Waarom je iedere dag waterkers zou moeten eten!

Als ik zeg “ waterkers”, zie jij dan meteen een beeld voor je? Waarschijnlijk niet. We hebben er van gehoord, maar wat het nu precies is en hoe het eruit ziet.,…..En dat is best raar. Waterkers behoort namelijk tot één van de meest gezondste voedingsmiddelen in de wereld. Als we dan toch moeten spreken van een superfood, dan kunnen we waterkers hoog in deze lijst zetten. Sterker nog, onderzoekers van het Centers for Disease Control bestempelen warerkers als de allergezondste groente. Zij keken naar de nutriënten dichtheid van waterkers en daaruit kwam o.a naar voren dat het 17 zeer nuttige voedingsstoffen bezit in hoge waarden. Onder andere vele vitaminen als A, B6, B12,C,D, E en K, veel mineralen als kalium, calcium, ijzer, zink en magnesium. Daarnaast is warerkers bijzonder rijk aan riboflavine, thiamine, fosfaat, diacine, en bevat het vezels en eiwitten. 

Het wordt de hoogste tijd, om deze zeer bijzondere groente ( want zo wordt hij wel verkocht) eens te gaan uitlichten.

WAT IS WATERKERS?

Waterkers, ook wel watercress of Cresson genoemd. Is een plant, wat behoort tot de kruisbloemen familie. Daar vormt het zich een nogal apart geslacht. Alhoewel het gaat om een plantensoort, wordt waterkers als groente verkocht. Zoals de naam het al een klein beetje verklapt, groeien de planten langs zoet stromende wateren. Waterkers komt over de gehele wereld voor. Ze houden echter het meest van zoet, koel stromend water om te groeien. Groot worden ze echter niet, de gemiddelde warerkers is zo’n 60 cm groot. De bloeitijd ligt van Mei tot Oktober. Waterkers heeft een vrij lange bloeitijd. Aan de planten groeien kleine witte bloemetjes. De stelen en het blad wordt voor consumptie gebruikt. Voor de commerciële teelt wordt de waterkers voor de bloei inzet al geoogst. Zodra de waterkers gaat bloeien, is het niet meer geschikt voor consumptie.
In Nederland en België wordt het waterkers in speciale waterbeken gekweekt. Al na een maand kan er worden geoogst, wat een vrij goede levering capaciteit biedt. Heb je zelf een tuin, met een vijver of moerasachtige grond, dan kun je zelf waterkers kweken.
In Nederland is waterkers ( nog?) niet erg populair. Het is ook niet erg goed verkrijgbaar. Slechts een aantal supermarkten verkopen het, sommigen het gehele jaar door, anderen maar in een korte periode. Biowinkels verkopen het vaak ook. Waterkers wordt veelal verpakt verkocht,
In Frankrijk is waterkers veel populairder. De Fransen verwerken hert voornamelijk in soepen en sauzen, terwijl wij het vooral als pittig onderdeel in salades verwerken.
Waterkers is pittig. Bijna heet en peperig. De smaak komt nog het meest dichtbij tuinkers, alleen is waterkers iets frisser. Het is een vrij pittige smaakmaker in tal van gerechten. Gebruik echter nooit teveel, omdat de pittige smaak dan kan gaan overheersen.

MEER DAN ALLEEN GEZOND

Zoals je eerder kon lezen is waterkers niet gezond, maar supergezond. Het lijkt steeds vaker te worden ontdekt. Er zijn inmiddels ook waterkers-supplementen op de markt. Waterkers heeft een overvloed aan vitale stoffen. Het bevat o.a een zeer hoog gehalte aan vitamine C. In éénzelfde hoeveelheid waterkers zitten bivoorbeeld méér C vitaminen dan in sinaasappels. Daarnaast meer calcium dan in melk, en meer ijzer dan in spinazie.
De pittige smaak heeft waterkers te danken aan de zwavelhoudende stoffen ( glucosinolaten)  Het is tevens ontzettend rijk aan antioxidanten.
Er zijn onderzoeken bekend, waaruit blijkt dat waterkers de kansen op de ontwikkeling van kanker kunnen reduceren. Queens University in Belfast ontdekte o.a dat waterkers-supplementen veel DNA schade kan reduceren.
In de natuurgeneeskunde is waterkers geen onbekende. Daar wordt het al jaren veelvuldig ingezet voor tal van klachten. Waaronder:
– voor bloedzuivering
– voor het bevorderen van de galwerking
– tegen bloedarmoede
–  bij spijsverteringsklachten
– voor een optimale weerstand
– reumatische klachten
– bij diverse huidklachten
– ter reduceren van oedeem
– bij diverse oogklachten zoals droge ogen
– voor een goede darmfunctie
Waterkers is extreem rijk aan vitamine K. Per 100 gram rauwe waterkers maar liefst 252 mcg Vitamine K is belangrijk voor de bloedstolling, maar ook voor de bot-stofwisseling. Om deze reden krijgen pasgeborenen bijvoorbeeld tot de derde maand extra vitamine K  De moeder heeft geen vitamine K voorraad om mee te geven, en een pasgeborene kan het zelf nog niet voldoende aanmaken.

KOPEN, BEWAREN, BEREIDEN

Verse waterkers kun je niet overal kopen. Sommige supermarkten verkopen het, maar er zijn er maar weinig die het hele jaar waterkers aanbieden.Het seizoen ligt in het voorhaar en de zomermaanden.  Je kunt waterkers ook gedroogd en als supplement kopen. Sommige biowinkels bieden biologische waterkers aan, maar ook dit is niet overal. Het is niet goedkoop, maar ook niet meteen stikduur. Voor een zakje biologische waterkers betaal je ongeveer € 2,50.
Aan de smaak zou je wellicht even moeten wennen. Het is vrij pittig. Als je teveel gebruikt, kan waterkers alles overheersend zijn in gerechten. Zeker vers in salades verwerkt geeft waterkers een pittige noot. Gebruik nooit teveel waterkers. Het kan een gerecht verprutsen, en een vrij g=heftige smaak opleveren.
Verse waterkers is mooi groen van kleur, fris en sappig en knapperig. Zien de blaadjes er dof, snotterig en muf uit, dan zijn ze niet vers meer en kun je ze beter laten liggen. Waterkers is zeer kort houdbaar. Je kunt verse waterkers dan ook het beste na aankoop consumeren. In de koelkast is het na aankoop ongeveer 2 dagen houdbaar. Bewaar het in de zak in de groentelade van de koekast.
Verse waterkers kun je eigenlijk overal wel door verwerken. Door salades, soepen, sauzen, maar ook door je dagelijkse smoothie. Daarnaast kun je verse waterkers ook gebruiken om thee van te trekken. Op brood smaakt het ook heerlijk.

ZELF DROGEN

Waterkers kun je in gevriesdroogde vorm kopen en als supplement. Supplementen zijn sterk geconcentreerd. Vriesdroge waterkers wordt meestal puur ( 100% ) aangeboden. Hoe verfijnder een vriesdroogtechniek is, hoe beter de waardevolle voedingswaarden blijven behouden. Als het goed gebeurt, wordt het koudeketen tijdens hert vriesdroog-proces niet onderbroken. Hierdoor blijven alle temperatuurgevoelige bestanddelen in waterkers ( o.a chlorofyl) bewaard. Een goede gevriesdroogde waterkers is daarom ook mooi groen van kleur.
Het grote voordeel van gevriesdroogde waterkers is het gebruiksgemak, Verse waterkers is snel bederfelijk en moeilijk verkrijgbaar. Gevriesdroogd kun je waterkers dagelijks toepassen aan je voeding.
Je kunt, als je in het bezit bent van een voedseldroger, ook zelf waterkers drogen op een lage temperatuur. Zet de temperatuur niet hoger dan 40 •C. Na ongeveer 5-8 uur, afhankelijk van welke voedseldroger je bezit, kun je de waterkers vermalen tot poeder in de blender.
Het poeder kun je gebruiken als smaakmaker in tal van gerechten, maar ook dagelijks toepassen aan je voeding, bijvoorbeeld door je smoothie/

WATERKERS, EEN GEZOND IDEE!

Linksom of rechtsom: waterkers is een zeer gezond idee. Zet het zo vaak als mogelijk op je menu!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *