Monique’s meukvrije tiramisu ( vegan)

Ik moet de persoon nog tegenkomen, die geen tiramisu lust. Ik krijg er in elk geval nooit genoeg van. Tenminste, niet van mijn EIGEN homemade tiramisu 😉 Wat is dat nou eigenlijk, dat tiramisu?

IMG_1879

Tiramisu is een van oorsprong Italiaans dessert. De naam betekent letterlijk ” trek mij omhoog” wat zo ongeveer inhoudt ” beur mij op!” of ” maak me blij en gelukkig!” Nou, dat kun je wel overlaten aan een tiramisu. Er zijn inmiddels talloze varianten op tiramisu, maar allen zijn ze opgebouwd uit lagen met allerlei lekkers. Origineel beginnen de lagen met een laagje lange vingers. Deze worden vervolgens besprenkeld met afgekoelde sterke koffie en een alcoholische drank, origineel wordt marsalawijn gebruikt. De laag op deze gedrenkte lange vingers bestaat uit een mengsel van mascarpone, eigeel en eiwitten en suiker. De lagen kunnen worden afgewisseld, zodat de puddinglagen hoger worden. Het geheel wordt bedekt met uitgezeefde cacaopoeder.

IMG_1877

Mijn tiramisu ziet er uiteraard geheel anders uit. Wel met laagjes opgebouwd, maar met totaal andere ingrediënten. Zodat we ook gezond kunnen smullen van tiramisu. E dat veganisten er ook van kunnen genieten, want het is 100% vegan. Daarnaast is het vrij van gluten, suikers en bevat het geen fructose. ( geen fruit) Het lijkt misschien wat ingewikkeld om te maken, maar dat is juist de grap: je maakt het in nog geen half uur inclusief oventijd! De tiramisu is geschikt voor vier/tot vijf personen.

Het lekkerste is, om hem 24 uur in de koelkast op te laten stijven. Je kunt de tiramisu dan ook het beste een dag tevoren maken. Dit hoeft uiteraard niet, kun je niet wachten, dan zijn drie/vier uren opstijven in de koelkast ook voldoende.

Dit heb je nodig:

Voor de bodems:

Voor de pudding:

  • een liter havermelk, of sojamelk, of amandelmelk
  • 80 gram arrowroot of biologische mauïzena
  • twee flinke eetlepels greensweet-stevia sweet Xtra
  • een theelepel vanille bourbon
  • 2 gram Agar Agar poeder

Voor de garnering:

IMG_1878

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 195 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Roer de suiker door de meel en voeg steeds beetjes water toe, tot er een smeuïge massa ontstaat. Stort de massa op de bakplaat, Bevochtig je handen en druk de massa zo dun mogelijk uit op de plaat, hoe dunner de plak, hoe knapperiger. Bak de plak in het midden van de oven gaar in ongeveer 30 minuten, blijf tussentijds controleren. Laat afkoelen.

Maak ondertussen de pudding:

  • Giet 750 ml melk, de suiker en vanille in een pan met dikke bodem en breng onder af en toe doorroeren met een garde aan de kook.
  • Maak van de rest van de melk en arrowroot een papje.
  • Zodra de melk kookt, het papje in één keer toevoegen en bijven roeren met de garde tot de massa indikt.
  • Voeg de Agar toe en roer goed door.
  • Zodra de massa begint te ” ploppen” de pan van het vuur halen en kort door roeren. Af laten koelen.

IMG_1881

Snij de plak in twee helften. Gebruik liefst een  ovenschaal ( groot formaat) en vet deze zeer licht in met wat kokosolie. Leg een plak op de bodem, en schenk de helft van de pudding erover. Verdeel. Leg de andere plak erop en schenk de rest van de pudding erover. Bestrooi tot slot met de cacaonibs en suiker. Laat in de koelkast tenminste 3/4 uur opstijven.

 

IMG_1880 IMG_1882

 

 

 

4 Reacties op “Monique’s meukvrije tiramisu ( vegan)

  1. Beste
    Kun je de arrowroot weglaten door bv. Meer agar agar te gebruiken? Ik zoek een meer calorie-arm bindmiddel…

  2. Wat ziet dit er ranzig uit zeg!
    Geef mij maar gewoon vegan e-nummers, toegevoegde suikers en andere toevoegingen wat wél lekker is!
    Tiramisu eet je niet voor je gezondheid he.
    Bovendien de stress die je ervaart door dagelijks dingen niet te kunnen eten omdat ze zgn ongezond zouden zijn, is vele malen slechter dan die producten zelf.

    • Stress? Ik ben blij dat ik af ben van o.a migraine wat ik o.a. van suiker krijg, dat is pas stress en ellende. Nog nooit zo fit geweest. Ik heb deze variant nog niet geprobeerd en kan er dus niet over oordelen. Maar gezond en toch lekker eten kun je ook zonder al die rommel. Je kunt hierover pas meepraten, als je eraan gewend bent om al die meuk niet eens willen gebruiken. Dan wil je niet anders meer. Jij wilt niet, dus stress is het hooguit voor jou.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *