Hoe influencers jou beinvloeden……een goede of slechte zaak ?

Laat ik beginnen , dat ik met dit artikel geen enkele influencer wil afzeiken. Ik ben er tenslotte zelf ook eentje, tegen wil en dank. En er zijn er echt ontzettend veel, die het allemaal op zijn of haar eigen manier doen, net als ik.

Maar toch voelde ik de drang, om dit artikel te gaan schrijven, omdat er vrij veel dwars blijft zitten bij mij. Ik volg zelf erg veel influencers, zowel op YouTube als op Instagram. Het zijn influencers die in mijn vakgebied en interesses liggen, zoals voeding en gezondheid, maar ook uiterlijke verzorging en cosmetica. Ik volg bijvoorbeeld geen Enzo Knolletjes, om het zo even te formuleren. Deze hebben een totaal andere doelgroep, bijvoorbeeld gericht op kinderen.
Ik ga het dan ook hebben over de influencers in mijn vak gebied , mijn doelgroepen en waar mijn interesses liggen.
Ik kijk iedere dag YT vlogs, video’s en andere content over voeding en gezondheid. Ik vind dit een erg prettige manier om up-to-date te blijven van recente en huidige trends. Dit wordt namelijk altijd of geïntroduceerd of naar buiten gebracht via deze kanalen. Ik noem het zelf de tegenwoordige LOEKIE DE LEEUWTJES. Het gaat immers 9/10 keer om een BETAALDE samenwerking. Wat houdt dat nu precies in ?

BETAALD OF NIET BETAALD

Om IETS voor te stellen op YOU TUBE, zodat je er geld mee kunt verdienen, moet je tenminste 1000 volgers hebben. Zodra je deze hebt bereikt, kun je gebruik maken van advertentie-inkomsten via YT. Dit betekent dat er reclameonderbrekingen plaatsvinden tijdens je vlogs / filmpjes, waar jij dan weer een percentage van krijgt uitgekeerd. Hoe meer mensen naar jouw vlogs / filmpjes kijken, hoe meer jij op kunt strijken. Als je ook vrij veel naar YT kijkt, zie je vast dat influencers jou vragen op het “ duimpje omhoog “ knopje te klikken en nog beter, meteen het abonneer knopje ( het belletje ) aan te klikken zodat jij voortaan een melding krijgt zodra deze influencer weer een video heeft geüploaded. Dit is belangrijk voor hun vindbaarheid, hoe meer duimpjes een video krijgt, hoe meer YT deze video’s in hun “ voorgesteld voor jou “ tijdlijn plaatsen. Jij ziet deze video dan voorbij komen en je klikt erop, wat voor de maker of maakster weer geld oplevert. Het is een zeer simpele uitleg, en het werkt ook erg simpel. Als je kanaal groeit ( je krijgt steeds meer abonnees ) kunnen deze bedragen behoorlijk oplopen, en kun je er zelfs je broodwinning van maken. Dit is dan ook wat iedereen graag wil, en hoopt te bereiken. Het is anders gezegd een zeer grote reclamezuil, waar jij je plasje overheen druppelt en daar lekker mee kan verdienen. Niets mis me, zolang het allemaal wel oprecht en eerlijk gebeurt.
Instagram is een soortgelijk platform, waar je in plaats van video’s “ reels “ ( = korte filmpjes ) kunt posten en verhalen. Deze kunnen erg veel geld in het laatje brengen. Het algoritme van Instagram is echter een stuk ingewikkelder dan YT, maar het is inmiddels een groot platform als Facebook voorbij gestreefd in inkomsten genereren. Je kunt daar dan ook ONTZETTEND VEEL reclame tegenkomen. Vroeger was Facebook “ het” platform om geld te verdienen, Instagram heeft het kunstje afgekeken en heeft daarmee een zeer prominente plek weten te behalen op social media. Net zoals op dit moment TIKTOK het kunstje ook afkijkt en sterk in populariteit toeneemt. TIKTOK lijkt op dit moment het grootste platform om goed geld te verdienen, over de gehele wereld razen de “ tiktak-hacks” rond en worden massaal opgepikt door het publiek. Influencers doen daar op hun beurt ook weer veel mee, zoals video’s maken waarin zij tiktok-recepten en hacks testen. Inmiddels is het woord “ tik-tokker” al een begrip geworden.
Alle platforms op social media leveren geld op. Het is erg belangrijk, om jouw merk en jouw naam rond te laten zingen, zodat je wordt opgemerkt en daar bakken vol met geld mee kunt verdienen. Sommigen lukt dat op eigen kracht, maar er zijn ontzettend veel influencers die bijvoorbeeld “ likes” en abonnees kopen, om hun kanalen hogerop te laten komen.
Iedere dag worden we ( de kijker / consument ) blootgesteld aan ontzettend veel betaalde samenwerkingen. Als er zo’n samenwerking gaande is, dan moet de maker / maakster dit duidelijk vermelden. Dit is verplicht gesteld. Je kunt dan bijvoorbeeld opeens een onderbreking zien in een video waarin de maker / maakster jou iets vertelt over een product, waar zij door wordt betaald. In een hoek kun je dan bijvoorbeeld “ AD” zien, of een wat duidelijkere “ gesponsorde samenwerking “ Het is allemaal dikke prima, zolang het maar wordt gecommuniceerd dat de kijker nu naar reclame zit te kijken.
Zo’n samenwerking levert in regel erg veel geld op. De industrie heeft de influencer en de plek waar zij staan, ontdekt, om zo dichtbij mogelijk de consument te komen. Het is de nieuwe vorm van reclame. Waar vroeger veel geld werd geïnvesteerd in het maken van een reclamespot ( STER ) wordt dit nu uitbesteed aan influencers die een groot bereik hebben. De grootste voordelen voor een fabrikant zijn, dat hij zelf in regel niets hoeft te doen, terwijl het de consument in de meest beste vorm bereikt. De maker / maakster schiet zijn of haar eigen content in opdracht, en verzorgt de verdere verspreiding. Alles wat een fabrikant feitelijk bekeken hoeft te doen is producten verzorgen zodat daarmee gewerkt kan worden, en de wensen opgeven. De maker / maakster gaat er dan mee aan de slag en stuurt zijn of haar content naar de fabrikant om het goed te laten keuren. Gaat deze akkoord, wordt de content verspreid op via de kanalen van de influencer. De kracht van al deze betaalde reclames zit hem vooral in de herkenbaarheid. Influencers zijn net als jij en ik. Geen mooie modellen die jou vaatwastabletten aansmeren, maar gewoon de “ girl of boy next door “ die net als jij ook de vaatwasser aan moet zetten. Dat scherpt vertrouwen, er gebeurt iets wat de consument herkent. Dit zorgt voor duizelingwekkende omzetten.
Als we dit alles een beetje in het perspectief neerzetten, kan iedere malloot ( om het zo even te formuleren ) opeens een selfmade filmmaker worden. Het zijn vaak zeer ongeschoolde mensen die zomaar uit het niets een blog-camera kopen en daarmee aan de slag gaan. Een echte filmmaker, zoals de mensen die voorheen reclamespots schoten, kom je tussen al die YouTubers zelden tegen. Ik volg zelf een YouTuber die wel echt heeft geleerd voor filmmaken ( zie VET GEZELLIG  ) en dat ZIE je ook. Alwin van VET GEZELLIG maakt ontzettend mooie content. Ik heb zelf de ballen verstand van goed filmen, maar een kind ziet hoe goed hij dit in zijn vingers heeft. Dit kun je zelfs bewonderen, wat ik ook doe. Er zijn daaronder weer een paar You Tubers die hobby-matig er iets meer werk van maken dan de gemiddelde vlogger. Zij vinden het bijvoorbeeld erg leuk, en kiezen daarom voor betere kwaliteit camera’s en zorgen voor de juiste belichting. Dit zijn vloggers die hun werk vaak ook serieuzer nemen. En niet alleen maar kijken hoeveel hun kanaal binnen brengt.

WAT STOORT MIJ ?

Het is niet al het bovenstaande, wat mij stoort, integendeel. Want ik vind het zeker een zeer mooie manier om de consument te bereiken. Maar daar wringt ook meteen de schoen een beetje. Dat heeft alles te maken met DE MANIEREN hoe veel YouTubers hun werk aanpakken.
Er zijn ontzettend veel YouTubers die alleen voor het grote geld filmpjes maken. Natuurlijk vinden zij het leuk, maar het maakt een groot verschil, of je nu iets betaald aansmeert zonder dat je weet WAAR je over spreekt, of dat je oprecht veel moeite steekt IN HET PRODUCT zelf. Helaas zie ik té vaak gebeuren dat er totaal geen tijd is gestoken in een product en er wordt opgesomd wat er standaard op een verpakking staat, of een ingestudeerde tekst waar de klant om vraagt. Dit kan een zeer vertekenend beeld geven van een product wat bijvoorbeeld helemaal niet zo gezond is wat het doet lijken. Een beker kokosyoghurt wordt bijvoorbeeld de hemel in geprezen, terwijl een betaalde YouTuber zo’n beker lekker op lepelt voor de camera.  Er wordt een indruk gewekt dat de YouTuber er heerlijk van geniet en hij / zij toont dit. Wat aanzet geeft naar de kijker die hierdoor wordt geprikkeld ( ge-in-fluentst 😁) en ook naar zo’n beker op zoek gaat, of gebruik maakt van een kortingscode. In zo’n beker kokosyoghurt zit enorm veel verzadigde vetten, als de basis kokosmelk is, wat in de meeste gevallen zo is. Zo kan een ongezond product gezond worden getoverd. En gevolgen geven voor de algehele volksgezondheid. Dit is nog maar een klein voorbeeld. Het is bijvoorbeeld de grote kracht waarom TIKTOK nu zo bloeiende business is geworden. Zien doen, DOET doen. De consument wil graag, dat anderen het denk en graafwerk doen voor hen, en als een bekende YOUtuber zegt dat dit matras echt THE BOMB is, en je ook extra wordt getriggerd met een kortingscode, dan wordt dit meteen aangenomen. En dus vaak ook besteld.
Het is dankzij deze nonchalance van de consument dat sociale platforms als You Tube en Instagram en TikTOK goudmijnen zijn geworden om handel te voeren en snel-geld te kunnen verdienen. Want vergis je niet:….er gaan gigantische bedragen om in deze wereld tussen influencer en fabrikanten.
Zolang alles eerlijk en oprecht gaat, heb ik er geen problemen mee. Eerlijkheid / oprechtheid is dat een You Tuber / influencer ZEGT waar hij / zij mee bezig is, en oprecht en eerlijk is in zijn of haar mening. Eerlijk en oprecht zijn terwijl je betaalde content maakt….dat is vrij lastig. Je moet dan kritischer zijn en selectiever. Je gaat immers dan geen reclame maken voor WC eend als je fel tegen milieuvervuiling en belasting van het milieu bent. Of ga je vertellen hoe lekker olijven zijn terwijl je ervan gruwelt. Als je wat kritischer bent kun je minder snel groeien en veel minder geld verdienen. En dat is iets waar heel veel mensen niet voor kiezen.  Dicht bij jezelf en jouw principes blijven is echt extreem lastig als je je op dit werkgebied bevindt. Je kunt snel worden “ opgekocht” voor betaalde content te maken, waar een klant om vraagt, niet waar jij om vraagt. Soms zie ik bekende YouTubers zulke scheve schaatsen aantrekken, om te verdienen, dat het tenenkrommend is. Zij maken dan bijvoorbeeld content over iets waar hun interesses totaal niet liggen, maar het geld smaakt uiteraard goed. Ook ik krijg met grote regelmaat aanbiedingen waarvan ik mij werkelijk afvraag hoe zo’n fabrikant erop komt om MIJ te strikken voor een product wat mijlenver van mij afligt. Ik bedank vriendelijk, maar het blijft raar.
Waar ik de meeste moeite mee heb, zijn de INVLOEDEN. Veel bekende You Tubers / instagrammers en TikTokkers beseffen vaak niet WAT voor invloed zij hebben. En kan, dat wat zij naar buiten brengen, zeer nadelig zijn. Mijn allergrootste bron van ergernis ligt daar dan ook, met name over de gigantische hoeveelheden betaalde én onbetaalde vlogs die  momenteel veel populariteit hebben: de SHOPLOGS van kledingmerken. Er zijn ontzettend veel video’s te zien waarin er is gewinkeld bij bijvoorbeeld een PRIMARK, en on line bij SHEIN . Beide kleding ketens produceren WEGWERP KLEDING ( fast fashion ) wat het milieu maar ook mensen ontzettend zwaar belast. KLIK HIER om daar wat meer over te lezen.
Door deze vormen van kleding te promoten, zullen we nooit, maar dan ook echt NOOIT voor elkaar krijgen om deze zeer donkere wereld aan banden te leggen. Wegwerp-kleding promoten is in mijn ogen NOT DONE. Ik begrijp de insteek, want ketens als een PRIMARK en SHEIN zijn zeker onder veel doelgroepen ongekend populair. Zeker als jouw favoriete You Tuber dit de hemel in prijst en zichzelf als model in de spiegel filmt, is er erg weinig overredingskracht nodig om mensen niet te laten shoppen, zeker als er weer met kortingscodes wordt gestrooid. Het levert alle deelnemende partijen dus altijd wel iets lucratiefs op. Maar hoe eerlijk kun jij jezelf in de ogen kijken? Waarschijnlijk vind je deze vergelijking wat hard, maar ik zie het als iemand een joint aanbieden, en daar betaald voor krijgen. Je WEET dat het niet echt OKAY is, maar je sust je geweten met andere beredeneringen. Zoals ik vaak hoor als ik zo’n YouTuber / instagrammer erop aanspreek. Je moet eerst afwachten of je überhaupt antwoord krijgt, want vaak blijft het radiostilte. In de hoop dat jij verder niet meer blijft zeuren, want ingewikkelde vragen……daar zit niemand op te wachten.
Maar komt er dan een antwoord, dan zijn het vaak beredeneringen waar zij zich achter verschuilen. Zoals het feit dat ze items van PRIMARK en SHEIN al jaren in hun kast hebben hangen en daarom DUURZAAM zijn. NEE, deze zijn NIET DUURZAAM, omdat ze nog altijd onder zeer barre omstandigheden worden GEPRODUCEERD, wat mens en milieu enorm belast. Het maakt niets uit of het item langer meegaat dan je verwacht, het is en blijven kledingstukken waar bloed aan kleeft, om het zo even grof te formuleren. Dat praat je NIET goed door continu opnieuw kleding te blijven bestellen / kopen in deze ketens. Daarmee hou jij namelijk deze ketens in stand. En promoot je dit ook op je kanalen naar buiten.
Ik stoor mij tevens aan het koopgedrag van veel bekende YouTubers. Soms liggen lades en kasten vol met gekregen items, zoals 80 mascara’s, 45 lippenstiften, 25 oogschadwpaletten en ga zo maar door. Maar ook kleding. Ik kan soms met verbazing kijken naar wekelijks terugkerende vlogs van personen die IEDERE WEEK shop-blogs maken. En wekelijks winkelen bij een PRIMARK of een ACTION.
Het zijn populaire en graag geziene vlogs, omdat de consument dit soort content graag ziet, herinner mijn woorden eerder over “ the girl / boy next door “.
Begrijp mij niet verkeerd, zoals ik aan het begin van dit artikel al aangaf, zijn niet ALLE influencers zo. Er zijn ook YouTubers die JUIST het goede voorbeeld willen laten zien en die daar gelukkig ook redelijk veel succes mee hebben te behalen. Een vlogster die ik zeer bewonder is ROOSMARIJN , die met haar eigen typische karakter het kringlopen en vintage shoppen stimuleert, omdat zij dit ZELF ook erg belangrijk vindt. Zij heeft aardig wat volgers en heeft ook betaalde samenwerkingen, maar deze zijn wel bedacht en geheel op haar eigen interesses afgestemd. Ze vertelt er ook openhartig over. Bij haar geen geheimen. Deze NO NONSENSE aanpak waardeer ik, ook al verdient Rozemarijn er ook aan. Van harte GEGUND, omdat zij echt goede dingen naar buiten brengt waar de consument inspiratie uit kan putten. Zij winkelt nooit bij een PRIMARK. Net als ik niet,  uit principe. Dat SIERT iemand, omdat je dan nog JEZELF durft te zijn en niet voor het grote geld kiest. Ook EDITH DOHMEN doet goed werk, door fat-shaming aan te pakken , hiermee draagt ze een zeer positieve boodschap uit naar kijkers, om hun lichaam in welke vorm ook, te koesteren. Ze heeft zelf een “ maatje meer” maar dat stopt haar niet om in een bikini of in lingerie te fotograferen en dit op haar kanalen te posten. Ze geeft hiermee de boodschap uit dat ook een “ girl next door” van haar lichaam, in welke vorm ook, mag en kan houden. Ze laat veel leuke outfits zien die zij zelf bij elkaar shopt.
Ik vraag mij tevens vaak af, waar al die handel heen gaat. Sommige YouTubers, als een Alwin van VET GEZELLIG laat in zijn video’s zo nu en dan zien waar hij zijn handel heen brengt. Bijvoorbeeld onlangs, toen hij een kruidnoten test hield, deze uit zijn zak betaalde en na het filmen en testen wegbracht naar een verzorgingshuis. Zeker bekende mensen ontvangen dagelijks extreem veel perspakketten. Daar val ik NIET onder. Ik ontvang eerst aanvragen, waarbij ik beslis of ik deze wel of niet accepteer, en vaak koop ik het zelf of met een korting, zodat ik mijzelf recht in de ogen aan kan blijven kijken. Ik heb daarom geen huis wat vol is gestouwd met spullen, waar ik niets aan heb. Natuurlijk zal er veel worden weggegeven, maar waar dat precies heen gaat….?
Het laat, vind ik, een beeld zien van overconsumptie, waar kijkers ook door kunnen worden beïnvloed. Als hun idool zoveel heeft, dan willen zij dit ook. Zeker kinderen kunnen daar erg door worden beïnvloed. Het wakkert de kooplust enorm aan.
Het is uiteraard een prachtige cirkel geworden, waar de consument meer op hun wenken worden bediend. Al die video’s geven mij bijvoorbeeld een duidelijk beeld van meest recente hippe trends en producten. Dit scheelt mij bijvoorbeeld een hoop zoekwerk. Maar het levert mij wel juist weer veel meer extra werk op om al deze video’s te ontcijferen, want 9/10 keer is de achtergrond informatie een opsomming van een betaalde klant of een voorlezing van een verpakking omdat de maker / maakster vaak nul komma nul verstand heeft van een product en zich er totaal ook niet in verdiept.
Ik heb wel eens gereageerd op een video van iemand die het verschil tussen een amandel en een hazelnoot niet kende. Of iemand die zei dat je ook slank werd van kokosyoghurt, omdat het veganistisch was. Dit soort informatie naar buiten slingeren vind ik persoonlijk best zorgelijk, juist omdat we elkaar tegenwoordig gigantisch beïnvloeden.
In mijn “ ideale “ wereld zou de wereld van betaalde social media er eentje zijn waar verplicht is gesteld meer huiswerk te verrichten naar wat men promoot. Nogmaals is het echt niet erg om op deze manier je geld te verdienen, het is immers ook gewoon een verdienmodel geworden. Maar het is de toon van de muziek die de muziek op de juiste manier laat klinken door een concertzaal. Geld zou niet de reden moeten zijn voor een influencer om iets te promoten. Het zou vanuit eigen interesses moeten komen + daarbij dus goed je huiswerk doen. Een pakje boter is immers niet alleen maar een pakje boter wat een lekkere smaak geeft. Er zit meer in. Wil de klant jou niet betalen als je dit soort achtergrond informatie geeft ( wat zij liever niet aan de grote klok hangen ) dan zou je daar als bewuste influencer wat kritischer op mogen zijn. Wil jij je gezicht en naam hangen aan een pakje boter vol meuk ? Omdat het lekker wat oplevert ? Of ben je liever oprecht en kies je eens wat minder voor het geld ?
Onthoud ook, dat er maar weinigen echt miljoenen verdienen. In Nederland kennen we miljoenen verdieners als een BEAUTYGLOSS en ENZO KNOL, die landelijke bekendheid hebben gekregen. Marscha van Beautygloss heeft inmiddels een huis in Amerika gekocht, en leven het luxe leven. Enzo zet de bloemetjes ook flink buiten. Dit verdienen zij echt niet alleen maar door betaalde samenwerkingen aan te gaan waar zij 100% achter staan. Het vraagt wat van je.
Zeker in een wereld vol misleidingen wat betreft voeding en gezondheid vind ik transparantie JUIST een speerpunt. De consument heeft het al moeilijk genoeg. Ik wil daarom zelf wel transparant zijn. Op dit moment hou ik zelfs mijn gehele website 100% vrij van affiliatie linkjes, iets waar je toch on-opgemerkt enorm veel aan kunt verdienen. Ik vind het echter geen negatieve vorm van verdienen, integendeel. Je kunt tenslotte ook hier zelf bepalen wat je wel en niet wilt linken. Alle linkjes die nu op mijn website staan, zijn puur uit eigen beweging geplaatst om de consument te helpen. Helaas zijn website-kosten ook behoorlijk gestegen en is het niet zo raar te noemen dat vele websites samenwerken via affiliatie-linkjes. Ik zal daar zelf zeker ook niet negatief tegenover staan, maar ik zal altijd kritisch blijven. En eerlijk vermelden als het om een betaald linkje gaat. Je moet trouwens niet teveel inkomsten verwachten van zulke linkjes, het gaat vaak maar om enkele procenten, maar toch, als je erg veel linkjes plaatst, kan dat bedrag wel oplopen.
Kortom: er zijn vreselijk veel verdienmodellen , het is voor iedereen persoonlijk hoe hij of zij dit invult. Snel rijk worden zegt niet altijd snel rijk worden, ik persoonlijk vind geld niet belangrijk. Zo heb ik altijd in mijn werk gestaan, ik deed en DOE mijn werk omdat het mijn leven is, mijn passie, mijn alles. Ik ben meer dan tevreden met wat ik nu heb. Het hoeft allemaal niet groot, groter en groots, voor mij is de informatie die ik naar buiten brengen 10.000 x belangrijker. Ik wil de consument helpen, en tot nut zijn. En hen geen poten uitdraaien omdat ik er een leuke deal uit kan slepen. Of aanzetten tot onzin aankopen. Ik wil de wereld laten consuminderen, op alle fronten. Wat de afgelopen covid-periode én de huidige crisis in elk geval wel met ons heeft gedaan en doet, is alles meer leren WAARDEREN wat we hebben. Nederigheid is zeker in deze tijd iets waar we wat meer naar terug moeten schakelen. Niets is vanzelfsprekend. Ook kleding niet.
VRAAG :
Kijk jij naar influencers ? Volg jij dagelijks influencers ? Laat jij je vaak beïnvloeden ? Koop je vaak producten omdat een influencer jou dit aanbeveelt ? Laat jullie reacties graag hieronder achter, ik ben erg benieuwd!

12 Reacties op “Hoe influencers jou beinvloeden……een goede of slechte zaak ?

  1. Eerlijk? Het interesseert me allemaal niks. Misschien vroeger, toen ik een psychisch wrak was, (echt serieus) toen was ik wel eens gevoelig voor (gladde)praatjes.
    Nu trek ik steeds meer mijn eigen pad, en ga ook steeds meer doelgericht mijn gang. Ik koop wat ik nodig hebt. Ik kan mijn geld maar 1x uitgeven, en zoek doelgericht naar dingen die bij mij passen.

  2. Ik kijk graag naar informatieve yt filmpjes, maar haak snel af als het duidelijk is dat het meer om adverteren gaat als om info of een eerlijke review.
    Ik heb je links op YouTube hierboven opgezocht en ook Noelle van Dreeven (= Noëll van Dreven), om te kijken of ik ze interessant vind om vaker te bekijken.
    Waarom volg je Noelle van Dreeven? Zij promoot juist de Primark en Action… Het kan toch niet zijn dat je haar volgt omdat ze voor filmen heeft geleerd?

  3. Dank voor je heldere uiteenzetting. Inspirerend om te lezen hoe je bij jezelf blijft;
    kritisch, integer en principieel. Ik volg je informatie met belangstelling!

  4. ik volg alleen jou Monique. en ben heel blij met jou! ik kijk dus ook nooit naar die yt filmpjes.

  5. Hoi Monique, ik ken jouw inzet en jouw werkwijze en jouw filosofie daarachter. Die vind ik heel prettig en trekt mij ook aan. Daarom kijk ik eigenlijk alleen op jouw site, want dan weet ik: het is oké.
    Ook weer een soort gemakzucht misschien, maar ik weet gewoon dat het goed zit, als jij het hebt onderzocht.
    Blijf vooral doorgaan,
    Groetjes, Tonny

  6. Voor goede voedingsadviezen lees ik alleen de jouwe.
    Want ik zie zoveel onzin.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *