De Vegetarische Slager….vegetarisch, maar niet altijd gezonder

Ik herinner mij alle commotie in 2010 nog goed, als rasechte veggie. De allereerste vegetarische slager ter wereld werd geopend, gewoon in ons eigen kikkerlandje. Bedenker en eigenaar van deze bijzondere slagerij is Jaap Korteweg. De slagerij kreeg internationale aandacht. Ook ik was ontzettend nieuwsgierig, ik ben vrijwel direct na de officiële opening afgereisd naar Den Haag en vond de slager vooral ontzettend “ geinig”. Ik kocht een pakje nuggets en vond deze best lekker. Maar ontdekte ook, dat er vrij veel additieven zijn gebruikt. 

Inmiddels is de VS ( vegetarische slager) een begrip geworden en heeft het zijn handel flink uitgebreid. Naast de winkel zelf worden de producten ook in diverse supermarkten verkocht, werd er via een crowdfunding actie in 2015 een nieuwe fabriek neergezet, en zijn er grote samenwerkingen tussen andere grote fabrikanten als Unox. ( vegetarische balletjes)  Ik vind het persoonlijk een top idee, een top prestatie en een zeer fijne ontwikkeling. Echter heb ik ook mijn kanttekeningen. 

VEGETARISCH = NIET ALTIJD GEZOND/ GEZONDER

Ik heb eerder artikelen geschreven over de andere kanten van vegetarische producten. Klik hier om naar het overzicht te gaan, of klik hier voor het meest recente artikel. Ik ontvang vrijwel wekelijks vragen over vegetarisme en vegetarische producten, die voornamelijk uit supermarkten komen. Daaronder zitten ook veel producten van de VS. De twee grootste supermarkt ketens van Nederland , Albert Heyn en Jumbo, verkopen inmiddels een vrij ruim assortiment. 

Veel mensen zijn verbaasd over de ingrediënten als zij deze, na aankoop, thuis bestuderen. Rond vegetarisme en ook veganisme heerst erg veel verwarring. Veel mensen zien het vooral als gezonder. Pas daarna wordt het gezien als beter voor mens, dier en milieu, terwijl het in de meeste gevallen juist andersom is. De vleesindustrie is afgelopen jaren ( en ik zeg persoonlijk terecht) zwaar onder vuur komen te liggen dankzij allerlei schandalen, de wanpraktijken, de antibiotica en hormonen,  en het “ plof-vlees”. Consumenten zijn dankzij al deze verhalen die regelmatig in de media verschijnen radicaler overgestapt op vleesloos eten. De voedselindustrie pikt zijn graantje hierin mee door met talloze vegetarische producten op de markt te komen. Bestaande ondernemingen, zoals de VS liften er ook perfect op mee. 

In mijn diverse artikelen over dit onderwerp kun je lezen dat het niet altijd zo’n goede ontwikkeling is. Sterker nog, heel veel producten zijn nog ongezonder dan vlees. Dit komt vooral door extra bereiding,( voorgebakken, wat het een soort “ spons” maakt om vetten op te zuigen)  meer additieven ( die moeten worden toegevoegd voor meer smaak en textuur)  en onnodig veel suikers. Het is zoeken naar de krenten in de pap. Er zijn maar weinig vegetarische vleesvarianten vindbaar die gezonder zijn dan een echt stukje biologisch vlees. 

de-vegetarische-slager

VEGETARISCHE SLAGER EERLIJK OVER “ VLEES”

Ook de producten van de VS vallen niet bepaald onder het kopje “ gezond”. Een pluspunt is echter, dat de VS daar ook niet geheimzinnig of hypocriet over doet. Zij zijn open over hun insteek, en dat de gezonde aspecten absoluut belangrijk zijn, maar voor hen niet het belangrijkste. Dat is smaak en smaakbeleving. Op de website geven zij hierover deze verklaring:

Schermafbeelding 2017-03-30 om 03.02.37

Duidelijke taal. En daar houden we van. Ik wel tenminste. 

Toch onderschatten consumenten de voedingswaarden. Ze nemen de tijd niet om deze aandachtig te bestuderen, zodat ze na aankoop voor een verrassing komen te staan als zij juist zo’n product kiezen om gezonde redenen, Ze voelen zich vervolgens belazerd en benaderen mij met de vraag of dit geen misleiding is. Nee, dat is het dus niet. De VS is hier immers zeer duidelijk over. 

 Schermafbeelding 2017-03-30 om 02.24.37

Zowel op verpakkingen als op de website kun je meer dan voldoende informatie vinden over voedingswaarden en ingrediënten. Ik ontving afgelopen dagen vanwege een week-aanbieding bij de AH veel verontwaardigde mailtjes. Mensen die bijvoorbeeld de pakjes vegan vleeswaren van de VS hadden gekocht ontdekten dat deze vol zitten met meuk., zoals dextrose n gistextract, en sommigen waren ook verbaasd dat er soja werd gebruikt. Dit is een beetje te danken aan het feit dat de VS volop promoot met lupine van Hollandse bodem te werken. Maar daar werken zij dus niet alleen maar mee. 

Schermafbeelding 2017-03-30 om 02.24.12

Zoals je hierboven in het voorbeeld van de website ( vegan boterhamworst) af kunt lezen, wil vegan boterhamworst niet zeggen dat het ook gezonder is. Het bevat per twee plakjes gemiddeld 1 gram verzadigd vet, en 1 gram suiker. Daarnaast zijn de twee plakjes niet erg rijk aan vezels en eiwitten en bevat het behoorlijk wat zout. 

BOTTOM LINE:

Zoals je kunt lezen in mijn artikel, zit er een groot verschil tussen vegetarische vleesvervanging en vegetarische vlees-varianten.  Daarbij is de VS erg open en eerlijk over hun insteek. Zij zetten de gezonde aspecten niet op de eerste plek.  Wil je dus echt voor gezonde producten kiezen, en ook rekening houden met mens, dier en milieu? Dan zijn de vleesvervangers wellicht de beste keuze . Wil je geen vlees, en vind je het minder belangrijk dat het niet altijd gezonder is, dan zijn de vlees varianten van o.a de VS de juiste keuze. Bestudeer ingrediënten. Bekijk voedingswaarden en doe dit niet pas als je thuis bent.

3 Reacties op “De Vegetarische Slager….vegetarisch, maar niet altijd gezonder

  1. Hi Monique!
    Ja ze zijn idd open en eerlijk over hun producten, en ik koop alleen de producten waar geen foute E-nummers in zitten…dat scheelt i.i.g. ook weer meuk…en lekker zijn de producten zeker!????

    • Schandalig duur die vegetarische slager! 1 .25 ons vegetarische spekreepjes : 3.60 euro bij Albert Hein.
      Biologische spekreepjes 3.10 euro voor 2 ons zonder aanbieding bij Albert Hein. Andere vegetarische merken veel goedkoper. En ook vaak in de aanbieding , 2 voor 1 . De eigenaar van dit merk, ( ex) man van Marianne Thiemen, vertelde vele jaren geleden in het blad Dier dat hij de concurrentie met de kiloknaller zou aangaan…Nou pfffff, is intussen meervoudig miljonair geworden doordat zijn merk nog steeds vreselijk duur is. Is toch duidelijk voor de poen gegaan. Schijnheilig !

  2. ze kosten inmiddels (6 juni 2019) 4,25 euro bij Jumbo.
    Toch maar laten staan.Vegetarisch goud?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *