Huh? HENNEP tofu???????

Ik ben altijd wel in supermarkten en biowinkels op jacht naar nieuwe interessante producten. Maar het gebeurt ook vaak dat ik wordt geattendeerd op bepaalde producten. Soms komen er meerdere mailtjes en berichten binnen over één bepaald product, dit was onlangs het geval met de zogenoemde HEMPFU van de Belgische fabrikant DE HOBBIT. Ik ben al jaren bekend met dit merk, ik heb jarenlang hun seitan gegeten. Die vond ik altijd verrukkelijk. Ik ontving zo opvallend veel vragen over de HEMPFU dat ik heb besloten een pakje mee te nemen uit mijn eigen biowinkel, en het eens te gaan onderzoeken. Velen vragen zich af, of deze variant op tofu een erg goede eiwit leverancier betreft voor de veganist. Ik zocht het uit.

WAT IS HEMPFU?

Hempfu is een variant op gewone tofu. Zoals we weten wordt tofu genaakt op basis van sojabonen, de HEMPFU wordt gemaakt op basis van hennepzaden. En eigenlijk is dat helemaal niet zo’n raar idee. Hennepzaden zijn namelijk erg interssant voor mensen die om welke reden dan ook, geen vlees en dierlijke producten genieten.
Geadviseerd wordt, om dagelijks 20 % eiwitten uit onze voeding te halen. Als je volwaardig en uitgebalanceerd eet en verder geen voedselstromingen volgt ( vegetarisme . Veganisme, plant-based) en ook niet fanatiek sport beoefent, dan kun je dit gemakkelijk uit je dagelijks voedsel halen en loop je niet zo snel kans om tekort te komen. Als we eiwitten eten, worden deze in ons lichaam afgebroken tot aminozuren, die worden gebruikt bij ieder spijsverteringsproces in het lichaam. Deze verschillende soorten eiwitten verschillen sterk door de verscheidene aminozuren die deze bevatten. Ons lichaam gebruikt zo’n 20 aminozuren om eiwitten op te bouwen. Omdat dierlijke eiwitten meest lijken op het eiwit dat in ons lichaam voorkomt, zijn deze eiwitten uit dierlijke bronnen meest compleet. Plantaardige eiwitbronnen bevatten minder en weinig essentiële aminozuren waardoor dierlijke eiwitten wel als volledig worden beschouwd en plantaardige eiwitten niet. Daarom moeten planteneters altijd meer bronnen aanspreken om aan hun behoeften te voldoen. Dat lijkt ingewikkeld, maar dat is het niet. Dagelijks een flink portie peulvruchten extra op het menu helpt je al een eindje op weg.
Toch is de meest ideale situatie een goed, evenwichtig en uitgebalanceerde combinatie van dierlijke en plantaardige bronnen. Veganisten die niet erg extreem ingaan op hun gewoonten, kunnen bijvoorbeeld kiezen voor dagelijks een kommetje bio-dynamische kwark of yoghurt. Bio-dynamische zuivel is vrij van dierenleed, maar bevat wel alle gezonde eiwitten. Ook kun je denken aan een vers geraapt eitje bij de boer, waar de kippen vrij rond scharrelen. Eet je veganistisch, dan moet je wel extra opletten. Waar we zo’n 20% van de energie  uit eiwitten moeten laten bestaan, is het voor een veganist, die de eiwitten uit plantaardige bronnen moet halen, noodzakelijk om meer eiwitten te consumeren, gemiddeld zo’n 30% van de totale energie. Dit heeft weer met heel veel verschillende factoren te maken, ik heb daar een verhelderend artikel over geschreven. KLIK HIER
Wil je echt geen dierlijke producten consumeren, is het zaak goed op je eiwit-inname te letten. Zoals je eerder kon lezen, is 30% extra eiwitten uit plantaardige bronnen gewenst. Je kunt dit om te beginnen het beste halen uit vers, intact en liefst biologisch voedsel als groente , fruit, granen , peulvruchten en noten. Maar ook kunnen sommige zaden en pitten een behoorlijke bijdrage leveren. Eentje die er met kop en schouders bovenuit springt is HENNEPZAAD. Over hennep is al veel geschreven. Hennep is één van de oudste medicinale planten wereldwijd. De hennep, waar de hennepzaden uit voortkomen, heeft in tegenstelling tot marihuana GEEN psychoactieve werking en is daarom 100% veilig om te gebruiken, ook door kinderen.
Wat zo uniek is aan hennepzaad, is dat het voor twee-derde-deel uit een zeer hoogwaardige kwaliteit eiwit, wat ontzettend veel gelijkenis trekt op onze eigen lichaamseigen eiwitten en is daarom zeer goed opneembaar. Na sojabonen is hennepzaad het rijkst aan eiwitten uit plantaardige bron, en is hennepzaad erg goed verteerbaar. Hennepzaad bevat ACHT essentiële aminozuren, dus de aminozuren die ons lichaam niet zelf aan kan maken. Dit is erg goed nieuws voor mensen die 100% plantaardig eten. Het bestaat ongeveer voor zo’n 35% uit eiwitten. Bizar veel, en zeker, als je je bedenkt dat ze goed opneembaar zijn. Het heeft een uniek aminozuurprofiel.Je kunt “ gewoon”  hennepzaad gebruiken, maar ook zijn er speciale hennepzaad-eiwitpoeders op de markt gezet. Dit poeder wordt gemaakt van de zaden van de hennepplanten . Nadat de zaden koud zijn geperst ( voor hennepzaad-olie) wordt het pulp gebruikt om poeder van te maken, het eiwit wordt zorgvuldig gescheiden van de tevens aanwezige vezels in het pulp.  Dit poeder is extreem rijk aan de essentiële eiwitten.  Het is een fijne en snelle manier om iedere dag extra eiwitten toe te voegen aan je voeding / aan te vullen aan je voeding. Zorg er wel voor, dat je 100% biologisch hennep-eiwitpoeder kiest. Deze zijn gegarandeerd vrij van chemische producties en toevoegingen. Ik koop mijn hennepzaden / eiwitpoeders via www.puurenfit.nl. KLIK HIER voor het eiwitpoeder en KLIK HIER voor het hennepzaad.
Hennepzaad staat bovenaan de lijst van plantaardige bronnen met de meeste eiwitten. Het bevat gemiddeld 34 gram per 100 gram, wat aanzienlijk is te noemen.

LIEVER GEEN SOJA

Terug naar de HEMPFU. Dit lijkt op de markt te zijn gezet om de mensen die liever geen sojaproducten gebruiken, te plezieren met een alternatief op tofu. De vervanging vind ik briljant bedacht. Het wordt gemaakt van gekookte hennepzaden en water. Dit wordt in blokken geperst en in water vacuüm verpakt, zoals we dit ook bij soja tofu kennen. Wat dat betreft zien we eigenlijk totaal geen verschillen. Waar wel erg veel verschil in zit , is de prijs. Ik betaalde voor 200 gram € 5,75. Dat is, tegenover een blok soja tofu gezet, uiteraard belachelijk duurder. Voor een blok biologische soja tofu van 375 gram betaal je bij de AH € 1,49….  🥺 een groot gapend gat dus. Je moet er wel wat voor neer lappen, als je liever soja mijdt.

DE VOEDINGSWAARDE

We zijn uiteraard benieuwd of het qua eiwitten een beetje de lading dekt. Daar moeten we een klein rekensommetje voor doen, om uit te rekenen  hoeveel procenten van de calorieën uit eiwitten bestaan. Ik kwam ( per 100 gram )  uit op 20,5 wat net voldoende is voor iemand die bijvoorbeeld vegetarisch eet, maar onvoldoende voor de veganist. Ter vergelijking heb ik ook de energie eiwitten berekend van de AH biologische soja tofu: die komt per 100 gram beduidend hoger uit: 41,6 % Deze zou voor de veganist dus wel een betere keuze zijn. En een goedkopere 😁
Ook qua verzadigde vetten ligt de soja tofu lekkerder met 1,5 gram per 100 gram tegenover de 2,8 gram per 100 gram bij de Hempfu. Daar tegen in te brengen bevat de soja tofu wel wat aan zout en meer suikers.
Je kunt de hempfu net zo gebruiken als soja tofu.. Ik besloot er spek-blokjes van te gaan bakken. Ik gebruik zelf geen tofu, ik ben een echte tempeh-lover. Ik was dus best benieuwd hoe deze tofu het ging houden in de koekenpan. Dat ging verrassend goed. Ik heb de in kleine blokjes gesneden hempfu gemarineerd in Aminos en wat Ras el Hanout kruiden en in een heel klein erwtje zuivere kokosolie gebakken. Het resultaat was echt lekker. Aan de smaak valt niets aan te merken, ook in gebruik is het verder inderdaad 1:1 met gewone tofu.

POGING ZELF MAKEN

Uiteraard wilde ik eens gaan testen, of ik het zelf na kon maken. Hennepzaad heb ik standaard in huis, dus ik ben begonnen met zo’n 350 gram hennepzaad te gaan koken in ruim water. Dit heb ik uit laten lekken in een zeef en…..kijk daar, ik heb ook meteen een kom vol met hennep melk! 😀
 Je kunt dit kant en klaar kopen in de winkel, daar betaal je gemiddeld per liter € 3.00 voor……Als je hennepzaad in ruim water kookt en uit laat lekken heb je hetzelfde , maar dan bijna gratis…..de kunst van marketing. In deze melk-achtige drank vind je naast goede vetzuren ook aardig wat eiwitten. De vetzuren zie je zelfs op de witte substantie liggen. Even schudden dus voordat je gaat uitschenken. Deze melk-achtige drank is dus meteen ook een perfecte aanvulling voor je dagelijkse eiwitjes. 😁
Terug naar mijn poging om zelf een hennep tofu te maken. Uiteraard bezit ik geen prachtige pers-machines waarin ik tot-in-de-perfectie gestylde vierkante blokken kan persen, dus bedacht ik een andere manier om het compact te maken: havermout. Ik deed de uitgelekte gekookte hennepzaad in de blender en voegde daaraan 300 gram havermout en een klein beetje water aan toe. Dit ging goed, de massa wordt helaas wel plakkerig, dus gebruik een spatel om de massa uit de blenderkan te halen. Ik heb het vervolgens 5 minuten op 200*C in de airfryer iets harder gebakken. Het resultaat mag er best wezen. Sterker: dankzij de toevoeging van havermout krijgt deze homemade hennep-tofu alleen nog maar meer gunstige voedingswaarden.
Ik heb de hennep/ havermout tofu geruld met een gesnipperd uitje en wat TeriYaki saus in de koekenpan….in één woord VERRUKKELIJK. Lekker op brood bijvoorbeeld! Of ter vervanging voor vlees bij een maaltijd. Dit viel mij in elk geval niet tegen, dit ga ik absoluut meer maken. Want uiteraard is er geen haar op mijn hoofd die overweegt om zo’n stik-duur-product nog eens te kopen. Ik spek geen zakken van slimme fabrikanten. 🤓🤓🤓

EINDOORDEEL:

Het idee is top, inhoudelijk ziet het er verder goed uit, meer dan biologische hennepzaad en water is het niet dus anderzijds kunnen we ons wel afvragen waar die stik-dure verkoopprijs in is gehangen. Zelf ( na) maken loont ook hier de moeite. Als de prijs rond de € 2 euro zou hebben gelegen was ik enthousiast. Maar bijna € 6 euro voor 200 gram noem ik de consument een poot uitdraaien. De smaak is ( gebakken en gekruid) prima te doen. Maar eerlijk? Het heeft bar weinig verschil in smaak met soja-tofu ( gebakken en gekruid) Ik vind het gewoonweg ontzettend duur. Zeker voor wat het inhoudelijk waard is. Het heeft geen unieke toegevoegde waarde, het is denk ik alleen gunstig voor die mensen die soja liever mijden.

2 Reacties op “Huh? HENNEP tofu???????

  1. Beste Monique,
    Goede hennepzaad is best duur en dat maakt denk ik de prijs. Mooi recept hoor, ik ga het uitproberen👍😊

  2. Ha Monique,
    Bedankt voor de uitvoerige uitleg over hoe je zelf hempfu kunt maken plus hennepmelk.
    Ik heb een soja-allergie, dan heb je al rap minder te kiezen in de winkels en is vegetarisch eten bijna onmogelijk. (Kijk uit pure nieuwsgierigheid eens naar de ingrediënten van een willekeurig brood). Je hebt me geïnteresseerd voor hennepzaad, dank je wel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *