Veganistische bacon, ook dat kun je zelf eenvoudig maken!

De Vegan-trend zet zich voorlopig ( anno 2020) nog wel even door. Sterker: .. ook de “ gewone” consument lijkt steeds warmer te lopen voor veganistische alternatieven in de supermarkt. Helaas worden deze keuzes voornamelijk gebaseerd op misleiding. Er wordt gedacht, dat veganistische alternatieven GEZONDER zijn dan conventionele. Dit is 9/10 x niet het geval, sterker nog, veganistische alternatieven op bijvoorbeeld vlees, worst, kaas , zuivel en eieren bevatten meer ongezonde additieven. Uiteraard is het vrij van vlees / dierlijke componenten, maar dat zegt verder NIETS over de voedingswaarden. Om iets lekker, bruikbaar en houdbaar te maken zijn er veel hulpstoffen nodig. Zo moet een veganistische kaas een kaas-smaakje en textuur krijgen, en wordt een vleesachtige bite. In basis worden in de meeste gevallen vetten gebruikt als kokosolie. Dit maakt een simpele boterhamspread bijvoorbeeld al vreselijk rijk aan verzadigde vetten.

Ik kan mij daar echt over opwinden. Zeker omdat de gemiddelde consument het totaal niet lijkt te boeien hoe een Vegan-product in elkaar is geknutseld. Zolang het maar smaakt en geen dierlijke componenten bevat. Het gekke is dat de gezondheid op zichzelf over het hoofd wordt gezien. Het kan, zeker op langere termijn, talloze gezondheidsklachten gaan opleveren, afhankelijk van de frequenties waarin al deze veganistische alternatieven worden geconsumeerd.   Omdat er vrij veel Vegan-alternatieven zijn, kan een ADH snel worden overschreden in bijvoorbeeld verzadigde vetten en zout terwijl de consument zelf zich van geen kwaad bewust is. Verpakkingen worden rooskleurig beschilderd met gezonde claims, en prachtige illustraties waardoor het niet meteen wordt geassocieerd aan bijvoorbeeld een veelvoud aan verzadigde vetten, zoals we dit bijvoorbeeld wel zouden doen, als we een hap uit een pot kokosolie nemen. Als je over een dag genomen diverse veganistische producten consumeert ( denk aan kaas en worst op de boterham, spread bij de lunch, zuivel / toetjes bij het diner, veganistische vlees vervangers bij het diner ) kan het verzadigd vet aardig oplopen, ook het zout en suikers. Ik vind het zelfs best een beetje zorgwekkend te noemen. Wat voor gezondheid-problemen zal dit gaan opleveren ? Soms slaat de schrik mij om het hart als ik een ingrediënten lijstje bestudeer. Op mijn socials zie ik veel posten voorbijkomen van mensen die deze producten dagelijks consumeren…..😕
Begrijp mij niet verkeerd, als 98% zelfbenoemd veganist ben ik erg blij met de populariteit-toename. Het zorgt ervoor dat we bewuster worden. Ik had alleen erg graag gezien, dat er GEZONDE VEGANISTISCHE ALTERNATIEVEN op de markt werden gezet…..Daarnaast heb ik iets tegen de bizarre marketing. De producten zijn gemiddeld 2 tot zelfs 5 x duurder !

ZELF MAKEN ABSOLUUT DE MOEITE WAARD!

De grap is, dat het allemaal geen rockin’ science is om iets zelf na te maken.  Inmiddels heb ik een website vol staan met veganistische recepten die kaas / worst / eieren / zuivel en vlees nabootsen. Klik op de homepage eens op het balkje “ veganistische recepten” en je krijgt een zee aan recepten. Van snacks als frikadellen tot kaas, van worst tot vlees. Van populaire gerechten als KAPSALON tot de meest heerlijkste populaire sauzen als mayonaise. Echt waar…..alles kun je zeer eenvoudig, gezonder en goedkoper namaken. Dit heb ik meer dan eens bewezen met mijn zee aan recepten. Ik koop daarom zelf nooit veganistische alternatieven, ik maak ze zelf. Neem nu zoiets als BACON.  Bacon is een geliefd item wat onder veganisten zeer wordt gemist. De voedsel en levensmiddelen industrie heeft dan ook snel een aantal veganistische alternatieven in elkaar geknutseld. In deze bacon-alternatieven vinden we erg veel smaakversterkers als gerookt zout, gerookt aroma, maltodextrine, gistextracten en talloze andere synthetische smaakversterkers waarbij we ons af kunnen vragen wat deze in ons lichaam doen. De meesten zijn op basis van kokosolie en / of soja ( getextueerd) eiwit. Kortom….allemaal additieven waar we niet vrolijk van worden. Ik bedacht daarom een veganistische variant op bacon, met in basis biologische tempeh. Het is verder kinderlijk eenvoudig. Ik vertel je hoe je het maakt.

WAT HEB JE NODIG?

  • 250 gram ( plak) tempeh ( liefst biologisch, KLIK HIER voor meer informatie)
  • Biologische Ketjap Manis
  • Een volle eetlepel fenegriek
  • Een volle eetlepel gerookte paprikapoeder
  • Een volle eetlepel komijnpoeder
  • Een volle eetlepel piment
  • Een volle eetlepel kerriepoeder
  • Een snufje Cayenne peper
MCT OLIE  om in te bakken

…EN ZO MAAK JE HET:

Snij de plak tempeh overdwars in zo dun mogelijke plakken. Snij uit de dunne plakken vierkante stukken. Leg de plakjes in een ruime kom en voeg alle kruiden + een heel klein beetje ketjap toe, zorg dat de plakjes goed in de kruiden liggen. Schenk in een kommetje wat ketjap uit. Laat in een koekenpan op een laag vuur een klein beetje olie verwarmen. Haal steeds een plakje door de ketjap en leg in de pan. Bak de plakjes om en om goudbruin.
De bacon kun je gebruiken zoals je “ gewone” bacon gebruikt. Dus:
– op de boterham / crackers / toast
– op een gebakken veganistisch eitje 
– op een veganistische burger 
– uit het vuistje

VERRUKKELIJK OP HOMEMADE CORNBREAD!

Ik eet deze bacon altijd op een homemade snee cornbread. Ik kan gelukkig tegen gluten en bak dit brood dan ook regelmatig voor mijzelf, waar ik gebruik maak van biologisch-dynamische volkoren speltmeel. Wil je liever een glutenvrij brood maken? Vervang de speltmeel dan 1:1 voor volkoren boekweitmeel + twee eetlepels pysillium Het kan dan ook, dat je iets meer melk / water nodig hebt. Het cornbread maak je zo:
  • * 650 gram biologisch-dynamisch volkoren speltmeel
  • * een flinke scheut MCT olie
  • * 350 gram gekookte / uitgelekte zoete maïskorrels
  • * 15 gram wijnsteen bakpoeder
  • * twee eetlepels greensweet-stevia sweet Xtra
  • * plantaardige melkvervanging of water
Verwarm de oven voor op 195*C. Bekleed een vierkante ( middenmaat) broodblik met bakpapier. Roer alle ingrediënten door elkaar, en voeg steeds beetjes melk of water toe tot de massa mooi smeuïg is geworden. Stort in het blik, en bak in het midden van de oven gaar in ongeveer 60-65 minuten, blijf tussentijds controleren. Laat afkoelen.
Maak bijvoorbeeld deze verrukkelijke bacon / spinazie sandwich eens! Simpel gemaakt: snij twee dikke sneden van het brood, beleg een snee met spinazie en plakjes bacon en leg er een snee bovenop.
Of wat dacht je van deze veganistische ei/omelet -bacon sandwich? De veganistische omelet maak je in een handomdraai, KLIK HIER voor het recept!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *