MLM….de olievlek op social media…

Ik steek niet onder stoelen of banken, dat ik fel tegen de zogenoemde MLM ondernemingen ben.  MLM ( multi level marketing)  is een businessmodel/verdienmodel wat in bijvoorbeeld Amerika en Azië een bekend fenomeen is. Het komt in Nederland in ietwat mindere mate voor, omdat Nederland van oorsprong een handelsland is. We doen veel zaken op de traditionele manier, inkopen en verkopen. In Nederland zijn wel enkele multi level marketing bedrijven bekend geworden die plastic bakjes, voedingssupplementen, zeep en oliën en afslank producten verkopen. Het idee achter MLM is vrij simpel. Als je naar de bioscoop bent geweest en een mooie film hebt gezien, vertel je  dit aan  vrienden. Je vrienden nemen dat vervolgens van jou aan en gaan ook naar de bioscoop naar die specifieke film vanwege jouw enthousiasme. Het gaat via mond-tot-mond reclame. In multi level marketing wordt het product (of producten) die gemaakt worden, niet verkocht in een traditionele winkel, maar alleen via mond-op-mond reclame. Je hoort van het bestaan van het product af van een vriend die het gebruikt en ook zelf kan verkopen. Een MLM bedrijf dat de producten rechtstreeks naar de klanten opstuurt (dus niet via de verkoper) heeft de voorkeur. Er gaan grote bedragen achter schuil, en social media is een zeer groot platform geworden om nieuwe distributeurs te werven. Ik werd, nadat ik openbaar vertelde op social media dat ik enthousiast was geworden over etherische oliën, via privé berichten door talloze distributeurs benaderd,. Ik vind MLM geen fijne bedrijvigheid. En hou mij daarvan dan ook zeer afzijdig. 

 

STEEDS GROTER WORDENDE OLIEVLEK OP SOCIAL

Als het bij matig aanbod zou zijn gebleven, kunnen we ermee leven. Je bent immers zelf oud en wijs genoeg om niet in deze kletspraatjes te trappen. Het probleem is echter dat de olievlek alleen maar groeit. Met name de distributie is gestaag gegroeid op social media. Te pas en te onpas ontvangen ontzettend veel mensen op bijvoorbeeld Facebook een bericht in hun Messenger-box. Of ze kunnen via een speciale code onder een post reageren, om zo een privé bericht ( PB) te ontvangen. Daar kunnen de distributeurs volledig “ los” gaan. Ze mogen dit namelijk nooit openbaar doen. Om je een indruk te geven hoe zoiets nu in zijn werk gaat, heb ik zelf eens gereageerd onder zo’n post op Facebook. Ik had ze voor het uitkiezen, want iedere dag staat mijn tijdlijn bommetje vol met dit soort posten:
 
 
Zoals je kunt lezen, worden er vreselijk veel claims gemaakt. Het lijkt te gaan om een soort oploskoffie. Het merk en verdere details ( zoals ingrediënten, onderbouwing bij de gemaakte claims, de prijs ) wordt weggelaten. We zien vooral lokkertjes, begeleid door “ voor en na” foto’s die door het bedrijf waar de  distributeur mee in zee is gegaan, wordt aangeleverd. Dit gebeurt via besloten groepen. In deze groepen zitten veel distributeurs bij elkaar om bijvoorbeeld cursussen te volgen. Denk niet dat dit om professionele cursussen gaat, het zijn voornamelijk cursussen om de producten te verkopen. 
De distributeurs zelf zijn meestal erg jong. Mensen, die vaak totaal geen kaas hebben gegeten van voeding en gezondheid, maar graag “ slapend rijk” willen worden. Of het gaat om je buurvrouw, die in het dagelijks leven gewoon thuis-manager is en zo een leuk zakcentje bij hoopt te verdienen. Ik merk erg vaak hoe ongeschoold en naïef de meeste distributeurs zijn. Als ik reageer ( overigens gewoon onder mijn profiel ) onder de zoveelste post, en direct mijn kritische vragen stel, wordt ik meteen geblokkeerd. Het record staat momenteel op twee minuten na mijn eerste vraag. Of het komt voor dat ik een PB ontvang, en daaronder mijn kritische vragen stel. Het duurt dan niet lang eer ik ook daar monddood wordt gemaakt. Als het mij eens lukt, om door te kunnen vragen, worden er teksten één op één van elkaar overgenomen en in mijn bericht geplakt. Vrijwel iedere distributeur die ik tot nu toe ben tegen gekomen hebben geen flauw idee wat ze eigenlijk verkopen. Terug naar mijn voorbeeld. Ik reageerde op bovenstaande post en niet lang daarna ontving in de volgende PB:
 
Deze dame was een stuk loslippiger en gaf mij zelfs een foto van de ingrediënten, afgebeeld op het potje koffie. Ook gaf ze mij de naam van het merk. Dit meisje is zeker zeer naïef. Ik denk niet dat haar begeleider het op prijs zal stellen, dat zij zoveel in één keer prijsgeeft. Het komt overigens zelden voor. Er wordt vaak een prijs gegeven en een emmer vol onzin. Als je vraagt naar ingrediënten en / of het merk, wordt er vaak gezwegen en overheen gekletst. Pas als ze jou hebben binnen gehengeld, krijg je meer details. Maar dan moet je wel met je pinpas hebben gewapperd. 
 
Nadat ik verder niet meer reageerde, ontving ik na enkele uren opnieuw een berichtje :
 
Dit is meteen een stuk dwingender. Dit meisje heeft duidelijk niet gekeken met wie zij converseert. Het is haar vooral te doen om het binnen harken van klanten, wie jij bent zal haar een worst wezen. Dit meisje is zelfs bevriend met mij, vandaar dat ik ook haar post voorbij zag komen. Ze zou mij dus zeker moeten kennen. Toch heeft ze geen flauw idee wie ik ben, en dat toont, hoe “ blind” er vriendschapsverzoeken worden gestuurd naar zoveel als mogelijk mensen. Zonder te kijken naar wie ze vriendschapsverzoeken zenden. 
 

NIET ONGEVAARLIJK

Nu kunnen we redeneren, dat we allemaal een goed stel hersens op onze schouders hebben gekregen waarmee je helder en nuchter kan nadenken zodra dit nodig is. Dit is ook wat je vaak leest. “ je trapt daar toch niet in! “   “ je weet toch zelf wel dat dit allemaal lariekoek is! “   “ je geeft daar toch geen geld aan uit! “  Het zijn zomaar wat kreten die ik erg vaak langs zie komen op social. Toch worden deze producten aan de lopende band dagelijks verkocht. En niet voor zeer kleine bedragen. Ik heb verhalen gehoord van mensen die of aan zo’n product contractueel vast zitten en maanden moeten betalen, of mensen die wel voor € 800 euro aan producten hebben besteld onder de lichte druk en dwang van hun “ begeleidend coach “ . De meeste producten belanden uiteindelijk ver achter in de kast of in de vuilnisemmer. Want natuurlijk blijven sprookjes wat het is: sprookjes. 
 
Maar het is ook niet ongevaarlijk. Alhoewel de meeste producten gaan om “ gebakken lucht” waar je zeer diep voor in de buidel moet tasten, kunnen sommige producten ( met name die uit het buitenland) gevaar opleveren voor de gezondheid. Ik ga om een voorbeeld te geven weer terug naar het meisje van hierboven, met haar afslank-koffie. Ze stuurde mij in al haar enthousiasme een foto van het potje koffie, waarop ik de ingrediënten kon aflezen. En daar schrokkig behoorlijk van. Want wat zat erin?
 
– Dark roast koffie
– 2-amino-6 methyl-heptane ( DMHA ) ook wel Octrodine
– beta -phanylethamine
– acetyl-L Carnitine
– cafeïne
– erythritol
– groene thee catechist extract
– L-theanine
– alpha glycarylposhoryl choline
– chromium polyniconitane
Het potje vertelt verder natuurlijke syntheses te bezitten van de walnoot. Het geeft geen calorieën, en zegt verder geen kunstmatige kleurstoffen te bezitten. Waar ik behoorlijk van schrok, was het ingrediënt wat in een grote hoeveelheid aanwezig is in de koffie: de stimulerende stof DMHA , ook wel octrodine. Dit is een psychoactieve stimulans voor het centrale zenuwstelsel en werd oorspronkelijk gebruikt tegen een verstopte neus. Tegenwoordig duikt het op in verschillende afslankmiddelen, met de nadruk op vetverbranding. De moleculaire structuur van DMHA lijkt erg op die van DMAA ( methylhexanamine ) en wordt daarom ook vaak vergeleken met DMAA, of wordt het tweelingbroertje genoemd. DMAA werd in 2012 verboden en van de markt gehaald omdat er sterfgevallen waren. Niet lang daarna is DMHA op de markt gedrukt, Ze komen erg veel voor in pre-warkout-shakers en afvalproducten.
DMHA wordt meest gebruikt in afval producten., omdat het meest goedkoop is als grondstof en deze stof meest lijkt onderzocht. Helaas gaat dit om maar een paar vage studies die geen direct resultaat kunnen weergeven. Vanwege het feit dat de structuur van DMHA zeer sterk lijkt op DMAA wordt gezegd dat DMHA vrijwel identieke eigenschappen geeft. Dit zijn voornamelijk een vermindering van eetlust ( eetlustremmer) en energie booster. Ondanks deze resultaten wordt octrodrine niet verboden en is het in de VS nog gewoon toegestaan. Er zijn bijwerkingen bekend:
– hartkloppingen
– misselijkheid
– verhoging van de bloeddruk
– tintelingen 
– angst en paniekaanvallen
– slapeloosheid
In Februari 2019 besteedde NOS  op 3 aandacht aan de vele vrij verkrijgbare producten met deze stof. KLIK HIER om naar het artikel te gaan en om het filmpje te bekijken. De meeste producten zijn relatief onschuldig, maar artsen waarschuwen wel. In veel producten worden diverse stoffen namelijk gecombineerd, zoals ook het geval is in de afslank-koffie. Er zit veel cafeïne in naast de andere oppeppende stoffen, overigens vaak stoffen waarvan nooit wetenschappelijk is aangetoond dat ze werken 
De koffie wordt niet via de normale wegen aangeboden. Zoals je in mijn voorbeeld hebt kunnen lezen en zien, gebeurt de verkoop “ achter de schermen van social media” en is de achtergrondinformatie bijna niet aanvraagbaar. Ik had deze keer echt een geluk, dat het meisje erg guitig was met haar informatie, maar dit gebeurt eigenlijk nooit. Ook vragen de meeste consumenten niet naar meer info over bijvoorbeeld ingrediënten. Ze geloven graag in de sprookjes, de claims en de voor-en-na foto’s. Dit kan, zeker bij onvoldoende of zelfs ontbrekende begeleiding tot gevaarlijke situaties leiden. Distributeurs zelf hebben geen flauw benul WAT ze verkopen. Dat maakt het een business met risico’s, 
 

KRITIEK

Ik post regelmatig mijn zorgen over deze praktijken. Daar krijg ik ook aardig wat kritiek op.. Van mensen, die voor een MLM bedrijf werken, en vertellen zich hierin totaal niet te herkennen. Ik wordt snel uitgemaakt voor een trol, of dat ik de plank flink mis sla, ik “ alles over één kam scheer” en dat niet ALLE MLM ondernemingen zo te werk gaan. 
Toch ben ik het niet met hen eens. Natuurlijk zijn er meer dan genoeg ondernemingen die hun zaakjes serieuzer nemen dan het gros, of zelfs zeer serieus te werk gaan. Zij vertellen dat zij niet dwingend zijn, of zich opdringen, posten als eerder getoond plaatsen op hun social media, en al helemaal geen klanten werven via PB. De WIJZE WAAROP kan inderdaad verschillen. Maar inhoudelijk blijft het wat het is. Een MLM onderneming, waar vooral erg veel geld aan wordt verdiend, en in mijn beleving en ervaringen over de rug van de consument. De producten die worden aangeboden bestaan inhoudelijk uit  gewone ingrediënten, zoals bijvoorbeeld geconcentreerd poeder uit groente en fruit, oliën en andere ingrediënten die we ook gewoon in veel goedkopere producten tegenkomen. Ook de termen “ 100% natuurlijk” en “ biologisch” worden flink uitgemolken. Linksom of rechtsom blijft het voor de deelnemende partijen in zo’n smeltkroes vooral goed verdienen. 
 
Er wordt ook veel geroepen, dat MLM verkoop niets anders is als we producten bestellen on line of in de winkel kopen. Dit vind ik ook een onjuiste redenering. Om te beginnen kunnen we dit ZELF bepalen. Als we iets nodig hebben, gaan we er naar op zoek en kunnen we zelf de keuze maken om iets te kopen of te bestellen. We kunnen ook vrij alle informatie vinden of opzoeken. Dit werkt anders met MLM. De consument wordt benaderd, en in het ergste geval lastig gevallen. Ook wordt de achtergrondinformatie afgeschermd en wordt er geheimzinnig gedaan over een merk, en de ingrediënten. Als we iets bestellen of kopen in een winkel, gaat dit nooit via een tussenkomst van een distributeur of coach. We mogen onze leveranciers zelf uitkiezen. Stel: jij wilt graag afslank koffie kopen. Dit kun je on line vrij bestellen, maar ook via een distributeur zoals je hierboven in mijn voorbeeld ziet. De distributeur verdient geld om jou als klant binnen te halen, je zit vaak vast aan ellendige abonnementen,. Wat uiteindelijk extreem veel geld kost. Dit heet MLM. 

 

GEBRUIK JE GEZONDE VERSTAND

Laat ik duidelijk zijn, dat iedereen moet doen wat hij of zij wilt. Wil je in deze producten geloven en helpt het jou wellicht, dan zijn dat geheel eigen keuzes. Maar onthoud goed dat een gezonde geest en een gezond lijf niet in een poeder, pil, thee, koffie, shake, reep of zelfs snoepjes zit. Want bekijk het eens nuchter: zouden we anno 2019 meer dan ooit tevoren te kampen hebben met overgewicht tot zelfs extreem overgewicht in Nederland, als deze formules daadwerkelijk zouden werken? Niemand wil dikker zijn dan de gezondheid dit toelaat. Deze middelen werken erg goed op de psyche van de mens, we willen immers allemaal een quik-fix als het om overtollige kilo’s gaat. Hoe mooi klinkt het wel niet, een koffie wat de kilo’s doet weg smelten? Terwijl je niet hoeft te bewegen, zelfs geen dieet te volgen? Te goed om waar te zijn? Juist. Newsflash: dat IS het ook.
Ik wou ook, dat ik goed nieuws kon brengen en dat ik een magisch pilletje had kunnen ontwikkelen wat overtollige kilo’s als sneeuw in de zon doet smelten zonder enige inspanning.  Maar dit is de wetenschap tot nu toe nog niet gelukt.
Wil je producten kopen? Gebruik in ieder geval je gezonde verstand. Vraag door. Vraag naar een merk, een samenstelling en vraag of er gedegen onderzoek bekend is waaruit blijkt dat alle gemaakte claims kloppen. Dit voorkomt heel veel stress, ellende en bespaart je vooral ontiegelijk veel geld. Als je ingrediënten hebt kunnen ontfutselen, google deze dan stuk voor stuk. En bekijk of er een vergelijkbaar product op de markt is met exact dezelfde ingrediënten, maar gewoon vrij verkrijgbaar is in ( web) winkels. Pas ALSJEBLIEFT OP de zeer dubieuze stoffen die we vaak tegenkomen in afslankmiddelen ( vetverbranders, supplementen) Deze zijn niet onschuldig.
Wat ik tot slot wil nageven: eet gewoon goed, volwaardig, gezond en gevarieerd. Neem iedere dag daarbij de nodige beweging ( wandeling, fietstochtje, lekker swingend op muziek je huishouden doen ) en leef een regelmatig leven met vaste tijdstippen om te gaan slapen. Neem voldoende rust. Dit heb alleen jij in handen. Jij hebt de regie in handen van je leven en hoe jij deze invult. Dit is niet te sturen met poeders en pillen.

Meer lezen?

Waarom poedertjes niet werken

 

 
 
 

3 Reacties op “MLM….de olievlek op social media…

  1. Een gedegen stuk weer. Het lijkt wel of verkopen van gebakken lucht ook geoorloofd is als het maar geld opbrengt. Het kan alleen maar als de ongelooflijke goedgelovige consument doorgaat met niet te lezen wat hij koopt en klakloos in sprookjes geloofd omdat hem de hemel op aarde beloofd wordt zonder moeite of inspanning er voor te moeten doen.

  2. Dank je wel Monique! Wederom een geweldig goed stuk. Ik kijk elke keer weer uit naar je nieuwe posts. Ik heb er veel aan alhoewel ik zelf al veel weet over van alles verbaasd het me soms hoeveel ik nog niet weet wanneer ik je posts lees. Ga zo door en we worden allemaal steeds wijzer. Nogmaals hartelijk dank!

  3. Goed stuk!
    Ik wist het natuurlijk al wel, van dit verdienmodel… maar schokkend zeg die gevaarlijke stoffen die erin zitten!
    Hoop dat veel mensen dit lezen en dan realistisch blijven en het niet kopen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *