body shop en Rituals veel troep erin stoppen, wist ik al lang, die staan ook niet meer in mijn badkamer. groet Ella

  4. Tip voor het gebruik van een geurtje;
    Om een reactie met je huid te voorkomen kun je ook een beetje op je haar doen. Zo komt het niet op de huid en kun je toch van de geur genieten.
    Je moet er natuurlijk niet mee in de zon gaan zitten. De alcohol in het geurtje bleekt je haar als de zon erop schijnt. Weet ik uit ervaring….;)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *