Paprika

Ik word er altijd vrolijk van, als ik al die gekleurde paprika’s zie. Ze kleuren niet alleen je humeur, maar ook je gezondheid. Veel mensen zijn zich niet zo bewust van de bizar vele gezonde eigenschappen van een simpele paprika. Wat is paprika?

Paprika’s behoren tot de familie van de nachtschade-achtigen. Tomaten zijn daar bijvoorbeeld ook familie van. Spanjaarden hebben de paprikaplant van de Maya’s en Azteken meegebracht en verder over de wereld verspreid. China is op dit moment de grootste paprikaproducent ter wereld. Paprika’s zijn er in allerlei vormen en kleuren. De meest bekende zijn de gele, groene en rode, maar er zijn nog talloze andere kleuren zoals oranje en zelfs paarse en witte. Zodra een paprika is geplukt, zal het nog verder rijpen. Volgens onderzoek zijn paprika’s die langer narijpen op de fruitschaal vele malen rijker aan voedingswaarden dan een vers geplukte. Laat paprika’s gerust dus even liggen!

IMG_1709

Gezond?

Een paprika is meer dan zomaar gezond. Als we van een superfood mogen spreken dan mogen we paprika’s daar zeer zeker onder plaatsen. Het is extreem rijk aan talloze vitaminen, mineralen en vezels. Het bevat geen vet,en geen cholesterol, wat het tot een fijne gezonde snack tussendoor maakt op ieder moment van de dag. Het bestaat voor 90% uit water. De lijst aan gezonde stoffen in een paprika is erg lang en van dit soort lange lijstjes word ik altijd een stuk vrolijker dan de ingrediënten tabellen op verpakkingen 🙂 Waar paprika’s bijna van uit hun vrolijke jasjes springen is vitamine C. Sterker: van de meest gegeten groenten in Nederland bevatten paprika’s de meeste vitamine C. Een imposant lijstje:

Hoeveelheid vitamine C in groente en fruit

Product                                                                                                       Vitamine C in mg

Paprika ( rood,rauw)                                                                                150

Zwarte bessen                                                                                            150

Spruiten ( rauw)                                                                                        150

Paprika, oranje ( rauw)                                                                            133

Paprika, geel ( rauw en gekookt)                                                           111

Paprika, groen ( rauw)                                                                             70

Paprika, rood ( gekookt)                                                                          119

Spruiten, ( gekookt)                                                                                  132

Kiwi                                                                                                              79

Sinaasappel                                                                                                 51

Aardbei                                                                                                        60

( bron: Nevo-online )

Zoals je kunt zien zijn vooral de rode paprika’s erg rijk aan vitamine C. Eet dus voortaan voor wat extra vitamine C rode paprika, deze bevatten veel meer vitamine C dan sinaasappels, waarvan nog altijd wordt gedacht dat deze bomvol vitamine C  zitten. Naast vitamine C hebben paprika’s nog veel meer in hun jasje:

  • Vitamine A
  • Vitamine B2
  • Vitamine B5
  • Vitamine B6
  • Vitamine B11
  • Vitamine E
  • Vitamine K
  • Thiamine
  • Anti oxidanten
  • Mineralen
  • Fytonutriënten
  • Vezels

Zoete puntpaprika’s zijn bijzonder rijk aan foliumzuur. Ook zijn ze erg rijk aan vezels, wat zorgt voor een gunstige darmwerking. Het vel van paprika is wat moeilijker te verteren en dit kan, vooral bij mensen met wat overgevoeligheid, wat klachten opleveren. Heb je klachten, verwijder dan het vel.

Paprika’s worden ook veel verwerkt in warme gerechten. Echter, zoals met vele andere soorten groenten, zal de voedingswaarden altijd wat achteruit gaan na verhitting. Eet paprika’s dan ook liefst rauw. Overdrijf ook niet. Teveel paprika eten kan ook nare klachten geven.

IMG_1708

Al is het nog zo verleidelijk om een paar paprika’s in een weekaanbieding te kopen in de supermarkt, kies liefst voor biologische varianten. In de reguliere landbouw is paprika een zeer grote gifgroente,wat wil zeggen dat paprika’s behoren tot de groenten waar de meeste bestrijdingsmiddelen voor worden gebruikt.

Zoals je hebt kunnen lezen, behoren paprika’s tot de familie van de nachtschade-achtogen. Er zijn veel mensen die voedingsmiddelen afkomstig van deze familie niet of nauwelijks kunnen verdragen. Paprika is dus niet voor iedereen erg geschikt.

Zoek je inspiratie met paprika? Kijk eens op de recepten-pagina hier op de website!

IMG_1711

4 Reacties op “Paprika

  1. Hoe zit het met het gif wat wordt gebruikt bij de teelt van Paprika, ik heb begrepen dat in Nederland goed wordt opgelet maar dat in landen als spanje er meer gif wordt gebruikt, weet jij het?

    • Hai, hoe het precies zit is mij onduidelijk, wel is paprika één van de ” ergste” groente die is bespoten en valt het dus net als banaan onder de meest gifrijke groente en fruit van alle groente/fruitsoorten. In NL wordt er ook niet zachtzinnig omgesprongen met bestrijdingsmiddelen, dus wil je paprika veilig en echt gezond eten dan zijn de biologische varianten de oplossing. Warme groet.

  2. Biologisch wil niet zeggen dat het onbespoten is. Er zijn voldoende (giftige!) natuurlijke bestrijdingsmiddelen waar je nog zieker van kan worden dan de synthetische variant.
    Voorbeeld van een natuurlijk bestrijdingsmiddel: Arsenicum. Arsenicum is dodelijk gevaarlijk.

  3. Ik kweek al jaren allerlei soorten paprika’s in mijn kas waar ik ook tomaten in heb staan.
    Vooral de rode puntpaprika’s doen het geweldig goed. Dit jaar met alle warmte heb ik velen blij kunnen maken met vaal wel een stuk of tien prachtige grote paprika’s.
    Wat ik teveel heb gaat in de vriezer en dat gaat prima.
    Ik weet niet meer hoeveel paprika’s ik heb geoogst maar het moeten er zeker zo’n 150 zijn geweest. En dat van 8 planten.

    Jeanne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *