Okra’s

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik geen groot fan ben van okra. Maar op zijn tijd vind ik het echt erg lekker. Het is zo’n typische groente waar je van houdt of niet, net zoals spruiten. Nu ben ik dol op spruiten, maar okra kan mij dus niet echt bekoren. Ik eet het vaak bij speciale gelegenheden zoals kerstmis. Okra is een erg onbekende groente in Nederland en als we het kopen, kopen we het in blik. Wat een doodzonde is, want het toegevoegde zout en andere conserveermiddelen maakt dat de originele smaak zo goed als is verdwenen. Okra is vers erg moeilijk verkrijgbaar, je vind het in de toko, maar nauwelijks tot niet in supermarkten. Hopelijk komt het ooit nog eens onder de aandacht in Nederland, want de okra heeft ontzettend veel gezonde voordelen. Dat hebben ze in veel buitenlandse keukens al ontdekt. 

IMG_1082

WAT IS OKRA?

De “ Abelmoschus esculentus” wordt in het Engels de Lady Finger genoemd. Okra’s zijn eenjarige planten die in de meeste tropische en subtropische klimaten groeit. In Nederland wordt okra nauwelijks verbouwd, het is alleen mogelijk in een kas. Ze hebben een bijzonder uiterlijk. Langwerpig en groen, de vorm lijkt nog het meest op die van een rode peper. Ze hebben groene ribbelige huidjes en stengels. Het vruchtvlees wordt vergeleken met een “ waterige komkommer” Er zitten zaadlijsten in het midden en het vruchtvlees zelf is wit. 

Okra’s zijn niet populair in de Nederlandse keuken, maar des te populairder in de Surinaamse en Oosterse keukens.,  De smaak is mild, licht zoet en sappig. Je kunt okra’s zowel rauw als gekookt in zijn geheel eten. 

IMG_1084

ONTZETTEND GEZOND

Okra’s zijn absolute gezondheidsbommen met heel veel voedingswaarde. Zeker als je ze rauw eet. Ze zijn ontzettend rijk aan vitaminen en mineralen waaronder verschillende B-vitaminen, vitamine C, vitamine K, betacaroteen, calcium, ijzer, selenium, magnesium, en zink. Het is bovendien ontzettend rijk aan vezels. 

Okra kan als een natuurlijk laxeermiddel werken om de darmen te reinigen. Ze bevatten slijmerige, plakkerige dikke stoffen die de darmen “ smeren” en helpen bij de ontlasting. De rijk aanwezige vezels voeden de darmbacteriën en kunnen als probiotica werken. Deze vezels hebben ook een zeer gunstige werking op de bloedsuikerspiegel, okra’s zijn daarom geweldige groente-alternatieven voor diabetes-patiënten. De zaadjes in de okra werken tegen vermoeidheid. Deze zaadjes doen het melkzuur en ureum stikstof in het bloed verlagen. Dit bevordert de opslag van glycogeen in de lever en het vermogen van de antioxidanten om oxidaties veroorzaakt door stress te verlagen.

Okra is ontzettend rijk aan bétacaroteen. Dit wordt in het lichaam omgezet in vitamine A en diverse antioxidanten. Dit zorgt voor gezonde ogen en huid. De okra is één van de groentesoorten met het hoogste gehalte aan antioxidanten. Andere grote gezonde voordelen zijn de rijkheid aan foliumzuur ( wat erg belangrijk is in een zwangerschap) en ze werken ontstekingsremmend. Ze bevatten ook nog eens zeer weinig calorieën ( circa 30 kcal per 100 gram) amper suikers/koolhydraten ( circa 7 gram koolhydraten per 100 gram en 0,5 gram suikers) en bevatten enorm veel kalium. 

IMG_1083

OKRA GOED VOOR DE LEVER

De okra en in het bijzonder de wortel, heeft een lever-beschermende werking. Niet alleen het fruit en het zaad, maar ook de wortels worden in landen als India al decennia’s lang gebruikt als geneesmiddel voor de lever. In 2013 werd er een onderzoek gedaan naar de lever-beschermende werking van de okra en het bleek dat met name de wortel zo’n sterke antioxidantwerking heeft dat de lever minder tekenen van ontstekingen vertoont als men wordt behandeld met een extract van okrawortel. Okra’s rauw eten is een weldaad voor je lever. 

KOPEN, BEWAREN, VERWERKEN

Helaas zijn okra’s niet goed ( vers) verkrijgbaar. Je moet ervoor naar de toko. Sommige supermarkten verkopen okra’s in blik, maar deze zou ik laten staan. Ze bevatten erg veel zout en conserveermiddelen wat de smaak zeer afdoet en omdat ze zijn voorgekookt bevatten ze veel minder voedingswaarde. Zorg ervoor dat ze er fris en stevig uitzien. Slappe, donkergroen en gerimpelde okra’s zijn niet lekker.  Eet ze liefst rauw. Je kunt ze ongeveer een week in de groentelade in de koelkast bewaren. 

IMG_1101

Okra’s kun je net zo verwerken als bonen. Met de uitzondering dat okra’s rauw eetbaar zijn en bonen niet. Je kunt ze koken, bakken, stoven en stomen. Snij ze in stukjes en verwerk ze door salades en gerechten. Lekker als onderdeel in smoothies. Je kunt er ook heerlijke zoete lekkernijen van maken! Ik bedacht deze chocolade okra-knabbels. Je kunt kiezen om de okra’s te bakken in de oven of rauw te gebruiken. Ik heb de okra’s kort in de oven gebakken, zodat ze wat zachter worden. Maar je kunt ze ook rauw houden, dit geeft een lekkere bite. 

IMG_1102

Meng vijf eetlepels biologische magere cacaopoeder samen met 10 druppels greensweet-stevia chocolade en voeg steeds kleine beetjes water toe tot er een stevig glazuur ontstaat. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Roer de okra’s goed door het glazuur, zorg dat alles goed onder het glazuur ligt. Leg op de bakplaat te drogen.

5 Reacties op “Okra’s

  1. Zeer veel waardevolle informatie, daar ben ik heel blij mee. Ik gebruik sinds 1maand okra in smoothies maar ga het ook zeker rauw proberen. In Amstelveen is een toko die okra verwerkt in gerechten, zeker een aanrader vriendelijke mensen en niet duur.

  2. Ik eet vaak met mijn man.hij komt van nigeria.
    Ik vond het heerlijk

    Zou het iedereen aanraden

    • Zoooo lekker, mijn aanstaande uit Nigeria weet ook wel hoe hij een lekkere soep mee moet maken. En dan een lekkere swallow erbij, mijn favoriet is fufu. Alles met fufu is lekker. 😆

      • Mijn ex uit Irak wist overigens ook wel hoe je lekker eten met okra kan maken. Heel anders natuurlijk dan Nigeriaans eten. Maar ik ben in die tijd verzot geraakt op okra.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *