Vegetarische Tjap Tjoy

De grote hit bij de Chinees! Maak hem nu lekker zelf! Een stuk gezonder! Dit recept is goed voor twee personen.

Dit heb je nodig:

  • 300 gram tempeh, in reepjes gesneden, gemarineerd in een flinke scheut ( liefst homemade) ketjap manis ( liefst biologisch, natrium-arm)
  • een grote rode ui, fijn gesnipperd
  • twee tenen verse rauwe knoflook, fijn gesnipperd
  • 150 gram kastanjechampignons, in plakjes gesnedem
  • 100 gram taugé
  • een groene paprika, fijn gesneden
  • een prei, in stukjes gesneden
  • een rode paprika, in stukjes gesneden
  • 100 gram Chinese kool, zeer fijn gesnipperd

Voor de saus:

  • anderhalve eetlepel arrowroot+ water
  • een eetlepel gemberpoeder
  • twee eetlepels kerrie masala
  • drie eetlepels bruine rijstazijn of natuurazijn
  • een snuf zwarte peper
  • een snuf keltisch zeezout
  • drie eetlepels bouillonpoeder of een biologisch/gistvrij bouillonblokje ( let op toevoegingen)
  • 175 ml water

sam_9128

Zo maak je het:

Maak een papje van de kruiden en de azijn. Maak een papje van de arrowroot met wat water. Laat in een koekenpan een klontje echte kokosolie smelten, en fruit de ui en knoflook glazig. Voeg de reepjes tempeh toe en bak ze gaar. Voeg de groenten toe en roer door. Blus af met het water. Zet het vuur laag, en strooi de bouillonpoeder ( of verbrokkel het blokje) er over en roer opnieuw. Voeg de kruidenmix toe en roer door. Laat dit 10 minuten zachtjes garen terwijl je regelmatig blijft roeren.

sam_9127

Voeg het arrowroot-papje toe en roer door tot de saus mooi indikt. Traditioneel wordt er noodles gegeten bij tjap tjoy, maar je kunt uiteraard zelf bepalen wat je erbij eet! Ik heb ( zie foto) rijst noodles gebruikt ( biowinkel) maar je kunt ook kiezen voor zilverviesrijst, gestoomde groente, Quinoa, haver, boekweit enz.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *