Sugar snaps

Wij Nederlanders zijn nogal honkvast. We kunnen jarenlang vastgeroest blijven aan tradities, en op gebied van voeding kunnen we nog heel wat leren van buitenlandse keukens, We vinden broccoli al behoorlijk gewaagd, en eten liever bloemkool dan venkel, knolselderij of andere heerlijke groenten die niet zo bekend zijn. Ik vind dat zo ontzettend jammer en zonde, want we missen zoveel lekkers en goeds! Neem nu de SUGAR SNAP. Misschien heb je er ooit van gehoord, of zelfs eens gegeten. Maar echt warm lopen we niet voor deze peulvrucht. Terwijl de sugarsnap naast veel smaak ook ontzettend veel gezonde voordelen biedt….Daarom zet ik deze heerlijke peulvrucht in het zonnetje en hoop ik, dat iedereen het vaker op het menu gaat zetten!

IMG_1502

WAT ZIJN SUGARSNAPS?

Sugarsnaps -in het Nederlands suikererwt- is een peulvrucht die is ontstaan uit een kruising tussen erwten en peultjes.Pas recentelijk, in 1979, is deze kruising geperfectioneerd en werd de sugarsnap geboren. De 4 tot 6 centimeter lange peul bevat afgeplatte erwtjes die zoet zijn en lekker knapperig. De algehele smaak is zoet, mild, knapperig en sappig. De peulen zijn licht vlezig/ draderig. Ze hoeven niet te worden gedopt, zoals erwten en tuinbonen, de peul is gewoon eetbaar.  De peul is heerlijk knapperig. Sugarsnaps zijn dikker en ovaler dan peulen.
De meeste sugarsnaps die we in Nederland kunnen kopen zijn uit het buitenland afkomstig. In Nederland worden ze zeer weinig geteeld omdat de vraag klein is en de oogst zeer arbeidsintensief. In het seizoen kun je in sommige biowinkels verse sugarsnaps kopen. In supermarkten vinden we ze meestal verpakt. Vanaf Mei tot Augustus zijn ze overal volop verkrijgbaar.  We halen de meeste sugarsnaps uit landen als Kenia, Senegal en Zimbabwe.
IMG_1499

ONTZETTEND GEZOND

Sugarsnaps zijn meer dan gezond. Ze barsten van de vitaminen, mineralen en vezels. Per 100 gram bevatten ze 35 mg vitamine C, 250 mg kalium, 30 ug betacaroteen, 30 mg fosfor, en 3 gram voedingsvezels. Ze zijn ook erg rijk aan goede bruikbare eiwitten, zo’n 2,5 gram per 100 gram. Dit maakt het een mooie aanvulling voor veganisten en vegetariërs.  Ze zijn goed voor de lijn, ze zijn vetvrij en arm aan calorieën. Ze bevatten weinig koolhydraten ( 7,4 gram per 100 gram) en suikers ( 4,5 gram) terwijl ze dus enorm zoet smaken. Ideaal voor kinderen.
IMG_1501

RAUW ETEN?

Er zijn nogal wat tegenstrijdige verhalen vindbaar betreft het bereiden van sugarsnaps. Bij website één kun je lezen dat ze niet rauw gegeten kunnen worden, bij de ander lijkt dat weer geen probleem te zijn. Ook vinden we sugarsnaps veel terug in groente-wok-mixen, die kant en klaar zijn gesneden en verpakt. Velen vragen zich terecht af waarom deze ( rauw) wel zo gegeten kunnen worden en verse niet. Dit geldt overigens ook voor peultjes.
Sugarsnaps bevatten, net als vele andere peulvruchten, van nature antistoffen. Antistoffen zijn ‘giftige’ stoffen die een plant aanmaakt om zichzelf te beschermen en niet opgegeten te worden.

Alle planten bevatten (naast voedingsstoffen )  antistoffen, nu is dit niets om je echt veel zorgen over te maken omdat het menselijk lichaam vrij goed om kan gaan met deze antistoffen – in normale hoeveelheden. Maar hoe minder antistoffen je binnenkrijgt hoe beter. Antistoffen zouden namelijk door hun disruptieve werking belangrijke processen in het lichaam kunnen verstoren en zo onder andere vermoeidheid en buikvet vorming kunnen stimuleren. Anders gezegd kun je sugarsnaps in regel rauw eten, maar het is niet aan te raden. Daarnaast zijn oude en verlepte sugarsnaps rijker aan antistoffen, en is het verstandig, wil je ze rauw eten, om ze altijd vers en direct na aankoop te eten. Het beste kun je ze zeer kort even blancheren. zo houden ze de stevige bite, maar zijn er heel veel antistoffen kapot. Eet ze ook niet teveel rauw. Een klein portie kan geen kwaad, maar onthou dat de gifstoffen wel aanwezig zijn. Door ze 10-12 minuten te koken zijn alle gifstoffen volledig verdwenen en zijn ze verder veilig om te eten. Dit geldt ook voor peultjes. De sugarsnaps en peulen die we kant en klaar in groente-wok-mixen kunnen kopen zijn kort geblancheerd.

IMG_1500

De peulen van sugarsnaps zijn best vlezig, knapperig en draderig. Ze kunnen ook vaak een wat bittere nasmaak geven. Er zit meestal een stugge vezel langs de naad van de peul. Deze verwijder je door de peul aan de punt licht in te snijden en daarna langs de naad van de peul voorzichtig naar beneden te trekken met het mes, Verwijder ook de bovenkant van de peul. Ik persoonlijk doe dit nooit, ik was ze alleen en kook ze daarna zonder te snijden.
Hoe langer de sugarsnaps liggen, hoe rijper de erwtjes worden. Als je liever de peulen niet wilt eten, kun je ze ook doppen. Maar dat is best zonde van alle voedingsstoffen in de peul. Sugarsnaps zijn ongeveer 3-4 dagen houdbaar na aankoop in de koelkast. Je kunt ze ook invriezen, blancheer ze even kort en laat ze afkoelen voordat je ze invriest.
Sugarsnaps zijn lekker als groente, door salades, door soep, door smoothies, en je kunt er heerlijke dingen mee bakken!

2 Reacties op “Sugar snaps

  1. Dank voor de leerrijke uitleg over sugarsnaps. Ze zijn helemaal niet arbeidsintensief. Ze groeien heel gemakkelijk. Alle dagen hebben we een mooie portie, zelfs te veel. Daarom zal k ze dus heel even blancheren en dan invriezen. Of ze dan nog lekker zullen zijn weet ik nog niet.

  2. Eet ze regelmatig: kort gekookt of kort gewokt. Er smaken veel gerechten bij: veel vissoorten en een stukje vlees, altijd biologisch bij ons. Met gebakken spekblokjes en als stamppot.
    Gezond en vol vitamines en eveneens een soepele stofwisseling, dankzij al die vezels!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *